;
1402/11/29 - 11:49

بعد از گرفتن انحصار وراثت چه باید کرد؟

در این مقاله قصد داریم به بیان این موضوع بپردازیم که بعد از گرفتن گواهی حصر وراثت چه باید کرد؟

بعد از دریافت گواهی انحصار وراثت چه باید کرد؟ این سوالی است که اکثر وراث پس از طی مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت از وکلا می‌پرسند. در حقیقت برای دستیابی به اموال متوفی باید مراحل متعددی را طی کنید و اخذ تصدیق حصر وراثت اولین گام این مسیر خواهد بود. در ادامه، تحریر ترکه و در نهایت تقسیم ترکه، جزء مراحل پایانی هستند که موجب تحقق مالکیت وراث بر اموال به‌جامانده از مورث می‌شوند.

در همین راستا، قصد داریم در ادامه این نوشته بگوییم که چه کارهایی را باید بعد از ابلاغیه انحصار وراثت انجام داد و چطور می‌توان با کمترین دردسر، تقسیم ترکه را به پایان رساند؟

پس از صدور گواهی انحصار وراثت چه کاری باید کرد؟

"بعد از گرفتن انحصار وراثت چه باید کرد؟ پس از پشت سر گذاشتن مراحل گواهی انحصار وراثت، نوبت به تقسیم ترکه می‌رسد که به 2 طریق انجام می‌شود:

 1) چنانچه وارثان راجع به میزان ترکه و نحوه تقسیم آن توافق داشته و در میان آنان شخص محجوری نباشد ورثه تقسیم‌نامه‌ای عادی یا محضری تنظیم کرده؛ سپس برحسب سهم‌الارثشان ارثیه را تقسیم می‌کنند. 2) زمانی که ورثه در تقسیم ترکه دچار تعارض شوند بایستی به دادگاه مراجعه نموده و پس از تحریر ترکه، دادخواست تقسیم ترکه را ارائه دهند."

در ادامه خواهیم گفت که بعد از گرفتن برگه انحصار وراثت چه باید کرد و چه مراحلی را برای دستیابی به ارثیه باید پشت سر گذاشت. لازم است بدانید که در طول این مسیر، وکلای متبحر ما در زمینه‌های ارث و وصیت همراه شما هستند تا ضمن ارائه مشاوره حقوقی، راهنمایی‌های موردنیاز را در اختیارتان قرار دهند.

 

مشاوره حقوقی

گام اول بعد از انحصار ورثه، تحریر ترکه است

اولین گام پس از انجام کلیه مراحل انحصار ورثه این است که نسبت به تحریر ترکه اقدام کنید. ماده 206 قانون امور حسبی، تحریر ترکه را این طور تعریف می‌کند که: «مقصود از تحریر ترکه تعیین مقدار ترکه و دیون متوفی است.»

در واقع، تحریر ترکه یعنی تهیه لیستی از تمام اموال و بدهی‌های متوفی. ممکن است نسبت به بدهی‌های متوفی تعجب کنید و تصورتان این باشد که وارثان باید دیون میت را بپردازند! در کل این تفکر اشتباه است و همه بدهی‌های شخص فوت شده از دارایی‌های او پرداخته می‌شود؛ درنتیجه هیچ‌گاه قرار نیست ورثه از دارایی‌های خودشان دیون متوفی را بدهند.

هرچند در مقاله تحریر ترکه چیست، صفر تا صد این مفهوم حقوقی را توضیح دادیم؛ اما بهتر است بدانید که فقط افراد زیر می‌توانند دادخواست تحریر ترکه را به دادگاه ارائه کنند:

·       وارثان متوفی

·       نماینده قانونی وراث مثل وکیل آن‌ها

·       وصی (فردی که مأمور اجرای وصیت متوفی است)

درنتیجه، طلبکاران متوفی نمی‌توانند این دادخواست را طرح کرده و تقاضای تحریر ترکه را داشته باشند. اگر یادتان باشد در مقاله درخواست انحصار وراثت توسط ذی‌نفع، گفتیم که طلبکاران متوفی یکی از ذی‌نفعان انحصار ورثه هستند و می‌توانند برای گرفتن گواهی حصر ورثه به دادگاه مراجعه کنند. این در حالی است که در تحریر ترکه این فرصت به‌هیچ‌وجه برای طلبکارها پیش‌بینی نشده است.

‌مطابق ماده 213 قانون امور حسبی، لیستی که از اموال و بدهی‌های متوفی تهیه می‌شود باید شامل موارد زیر باشد:

1)   اموال منقول مثل خودرو، تراکتور و... همراه با تعیین قیمت آن‌ها

2)   اموال غیرمنقول و مشخصات کامل آن‌ها

3)   طلا و نقره‌های متوفی به‌علاوه وزن آن‌ها

4)   هرگونه پول نقد و مقدار آن

5)   انواع سهام و مقدار آن

6)    سندهای موجود با ذکر مشخصات دقیق

حال که دانستید بعد از جواب انحصار وراثت چه باید کرد و تحریر ترکه چطور انجام می‌شود، سراغ مرحله بعدی می‌رویم.

گام اول بعد از انحصار ورثه، تقسیم ترکه است

راجع به این موضوع بهتر است همین‌الان به مقاله تقسیم ترکه چیست، سر بزنید تا با جنبه‌های مختلف آن به‌خوبی آشنا شوید. بااین‌حال در اینجا هم توضیح کوتاهی دراین‌رابطه ارائه می‌کنیم.

دقت کنید که اگر میزان دارایی‌ها و دیون متوفی کاملاً مشخص باشد، اغلب وراث بدون دعوا و اختلاف اقدام به نوشتن تقسیم‌نامه می‌کنند. در تقسیم‌نامه، سهم‌الارث هر وارث از ماترک، تعیین می‌شود و تمام وراث آن را امضا می‌کنند. تقسیم‌نامه را هم می‌توان به‌صورت عادی تنظیم کرد و هم در دفتر اسناد رسمی تا یک سند رسمی تلقی شود.

حال اگر در میان ورثه یک فرد محجور (فرد زیر 18 سال، سفیه، مجنون) وجود داشته باشد، ورثه بایستی برای تقسیم میراث به دادگاه مراجعه کنند. تقسیم ارثیه، آخرین مرحله ای است که برای دستیابی به ارث‌ومیراث ضرورت دارد. در این مرحله، بر اساس سهم‌الارث مشخص شده در گواهی انحصار وراثت، هر یک از وراث به سهم و حصه خود از ماترک می‌رسد.

جالب است بدانید که تا پیش از تقسیم ماترک میان وارثان، مالکیت آن‌ها بر اموال متوفی به‌صورت اشاعه است؛ یعنی آن‌ها مالکان مشاع هستند که بدون رضایت سایرین، نمی‌توانند دخل و تصرفی در سهم خود انجام دهند. به‌این‌ترتیب، تقسیم ترکه، مالکیت مشاع ورثه را از بین می‌برد و چیزی شبیه به افراز است که موجب تحقق مالکیت مفروز می‌شود.

در این راستا، وکلای متخصص وکیل‌باشی قرارداد تقسیم ارث و ماترک را برای شما تدوین کرده‌اند. این قرارداد که در دو فرمت آماده و اختصاصی در سایت قرار گرفته، می‌تواند پاسخگوی نیاز شما به تقسیم ماترک باشد.

و اما جمع‌ بندی مطلب

در این نوشته از مجموعه مقالات حقوقی انحصار وراثت، راجع به مسیری که پس از گرفتن گواهی انحصار وراثت باید طی شود، صحبت کردیم. در این میان از دو فرایند ضروری و کلیدی به نام تحریر ترکه و تقسیم ترکه سخن گفتیم. تحریر ترکه که همان لیست برداری از اموال و بدهی‌های متوفی است. پس از آن که تصفیه ترکه انجام شد و تمام وراث ترکه را قبول کردند، تقسیم اموال صورت می‌گیرد.

در تمام این مراحل، وجود یک وکیل متبحر و باتجربه اهمیت فوق‌العاده بالایی دارد و نباید از این نکته غافل شوید که بدون همراهی وکیل با دردسرهای بی‌شماری مواجه خواهید شد. اینجا است که بدون نگرانی می‌توانید از دانش و تخصص تیم وکلای وکیل‌باشی بهره‌مند شوید.

 

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

احمد شیروی

سلا جواب انحصار وراثت چقدر طول میکشد

 

وکیل باشی: سلام و درود، مدت زمان صدور گواهی حصر وراثت بستگی به اموال متوفی دارد.

avatar

Amir Mohebian

جهت انحصار وراثت چه باید کرد

 

وکیل باشی: سلام کاربر گرامی، سوال خود را با جزئیات کامل‌تری بیان کنید تا شما را به بهترین نحوه راهنمایی کنیم.

avatar

Ramin

جریمه انحصار وراثت نکردن چقدر است؟

 

وکیل باشی: سلام دوست عزیز، برای هر ماه تاخیر معادل 2.5 درصد مالیات بر ارث جریمه می‌شوید.

avatar

بهار جاسمی

سلام خسته نباشید برای انحصار وراثت کجا باید رفت

 

وکیل باشی: سلام دوست عزیز، برای انحصار وراثت باید به شورای حل اختلاف محل آخر سکونت متوفی مراجعه کنید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

پس از صدور گواهی انحصار وراثت چه کاری باید کرد؟

"بعد از گرفتن انحصار وراثت چه باید کرد؟ پس از پشت سر گذاشتن مراحل گواهی انحصار وراثت، نوبت به تقسیم ترکه می‌رسد که به 2 طریق انجام می‌شود:

 1) چنانچه وارثان راجع به میزان ترکه و نحوه تقسیم آن توافق داشته و در میان آنان شخص محجوری نباشد ورثه تقسیم‌نامه‌ای عادی یا محضری تنظیم کرده؛ سپس برحسب سهم‌الارثشان ارثیه را تقسیم می‌کنند. 2) زمانی که ورثه در تقسیم ترکه دچار تعارض شوند بایستی به دادگاه مراجعه نموده و پس از تحریر ترکه، دادخواست تقسیم ترکه را ارائه دهند."

چه افرادی میتوانند درخواست تحریر ترکه دهند؟

فقط افراد زیر می‌توانند دادخواست تحریر ترکه را به دادگاه ارائه کنند:

·       وارثان متوفی

·       نماینده قانونی وراث مثل وکیل آن‌ها

·       وصی (فردی که مأمور اجرای وصیت متوفی است)