;
1402/10/16 - 13:54

فسخ قرارداد کار توسط کارفرما

در این مقاله قصد داریم به بررسی فسخ قرارداد کار توسط کارفرما و نکات آن بپردازیم:

اشخاص به دلایل متعدد شامل علاقه، کسب درآمد و ارزش آفرینی و موقعیت اجتماعی به دنبال کار و استخدام شدن هستند؛ از مستلزمات و ضروریات آغاز شغل نیز، وجود قرارداد میان کارفرما و کارکنان وی است؛ چرا که وجود یک قرارداد دقیق و استاندارد، به داشتن امنیت شغلی کمک کرده و باعث تضمین و تحکیم حقوق طرفین است. بسیاری از افرادی که قرارداد کار اعم از دائم و موقت منعقد می‌کنند، نمی‌دانند شرایط فسخ و خاتمه قرارداد از طرف کارگر یا کارفرما به چه نحو است به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به بحث و بررسی پیرامون نحوه فسخ قرارداد کار دائم و موقت توسط کارفرما بپردازیم. تا انتهای این مقاله همراه مات باشید.

قرارداد کار چیست؟ فسخ قرارداد کار به چه معناست؟

قرارداد کار توافقی است کتبی یا شفاهی که به موجب این قرارداد کارگر در قبال دریافت دستمزد کاری را برای مدت موقت یا غیر موقت برای کارفرما انجام خواهد داد. قراردادها به قرارداد کار دائم و قرارداد کار موقت ، قرارداد کار محدود، قرارداد کار پاره وقت و قرارداد کار معین تقسیم می‌شوند. تنظیم قراردادهای کار، از امور حساس و مهمی است که نیازمند دانش و تخصصص بالا در این زمینه می‌باشد. از این رو شما می‌توانید از انواع قرارداد کار که توسط وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی تهیه و تنظیم شده است، بهره ببرید. 

قرارداد کار

شرایط فسخ قرارداد کار چگونه است؟

مطابق ماده 25 قانون کار: هر گاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد، هیچ یک از طرفین به تنهایی حق فسخ آن را ندارد؛ بنابراین ماده نه کارفرما می‌تواند قرارداد کار موقت و یا معین را فسخ کند و نه کارگر و کارمند. اما باید گفت که طرفین می‌توانند ضمن عقد قرارداد، شرایطی را برای فسخ در نظر بگیرند که در صورت تحقق این شرایط، اختیار فسخ قرارداد کار را داشته باشند. 

 

  • فسخ قرارداد کار توسط کارفرما:

مطابق ماده 27 قانون کار در صورت قصور و کوتاهی در انجام وظیفه کارگر، کارفرما می‌تواند دستور اخراج کارگر یا صادر کند؛ این ماده بیان می‌دارد: هرگاه کارگر در انجام وظایف محوله قصور ورزد و یا آیین‌نامه‌های انضباطی کارگاه را پس از تذکرات کتبی نقض نماید کارفرما حق دارد در‌صورت اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار علاوه بر مطالبات و حقوق معوقه به نسبت هر سال سابقه کار معادل یک ماه آخرین حقوق کارگر را به‌عنوان "‌حق سنوات" به وی پرداخته و قرارداد کار را فسخ نماید. ‌در واحدهایی که فاقد شورای اسلامی کار هستند نظر مثبت انجمن صنفی لازم است. در هر مورد از موارد یاد شده اگر مساله با توافق حل نشد به هیات‌ تشخیص، ارجاع و در صورت عدم حل اختلاف از طریق هیات حل اختلاف رسیدگی و اقدام خواهد شد. در مدت رسیدگی مراجع حل اختلاف، قرارداد‌ کار به حالت تعلیق در می‌آید؛ بنابراین به استناد این ماده برای فسخ قرارداد به وسیله کارفرما، نقض آیین نامه و موارد انضباطی باید پس از اخطار کتبی واقع گردد و همچنین نظر موافق شورای اسلامی و در صورت فقدان شورای اسلامی، انجمن صنفی را اخذ نماید. درکل، به شما توصیه میکنیم قبل از انجام هرگونه اقدامی، از خدمات مشاوره حقوقی وکلای متخصص بهره مند شوید تا بهترین تصمیم را پیرامون قرارداتان اتخاذ کنید.

 

مشاوره حقوقی

  • فسخ قرارداد کار توسط کارگر یا کارمند:

کارگر امکان فسخ قرارداد کار را ندارد و در صورت نارضایتی وی از محیط کار می‌تواند استعفای خود را به کارفرما اعلام کرده و از طریق استعفا قرارداد کار را منحل نماید. کارگر مستعفی می‌بایست تا یک ماه به کار خود ادامه داده و ابتدا استعفای خود را به صورت کتبی به کارفرما اطلاع دهد اما چنانچه کارگر از استعفا منصرف شود؛ ۱۵ روز فرصت دارد انصراف خود از استعفا را به صورت کتبی به کارفرما اعلام دارد. لازم به ذکر است بدانید که کارمند و یا کارگر نمی‌تواند بدون دلیل موجه قانونی در سرکار خود حاضر نشود، در این صورت از کار معلق می‌گردد.

  • خاتمه قرارداد به صورت کلی:

قرارداد کار به صورتی کلی، با وقوع موارد زیر خاتمه می‌یابند:

1- اتمام موضوع قرارداد کار:

در کارهای معین نظیر قراردادهای پروژه‌ای و پیمانکاری و یا فریلنسری ، با خاتمه موضوع قرارداد، قرارداد نیز به صورت خودکار به اتمام خواهد رسید. 

2- اتمام مدت قرارداد کار:

در قراردادهای مدت دار و قرارداد کار ساعتی و یا پاره وقت، در صورتی که زمان قرارداد به اتمام برسد و تمدید نشود، قرارداد به طور خود به خود فسخ خواهد شد.

3- بازنشستگی کارگران:

در صورت احراز شرایط بازنشستگی برای کارگران مطابق ماده 86 و 87 قانون تامین اجتماعی، قرارداد کار به صورت خودکار فسخ خواهد شد.

4- از کارافتادگی کارگران:

در شرایط از کار افتادگی کارگر مطابق اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی، ، قرارداد کاری به طور خودکار فسخ خواهد شد.

5- فوت کارگر:

در صورتی که کارگر در حین قرارداد با کارفرما فوت کند، قرارداد کار او منحل شده و از درجه اعتبار ساقط است.

سخن نهایی:

همانگونه که ملاحظه نمودید در این مطلب با قرارداد کار و نحوه فسخ قرارداد کار موقت یا دائم به وسیله کارگر و کارفرما آشنا شدیم. در نهایت باید گفت تنظیم قرارداد مذکور امری حساس بوده و نیازمند دانش و تجربه بالا در این زمینه است؛ به همین دلیل مجموعه وکیل‌باشی این امکان را برای شما به وجود آورده که با ثبت درخواست سفارشی، تنظیم قرارداد کار مورد نظر خود را به وکلای متخصص بسپارید و با خیالی آسوده با طرف مقابل قرارداد منعقد نموده و همکاری جدیدی را آغاز کنید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

کارفرما چگونه می تواند قراردادکار را فسخ کند؟

کارفرما برای فسخ یک جانبه قرارداد کار می‌بایست ابتدا به کارگر تذکر کتبی دهد و سپس با اعلام نظر مثبت شورای اسلامی کار، اقدام به فسخ نماید.

 

کافرما در چه صورتی می‌ تواند قرارداد کار را فسخ کند؟

در صورت قصور کارگر و یا تخلف وی از آیین نامه های انضباطی کارگاه کارفرما می‌تواند با اخطار و تذکر کتبی، قرارداد کار مزبور را منحل نماید.