;
1402/03/17 - 14:09

تفاوت لایحه و عریضه و نکات حقوقی مربوط به هر یک

لایحه چیست؟ عریضه به چه معناست؟ تفاوت عریضه و لایحه در چیست؟

بسیاری از مردم نمی‌دانند که لایحه و عریضه با یکدیگر تفاوت دارند. اگر بخواهیم نکته ایی را پیرامون فرق لایحه و عریضه به صورت کلی به شما بگوییم، در ابتدا باید به این مسأله اشاره کنیم که لایحه نسبت به عریضه از کلیت بیشتری برخوردار است و میتوان گفت که هر لایحه ای عریضه است، اما هر عریضه در برگیرنده لایحه نمیباشد. به همین دلیل در این مقاله وکیل‌باشی قصد داریم به بررسی تفاوت میان لایحه و عریضه پرداخته و چند نکته حقوقی مهم در این باره را بیان داریم.

معنای لایحه چیست؟

بهترین کار برای اینکه بتوانید به تفاوت لایحه و عریضه پی ببرید، این است که در ابتدا با تعریف هر یک از آن ها به صورت مبسوط آشنا شوید. عموم افراد گمان میبرند، لایحه همان دادخواست است و با هم تفاوتی ندارند؛ اما بهتر است بدانید، تفاوت لایحه و دادخواست بسیار زیاد است و با یکدیگر هم معنا نیستند. از طرف دیگر، یکی از مهمترین مدارکی که در دادگاه مورد استفاده ی هر قاضی دادگستری واقع می شود و می تواند از طریق آن پرونده ی مدنظر را مورد بررسی قرار دهد، این است که هر کدام از دو طرف هر دعوا، چه نوع دفاعیاتی را مطرح کرده است و آن ها را به چه نحوی در لایحه دفاعیه خود به ثبت رسانده است. لازم است بدانید که هر گاه دعوایی مطرح می شود و بررسی آن به دادگاه مربوطه ارجاع داده میشود، قاضی به هر دو طرف دادگاه دستور می دهد که اگر دفاعیاتی در زمینه ی دعوای مطرح شده دارند، به صورت مکتوب درآورند و آن را به دادگاه ارائه کنند که به این فرم مکتوب در اصطلاح حقوقی، لایحه دفاعیه می‌گویند. اگر بخواهیم تعریف دقیق تری از این اصطلاح ارائه بدهیم می توانیم بگوییم : لایحه، درخواستی حقوقی است که هر یک از دو طرف یک دعوا، برای این که بتوانند دفاعیات خود را به قاضی برسانند، آن را به صورت مکتوب به قاضی تقدیم می کنند.

عریضه به چه معناست؟

اگر بخواهیم تعریفی دقیق و بسیار از عبارت حقوقی عریضه ارائه کنیم، باید بگوییم که عریضه نیز به عنوان یک نوع درخواست قضایی شناخته میشود. از عریضه برای این استفاده می شود تا شخص بتواند درخواست خود را به صورت مکتوب به دادگاه و یا هر یک از مراجع حقوقی دیگر ارائه کند. اگر بخواهیم نکته های دقیق تری را در باره ی عریضه بدانیم باید بگوییم که کاربرد عریضه برای اموری است که از کلیت بیشتری برخوردار هستند. در ادامه برای تفهیم بیشتر و بهتر موضوع ، باید این نکته را مطرح کنیم که اگر هر یک از طرفین یک دعوا، از لحاظ مالی، استطاعت و توانایی کافی را برای اخذ وکیل نداشته باشند و یا به این علت قادر نباشند که از سایر مخارج مربوط به پرونده ی خود برآیند، میتوانند از عریضه ها استفاده کنند و مشکل خود را به صورت مناسب به سمع و نظر مراجع قانونی برسانند. اگر شخصی تصمیم دارد که اعسار خود یا عدم توانایی اش را برای پرداخت کردن هزینه های جاری مربوط به دادرسی به مراجع حقوقی اعلام کند، میتواند از عریضه استفاده کند.

بیشتر بخوانید: با لایحه ابطال سند رسمی و سند رهنی بیشتر آشنا شوید 

دریافت لایحهوعریضه در سامانهی وکیل باشی:

همان طور که مشاهده کردید، پیش از این در بالا، به تعریف هر کدام از مفاهیم لایحه و عریضه اشاره کردیم و تفاوت های آن ها را هم ذکر نمودیم. اگر تاکنون تجربه های مرتبطی در این زمینه داشته اید، قطعاً می دانید که برای این که بتوانید یک لایحه یا عریضه ی مناسب را تهیه کنید باید در ابتدا به یک مشاور حقوقی حرفه ای، وکیل پایه یک دادگستری یا شخصی که از همه لحاظ، تسلط و تجربه ی کافی را در این زمینه دارد، مراجعه نمایید و موضوع خود را برای این که کاملاً مورد بررسی قرار بگیرد، به آن ها بسپارید؛ به همین منظور شما می‌توانید جهت مشاوره پیرامون عریضه و لایحه خود، با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از وکلای متخصص مجموعه ما بهره مند شوید.

همان طور که می دانید در تمامی امور حقوقی، از جمله امور مربوط به لایحه نویسی و عریضه نویسی باید تجربه و تخصص کافی را برای برخورداری از یک نتیجه ی مطلوب در نظر بگیرید. و صد البته باید این تخصص و تجربه را از افرادی سراغ بگیرید و انتظار داشته باشید که تحصیلات آن ها در زمینه ی مسایل حقوقی کامل باشد و از طرفی تجربه شان در این امور کافی باشد تا بتوانند به خوبی از عهده تنظیم یک لایحه یا عریضه ی مناسب بر آیند و کار شما را با موفقیت همراه کنند.

تفاوت لایحه و عریضه

تخصص لازم برای لایحه نویسی چیست؟ لایحه نویسی به چه مهارت هایی احتیاج دارد؟

نکته بسیار مهمی که دانستن آن برای تمامی کسانی که احتیاج به نوشتن و تدوین لایحه و عریضه دارند، واجب است، این است که باید با تخصص های لازم در هر یک از این زمینه ها، آشنا باشید. در ابتدا باید این موضوع را مد نظر قرار دهید که لایحه به عنوان یک سند قانونی شناخته می شود که برای دادگاه بسیار مهم است و بسیاری از رای هایی که در دادگاه ها صادر می شود، بر اساس آن انجام می شود. این امر می تواند به اهمیت آن اشاره داشته باشد ؛ از این رو ، برای تدوین یک لایحهی مناسب باید تمامی نکته ها و ریز مسایل حقوقی را به صورت تخصصی در آن رعایت کرد و به آن ها دقت نمود.

اگر دقت کافی در زمینه ی نوشتن یک لایحه ی مناسب صورت نگیرد، می توان این انتظار را داشت که شخص مد نظر فرصت خود را برای پیروزی در مسایل حقوقی ای که برای او ایجاد شده است، از دست می دهد و این امر می تواند روزانه هزاران نفر را با ضرر و زیان های حقوقی و اقتصادی هنگفتی مواجه نماید. به این صورت، میتوان گفت که ضرورت مراجعه به خدمات وکیل حرفه ای یا مشاور حقوقی با تجربه و یا متخصص تحصیل کرده ای که به تمامی ریز نکته های مربوط به امور حقوقی ، تسلط داشته باشد، غیر قابل چشم پوشی است.

شاید برای شما جالب باشد که بدانید که در بسیاری از اوقات حتی وکیل های دادگستری که تجربه ی آن ها در تنظیم انواع لایحه از جمله لایحه دفاعی، کافی نیست و ایشان قادر نیستند که نتیجه ی مطلوب را برای شما تضمین نمایند و چه بسا که در این زمینه، شما را با شکست های غیر قابل جبرانی مواجه نمایند. از این رو می توان گفت که تخصص، تجربه و دانش حقوقی کافی در زمینه ی تنظیم لایحه کاربردی و دقیق ، حرف اول را می زند. پس ضرورت این امر را از یاد نبرید و اگر لایحه ی تخصصی و مناسب می خواهید، به این نکته دقت کافی داشته باشید و نسبت به آن وسواس داشته باشید؛ از این رو،  مجموعه وکیل‌باشی این امکان را برای شما به وجود آورده که با ثبت درخواست لایحه سفارشی، تنظیم لایحه و یا عریضه خود را به وکلای متخصص بسپارید تا با اطمینان خاطر در دادگاه از حقوق خود دفاع کنید.

عریضه نویس کیست؟

اگر پیش آمده باشد که سروکار شما هم به دادگاه یا خیابان های اطراف دادگاه ها افتاده باشد، حتماً افرادی را دیده اید که در آن حوالی، به عنوان عریضه نویس های تجربی چنین خدماتی را به کاربران گوناگون ارائه می نمایند. این افراد ، صرفاً از طریق تجربه ای که در این زمینه داشته اند، اقدام به ارائه ی این خدمات می کنند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید که این عریضه نویس ها که در زمینه های مختلف فعالیت می‌کنند، از جمله عریضه نویس طلاق، عریضه نویس خانواده و ... تخصص و تحصیلاتی در این زمینه نداشته اند و تنها چیزی که می تواند ارائهی خدمات را از جانب آن ها توجیه کند، این است که آن ها تجربه شان در این زمینه به تدریج بیشتر شده است؛ همین نداشتن تخصص و مهارت های حقوقی، سبب شده که افراد بی شماری با ارائه عریضه های این چنینی به دادگاه، متأسفانه آسیب و خسارت های زیادی را متحمل گردد و از حقوق خود محروم بمانند.

سخن نهایی:

پیچیده تر شدن پرونده های حقوقی و همچنین پرونده های کیفری که این روزها در دادگاه در جریان است، این ضرورت را ایجاد می کند که با حساسیت بسیار بیشتری به موضوع لایحه نویسی و عریضه نویسی برخورد کنیم و اگر می خواهیم که سرنوشت پرونده های حقوقی و کیفری ما مطلوب باشد و ما را به نیتجه ای دلخواه رهنمون سازد، حتماً استفاده از دانش و تخصص و تجربه وکلای پایه یک مجرب را از یاد نبریم. این روزها امکان دسترسی به خدمات اینترنتی و آنلاین برای عموم مردم ، این فرصت را ایجاد کرده است که افراد با خیال راحت تری بتوانند به فرمهای قضایی مد نظر خود و همچنین عریضه ی سفارشی شان را دریافت نمایند و از مزایای آن ها بهره مند گردند.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

مینا کریمی

یکی نزدیک دادگاه بود که کافی نت داشت بهم گفتن عریضه مینویسه منم دیدم ارزونه دادم واسم عریضه نوشت و بیچارم کرد. کلی خرج وکیل دادم هنوز کارم گیره

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام. متاسفانه خیلی از افرادی که دانش کافی ندارند اقدام به تنظیم عرضه می‌کنند. علی ای الحال، برای مشاوره پیرامون مشکل حقوقیتان، به شما توصیه می‌کنیم درخواست مشاوره حقوقی ثبت نمایید.

avatar

فاخته

واسه اجرای مهریه باید دادخواست بدم یا لایحه ؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام دوست عزیز. طبق قوانین جدید برای مطالبه مهریه خود ابتدائاً باید از طریق اجرای ثبت اقدام نمایید و درخواست دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق درخواست مشاوره حقوقی اقدام کنید.

avatar

سید حسین اعلایی

عریضه کوتاه تر باشه بهتره یا طولانی تر؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام ممنون از پیام شما.هرچه کوتاه و خلاصه و مفید باشه تاثیر بهتری داره توصیه میشه از نوشتن عریضه طولانی که از حوصله قاضی خارج باشد، خودداری کنید. 

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

آیا تنظیم لایحه جهت پیگیری های حقوقی و کیفری ضروری است؟

 تنظیم لایحه دفاعیه بر خلاف ارائه دادخواست ضروری نیست و در صورتی که ارائه توضیح اضافه ای ضرورت نداشته باشد، می‌توان بدون ارائه لایحه نیز مراحل دعوا را طی کرد؛ اما بهتر است جهت تکمیل پرونده و سهولت بیشتر برای رسیدگی به دعوا، لایحه تکمیلی نیز به دادگاه ارائه گردد.

رعایت چه نکاتی در تنظیم لایحه ضروری است؟

نکات بسیار زیادی وجود دارد که می‌بایست در هنگام تنظیم لایحه در نظر گرفته شود. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- متن نوشته خوانا و روشن باشد.

2- اظهارات به صورت حقیقی، درست و با دقت به جزئیات نوشته شود.

3- از درج مواردی که با پرونده ارتباطی ندارد خودداری شود.

به طور کلی تفاوت لایحه و درخواست در چیست؟

چنانچه بخواهیم به صورت کلی تفاوت میان لایحه و درخواست را برای شما بیان داریم، باید گفت: مطابق علم منطق، میان لایحه و درخواست، عموم و خصوص مطلق وجود دارد. به این نحو که هر درخواستی، لایحه است اما هر لایحه ای، درخواست نبوده و ممکن است صرفاً حاوی دفاع ماهوی و به طور مثال استناد به مواد قانونی باشد.