;
1402/10/16 - 14:32

آشنایی با قرارداد کار درصدی

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد کار درصدی و نکات مهم آن بپردازیم:

امروزه کار کردن برای یک حقوق ثابت و مدت مشخص دیگر جذابیت خود را از دست داده و افراد علاقه‌ای به انجام این کار ندارند. به همین دلیل بسیاری از اشخاص در جامعه تلاش می‌کنند تا قرارداد‌های کاری متفاوتی داشته باشند که دستمزد و سود بیشتری دارد. تعهد کاری دارای انواع زیادی است که یکی از آن‌ها به نام قرارداد کار پورسانتی شناخته می‌شود.

این روش جزئی از قانون کار است و نکات بسیار ظریفی دارد که در حین  استخدام باید به‌صورت دقیق اجرا شوند‌. قرارداد کار در میان کارگر و کارفرما منعقد می‌شود بدین نحو که فرد کارمند قبول می‌کند در مدت معین کار محول شده از طرف کارفرما را به‌طور کامل انجام دهد و میزان حقوقی متناسب با روز‌های فعالیت خود بگیرد. در ادامه به معرفی قرارداد کار درصدی می‌پردازیم.

قرارداد کار درصدی، چه نوع قراردادی است؟

بر اساس این روش امروزه یک کارفرما به­‌دنبال آن است که بتواند کسب‌وکار خود را گسترش دهد و میان کارمندانی که پیمان درصدی برای کار امضا کرده‌اند، رقابت ایجاد کند. همچنین کارگران نسبت به تنظیم قرارداد کار درصدی تمایل زیادی دارند. در این میان درصد یا پورسانت به معنای پولی است که از مقدار مشارکت در کار افراد پرداخت می‌شود. بر اساس این مفهوم هرگاه شخصی برای شما کار کند، در پایان کار باید درصدی از سهم خودتان را به این فرد اختصاص دهید.

مقدار درصد این پول بر اساس نوع کار و توافق صورت­ گرفته میان شما به‌عنوان کارفرما و کارمندتان بستگی دارد. بستن قرارداد درصدی در ظاهر میزان درآمد کارفرما را کاهش می‌دهد؛ اما این روش می‌تواند انگیزه افراد را برای رقابت با سایر کارگران افزایش دهد و شرایط رشد مناسبی برای پروژه به همراه دارد. نحوه تنظیم قرارداد کار باید به‌صورت حرفه‌ای باشد و تمام نکات حقوقی موجود در درخواست تنظیم قرارداد کاری درصدی، باید در روند استخدام شما رعایت شود.

مبنای قانونی قرارداد کار درصدی

این قرارداد بر مبنای قانون کار بسته می‌شود و در آن فرد کارگر با امضای کتبی یا قبول مفاد به­صورت شفاهی و در قبال دریافت مبلغی مطابق با فعالیت میزان خود، برای زمان موقت یا غیرموقت یک کار خاص را برای کارفرما انجام می‌دهد. بر اساس این قانون، قرارداد کار درصدی شامل دو طرف است که کارفرما می‌تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد. همه مفاهیم مربوط به قانون کار در یک پیمان کاری می‌توانند اجرا شوند. همچنین از طریق قانون همه چیز درباره قرارداد‌های استخدامی به وضوح مشخص می‌شود.

در نهایت باید یاد آور شد که تنظیم قرارداد کار درصدی، امری حساس بوده و کوچکترین بی توجهی به مفاد و جزئیات آن می‌تواند سبب ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای شما شود. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان کارپذیر، از فرم قرارداد کار درصدی که توسط وکلای متخصصین مجموعه وکیل‌باشی تهیه شده است، استفاده نمایید.

قرارداد کار درصدی

ارکان قرارداد کار درصدی

زمانی­که شما برای تنظیم قرارداد کار پورسانتی اقدام می­کنید، چه به‌عنوان کارفرما و چه به‌عنوان کارگر باید در نوشتن آن به بند‌های خاصی توجه داشته باشید. در واقع، هرکدام از این بند‌ها باید به‌عنوان موارد الزامی در قرارداد درست و بی‌نقص نوشته ‌شوند. البته ممکن است شما در کنار این ارکان به مفاهیم دیگری نیاز داشته باشید که می‌توانید از طریق شرایط قانون کار به این موارد دسترسی پیدا کنید یا انواع قرارداد‌های استخدامی را بررسی کنید. مهم‌ترین این ارکان شامل موارد زیر است:

·        تعیین مشخصات هر دو طرف

·        تعیین تاریخ دقیق استخدام و تاریخ ثبت قرارداد

·        مشخص کردن اعتبار پیمان بسته شده

·        تعیین دقیق نحوه محاسبه حقوق در قرارداد کار درصدی و فرمول مورد استفاده در آن

·        مشخص کردن شرایط پرداخت

·        تعیین قوانین مرتبط با ساعت کار

·        قوانین مرتبط با تعطیلات کارگر

·        مشخص کردن محل دقیق انجام کار و آدرس پروژه

·        بررسی شرایط مربوط به حفاظت از اطلاعات کارگر و کارفرما توسط طرفین و محرمانگی قرارداد استخدامی

·        بررسی امور بیمه‌ای فرد

·        توضیحات لازم در خصوص تمدید استخدام و شرایط آن

·        توضیح درباره تسویه حساب کامل و...

 ذکر موارد فوق با جزئیات و کامل، سبب می‌شود تا احتمال وقوع اختلاف میان طرفین قرارداد به طور چشمگیری کاهش یابد و کارفرما و کارپذیر بتوانند در قرارداد کار پورسانتی یا درصدی، رابطه کاری امن و مطمئنی را با یکدیگر آغاز نمایند.

نحوه نگارش قرارداد کار درصدی

همانطور که پیشتر گفته شد، یکی از انواع قرارداد کار، قرارداد کار درصدی است که معنایی مطابق با مفهوم سود کارفرما در سود کارگر دارد و تحت نظر قانون کار قرار می‌گیرد. بر این اساس فردی در یک کار استخدام می‌شود که فعالیت‌های موردنظر کارفرما را اجرا کند. در تنظیم این نوع پیمان باید برخی از عوامل مدنظر قرار بگیرند و به‌صورت دقیق مشخص شوند. مهم‌ترین این مفاهیم شامل موارد زیر است:

·        طرفین قرارداد: طرفین باید در کنار رعایت مقررات قانونی با یکدیگر توافق کنند؛ چراکه این نوع پیمان­نامه به‌صورت کامل در زمره فعالیت‌های خصوصی قرار نمی‌گیرد.

·        موضوع قرارداد: بر این اساس علت عقد قرارداد و موضوع آن باید تعیین شود و مفاد کار به‌صورت دقیق تبیین شود.

·        تعهدات کارفرما و کارمند: بر اساس این بند باید تمام موارد موجود در مفاد توسط کارمند و کارفرما رعایت شود. همچنین تمام تعهدات باید در تنظیم قرارداد استخدام درصدی مشخص شود.

·        شرایط قرارداد: بر اساس این بند باید تمام منافع مادی و معنوی کارفرما و کارمند، هزینه‌های انجام‌شده، ضمانت‌های اجرایی، محدوده‌های فعالیت کارمند و... به‌صورت دقیق مشخص شود.

·        مدت قرارداد: در این بند تاریخ مفاد از زمان شروع تا پایان به‌صورت توافقی میان کارگر و کارفرما مشخص می‌شود.

·        فسخ قرارداد کار درصدی: بر اساس این بند هرکدام از طرفین که بخواهند پیمان را فسخ کنند، نسبت به پرداخت ضرر و زیان آن به طرف دیگر متعهد هستند.

·        نحوه حل اختلاف: برای جلوگیری از ضایع شدن حقوق طرفین باید ضمانت‌های اجرایی خاصی در نظر گرفته شود که در صورت تخلف از آن‌ها، فرد خاطی باید این ضمانت‌های تخلف را اجرا کند و اختلاف طرفین حل شود. در غیر این­صورت فرد شاکی می‌تواند با استفاده از این قرارداد در مراجع قانونی شکایت کند و بر اساس قانون کار، به­دنبال حقوق خود باشد که در این صورت حل اختلاف در دادگاه انجام می‌شود. همچنین می­توان فردی را به­عنوان داور در پیمان­نامه مشخص کرد که می­تواند در زمان بروز اختلاف، میان طرفین داوری کند.

·        فورس ماژور: بر اساس این بند در نگارش قرارداد کار درصدی، در صورت وقوع اتفاقات غیرمنتظره مسئولیت مفاد نوشته شده بر عهده هیچ‌کدام از طرفین نخواهد بود. در واقع، این اتفاقات خارج از کنترل افراد اتفاق می‌افتد و امکان پیش‌بینی آن وجود ندارد که این مورد در ماده ۲۲۷ قانون مدنی وجود دارد.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

جمع‌بندی

به قرارداد‌های پورسانتی که زیر نظر قانون کار هستند، کار درصدی گفته می‌شود و بر اساس آن کارفرما یک کارمند استخدام می‌کند که در قبال انجام یک کار خاص، درصد مشخصی حقوق دریافت می‌کند. حقوق دریافتی توسط کارمند در این قرارداد، هم به‌صورت ثابت و هم به‌صورت درصدی است. این پیمان­نامه باید به‌صورت کتبی یا شفاهی مورد تأیید دو طرف قرار بگیرد و مفاد و ارکان اصلی مربوط به کار قانونی در آن مشخص شود.

شما می‌توانید برای انعقاد قرارداد دقیق و قانونی از مشاوره حقوقی آنلاین مجموعه وکیل باشی کمک بگیرید و نکات لازم را در محتوای موردنظر خودتان اجرا کنید. این مجموعه متخصص می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن و با هزینه مقرون‌به‌صرفه، راه‌حل‌های مناسبی در اختیارتان قرار دهد.

 

کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

برخورداری

ممنون از مطالب مفیدتون. قرارداد کار درصدی رو از کجا باید تهیه کنم؟

 

پاسخ وکیل باشی: ممنون از همراهی شما. شما می‌توانید از طریق این لینک، قرارداد مورد نظر را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد کار درصدی به چه معناست؟

بر اساس این روش امروزه یک کارفرما به­‌دنبال آن است که بتواند کسب‌وکار خود را گسترش دهد و میان کارمندانی که پیمان درصدی برای کار امضا کرده‌اند، رقابت ایجاد کند. همچنین کارگران نسبت به تنظیم قرارداد کار درصدی تمایل زیادی دارند. در این میان درصد یا پورسانت به معنای پولی است که از مقدار مشارکت در کار افراد پرداخت می‌شود. بر اساس این مفهوم هرگاه شخصی برای شما کار کند، در پایان کار باید درصدی از سهم خودتان را به این فرد اختصاص دهید.  مقدار درصد این پول بر اساس نوع کار و توافق صورت­گرفته میان شما به‌عنوان کارفرما و کارمندتان بستگی دارد. بستن قرارداد درصدی در ظاهر میزان درآمد کارفرما را کاهش می‌دهد؛ اما این روش می‌تواند انگیزه افراد را برای رقابت با سایر کارگران افزایش دهد و شرایط رشد مناسبی برای پروژه به همراه دارد.

ارکان قرارداد کار درصدی شامل چه مواردی است؟

·        تعیین مشخصات هر دو طرف

·        تعیین تاریخ دقیق استخدام و تاریخ ثبت قرارداد

·        مشخص کردن اعتبار پیمان بسته شده

·        تعیین دقیق نحوه محاسبه حقوق در قرارداد کار درصدی و فرمول مورد استفاده در آن

·        مشخص کردن شرایط پرداخت

·        تعیین قوانین مرتبط با ساعت کار

·        قوانین مرتبط با تعطیلات کارگر

·        مشخص کردن محل دقیق انجام کار و آدرس پروژه

·        بررسی شرایط مربوط به حفاظت از اطلاعات کارگر و کارفرما توسط طرفین و محرمانگی قرارداد استخدامی

·        بررسی امور بیمه‌ای فرد

·        توضیحات لازم در خصوص تمدید استخدام و شرایط آن

·        توضیح درباره تسویه حساب کامل و...

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل