;
1402/10/16 - 14:53

قرارداد سفیر برند چگونه تنظیم می‌شود

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم قرارداد سفیر برند بپردازیم.

تنوع در حوزه قراردادها روزبه‌روز بیشتر می‌شود و این موضوع کار وکلا را سخت‌تر از قبل می‌کند. به‌عنوان‌مثال، فقط در زمینه دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) با ده‌ها نوع قرارداد کاری جدید مواجه هستیم که دیگر تابع رابطه کارگر و کارفرما نیستند. قرارداد سفیر برند نیز یکی از همین موارد است که در مبحث Brand Ambassador Marketing یا بازاریابی سفیر برند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع، شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف با هدف استفاده از تأثیر و محبوبیت سفیر برند در میان افراد جامعه، فروش محصولات خود را افزایش می‌دهند. مثلاً از سفیر برند برای حضور در رویدادها، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، انتشار محتوا در شبکه‌های اجتماعی، ارائه تخفیف و پیشنهادهای ویژه به هواداران بهره برده و به اهداف تجاری خود دست پیدا می‌کنند.

آشنایی با  0 تا 100 تا مفهوم قرارداد سفیر برند، آن چیزی است که در این مقاله از وکیل‌باشی به آن می‌پردازیم. پس چنانچه این شخص و نحوه فعالیتش را نمی‌شناسید، تا پایان همراه وکیل‌باشی بمانید.

سفیر برند، به چه کسی گفته می‌شود و چه تفاوتی با اینفلوئنسرها دارد؟

سفیر برند (Brand Ambassador) در غالب موارد، شخص مشهوری در میان مردم است که با یک کسب‌وکار قرارداد سفیر برند منعقد می‌کند تا به‌عنوان نمایندة رسمی و معرف برند همان کسب‌وکار، استخدام شود. هدف از استخدام ای شخص، افزایش فروش، معرفی برند و تبلیغ کسب‌وکار مربوط به برند است.

این افراد با تأیید و تبلیغ یک برند، ارتباط نزدیک‌تر و مستقیم‌تری با مخاطبان و مشتریان برقرار می‌کنند و در نتیجه باعث ایجاد حس اعتماد و شکل‌گیری هویت برند در ذهن مخاطبان می‌شوند. سفیران برند، معمولاً در رسانه‌ها، رویدادها، کمپین‌ها و تبلیغات مختلف شرکت می‌کنند و با ارائه تجربیات خود به مخاطبان، نقش مهمی در معرفی و ترویج برند خواهند داشت.

دقت کنید که سفیر برند الزاماً یک فرد بسیار معروف مثل بازیگر سینما و تلویزیون یا یک فوتبالیست نیست. در واقع، این شخص ممکن است حتی از میان مشتریان برند انتخاب شود. چرا؟ به دلیل داشتن تجربة قبلی در بازاریابی، داشتن شبکه گسترده‌‌ای از مشتریان، برخورداری از دانش فنی و مهارت‌های تخصصی، توانایی تحلیل بازار و...

هنگامی که از سفیر برند حرف می‌زنیم ممکن است فکر کنید که اینفلوئنسرها، همان سفیران برند هستند؛ این در حالی است که ماهیت کاری این دو شخص با هم تفاوت دارد. چطور؟ در ادامه به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

اصطلاح "سفیر برند" و "اینفلوئنسر" دو مفهوم متفاوت هستند، اگرچه در برخی موارد این دو عنوان، به‌اشتباه به‌جای هم استفاده می‌شوند.

همان‌طور که گفتیم، سفیر برند، شخصی است که به طور رسمی برای تبلیغات طولانی‌مدت یک برند استخدام می‌شود. این فرد ممکن است در طیف وسیعی از برنامه‌ها مانند برنامه‌های تلویزیونی، تبلیغات روی صفحات مجلات، نمایشگاه‌های صنعتی و رویدادهای مختلف شرکت کند. از سوی دیگر، ماهیت کاری او به نحوی است که باید برای دوره‌های زمانی طولانی به برند وفادار بماند.

اما اینفلوئنسر، شخصی است که به دلیل داشتن تعداد بالایی از دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی، قابلیت تأثیرگذاری بر رفتار و خرید مخاطبان را دارد. یک اینفلوئنسر ممکن است برای تبلیغ محصولات و خدمات مختلف در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتیوب و... فعالیت کند؛ بنابراین، اینفلوئنسرها هیچ‌گونه وفاداری طولانی‌مدت به برندها نداشته و صرفاً در فضای مجازی مشهورند.

در نتیجه: قرارداد سفیر برند، به طور معمول برای مدتی طولانی مثلاً 5 سال بسته می‌شود؛ درحالی‌که اینفلوئنسرها در اغلب موارد صرفاً در کمپین‌های تبلیغاتی مختص فروش محصول حضور دارند و قرارداد کاری‌شان، کوتاه‌مدت است.

قرارداد سفیر برند چه نوع قراردادی است؟ از کدام قانون پیروی می‌کند؟

"قرارداد سفیر برند (Brand Ambassador Agreement) تفاهمی کتبی است که میان یک برند (کسب‌وکار) و فرد منتخب به‌عنوان سفیر، منعقد می‌شود. به‌این‌ترتیب، سفیر برند متعهد می‌شود که در مقابل دریافت پورسانت، درصدی از فروش یا مبلغی معین، در جایگاه نماینده اصلی کسب‌وکار، به معرفی برند، توسعه فروش و بازاریابی محصولات برند بپردازد."

دررابطه‌با ماهیت قانونی این قرارداد باید گفت که به‌صراحت نمی‌توانیم آن را یکی از انواع قرارداد کاری بدانیم. چرا که این قرارداد بر مبنای ماده 10 قانون و آزادی قراردادهای خصوصی تنظیم می‌شود. البته، فردی که سفیر برند محسوب می‌شود، می‌تواند دریافت حق‌الزحمه خود را به روش‌های مختلفی مثل اخذ درصدی از فروش محصول و سهیم‌شدن در فروش کالا یا خدمات، تعیین کند.

در صورت فقدان قرارداد کامل و استاندارد، احتمال وقوع اختلاف میان برند و سفیر نام تجاری بسیار افزایش خواهد یافت. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم چنانچه قصد آغاز همکاری در این زمینه را دارید، همکاری خود را بدون وجود فرم قرارداد سفیر برند که توسط وکلای متخصص در این زمینه نگاشته شده است، باقی نگذارید.

قرارداد سفیر برند

نحوه تنظیم قرارداد سفیر برند

یکی از نکات مهم در قرارداد کار، نوشتن صحیح مواد و بندهای هر قرارداد است. چرا که یک اشتباه کوچک در نگارش هر کدام از مواد قرارداد سفیر برند می‌تواند تبعات حقوقی فراوانی برای طرفین داشته باشد. پس بهتر است مواد زیر را در متن قراردادتان بگنجانید:

ماده اول) مشخصات طرفین قرارداد

ماده دوم) موضوع قرارداد

ماده سوم) مدت قرارداد

ماده چهارم) مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

ماده پنجم) تعهدات سفیر برند

ماده ششم) تعهدات کارفرما

ماده هفتم) نحوه فسخ قرارداد

ماده هشتم) تضمین حسن انجام کار

ماده نهم) شرط حفظ محرمانگی قرارداد

ماده دهم) فورس ماژور (موارد اضطراری)

ماده یازدهم) نحوه رسیدگی به اختلافات طرفین

ماده دوازدهم) نسخه‌های قرارداد

همان‌طور که تا این قسمت از مقاله متوجه شدید، نوشتن قرارداد سفیر برند، آن هم به صورت اصولی و مطابق قانون، بسیار دشوار است. این در حالی است که باید به مسائل حقوقی مربوط به این نوع قرارداد توجه ویژه‌ای داشته باشید و این امر بدون کمک گرفتن از فرآیند مشاوره حقوقی با وکیل امکان‌پذیر نیست.

 

مشاوره حقوقی

تعهدات طرفین در قرارداد سفیر برند

برای اینکه با جنبه‌های مختلف این توافق بیشتر آشنا شوید، در ادامه لیستی از تعهدات سفیر برند را بیان می‌کنیم.

  • تعهدات سفیر برند:

برخی از مهم‌ترین تعهدات سفیر برند عبارت است از:

·       برقراری ارتباط مؤثر با مشتریان، ارائه اطلاعات لازم در مورد محصولات و خدمات برند و ایجاد رابطه‌ای مثبت و قابل‌اعتماد با مخاطبان

·       تبلیغات و ترویج برند در شبکه‌های اجتماعی، رویدادها و محیط‌های عمومی

·       ارائه بازخورد و نظرات مشتریان، به برند در مورد محصولات و خدمات آن

·       ارائه گزارش‌های کاری و پیشنهادها مفید برای بهبود عملکرد بازاریابی و فروش برند

·       تلاش در جهت حفظ شخصیت و شهرت برند و جلوگیری از رفتارها و صحبت‌هایی که ممکن است باعث آسیب به نام و نشان تجاری برند شود

·       رعایت شرایط قرارداد، عدم افشای اسرار تجاری برند و حفظ محرمانگی اطلاعات

واضح است که این تعهدات از یک قرارداد تا قراردادی دیگر، متفاوت بوده و باتوجه‌به نیازها و خواسته‌های برند، این موضوع مشخص می‌شود.

  • تعهدات برند در قرارداد سفیر برند

شرکت، کارخانه و به‌طورکلی هر کسب‌وکاری که اقدام به انعقاد قرارداد سفیر برند می‌کند و ما اصطلاحاً با نام برند از آن یاد می‌کنیم، نیز متقابلاً تعهداتی دارد. تعهداتی نظیر:

·       ارائه آموزش‌های لازم و آماده‌سازی سفیر برند به‌منظور آشنایی بهتر با محصولات و خدمات برند و روش‌های بازاریابی آن

·       در اختیار قرار دادن ابزارهای لازم برای انجام وظایف سفیر برند، مانند نمونه محصولات، دسترسی به سامانه‌های برند و تجهیزات مورد نیاز

·       پرداخت هزینه‌های مربوط به فعالیت‌های سفیر برند، مانند هزينه حضور در رویدادها، هزینه حمل‌ونقل و هزینه‌های مرتبط با تبلیغات

·       پشتیبانی از سفیر برند دررابطه‌با مشکلاتی که ممکن است در انجام وظایف پیش بیاید

آخرین موردی که ذکر آن در فرم قرارداد ضرورت فراوانی دارد، تعهد برند به حفظ حقوق شخص سفیر و همچنین جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده از تصاویر و نام او در طول اجرای قرارداد است.

و اما جمع‌بندی مطلب

در این مقاله پس از تعریف سفیر برند و بیان تفاوت این شخص با اینفلوئنسرها، توضیح دادیم که قرارداد سفیر برند شامل جزئیاتی از شرایط قرارداد، مسئولیت‌های هر دو طرف، حقوق مادی و معنوی آن‌ها و مواردی مانند فسخ قرارداد است.

این قرارداد باید مطابق با قانون و نظم عمومی نوشته شود و هرگونه نقص در اجرای آن می‌تواند منجر به مشکلات حقوقی و مالی برای طرفین شود؛ بنابراین، بهترین راه برای نوشتن یک قرارداد سفیر برند، کمک‌گرفتن از وکلای متخصص در امور قراردادها است.

این در حالی است که وکیل متخصص با تنظیم یک قرارداد اصولی می‌تواند به‌خوبی شما را راهنمایی کند و بهترین شرایط قرارداد را برای شما و برندتان تعیین کند. در نتیجه، احتمال بروز مشکلات در آینده به‌شدت کاهش می‌یابد؛ به‌نحوی‌که هم سفیران برند و هم کسب‌وکارها با اطمینان بیشتری به تبلیغات و بازاریابی برند خود ادامه می‌دهند. باید بگوییم که تمام این موارد در زمان ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی وکیل‌باشی مدنظر قرار گرفته و شما قادرید به‌راحتی و از طریق سایت، به این شکل از قرارداد دسترسی داشته باشید. 

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

سفیر برند، به چه کسی گفته می‌شود و چه تفاوتی با اینفلوئنسرها دارد؟

سفیر برند (Brand Ambassador) در غالب موارد، شخص مشهوری در میان مردم است که با یک کسب‌وکار قرارداد سفیر برند منعقد می‌کند تا به‌عنوان نمایندة رسمی و معرف برند همان کسب‌وکار، استخدام شود. هدف از استخدام ای شخص، افزایش فروش، معرفی برند و تبلیغ کسب‌وکار مربوط به برند است. اما اینفلوئنسر، شخصی است که به دلیل داشتن تعداد بالایی از دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی، قابلیت تأثیرگذاری بر رفتار و خرید مخاطبان را دارد. یک اینفلوئنسر ممکن است برای تبلیغ محصولات و خدمات مختلف در شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام، یوتیوب و... فعالیت کند؛ بنابراین، اینفلوئنسرها هیچ‌گونه وفاداری طولانی‌مدت به برندها نداشته و صرفاً در فضای مجازی مشهورند.

قرارداد سفیر برند چه نوع قراردادی است؟ از کدام قانون پیروی می‌کند؟

"قرارداد سفیر برند (Brand Ambassador Agreement) تفاهمی کتبی است که میان یک برند (کسب‌وکار) و فرد منتخب به‌عنوان سفیر، منعقد می‌شود. به‌این‌ترتیب، سفیر برند متعهد می‌شود که در مقابل دریافت پورسانت، درصدی از فروش یا مبلغی معین، در جایگاه نماینده اصلی کسب‌وکار، به معرفی برند، توسعه فروش و بازاریابی محصولات برند بپردازد."

نحوه تنظیم قرارداد سفیر برند چگونه است؟

ماده اول) مشخصات طرفین قرارداد

ماده دوم) موضوع قرارداد

ماده سوم) مدت قرارداد

ماده چهارم) مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

ماده پنجم) تعهدات سفیر برند

ماده ششم) تعهدات کارفرما

ماده هفتم) نحوه فسخ قرارداد

ماده هشتم) تضمین حسن انجام کار

ماده نهم) شرط حفظ محرمانگی قرارداد

ماده دهم) فورس ماژور (موارد اضطراری)

ماده یازدهم) نحوه رسیدگی به اختلافات طرفین

ماده دوازدهم) نسخه‌های قرارداد