;
1402/10/18 - 09:02

تنظیم سند بدون استعلام شهرداری

در این مقاله قصد داریم به بررسی ضرورت استعلام ملک جهت انتقال سند بپردازیم:

امروزه بحث خرید و فروش ملک بسیار مورد توجه مردم واقع شده و از آنجایی که سرمایه زیادی میان افراد در این معاملات ملکی در گردش است، در این مقاله قصد داریم به توضیحاتی در راستای تنظیم سند بدون استعلام شهرداری و همچنین استعلام سند ملک بپردازیم.

یکی از اولین و مهم‌ترین گام ها در این رابطه، اطمینان حاصل کردن از وضعیت حقوقی ملک است؛ این‌کار با استعلام ملک و همچنین سند مورد معامله حاصل می‌شود. در واقع، در این استعلام مشخص می‌شود که سند اعتبار قانونی دارد یا نه؟ ما در مقاله "نحوه استعلام اسناد رسمی ملکی" به صورت کامل و مفصل به شرح این موضوع پرداخته‌ایم؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم سری به این مطلب بزنید.

انتقال سند با استعلام ملک از شهرداری

چنانچه که دو طرف معامله یعنی خریدار و فروشنده به توافق برسند و بخواهند سند ملک را به طور رسمی منتقل کنند، می‌بایست مالک تمام بدهی‌های خود اعم از هزينه‌های نوسازی و عوارض شهرداری را جهت انتقال سند تسویه کرده و پس از پرداخت هزینه‌ها اقدام به فروش ملک و انتقال سند کند.

انتقال سند بدون پایان کار

دریافت پایان کار نشان دهنده این است که تمام قوانین و مقررات ساخت رعایت شده و مورد قبول کارشناسان شهرداری است؛ لذا اگر موفق به دریافت پایان کار نشدید، حتماً تخلفی صورت گرفته یا سازنده قوانین ساخت را رعایت نکرده‌است.

قابل به ذکر است که اگر مانعی باعث صدور پایان کار است و مشکل رفع نشود، دفاتر اسناد رسمی از انتقال سند بدون پایان کار به شدت امتناع خواهند کرد.

نکاتی که بهتر است درباره پایان کار مد نظر داشته‌باشیم:

  • صدور گواهی پایان کار برای مناطقی که خارج از شهر و حریم شهرداری هستند توسط وزارت کشور ، استانداری فرمانداری، بخشداری-دهیاری؛
  • ثبت قرارداد‌های پیش‌فروش در دفاتر اسناد رسمی؛
  • اخذ گواهی پایان کار توسط مالکین و وکیل قانونی ایشان.

در آخر باید گفت: انتقال سند بدون پایان کار، یکی از پر ریسک‌ترین معاملات ملکی است، بنابراین بهتر است به هیچ وقت این کار را انجام ندهید. توصیه ما به شما این است که قبل از انجام هرگونه معامله ملکی، از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین وکلای متخصص بهره‌مند شده و گامی محکم جهت انعقاد قرارداد مورد نظر خود بردارید.

 

خدمات مشاوره حقوقی

نحوه اخذ استعلام ملک از شهرداری

جهت استعلام ملک از شهرداری، مالک ابتدا از دفتر اسناد برگه‌ای را دریافت کرده و آن را به شهرداری محل ملک ارائه می‌کند سپس درخواست استعلام ملک خود را ثبت نموده و منتظر جواب شهرداری می‌ماند.

کارشناس شهرداری نیز ابتدا پروانه ساخت ملک را بررسی می کند تا اگر ملک بدون پروانه ساخته شده است، جریمه آن توسط مالک پرداخت گردد.

سپس کارشناس به سراغ عوارض نوسازی و شهرداری رفته تا اطمینان حاصل کند که مالک بدهی نداشته باشد. لازم به ذکر است که در صورت داشتن بدهی، مالک باید اقدام به پرداخت هزینه‌ها کند.

پرداخت هزینه های عوارض شهرداری و نوسازی در واقع، یکی از شروط ثبت سند و انتقال سند در دفتر اسناد رسمی است. در این صورت، لازم است پس از تسویه بدهی‌ها به شهرداری، پاسخ استعلام را دریافت کرده و بلافاصله آن را به دفتر ثبت و انتقال سند تحویل دهید تا امکان انتقال ملک خود را داشته باشید.

قابل به ذکر است که کلیه دفاتر اسناد رسمی تا زمانی که استعلامات لازم را از شهرداری و اداره ثبت و دارایی اتخاذ نکنند، سند مالکیت ملک را تنظیم نخواهند کرد. مدت زمان مورد نیاز برای انجام استعلام ملک از شهرداری نیز متغیر است و به منطقه مورد نظر بستگی دارد که در برخی اوقات این استعلام و دریافت پاسخ از شهرداری ممکن است تا سه روز یا حتی یک هفته طول بکشد.

بیشتر بخوانید: مراحل دریافت سند در املاک قولنامه‌ای

تنظیم سند بدون استعلام جهاد کشاورزی

استعلام دیگری که جهت انتقال سند مورد نیاز است، استعلام از جهاد کشاورزی برای اراضی خارج از محدوده قانونی شهرها می‌باشد. اراضی کشاورزی به این دلیل قابل اهمیت است که امنیت غذایی از اولیت های اصلی جهاد کشاورزی می‌باشد. در واقع، خرید و فروش اراضی بدون استعلام وضعیت زمین از جهاد کشاورزی ممنوع است و غیرقانونی محسوب می‌شود.

جمع بندی

در این نوشته از وکیل‌باشی نحوه استعلام گرفتن ملک و اراضی را برای شما بازگو کرده و همچنین نکات مهم در رابطه با این موضوع را بیان داشتیم. در صورتی که سوال و ابهامی در این رابطه برایتان پیش آمد، می‌توانید در قسمت نظرات آن را بنویسید. ما همواره پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

 

نویسنده: ماهک حقیقی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

Rahi

لازمه برای تنظیم سند استعلام بگیریم از شهرداری چون میخوام خونه رو به نام همسرم بزنم

 

وکیل باشی: سلام و درود، در صورتی که هردو طرف راضی باشند، می توانید بدون استعلام از شهرداری سند تنظیم کنید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

موانع صدور پایان کار توسط شهرداری چیست؟

موانع صدور پایان کار توسط شهرداری ممکن است بستگی به موارد مختلفی داشته باشد. در اینجا چند مانع که ممکن است مانع صدور پایان کار توسط شهرداری باشد را ذکر می‌کنیم:

  • عدم پرداخت عوارض و مالیات‌ها
  • عدم انطباق با مقررات و مفاد قانونی
  • مسائل زیرساختی
  • اشکالات فنی و اجرایی

استعلام جهاد کشاورزی چه ضرورتی دارد؟

استعلام دیگری که جهت انتقال سند مورد نیاز است، استعلام از جهاد کشاورزی برای اراضی خارج از محدوده قانونی شهرها می‌باشد. اراضی کشاورزی به این دلیل قابل اهمیت است که امنیت غذایی از اولیت های اصلی جهاد کشاورزی می‌باشد. در واقع، خرید و فروش اراضی بدون استعلام وضعیت زمین از جهاد کشاورزی ممنوع است و غیرقانونی محسوب می‌شود.