;
1402/10/16 - 10:39

بررسی قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد تخریب ساختمان بپردازیم:

اولین مرحله نوسازی مسکن و یک ساختمان قدیمی، تخریب آن می‌باشد. تخریب ساختمان عملی است که به منظور تخلیه یا نابودی ساختمان صورت می‌گیرد. این عملیات ممکن است به دلیل مواردی نظیر ساختمان قدیمی و خطرناک، اجرای پروژه ساختمانی جدید و تغییر در نوع کاربری ساختمان صورت گیرد.

تخریب ساختمان امری بسیار مهم و حساس است و نیازمند دانش و تجربه بالا و قراردادی مستحکم و دقیق است؛ به همین دلیل، در این مقاله از وکیل باشی قصد داریم با تخریب ساختمان، قرارداد پیمانکاری تخریب و نکات ضروری و مهم مندرج در قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان، آشنا شویم؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این نوشتار همراه ما باشید.

قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان چیست؟ 

تخریب در لغت به معنای خراب کردن و انهدام است و تخریب ساختمان نیز یعنی ویران کردن یک مسکن و خانه قدیمی و فرسوده به منظور استفاده مجدد از کاربری آن به نحوی که از این طریق امکان ساخت و ساز بنای جدید فراهم می‌گردد. قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان نیز عنوان قراردادی است که میان کارفرما و پیمانکار (اجراکننده) اعم از شخص حقیقی و شخص حقوقی منعقد شده و به موجب آن پیمانکار موظف به تخریب بنا در مقابل پرداخت دستمزد می‌شود در واقع در این قرارداد پیمانکار وظایف و تعهداتی را بر عهده گرفته تا آن را به انجام برساند.

قرارداد تخریب ساختمان یک توافق نامه است که بین صاحبان ساختمان و شرکت یا شخصی که مسئولیت تخریب ساختمان را بر عهده دارد، منعقد می‌شود. بر اساس این قرارداد، شرکت یا شخص مسئول برای تخریب ساختمان به عنوان پیمانکار استخدام می‌شود و در ازای پرداخت هزینه‌ای به پیمانکاران ساختمان، مسئولیت تخریب و دفع زباله‌های حاصل از تخریب را بر عهده دارد. 

"در تفاهم تخریب ساختمان، کارفرما (صاحبان ساختمان) به پیمانکار هزینه می‌دهد تا زباله‌های حاصل از تخریب را دفع کند. این هزینه معمولاً در قیمت قرارداد بین دو طرف مشخص می‌شود و می‌تواند شامل هزینه‌هایی مانند حمل و دفع زباله‌ها، نیروی انسانی و ماشین آلات مورد استفاده در فرآیند تخریب باشد. در واقع، پیمانکار در قرارداد تخریب ساختمان مسئول تخریب ساختمان و دفع زباله‌ها است و در ازای هزینه‌ای که از کارفرما دریافت می‌کند، مسئولیت انجام این کار را بر عهده دارد."

به طور کلی، قرارداد تخریب ساختمان برای صاحبان ساختمان که می‌خواهند ساختمان خود را تخریب کنند، مفید است. همچنین، شرکت‌هایی که در زمینه تخریب ساختمان فعالیت می‌کنند، نیز از قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان استفاده می‌کنند تا مسئولیت خود را مشخص کنند و با صاحبان ساختمان به توافق برسند. چنانچه به دنبال قرارداد مذکور هستید، توصیه ما به شما این است که از فرم قرارداد تخریب ساختمان مجموعه وکیل‌باشی که توسط وکلای متخصص در امور ساختمانی تنظیم شده است، بهره مند شوید.

مراحل مقدماتی تخریب ساختمان به چه نحو است؟

انهدام یک ساختمان، مراحل و مقدماتی دارد که می‌بایست حتماً انجام گیرد در غیر این صورت ممکن است خطرات جانی و خسارات جبران ناپذیر به دنبال داشته باشد. از جمله این مقدمات می‌توان بیان داشت:

  1. اخذ پروانه تخریب و نوسازی ساختمان از شهرداری

  2. قطع یا مسدود سازی دسترسی به آب، گاز و برق و تلفن

  3. تعیین محل جمع آوری پسماندها

  4. بیمه کردن کارگاه در قبال حوادث احتمالی

  5. حصار کشیدن پیرامون کارگاه

  6. نصب تابلوی حاوی مشخصات ساختمان 

  7. نصب علائم هشدار

  8. نصب پاخور حفاظتی

  9. بررسی شرایط پایداری ساختمان‌های مجاور

  10. تعیین روش تخریب ساختمان (به وسیله مواد منفجره یا غیره)

  11. تهیه وسایل و تجهیزات ضروری و مورد نیاز

با رعایت موارد گفته شده، احتمال ایجاد خطا و تقصیر کاهش می‌یابد و پروسه تخریب ساختمان بدون حادثه جبران ناپذیر صورت می‌پذیرد. اگر به دنبال تخریب ساختمان خود هستید و یا شما قصد دارید وظیفه تخریب سازه دیگری را به عهده بگیرید اما نگرانید که در حین کار مشکل و اختلاف نظری در موارد مختلف برای شما به وجود آید و باعث ورود ضرر و خسارت به شما گردد، به شما پیشنهاد می‌کنیم با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از راهنمایی وکلای متخصص در این زمینه بهره مند شوید تا بتوانید به بهترین نحو از حقوق خود در قرارداد و توافقتان دفاع نمایید.

 

مشاوره حقوقی

نکات ضروری قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان چیست؟

در متن قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان، بندها و مواردی وجود دارد که می‌بایست تصریح گردد؛ در غیر این صورت فرم قرارداد تخریب ملک از اعتبار برخوردار نبوده و نمی‌توان به مفاد و مندرجات آن استناد نمود. به همین دلیل بسیار مهم است که به عنوان پیمانکار یا کارفرما از آموزش تصویری قرارداد نویسی استفاده نمایید تا با نحوه نگارش قرارداد مزبور شنا شوید. از جمله این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشخصات و اطلاعات طرفین

  • موضوع قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان

  • محاسبات و مشخصات فنی ساختمان

  • هزینه قرارداد و تعیین نحوه پرداخت آن

  • اسناد و مدارک قرارداد مدیریت پیمان تخریب

  • تعیین دستگاه نظارت

  • مدت انجام قرارداد تخریب

  • تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان

  • تعهدات پیمانکار

  • موارد فسخ 

  • مرجع  حل اختلاف

  • نسخ قرارداد 

همانگونه که بیان کردیم، صحت یک قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان، منوط به وجود مواردی است که ذکر شد، اما باید به این نکته اشاره کرد که نحوه تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمان نیازمند دانش و مهارت کافی در این زمینه است تا بتواند حقوق شما را به خوبی تأمین کند.

تعهدات پیمانکار در تخریب ملک کلنگی شامل چه مواردی است؟

طرفین با انعقاد و امضای مندرجات قرارداد، وظایف و تعهداتی را بر عهده خود می‌گیرند. در قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان نیز هم پیمانکار و هم کارفرما دارای الزاماتی هستند که باید آن را به سرانجام برسانند؛ از جمله تعهدات پیمانکار در قرارداد پیمانکاری می‌توان موارد زیر را بیان داشت:

  1. کارفرما موظف است با همکاری موسسات مربوطه از قبیل آب، برق و گاز و سایر سرویس ها، نسبت به قطع آن انشعاب اقدام نماید. زمان و مدت قطع سرویس های فوق و شروع عملیات تخریب می‌بایست حداقل یک هفته قبل، به اطلاع ساکنین و همسایه های مجاور برسد.

  2. پیمانکار ملزم است در صورت وجود پیاده رو در مجاورت ساختمان، راهروی سرپوشیده با رعایت تمام نکات ایمنی را در طول مدت انجام عملیات احداث نماید و سرپوش نصب کند.

  3. پیمانکار موظف است کلیه شیشه‌ها و این چنین وسایل آسیب زا را از محل پروژه جمع آوری کند.

  4.  پیمانکار می‌بایست جهت انجام موضوع قرارداد، از نیروهای انسانی ماهر و با تجربه استفاده کند.

  5. پیمانکار نمی‌تواند از اتباع خارجی که مجوز کار در ایران را ندارد استفاده کند در غیر این صورت کارفرما می‌تواند یکطرفه قرارداد را فسخ نماید.

موارد گفته شده فقط بخشی از وظایف پیمانکار است و دو طرف قرارداد می‌توانند هر شرطی که مخالف صریح قانون و موازین شرعی نباشد را در قرارداد خود تصریح کنند.

نحوه تنظیم قرارداد تخریب ساختمان

تعهدات کارفرما در تخریب ساختمان به چه صورت است؟

کارفرما نیز همانند پیمانکار، در قرارداد تخریب ساختمان وظایف و تعهداتی دارد:

  1. کارفرما می‌بایست بر اساس متن قرارداد کلیه پرداخت‌های لازم را به پیمانکار انجام دهد.

  2.  ابزار و تجهیزات توسط کارفرما تهیه و تدارک دیده می‌شود.

  3. کارفرما از بابت مواردی که بایستی در اختیار پیمانکار بگذارد، حق دریافت هیچگونه وجهی را نخواهد داشت.

  4.  کارفرما موظف است برق، آب شرب و غیر شرب را در اختیار پیمانکار بگذارد.

  5. کارفرما باید موضوع قرارداد و ساختمان‌های مجاور را بیمه حوادث کند.

لازم به ذکر است که معیار اصلی طرفین قرارداد، مفاد و مندرجات قرارداد است و وظایف کارفرما در قراردادهای ساختمانی ممکن است تعهدات بیشتری مطابق توافقات انجام شده، را در بر داشته باشد.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

در صورت بروز یک حادثه ناشی از تخریب چه کسی دارای مسئولیت است؟

هریک از طرفین دارای وظایفی هستند که اگر حادثه ناشی از فعل یا ترک فعل آن‌ها باشد مسئول هستند. رعایت ایمنی تخریب باید توسط پیمانکار صورت پذیرد و کارفرما نیز باید همکاری لازم را با ایشان به عمل بیاورد.

اگر در قرارداد تخریب ساختمان اختلافی به وجود آمد تکلیف چیست؟

طرفین قرارداد از قبل باید پیشبینی مرجع حل اختلاف را بنمایند. بهتر است که داور مرضی‌الطرفین در نظر بگیرند، چراکه زود تر از محاکم به نتیجه خواهند رسید اما در غیر این صورت می‌توانند به مرجع صالح در رسیدگی مراجعه نمایند.

ارکان قرارداد اجرای تخریب ساختمان شامل چه مواردی است؟

از ارکان این قرارداد، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشخصات و اطلاعات طرفین

  • موضوع قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان

  • محاسبات و مشخصات فنی ساختمان

  • هزینه قرارداد و تعیین نحوه پرداخت آن

  • اسناد و مدارک قرارداد مدیریت پیمان تخریب

  • تعیین دستگاه نظارت

  • مدت انجام قرارداد تخریب

  • تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری تخریب ساختمان

  • تعهدات پیمانکار

  • موارد فسخ 

  • مرجع  حل اختلاف

  • نسخ قرارداد