;
1402/10/16 - 16:36

قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی را چطور بنویسیم

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه‌های صنعتی بپردازیم:

تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی برای تولید و فراوری محصولات در صنایع و مشاغل مختلف استفاده می‌شوند. این ماشین‌آلات به‌صورت خودکار عمل کرده و به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا بهره‌وری و سرعت تولید را افزایش دهند. در واقع مدیران کارخانه‌ها و مراکز صنعتی برای تولید محصولاتشان به ادواتی مثل دستگاه تراش، دیگ بخار، تنورهای اتوماتیک نانوایی و... نیاز دارند. به‌این‌ترتیب، آن‌ها باید این نیاز را با انعقاد قراردادی مانند قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی، برطرف کنند.

چنانچه در عرصه‌های مختلف تولیدی و صنعتی مانند صنعت خودروسازی، صنایع پتروشیمی، مراکز تولید مواد غذایی، صنایع دارویی، محصولات الکترونیکی و امثال این‌ها فعالیت دارید، این مطلب تخصصی حقوقی متعلق به شما است. در ادامه خواهیم گفت که برای خرید یک دستگاه سالم یا دست‌دوم صنعتی باید از لحاظ حقوقی چه نکاتی را رعایت کنید، قراردادتان را چطور بنویسید و دست آخر اینکه بر ابعاد مختلف توافق حقوقی مکتوب خود چطور تسلط پیدا کنید.

ماهیت قانونی قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی

همان‌طور که در مقدمه توضیح دادیم، افراد فعال در صنایع مختلف، علاوه بر بهره‌گیری از منابع انسانی، به تجهیزات متعددی احتیاج دارند. حال ممکن است شما یکی از همان افراد باشید. در این صورت باید برای خرید هر گونه قطعه کوچک و بزرگ صنعتی بتوانید قرارداد خرید منعقد کنید. تعریف ساده این توافق حقوقی عبارت است از:

"قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی مطابق قواعد عقد بیع در ماده 338 قانون مدنی منعقد می‌شود. طرفین این موافقت‌نامه اعم از خریدار و فروشنده‌اند که ممکن است شخصی حقیقی یا حقوقی باشد. پس از انعقاد توافق‌نامه، خریدار با پرداخت ثمن، مالک تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی می‌شود. فروشنده نیز متعهد است تجهیزات مورد نظر را در موعد مقرر و طبق شرایط داخل توافق‌نامه، به خریدار تحویل دهد."

اینکه ثمن معامله چیست، عقد بیع چه احکامی دارد، فروشنده تحت چه شرایطی باید مورد معامله را به خریدار تحویل دهد و ده‌ها سؤال شبیه به این‌ها، فقط توسط یک وکیل قابل پاسخگویی است.

به همین خاطر است که بر تنظیم قرارداد خرید ماشین آلات صنعتی توسط وکلای باتجربه و متخصص تأکید می‌کنیم. بر همین اساس، تیم وکلای وکیل‌باشی ضمن تنظیم هر گونه قرارداد آماده و اختصاصی، پاسخگوی پرسش‌های حقوقی شما هستند.

تنظیم قرارداد خرید ماشین آلات صنعتی

 

نحوه نوشتن قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی

تنظیم هر توافق کتبی به شرایط و متغیرهای مختلفی بستگی دارد که باید در نظر گرفته شوند، اما در کل، یک قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی باید شامل موارد زیر باشد:

مشخصات طرفین قرارداد

طرفین این قرارداد خریدار و فروشنده هستند. الزاماً طرف‌های این توافق اشخاص حقیقی نیستند و می‌توان 2 شخص حقوقی را هم طرف معامله تصور کرد. مثلاً شرکت «الف» خریدار یک قطعه دستگاه چاپ از شرکت «ب» است.

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد در اینجا خریدوفروش ماشین‌آلات صنعتی است. سایر شرایط قرارداد مانند نحوه فسخ، مشخصات دستگاه و... را در مواد بعدی توضیح می‌دهیم. البته شما می‌توانید به‌جای قرارداد بیع، از اجاره دستگاه‌های صنعتی نیز استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع، مقاله قرارداد اجاره دستگاه و نحوه تنظیم آن را بخوانید.

ثمن معامله و شرایط پرداخت آن

ثمن معامله همان مبلغی است که خریدار به فروشنده باید پرداخت کند. علاوه بر نوشتن بهای خرید دستگاه، باید شرایط پرداخت؛ مانند تعداد فقره چک‌هایی که به‌عنوان پرداخت اقساطی می‌دهید یا شماره حسابی که باید پول به آن واریز شود نیز، به‌صورت دقیق درج شود

مشخصات ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی

مشخصات ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی به مجموعه ویژگی‌های فنی و عملکردی یک دستگاه صنعتی اشاره دارد که می‌تواند شامل موارد زیر باشد: شرح توضیحات دقیق درمورد ماشین یا قطعه خریداری شده شامل مشخصات فنی دستگاه از جمله کارایی، ظرفیت، ابعاد، وزن و سایر ویژگی‌های مهم را در این بند بنویسید.

شرایط تحویل دستگاه و ماشین‌آلات صنعتی

مشخص‌کردن شرایط تحویل دستگاه یا قطعه فروخته از مهم‌ترین موارد این قرارداد است. برای نوشتن این بند، می‌توانید از جملات زیر کمک بگیرید:

قطعه مزبور در محل کارخانه فروشنده قرار دارند و در تاریخ [تاریخ تحویل] به خریدار تحویل داده می‌شود.
حتماً این موضوع را هم قید کنید که هرگونه هزینه مرتبط با حمل‌ونقل ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی از جمله هزینه باربری و بیمه حمل، به عهده خریدار است یا فروشنده؟

گارانتی و خدمات پس از فروش

فروشنده تضمین می‌کند که ماشین‌آلات و دستگاه‌های مورد معامله بدون هیچ‌گونه عیب‌ونقص به خریدار تحویل داده می‌شود. درصورتی‌که در طول دوران گارانتی هرگونه عیب و نقصی در دستگاه مشاهده شود، فروشنده موظف است آن را بدون دریافت هزینه از خریدار، برطرف نماید.
خدمات پس از فروش فقط شامل تعمیرات مرتبط با خرابی‌های احتمالی در ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی می‌شود؛ بنابراین، هرگونه خدمات دیگر مانند آموزش استفاده از قطعه، تعویض قطعات و موارد مشابه بر عهده خریدار بوده و در حیطه تعهدات فروشنده نیست.

نحوه فسخ قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی

فسخ به معنی پایان‌دادن به قرارداد است که از جانب یکی از طرفین انجام می‌شود. اگر خریدار و فروشنده بخواهند با توافق یکدیگر به قراردادشان خاتمه دهند، اصطلاحاً قرارداد را "اقاله" کرده‌اند. اما در فسخ، رضایت و توافق دو طرف شرط نیست؛ بلکه کافی است خریدار و فروشنده شروطی را در قرارداد ذکر کنند. سپس در صورت عدم پایبندی یکی از آن‌ها به تعهداتش، طرف دیگر حق پایان‌دادن به معامله را خواهد داشت.

موارد فسخ به‌ویژه برای قراردادهای خریدوفروش بسیار متعددند. ما در مقاله خیارات قانونی راجع به این موضوع به‌تفصیل سخن گفتیم؛ اما بهتر است بدانید که خیاراتی نظیر خیار غیب، خیار شرط و چندین نوع از اختیارات قانونی دیگر در این قرارداد نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند.

بااین‌وجود، همیشه بهتر است برای نوشتن یک قرارداد حقوقی به‌ویژه تنظیم بندهای مرتبط با شرایط فسخ، از خدمات وکیل و مشاوره حقوقی آنلاین استفاده کنید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

حل‌وفصل اختلافات طرفین

اگر در طول اجرای توافق، اختلاف و بحثی میان خریدار و فروشنده صورت بگیرد، سرنوشت قرارداد چه خواهد شد؟ کشمکش و دعوا ممکن است حتی به ورثه طرفین قراردادها نیز منتقل شود و برای این مسئله باید در زمان تنظیم موافقت‌نامه چاره‌اندیشی کرد.

بهترین راه برای پایان‌دادن به منازعات میان طرف‌های توافق، انتخاب داور است. داور فردی است که در حیطه اختلاف ایجاد شده اطلاعات و دانش کافی دارد، بر مسائل حقوقی تسلط داشته و می‌تواند ضمن اعطای رأی، در زمانی کوتاه به درگیری‌ها پایان دهد.
هرچند موارد بالا صرفاً به‌عنوان بخش اصلی قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی، بیان شد؛ اما همه قراردادها در این چند ماده خلاصه نمی‌شوند. مثلاٌ اگر به مطلب مقدمه‌ای بر قرارداد طراحی و ساخت دستگاه سر بزنید، شباهت‌ها و تفاوت‌های بنیادی درمورد قراردادهای مرتبط با ماشین‌آلات صنعتی را بهتر درک می‌کنید.

 و اما جمع‌بندی مطلب

در این نوشته از وکیل‌باشی تلاش کردیم تا ضمن بیان نکات حقوقی قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی، نحوه تنظیم آن را هم توضیح دهیم. در این میان گفتیم که تدوین چنین موافقت‌نامه‌ای راحت نبوده و الزامی است که از وکلا و مشاوران حقوقی در این زمینه کمک بگیریم

مشاوران تیم وکیل‌باشی در کنار وکلای باتجربه و حرفه‌ای مجموعه، به‌صورت مداوم برای افزایش سطح آگاهی حقوق افراد جامعه تلاش می‌کنند. چنانچه دررابطه‌با هر موضوع حقوقی و کیفری پرسشی دارید آن را در قسمت نظرات بنویسید و در زمانی کوتاه پاسخ خود را مشاهده کنید. 

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

مقیمی

از کجا باید قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی رو تهیه کنم؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

 

وکیل باشی: با سلام، بر روی خرید ماشین آلات و دستگاه صنعتی کلیک نمایید و با کمترین هزینه قرارداد خود را دریافت کنید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

به صورت کلی قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی چیست؟

"قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی مطابق قواعد عقد بیع در ماده 338 قانون مدنی منعقد می‌شود. طرفین این موافقت‌نامه اعم از خریدار و فروشنده‌اند که ممکن است شخصی حقیقی یا حقوقی باشد. پس از انعقاد توافق‌نامه، خریدار با پرداخت ثمن، مالک تجهیزات و ماشین‌آلات صنعتی می‌شود. فروشنده نیز متعهد است تجهیزات مورد نظر را در موعد مقرر و طبق شرایط داخل توافق‌نامه، به خریدار تحویل دهد."

ارکان قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی شامل چه مواردی است؟

این قرارداد عموماً از موارد زیر تشکیل شده است:

  • مشخصات طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • ثمن معامله و شرایط پرداخت آن
  • مشخصات ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی
  • شرایط تحویل دستگاه و ماشین‌آلات صنعتی
  • گارانتی و خدمات پس از فروش
  • نحوه فسخ قرارداد خرید ماشین‌آلات و دستگاه صنعتی
  • حل‌وفصل اختلافات طرفین