;
1402/10/16 - 14:22

نکات کلیدی در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه

در این مقاله قصد داریم تا ضرورت تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه را بررسی کنیم:

ساخت و تولید دستگاه‌های ضروری و کاربردی همچون خودروهای برقی، ماشین آلات پزشکی و امثال آن‌ها، کار چندان ساده و بی‌دردسری نیست. در واقع، ایده‌ای که پشت ساخت این‌گونه دستگاه‌ها است، زمان بسیار زیادی را می‌طلبد. پس از اینکه ایده دستگاه نهایی شد، حالا باید برای ساخت و تولید آن اقدام کرد. در این میان، بسیاری از افراد ازجمله مخترعین و صاحبان طرح‌های تولیدی، سرمایه کافی برای ساختن دستگاهی که سال‌ها برای آن تلاش کرده‌اند را ندارند.

قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه، می‌تواند یک پیشنهاد مطلوب و گزینه‌ای کارآمد برای این دسته از افراد باشد. چرا که می‌تواند علاوه بر فراهم کردن بستر ساخت دستگاه در تعداد بالا، موجب سودآوری برای سرمایه‌گذاران و صاحبان ایده نیز باشد. اینکه قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه چیست و چگونه باید آن را تنظیم کرد، موضوعی است که در این نوشته از وکیل‌باشی به آن می‌پردازیم.

چنانچه برای ساختن دستگاهی صنعتی، پزشکی و امثال آن دچار تردید هستید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه یک قرارداد اصولی می‌تواند تردیدهای شما را تبدیل به سود کرده و حتی موجب بهبود شرایط اقتصادی کشور نیز بشود.

قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه چیست؟

"قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه، زیرمجموعه عقد شرکت است که قانون گذار در ماده 571 قانون مدنی به آن پرداخته و به موجب آن، طرفین قرارداد سرمایه‌ نقدی یا غیرنقدی خود را برای ساخت یک دستگاه مشخص، با یکدیگر ادغام می‌کنند. در واقع، سرمایه‌گذاران، شرکای همدیگر در ساخت دستگاه محسوب شده و در سود و زیان حاصل از آن نیز شریک هستند".

احتمالاً تعریف بالا از قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه، برایتان کمی دشوار باشد. بهتر است با یک مثال کاملاً ساده این قرارداد را توضیح دهیم.

تصور کنید که شما ایده ساخت یک دستگاه جدید پزشکی را دارید. پس از آنکه ایده شما به ثبت رسید و نسخه اولیه آن را تهیه کردید، برای تولید انبوه آن به پول و سرمایه نقدی فراوان نیاز دارید. این در حالی است که شما فاقد چنین سرمایه‌ای هستید و ممکن است هر آن، به طور کلی بی خیال ساختن و عرضه آن شوید.

در اینجا یک راه مطمئن و قانونی وجود دارد که نه‌تنها شما را به هدفتان می‌رساند؛ بلکه باعث می‌شود سود قابل توجهی نیز از ساخت و تولید آن دستگاه به دست آورید. این راه، استفاده از قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه است. چگونه؟ همچنان همراه ما باشید تا توضیح دهیم این توافق که یکی از انواع قراردادهای مشارکت درساخت است، چطور می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

انواع سرمایه در قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه

مثال بالا را که فراموش نکرده‌اید؟ همان‌طور که گفتیم، شما صاحب ایده ساخت یک دستگاه جدید هستید و برای تولید آن، سرمایه کافی در اختیار ندارید. اینجا است که می‌توانید از یک فرد سرمایه گذار بخواهید در ازای پرداخت هزینه ساخت دستگاه، با او سهیم شوید. مثلاً سهم شما  50 درصد و سهم سرمایه‌گذار نیز 50 درصد تعیین می‌شود. بر همین مبنا، در سود و زیان حاصل از ساخت و فروش دستگاه نیز شریک خواهید شد.

در اینجا، بر اساس کلیات عقد شرکت (ماده 571 ق.م) سرمایه شما غیرنقدی است. چرا که ایده و اصطلاحاً تخصص شما آورده غیرمالی یا معنوی محسوب می‌شود. در مقابل، آورده سرمایه‌گذاری که هزینه‌های ساخت را برعهده گرفته است، سرمایه نقدی به شمار می‌رود.

یکی از موضوعاتی که در تمامی قراردادها باید به آن توجه داشت این است که الزماً همه توافقات کتبی، مواد و بندهای یکسانی ندارند. واقعیت این است که هر قرارداد، ویژگی‌های منحصر به خود را دارد و با توافقات دیگر، زمین تا آسمان تفاوت خواهد داشت. ازاین‌رو، تنظیم قرارداد توسط وکیل، تا حد زیادی به شما کمک می‌کند تا قراردادتان به خواسته‌هایتان نزدیک باشد. از این رو، مجموعه وکیل‌باشی برای شما انواع فرم قرارداد مشارکت که توسط وکلای متخصص امور قراردادها نگاشته شده است را فراهم نموده است تا بتوانید به راحتی به دو نسخه word وpdf فرم، دسترسی داشته و آن را مورد استفاده قرار دهید.

قراردادهای شراکت

چطور قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه را بنویسیم؟

ما در مطلب نحوه تنظیم قرارداد مشارکت، صفر تا صد کلیات این قرارداد را بیان کرده‌ایم. بااین‌حال، در این قسمت نیز مهم‌ترین مواد قرارداد مشارکت در ساخت را معرفی می‌کنیم.

در حالت کلی، باید پیش از تنظیم هر نوع قرارداد به وکلا و مشاوران حقوقی مراجعه کنید. حساسیت این موضوع در توافقاتی مانند مشارکت در ساخت چندین برابر می‌شود. زیرا، کوچکترین اشتباه در نحوه محاسبه سهم‌الشرکه، آورده هر شریک و سایر مواد قرارداد، پیامدهای ناخوشایندی برای طرفین خواهد داشت.

ازاین‌رو، در زمان نوشتن این قرارداد حتماً موارد گفته شده برای هر یک از بندها را در نظر بگیرید. مهم‌ترین مواد قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه عبارت است از:

1.   عنوان قرارداد

نام یا همان عنوان قرارداد، اهمیت بسیار زیادی در قراردادنویسی دارد. چرا که اشتباه نوشتن نام یک توافق، آثار حقوقی مختلفی را در پی خواهد داشت. بنابراین، عنوان قرارداد را باید بالای هر صفحه بنویسید. عنوان قرارداد شما "قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه" است.

2.   طرفین قرارداد

به مثالی که در این مطلب زدیم دوباره مراجعه کنید. در آن مثال، شما و یک سرمایه‌گذار وجود داشتید. این در حالی است که هیچ محدودیتی برای تعداد سرمایه‌گذاران وجود ندارد و هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند یکی از طرفین این توافق باشد. در این بند، مشخصات هر یک از طرفین که اصطلاحاً شرکا خوانده می‌شوند باید به طور دقیق نوشته شود.

3.   موضوع قرارداد

مشارکت در ساخت دستگاه، موضوع قرارداد شما است. البته، این دستگاه چیست، چه مشخصاتی دارد، در چه زمینه‌ای کاربرد دارد و سایر موارد مرتبط با نوع دستگاه، باید در این بند قید شود. در مقاله قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه‌های صنعتی، راجع به نحوه تنظیم و سایر جزئیات ساخت این‌گونه تجهیزات نیز توضیحات مفصلی را ارائه کرده‌ایم.

4.   سهم الشرکه طرفین

سهم الشرکه، آن میزان سهمی است که هر یک از شرکا پس از انعقاد قرارداد، مالک آن می‌شوند. مثلاً اگر ایده ساخت دستگاه با شما باشد، شما در 50 درصد از دستگاه ساخته شده سهیم هستید. به‌عبارت‌دیگر، سهم‌الشرکه هر یک از طرفین، بر اساس میزان آورده آن‌ها مشخص می‌شود. البته، در اینجا، توافقات و مذاکرات طرفین در تعیین سهم الشرکه حائز اهمیت است.

سایر مواد قرارداد مشارکت در ساخت

5.   مدت قرارداد

6.   تعهدات شرکا

7.   نحوه فسخ قرارداد (به مقاله فسخ قرارداد مشارکت در ساخت مراجعه کنید)

8.   محرمانگی و عدم افشای اطلاعات ساخت دستگاه

9.   مرجع حل و فصل اختلافات شرکا (در صورت ارجاع اختلافات به داوری، حتماً داور مورد نظر را تعیین کرده و مشخصات کامل او را بنویسید. برای آشنایی بیشتر با جزئیات انتخاب داور، به مقاله داوری در قراردادها سر بزنید).

10.  نسخ (نسخه‌ها) قرارداد

یکی از آسان‌ترین روش هایی که می تواند در کم ترین زمان، شما را برای تنظیم یک قرارداد پروژه ای اختصاصی یاری برساند و مشکلات را از پیش پای شما دور کند، دریافت مشاوره حقوقی است؛ از این‌رو، شما می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی آنلاین، برای تنظیم قرارداد موردنظر خود از وکلای متخصص راهنمایی اخذ نمایید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

و اما جمع‌بندی مطلب

قرارداد مشارکت در ساخت، یکی از بهترین قراردادهایی است که برای ساخت و تولید انبوه دستگاه‌های گران‌قیمت، به‌کارگرفته می‌شود. در این دسته از توافقات، چند شخص حقیقی یا حقوقی با یکدیگر شریک شده و هر کدام بخشی از فرآیند سرمایه‌گذاری و ساخت دستگاه را برعهده می‌گیرند.

اینکه چطور این قرارداد را بنویسیم و باید حاوی چه نکاتی باشد، موضوعی بود که این مطلب از وکیل‌باشی را به آن اختصاص دادیم. امیدواریم این نوشته برای شما مفید باشد و نظرات و پرسش‌های خود را نیز با ما به اشتراک بگذارید.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

عنوان مناسب برای قرارداد را چطور باید انتخاب کرد؟

نام یا همان عنوان قرارداد، اهمیت بسیار زیادی در قراردادنویسی دارد. چرا که اشتباه نوشتن نام یک توافق، آثار حقوقی مختلفی را در پی خواهد داشت. بنابراین، عنوان قرارداد را باید بالای هر صفحه بنویسید. عنوان قرارداد شما "قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه" است.

سهم هر یک از طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت دستگاه را چطور باید مشخص کرد؟

سهم الشرکه، آن میزان سهمی است که هر یک از شرکا پس از انعقاد قرارداد، مالک آن می‌شوند. مثلاً اگر ایده ساخت دستگاه با شما باشد، شما در 50 درصد از دستگاه ساخته شده سهیم هستید. به‌عبارت‌دیگر، سهم‌الشرکه هر یک از طرفین، بر اساس میزان آورده آن‌ها مشخص می‌شود. البته، در اینجا، توافقات و مذاکرات طرفین در تعیین سهم الشرکه حائز اهمیت است.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل