;
1402/10/16 - 13:50

نحوه فسخ معامله خودرو

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه فسخ معامله خودرو بپردازیم:

معامله خودرو و اتومبیل یکی از رایج ترین توافقات میان افراد است. بسیاری از افراد پس از معامله و انعقاد قرارداد خرید و فروش خودرو به هر دلیلی تصمیم به فسخ قرارداد مزبور می‌گیرند؛ فسخ معامله خودرو یک مسئله حقوقی مهم است که در حوزه خرید و فروش خودروها مورد توجه قرار می‌گیرد. خرید و فروش خودرو یک فرایند پیچیده است و ممکن است در برخی موارد نیاز به فسخ معامله وجود داشته باشد. علل و دلایل مختلفی می‌تواند به فسخ معامله خودرو منجر شود، از جمله عدم توافق در موضوع قرارداد، تغییر در شرایط مالی، عدم انطباق با قوانین و مقررات، و یا عدم اجرای تعهدات توسط یکی از طرفین.

اما از قوانین و مقررات مربوط به فسخ قولنامه ماشین و نحوه آن مطلع نیستند؛ به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بحث و بررسی پیرامون معامله بیع خودرو و شرایط فسخ معامله، مراحل و نحوه انحلال آن بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

معامله ماشین یا قرارداد خرید و فروش خودرو به چه معناست؟

بیع خودرو یا به اصطلاح عرف قولنامه ماشین، به معنای قرارداد و توافقی است که میان خریدار و فروشنده منعقد شده و به موجب آن، بایع (فروشنده) مالک ثمن (مبلغ قرارداد) شده و در مقابل خریدار، خودرو را به ملکیت خویش در می‌آورد. در بیع نامه تاریخی برای فروشنده مقرر می‌گردد تا فروشنده در دفترخانه حاضر شده و سند رسمی خودرو را به خریدار منتقل نماید، در صورت امتناع وی، خریدار می‌توان الزام وی را از دادگاه خواست.

معامله خرید و فروش خودرو باید بر اساس قوانین و مقررات مربوطه، مانند قانون تجارت و قوانین حمایت مصرف‌کنندگان، صورت گیرد. این قرارداد حقوق و تعهدات متقابل بین فروشنده و خریدار را تعیین می‌کند و به طرفین تضمین می‌کند که حقوق و تعهداتشان در جریان معامله و پس از آن محفوظ خواهد بود.

معامله خرید و فروش خودرو می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی صورت بگیرد، اما بهترین روش برای جلوگیری از ابهامات و ناسازگاری‌ها در آینده، استفاده از یک قرارداد کتبی و حقوقی است که توسط وکلای حقوقی و یا متخصصین حقوقی تهیه شده باشد. از این رو شما می‌توانید با استفاده از فرم خرید و فروش خودرو در سایت وکیل‌باشی که توسط وکلای متخصص امور قراردادها نگاشته و تدوین شده است، از حقوق و منافع خود به بهترین نحو محافظت نمایید.

فرم قرارداد بیع خودرو

فسخ قرارداد خودرو به چه شکل است؟

قرارداد خرید و فروش ماشین، در زمره عقود لازم قرار می‌گیرد، به این معنا که خریدار و فروشنده نمی‌توانند جز در موارد مصرح قانونی {انواع خیارات}، معامله را یک طرفه فسخ نمایند؛ به همین جهت، قانون گذار جهت جلوگیری از ضرر و زیان متعاملین، شرایطی را برای فسخ قولنامه خودرو و قرارداد خرید و فروش ماشین بیان داشته که طرفین بتوانند با استناد به این موارد، توافق میان خود را برهم زنند. از جمله این شرایط می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فسخ معامله خودرو به علت خیار عیب:

در صورتی که موضوع قرارداد، یعنی اتومبیل دارای عیب و ایرادی باشد که در زمان وقوع عقد نیز وجود داشته ولی خریدار نسبت به آن ناآگاه بوده است، در این صورت خریدار می‌تواند قرارداد را به استناد وجود عیب فسخ کرده و یا از فروشنده خسارت مطالبه نماید.

  • فسخ قولنامه خودرو به علت خیار تدلیس:

تدلیس به معنای فریب کاری و پنهان کردن حقیقت است که می‌تواند از جانب طرفین معامله و یا شخص ثالث رخ دهد، چنانچه در معامله ماشین، تدلیس رخ داده باشد؛ به طور مثال فروشنده خودروی مدل 80 را مدل 90 معرفی کند و عقد منعقد گردد، شخص فریب خورده می‌تواند به استناد خیار تدلیس معامله را برهم زند.

  • انحلال قرارداد ماشین به جهت خیار شرط:

خیار شرط به معنای ایجاد حق فسخ با تصریح شروط مورد نظر طرفین در متن مبایعه نامه ماشین است. به طور مثال خریدار شرط می‌کند اگر تا یک هفته پس از وقوع معامله، فروشنده جهت تنظیم سند رسمی حاضر نشود، خریدار اجازه فسخ خواهد داشت.

  • منحل نمودن قرارداد بیع اتومبیل به جهت خیار تخلف از وصف:

خیار تخلف از وصف حامی منافع خریدار است و در جایی مصداق پیدا می‌کند که او خودرویی را به شرط وجود صفت خاص معامله کند به گونه ای که اگر آن صفت و ویژگی‌های خاص نبود، عقد بیع منعقد نمی‌شد. در این صورت خریدار به استناد به خیار تخلف وصف میتواند معامله ماشین را برهم زند.

بیشتر بخوانید: الزام به تنظیم سند خودرو

  • فسخ قرارداد به علت خیار مجلس:

خیار مجلس حق و اختیاری است که قانونگذار به خریدار و فروشنده داده است تا مادامی که در جلسه توافق و قرارداد اتومبیل هستند و هنوز متفرق نشده اند، بتوانند معامله را فسخ نمایند.

  • انحلال معامله خودرو به جهت تاخیر ثمن:

انحلال معامله ماشین به علت تاخیر ثمن زمانی واقع می‌شود که در ظرف سه روز بعد از انعقاد قرارداد، مبلغ معامله پرداخت نشود؛ البته باید توجه کرد که برای پرداخت تاریخی تعیین نشده باشد.

  • فسخ معامله اتومبیل به علت خیار غبن:

خیار غبن زمانی به وجود می‌آید که فروشنده ماشین را به قیمتی بیشتر از آنچه معمول است فروخته باشد و خریدار نیز از این تفاوت قیمت بی اطلاع باشد. لازم به ذکر است که خیار غبن فوری است به این معنا که خریدار به محض اطلاع، باید آن را اعمال نماید.

  • برهم زدن معامله ماشین به علت خیار تعذر تسلیم:

زمانی که فروشنده نخواهد یا نتواند خودرو را در زمان و مکان توافق شده به خریدار تحویل دهد و اجبار او نیز ممکن نباشد، خریدار می‌تواند معامله میان خویش را به استناد به خیار تعذر تسلیم برهم بزند. به طور کلی به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هرگونه اقدام حقوقی جهت فسخ معامله خودرو، از خدمات مشاوره حقوقی  وکلای متخصص بهره مند شوید.

 

مشاوره حقوقی

اسقاط کافه خیارات به چه معناست؟

سوال بسیاری از مخاطبین عزیز این است که عبارت «اسقاط کافه خیارات» در متن قرارداد یا قولنامه به چه معناست؟ باید گفت در صورتی که طرفین در مقاد قرارداد خود از این عبارت استفاده کنند و آن را امضا نمایند، تمام خیارات قانونی برای فسخ قرارداد را از خود سلب کرده و دیگر نمی‌توانند به استناد موارد گفته شده، مبایعه نامه خودرو را برهم زنند؛ البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با قید اسقاط کافه خیارات، خیار تعذر تسلیم و خیار تدلیس ساقط نمی‌شود و متعاملین کماکان می‌توانند به استناد به خیارات مذکور مبایعه نامه خودرو میان خویش را فسخ کنند.

بیشتر بخوانید: بررسی موارد و شرایط قانونی ابطال قولنامه عادی و رسمی

سخن نهایی:

همانگونه که ملاحظه نمودید، در این نوشتار با  قرارداد بیع خودرو و نحوه فسخ معامله ماشین آشنا شدیم؛ به طور کلی تنظیم قرارداد خرید و فروش اتومبیل، امری حساس بوده و نیازمند دقت و توجه بالایی است؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم چه به عنوان فروشنده و چه به عنوان خریدار، حتماً تنظیم قرارداد خود را به متخصص بسپارید. شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی تدوین و نگارش قرارداد مورد نظر خود را به وکلای پایه یک دادگستری بسپارید و با اطمینان خاطر و خیالی آسوده با طرف مقابل خود قرارداد خرید و فروش اتومبیل منعقد نمایید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

وحید اختری

سلام فسخ قرارداد خرید خودرو تا چه مدت قابل انجام است؟

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

در صورت نبود قولنامه خودرو نیز می‌توان معامله را فسخ کرد؟

بله. چنانچه قراردادی میان خریدار و فروشنده نوشته نشده باشد نیز می‌توان با استناد به خیارات فوق معامله را فسخ نمود در این صورت، فسخ کننده می‌تواند به شاهدانی که هنگام معامله خودرو حاضر بودند و یا مدارکی که نشان دهنده تحویل خودرو از طرف فروشنده و واریز وجه از طرف خریدار است، استناد نمایند.

آیا زدگی ماشین و سالم نبودن شاسی خودرو باعث ایجاد حق فسخ است؟

بله در صورتی که خریدار به واسطه فریبکاری یا اطلاع ندادن فروشنده معامله کرده و به وجود این موارد نا آگاه بوده، حق فسخ پیدا می‌کند.