;

موارد مرتبط


1402/06/19 - 14:09

راهنمای تنظیم قرارداد اجاره ملک وکیل‌باشی (با امضا الکترونیک، دیجیتال و خیس)

در این مطلب قصد داریم نحوه نوشتن قرارداد اجاره ملک با امضای الکترونیک، دیجیتال و خیس را مورد بررسی قرار دهیم:

قراردادهای آنلاین وکیل‌باشی، به‌عنوان سندی که توسط اداره ثبت‌احوال تایید و احراز هویت می‌شوند، از نظر قانونی کاملاً معتبر هستند. این قراردادها توسط وکلا متخصص پایه یک دادگستری در وکیل‌باشی تنظیم شده‌اند و پس از به توافق رسیدن دو طرف (مالک و مستأجر)، امضا خواهند شد.

قراردادهایی که با امضا دیجیتال همراه هستند، مانند برگ سبز خودرو یا کارت ملی، درجه اعتبار بسیار بالایی دارند و به‌عنوان سند رسمی شناخته می‌شوند.

قراردادهایی که با امضا الکترونیک یا امضا خیس همراه هستند، مانند یک سند معمولی عمل می‌کنند. در امضای الکترونیک، تمامی افراد باید به‌صورت آنلاین احراز هویت کنند، اما فرایند احراز هویت در این حالت ساده‌تر و با جزئیات کمتر نسبت به امضای دیجیتال است.

در صورت عدم تمایل طرفین به احراز هویت آنلاین، همچنان می‌توانند قرارداد را به‌صورت کامل تنظیم، سپس آن را دانلود و پرینت کرده و امضا نمایند (امضای خیس).

فرایند تنظیم قرارداد با امضای الکترونیک:

جهت تنظیم قرارداد اجاره ملک با امضای الکترونیک باید مراحل زیر را طی کنید:

گام اول- انتخاب نوع امضا قرارداد

ابتدا امضا الکترونیک را از بین سه گزینه امضای دیجیتال، الکترونیک و خیس انتخاب کنید.

برای خرید، اگر پیش از این در سایت وکیل‌باشی ثبت‌نام نکرده باشید، باید اول ثبت‌نام کرده و وارد پنل خود شوید.

تفاوت بین امضا دیجیتال و الکترونیک را در این مقاله بخوانید.

گام دوم- واردکردن مشخصات موجر (مالک)

در ابتدا موجر (مالک) باید مشخصات کامل خود را مطابق شناسنامه وارد کند (در اینجا اطلاعات وارد شده چک می‌شود و در صورت عدم تطابق، اخطار می‌گیرید).

گام سوم- واردکردن مشخصات مستأجر

 مستأجر نیز مشخصات کامل خود را باید مطابق شناسنامه وارد کند (در اینجا اطلاعات وارد شده چک می‌شود و در صورت عدم تطابق، اخطار می‌گیرید).

گام چهارم- واردکردن اطلاعات ملک

در این مرحله اطلاعات کامل ملک مانند متراژ، انشعابات، امکانات و غیره ثبت می‌شوند

سپس اطلاعات مدت و مبلغ اجاره و خسارات مرتبط با آنها وارد می‌شوند.

نکته: موجر باید شماره شبای متعلق به خود را وارد نماید.

گام پنجم- تنظیم متن قرارداد

خلاصه‌ای از اطلاعات ثبت شده برای مرور نمایش داده می‌شود. سپس موجر می‌تواند متن قرارداد و بندهای مختلف آن را کند.

برخی از بندهای قرارداد با توجه به اصول قرارداد و قوانین موجود، غیر قابل حذف و ویرایش هستند.

برخی بندها با توافق دو طرف می‌توانند ویرایش و یا حذف شوند و برای برخی از ماده‌های قرارداد، دو طرف می‌توانند موارد و توافقات مدنظر خود را وارد نمایند.

گام ششم- احراز هویت و امضای الکترونیک

 پس از تأیید قرارداد، مالک ابتدا باید در یک ویدئو سلفی، یک متن آماده را بخواند.

برای ضبط ویدئو حتماً در یک محیط ساکت با نور مناسب باشید و با صدای رسا متن نوشته شده را بخوانید. تصویر شما باید دقیقاً روبه‌روی دوربین، بدون عینک، کلاه و موارد مشابه باشد. این ویدئو با استفاده از هوش مصنوعی چک شده و در نهایت با اطلاعات ثبت شده در ثبت‌احوال مقایسه می‌شود و درصورتی‌که تطابق کافی داشته باشد، تأیید خواهد شد.

پس از اتمام این مرحله، در کادر مشخص شده باید امضا خود را ثبت کنید.

وقتی همه این مراحل با موفقیت طی شوند، اطلاعات شما توسط ثبت‌احوال چک می‌شود و درصورتی‌که صحیح باشند، به مرحله بعد خواهید رفت.

گام هفتم- ثبت شاهدها

در جدول بعد، مالک یک شاهد برای خود و یک شاهد برای مستأجر ثبت می‌کند. باید دقت کنید که شاهد موجر و مستأجر را به‌درستی و در جای درست خود وارد نمایید.

گام هشتم- امضای مستأجر

بعد از تکمیل تمام فرایند بالا توسط مالک، پیامکی به مستأجر ارسال می‌شود تا با لینک ارسال شده، احراز هویت کرده و قرارداد را امضا کند.

گام نهم- امضای شاهدها

پس از اینکه مستأجر قرارداد را امضا کند، برای هر دو شاهد نیز پیامکی ارسال می‌شود و آنان نیز پس از احراز هویت، قرارداد را امضا می‌کنند.

نکته: درصورتی‌که پیامک برای مستأجر یا هر کدام از شاهدها ارسال نشود، می‌توانید از داخل جدول با کلیک بر روی دکمه ارسال مجدد، دوباره پیامک را ارسال کنید.

نکته: لینک ورود به صفحه احراز هویت برای هر کدام از افراد در جدول نیز قرار داده شده و هر کدام از آنان می‌توانند برای احراز هویت، از این لینک کمک بگیرند.

گام دهم- دریافت قرارداد

پس از اتمام این فرایند و امضا تمامی افراد، قرارداد به‌صورت رسمی منعقد شده و ازاین‌پس بایستی اجرا شود. می‌توانید آن را دانلود و پرینت کنید یا هر زمان که بخواهید در پروفایل کاربری خود مشاهده نمایید.

نکته: تمامی قراردادها دارای یک کد پیگیری منحصربه‌فرد و یک کد QR هستند که در انتها در اختیارتان قرار می‌گیرد. با استفاده از آن می‌توانید هر زمان که بخواهید قرارداد خود را از طریق پنل کاربری در وب‌سایت وکیل‌باشی، استعلام، مشاهده و یا دانلود کنید.

لیست خطاهای احتمالی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول