;
1402/12/21 - 12:09

اثبات مالکیت اموال منقول چگونه است؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی اثبات مالکیت اموال منقول و نکات مهم آن بپردازیم:

امروزه یکی از دعاوی مهم حقوقی، اثبات مالکیت است که بیشتر در زمینه معاملات دچار چالش می‌شود، در این خصوص بهتر است قبل از هر اقدامی با یک وکیل با تجربه در این حیطه مشاوره حقوقی داشته باشید. در ادامه بیشتر به مبحث اثبات مالکیت اموال منقول و شرایط، نکات آن می‌پردازیم:

اموال منقول به چه معناست؟

قبل از ورود به بحث مالکیت اموال منقول توصیه می‌شود، ابتدا با مفهوم اموال منقول آشنا شده سپس با درک واضح‌تری به موضوع مالکیت این اموال بپردازیم.

به طور کلی اموال به دو دسته تقسیم می‌شوند: اموال منقول و غیرمنقول.

اموال غیرمنقول : غیرمنقول در لغت به معنای غیر قابل حمل است و اموال غیرمنقول به دارایی هایی گفته می‌شود که نمی‌توان آنها را از مکانی به مکان دیگر انتقال داد.

اموال منقول از نظر لغوی به معنی قابل حمل و برداشته شده است و در قانون مدنی اموال منقول به اموالی گفته می‌شود که قابلیت نقل و انتقال آن از مکانی به مکان دیگر ممکن باشد به طور مثال: حیوانات و انواع وسایل نقلیه، اموال منقول محسوب می‌شوند.

اموال منقول بر دو بخش نیز قابل دسته بندی است:

اموالی که ذاتاً منقول هستند، براساس ماده ۱۹ قانون مدنی اشیائی می‌باشند که نقل آن‌ها از محلی به محل دیگر ممکن باشد بدون اینکه به خود یا محل آن خرابی وارد آید.

دارایی‌هایی که در حکم اموال منقول می‌باشند، اموالی هستند که جنبه مادی ندارند بر همین اساس ماده 20 قانون مدنی این گونه ذکر می‌کند: کلیه دیون از قبیل قرض و ثمن مبیع و مال‌الاجاره عِین مستاجره از حیث صلاحیت محاکم در حکم منقول است.

اثبات مالکیت اموال منقول

اثبات مالکیت یکی از مسائل حقوقی است که به معنای ارائه دلایل و مدارک برای تایید مالکیت یک فرد بر یک مال است که ممکن است این مال منقول یا غیرمنقول باشد. در مواقعی که بین مالکیت یک فرد بر مال منقولی تعارض ایجاد شود در این صورت دعوای اثبات مالکیت منقول مطرح می‌شود. برای اثبات مالکیت در اموال منقول باید مدارک و راهکارهایی را به دادگاه ارائه دهید که شامل:

سند

یکی از مهم ترین ادله اثبات مالکیت سند می‌باشد که به دو دسته عادی و رسمی تقسیم بندی می‌شود، این سند نشان دهنده مالکیت شخص بر مال مورد نظر است. اسناد رسمی نسبت به اسناد عادی از اعتبار و قدرت اجرایی بالاتری برخوردار هستند.

شهادت شهود

شهادت شهود می‌تواند یکی از راهکارهای اثبات مالکیت اموال برای یک فرد باشد، اما لازم است که این شهود معتبر و قابل اعتماد باشد.

تصرف

تصرف یکی دیگر از روش‌های اثبات مالکیت نیز می‌باشد که به منظور تصرف وی در استفاده و نگهداری از مال منقول است. در بعضی از شرایط این نوع تصرف دلیلی بر مالکیت می‌باشد.

سوگند

در صورتی که شخصی سوگند یا به عبارتی قسم یاد کند که طرف مدعی مالک است، باعث اثبات مالکیت می‌شود.

« در صورتی که در تملک و مالکیت اموال‌های منقول چون اتومبیل و موتور دچار اختلاف نظر یا معضلاتی شدید و با چالشی چون طرح دعوی روبه‌رو شدید، می‌بایست با مدارکی چون سند رسمی اثبات مالکیت خود را بر موضوع مورد نظر ثابت کنید.»

با دانلود آموزش تصویری دعوای اثبات مالکیت از وکیل باشی، در وقت و هزینه خود صرفه‌جویی کرده و با ترفندهای کاربردی مسیر پیروزی خود را در این دعوی هموار کنید.

اثبات مالکیت اتومبیل

در دعاوی حقوقی، ارث، معاملات و دیگر موارد کیفری، اثبات مالکیت خودرو را می‌تواند در دعاوی ذکر شده بسیار حائز اهمیت باشد. به طور مثال اگر در زمینه ارث، ورثه در ارتباط با مالکیت خودرو دچار چالش و اختلاف نظراتی شده باشند، باید مالکیت خود را اثبات نمایند. در دعاوی کیفری در صورتی که شخصی اتومبیل دیگری را سرقت کرده باشد، شاکی می‌تواند مالکیت خود را اثبات کند.

از قوی‌ترین ادله و راهکارها در زمینه اثبات مالکیت خودرو می‌توان به سند رسمی یا برگ سبز خودرو اشاره کرد. از دسته نکاتی که لازم است در ارتباط با این موضوع رعایت کنید، عبارت است از:

  • در برخی از موارد، ممکن است کارشناسی برای اثبات مالکیت اتومبیل لازم باشد.

  • ارائه اصل مدارک در مراجع قضایی الزامی است.

قبل از هر اقدامی در زمینه اثبات مالکیت خودرو بهتر است، مقاله شرایط اثبات مالکیت را مطالعه کرده و با آگاهی کامل در این دعوی وارد شوید.

کلام آخر

در این نوشتار از وکیل باشی، ابتدا شرح دادیم که به چه دارایی‌هایی اموال منقول می‌گویند، سپس اثبات مالکیت این نوع مال را به صورت جامع و مفید به شما توضیح دادیم. این مقاله با هدف آگاهی‌بخشی و ارتقای دانش شما در این زمینه نگارش شده است؛ امیدواریم برای شما کاربردی بوده باشد. در صورت پرسش و ابهام، سوال خود را در قسمت نظرات یا سامانه چراغ با ما به اشتراک بگذارید.

 

ماهک حقیقی ـ کارشناس حقوقی وکیل باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

اموال منقول به چه معناست؟

اموال منقول از نظر لغوی به معنی قابل حمل و برداشته شده است و در قانون مدنی اموال منقول به اموالی گفته می‌شود که قابلیت نقل و انتقال آن از مکانی به مکان دیگر ممکن باشد به طور مثال: حیوانات و انواع وسایل نقلیه، اموال منقول محسوب می‌شوند.

اثبات مالکیت اموال منقول چیست؟

در مواقعی که بین  مالکیت یک فرد بر مال منقولی تعارض ایجاد شود در این صورت دعوای اثبات مالکیت منقول مطرح می‌شود.