;
1402/12/02 - 10:03

انحصار وراثت افراد خارج از کشور چگونه انجام میشود؟

در این مقاله از وکیل باشی قصد داریم به بررسی انحصار وراثت افراد خارج از کشور، همچنین نکات و شرایط مهم آن بپردازیم:

وقتی فردی در ایران فوت می‌کند و وراث او در خارج از کشور ساکن هستند، چنین سوالی برای ورثه پیش می‌آید که انحصار وراثت در خارج از ایران به چه نحوی انجام می‌شود؟ چگونه بدون مراجعه به ایران تقسیم و تحریر ترکه را انجام دهیم؟ ما در ادامه این نوشتار به بررسی این سوال‌ها می‌پردازیم و مراحل و همچنین نکات آنها را به صورت جامع و ارزنده ارائه خواهیم داد، پس تا آخر این مطلب همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت 

انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

تمام ایرانیان در هر جا از دنیا که ساکن باشند، باید به حکمی که در قانون مدنی آمده است توجه کنند، زیرا امور مربوط به احوال شخصیه تابع قوانین و مقررات کشور ایران است.

احوال شخصیه مجموعه‌ای از اوصاف و ویژگی‌های مربوط به شخصیت انسان است که به اعتبار آن شخص در اجتماع دارای حقوق و تکالیفی می‌باشد. این احوال شخصیه شامل: ارث، نسب، طلاق و ازدواج است. در نتیجه باید گفت، انحصار وراثت برای اشخاص ایرانی مقیم در خارج از کشور، تابع قانون ایران می‌باشد. 

مراحل انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور:

مراحل انحصار وراثت برای ایرانیان در خارج از کشور به شرح زیر است:

  1.  ثبت وفات ایرانیان خارج از کشور:

 وقتی فردی فوت می‌کند، وراث آن ابتدا باید به کنسولگری یا سفارت ایران مراجعه کرده و مدارک مورد نیاز را ارائه دهند. تا پس از تایید مدارک، فوت شخص در سیستم ثبت احوال ایران ثبت شده و گواهی فوت در ایران قابل اخذ باشد.

  1.  مراجعه به شورای حل اختلاف:

در مرحله بعد باید نماینده قانونی متوفی یا یکی از وراث به دادگاه شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت متوفی مراجعه کرده و فرم انحصار وراثت را دریافت کند و در آن فرم با توجه به نوع وراثت و قوانین ارث، اسامی تمام ورثه را ذکر نماید و نسبت آنها با شخص فوت شده را یادداشت کند.

  1.  اخذ برگه استشهادیه محضری حصر وراثت  

 سه نفر از آشنایان متوفی باید در دفتر ثبت اسناد رسمی حاضر شده و ورثه متوفی را تصدیق و گواهی کنند.

  1. مالیات بر ارث متوفیان خارج از کشور  

ورثه باید فهرستی از اموال منقول و غیرمنقول متوفی را تهیه کرده و به اداره دارایی تقدیم کنند تا بتوانند گواهی مالیات بر ارث را دریافت نمایند.

  1.  مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

-گواهی فوت متوفی

-کارت ملی و شناسنامه متوفی و ورثه‌ها

- استشهادیه انحصار وراثت

- وصیت‌نامه متوفی (در صورت وجود)

  1.  چاپ آگهی در روزنامه  

موضوع انحصار وراثت شخص متوفی، در روزنامه انتشار می‌یابد که اگر متوفی ورثه دیگری دارد، آگاه شوند.

  1. صدور گواهی حصر وراثت ایرانیان خارج از کشور 

 قاضی پس از انجام مراحل بالا، گواهی حصر وراثت را صادر می‌کند که شامل لیست وراث قانونی و سهم الارث هریک از آنها می‌شود. در صورت بروز مشکل در انجام این مراحل از وکلای متخصص و حرفه‌ای ما، مشاوره حقوقی بگیرید تا شما را به بهترین نحو راهنمایی کنند.

 

درخواست مشاوره حقوقی

تقسیم و تحریر ترکه ایرانیان خارج از کشور

قوانین ارث در خارج از کشور برای ایرانیان هیچ فرقی ندارد؛ زیرا ایرانیان در سراسر جهان طبق قانون ایران برای ارث، ازدواج و طلاق پیروی می‌کنند.

ایرانیانی که در خارج از کشور ساکن می‌باشند، می‌توانند کارهای انحصار وراثت را از جمله دریافت گواهی انحصار وراثت و تقسیم و تحریر ترکه را به یک وکیل خبره بسپارند و به او برای انجام این کارها وکالت دهند. 

در مواقعی که یکی از وراث خارج از کشور باشد برای مراحل تقسیم ترکه وهمچنین تحریر ترکه نیازی به آمدن به ایران نیست و می‌توان از طریق یک وکیل تمام مراحل تقسیم ارث و مالیات بر ارث متوفیان را در خارج از کشور انجام داد. 

"گمان افراد بر این است که انحصاروراثت افراد خارج از کشور با ایرانیان داخل کشور فرق می‌کند، اما چنین نیست؛ زیرا برای ایرانیان در هرجای دنیا قوانین ارث ایران صدق می‌کند. در این نوشته برای ایرانیان خارج از کشور ذکر کردیم چگونه تقسیم و تحریر ترکه و استعلام فوت شدگان برای آنها در خارج از ایران ممکن است."

استعلام فوت شدگان خارج از کشور

برای استعلام گرفتن در خارج از کشور سه روش وجود دارد که در ادامه این روش‌ها را به صورت واضح شرح می‌دهیم:

  1.  سامانه میخک وزارت امور خارجه

به نشانی https://mikhak.mfa.gov.ir مراجعه فرمائید و به سامانه میخک وارد شوید. ابتدا اطلاعات هویتی خود را وارد کرده، سپس در بخش خدمات کنسولی روی گزینه استعلام فوت کلیک نمایید و اطلاعات لازم مانند نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و کشور محل فوت متوفی را وارد نموده و هزینه‌های مربوطه را پرداخت کنید تا نتیجه استعلام به شما ابلاغ شود.

  1.  سامانه ثنا

در این روش ابتدا به سایت عدل ایران به آدرس https://adliran.ir/  مراجعه نموده، سپس وارد قسمت سامانه ثنا شوید، اگر در این سامانه ثبت نام نکردید ابتدا اطلاعات خود را وارد کرده و در این سامانه ثبت نام کنید تا یک نام کاربری و رمز عبور به شما اختصاص داده شود. با استفاده از این نام کاربری وارد منوی اصلی سامانه ثنا شده و روی  بخش خدمات الکترونیک قضایی کلیک نمایید و گزینه استعلام انحصار وراثت را انتخاب کنید. در فرمی که به شما نمایش داده می‌شود، اطلاعات متوفی را درج نموده و سپس از طریق درگاه‌های اینترنتی هزینه را به صورت آنلاین پرداخت کنید تا پس از بررسی مدارک، نتیجه استعلام به شما در سامانه ثنا ابلاغ شود.

  1. استعلام از سفارت یا کنسولگری ایران 

به سفارت یا کنسولگری ایران در کشور محل فوت مراجعه کرده و مدارک لازم مانند گواهی فوت صادره از مقامات محلی، شناسنامه و کارت ملی متوفی را ارائه دهید. سپس درخواست خود را برای استعلام فوت ارائه نمایید تا بعد از بررسی مدارک، نتیجه استعلام به شما ابلاغ شود.

شایان به ذکر است که شما علاوه بر انجام روش‌های فوق قادر هستید تا از طریق شرکت‌های خصوصی فعال در زمینه خدمات بین المللی برای استعلام فوت شدگان خارج از کشور اقدام کنید.

کلام آخر

همانطور که گفتیم کارهای انحصار وراثت در خارج از کشور به آسانی قابل انجام است؛ زیرا تمام ایرانیان در هر جا از این کره خاکی باشند، قوانین ارث ایران برای آنها صدق می‌کند. امیدواریم با این مطلب مراحل انحصار وراثت و چگونگی استعلام گرفتن در خارج از کشور را یاد گرفته باشید. در صورت به وجود آمدن پرسش آن را برای ما مطرح فرمایید تا وکلای حرفه‌ای وکیل باشی شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

 

 

ماهک حقیقی_ کارشناس حقوقی وکیل باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور چگونه است؟

تمام ایرانیان در هر جا از دنیا که ساکن باشند، باید به حکمی که در قانون مدنی آمده است توجه کنند، زیرا امور مربوط به احوال شخصیه تابع قوانین و مقررات کشور ایران است. احوال شخصیه مجموعه‌ای از اوصاف و ویژگی‌های مربوط به شخصیت انسان است که به اعتبار آن شخص در اجتماع دارای حقوق و تکالیفی می‌باشد. این احوال شخصیه شامل: ارث، نسب، طلاق و ازدواج است. در نتیجه باید گفت، انحصار وراثت برای اشخاص ایرانی مقیم در خارج از کشور، تابع قانون ایران می‌باشد. 

 مدارک مورد نیاز برای انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور شامل چه مواردی است؟

-گواهی فوت متوفی

-کارت ملی و شناسنامه متوفی و ورثه‌ها

- استشهادیه انحصار وراثت

- وصیت‌نامه متوفی (در صورت وجود)