;
1402/10/16 - 13:59

نحوه نوشتن قرارداد املاک در بنگاه

نحوه نوشتن قرارداد املاک در بنگاه به چه صورت است؟ نکات حقوقی تنظیم قرارداد در دفتر مشاور املاک چیست؟

احتمال می‌دهیم همین امروز یا در چند روز آینده، قصد دارید تا قراردادی را در دفتر مشاور املاک یا بنگاه تنظیم نمایید؛ به همین دلیل سراغ این مطلب آمده تا خیال خود را بابت نوشتن یک قرارداد استاندارد آسوده کنید. معمولاً معاملات در دفتر مشاورین املاک با عجله انجام می‌شود و طرفین بر مبنای اعتماد نیز به صورت دقیق مفاد قرارداد را مطالعه نمی‌کنند. در این مطلب قصد داریم برای شما اصول و روش هایی در نوشتن قرارداد املاک در بنگاه‌ها را توضیح دهیم که ممکن است تا بحال به شما گفته نشده باشد. با مطالعه این مطلب با دست پر و اطلاعات کامل به دفتر مشاورین املاک مراجعه خواهید کرد و با خاطری آسوده، یک قرارداد استاندارد را تنظیم می‌نمایید. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. 

نکاتی که باید در زمان تنظیم قرارداد در بنگاه رعایت کنیم:

همانگونه که میدانید رعایت نکاتی قبل از تنظیم قرارداد، کاملاً ضروری است که د رادامه برای شما بیان خواهیم کرد. این نکات و تیترهای آن را بخاطر بسپارید یا حتی الامکان برای خود یادداشت نمایید، تا در صورت فراموشی در زمان تنظیم و بازنگری قرارداد آن را به یاد آورید. نکات که باید در زمان تنظیم قرارداد در بنگاه رعایت کنیم شامل موارد ذیل است:

  • اطمینان از داشتن مجوز لازم برای بنگاه:

در ابتدا دقت کنید که دفتر مشاور املاکی که به آن مراجعه می‌کنید، مجوز لازم را از اتحادیه داشته و دارای سامانه کد رهگیری املاک نیز باشد. پس به محض ورود به مشاور املاک پروانه و کد شغلی وی را بررسی نمایید و یا قبل از آن تحقیق لازم را در این رابطه انجام دهید.

  • مشورت لازم با کارشناس حقوقی یا وکیل:

 اگر به همراه خود متخصص یا کارشناس حقوقی یا در صورت امکان، وکیل برای تنظیم قرارداد ببرید، مطمئناً قرارداد شما استانداردتر و فاقد مشکل خواهد بود. اگر شرایط لازم را در این مورد ندارید حداقل اطلاعات خود را، در این زمینه کامل کنید. ما در سایت وکیل باشی برای شما عزیزان، آموزش تصویری گام به گام قراردادنویسی را به صورت جامع و کامل قرارداده‌ایم تا در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشید.

  • مطالعه کامل مفاد قرارداد: 

 برای نوشتن قرارداد به هیچ عنوان عجله نکنید؛ حتی اگر تایم کافی ندارید، بهتر است تنظیم قرارداد را به زمان دیگری موکول نمایید. عجله کردن در هر کاری قطعاً پیامدهایی به همراه خواهد داشت، قرارداد نیز مستثنی نبوده  و آثار و عواقب قرارداد، دامن گیر هردو طرف معامله خواهد شد. پس با آرامش مفاد قرارداد را مطالعه و اگر ابهامی برای شما بوجود آمد از طرف مقابل یا مشاور املاک توضیح خواسته و یا برای رفع ابهامات خود، از طرف مقابل یا مشاور املاک فرصت طلب کنید. توصیه می‌کنیم در این مورد خجالت، تعارف و هر احساسی از این قبیل را کنار گذارید.

  • بررسی وکالت‌نامه طرف مقابل:

اگر طرف مقابل شما، با وکالت نامه برای تنظیم قرارداد مراجعه کرده باشد و در واقع نماینده باشد، وکالت‌نامه وی را بررسی نمایید و مشخصات شناسنامه و مدارک هویتی وی را، با وکالت نامه تطبیق دهید. 

  • توجه به اهلیت لازم طرف مقابل برای انعقاد قرارداد:

دقت کنید ممکن است شخصی ظاهر معقولی داشته باشد، اما در تشخیص مسائل مالی مشکل داشته باشد؛ به عنوان مثال در زمان تنظیم قرارداد و بحث در رابطه با مسائل مالی یا نحوه پرداخت ثمن یا اجاره بها یا ودیعه، مشکل داشته باشد. به محض اینکه این موارد را از فرد مشاهده نمودید، دست نگه دارید زیرا ممکن است شخص سفیه باشد و معامله مالی با شخص سفیه نافذ نخواهدبود. سفیه به شخصی گفته می‌شود که در تشخیص مسائل مالی خود عقل معاش ندارد و تشخیص درستی در این زمینه ندارد.

  • انجام توافقات با طرف مقابل قبل از نگارش قرارداد:

سعی کنید قبل از تنظیم معامله در دفتر املاک، با طرف مقابل توافقات لازم را انجام داده باشید؛ تا بدین وسیله در روند تنظیم قرارداد سرعت بخشیده و مهم‌تر آنکه از دخالت افراد و مشاورین املاک، در توافقات فی مابین جلوگیری می‌نمایید. 

  • توجه به واژه های تخصصی در قرارداد:

در هر حال در هر قراردادی ممکن است واژه‌‎های تخصصی حقوقی به کار رود؛ اما استفاده نابجای این واژگان، ممکن است مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. پس این گمان که به کار بردن واژه‌های تخصصی حقوقی، به قرارداد شما اعتبار می‌بخشد یک گامان اشتباه است. به عنوان مثال به واژه‌هایی چون فسخ، تفاسخ، انفساخ دقت نمایید در ظاهر ممکن است یک معنا داشته باشد اما با دیگر متفاوت باید در جای خود به کار رود. فسخ به معنای منحل کردن قرارداد، به صورت یک طرفه است. انفساخ به معنای از بین رفتن قرارداد به صورت خود به خود است و تفاسخ انحلال قرارداد، به صورت توافقی می‌باشد. دقت کنید این واژه‌ها را در جای درست به کار رفته باشد.

  • استعلام سند ملک مورد معامله:

 مشخصات ملک مورد معامله را به صورت دقیق بررسی کنید و در این زمینه به اظهارات طرف مقابل و مشاور املاک اعتماد نکنید. قبل از تنظیم قرارداد تمام استعلامات لازم را در باب سند ملک دریافت کنید. تا بدین وسیله، ملک مورد معامله‌ی شما، ملک غیر یا ملک توقیفی و یا ملکی که متعلق به وراث است و بر سر آن اختلاف دارند نباشد.

  • ثبت دقیق مشخصات ملک :

اگر قراردادی که قصد انعقاد آن را دارید، یک قرارداد بیع(خرید و فروش) ملک است باید مشخصات دقیق ملک از قبیل پلاک ثبتی، آدرس، کدپستی، شهر، قطعه، بخش را با تمام جزییات و به طور دقیق ذکر نمایید. دقت کنید که ملک موضوع معامله در طرح شهرداری نباشد.

  • ثبت قیمت ملک یا اجاره بها به طور دقیق:

اگر قرارداد شما بیع یا اجاره باشد، باید ثمن یا اجاره‌بها را به طور دقیق با حروف و عدد ثبت نمایید. توجه کنید که قرارداد شما در سه نسخه تهیه شود و یک نسخه باید در دفتر مشاور املاک باقی ماند و دو نسخه دیگر نزد شما و طرف مقابل باشد تا بدین وسیله، هیچ کدام از طرفین در آینده نتواند ادعای جعل، انکار یا تردید در این زمینه داشته باشد.

  • خط خوردگی در قرارداد:

اگر در قرارداد خود خط خوردگی داشتید، باید ذیل آن یا کنار قرارداد خود توضیح داده و به هیچ عنوان بین سطور قرارداد خود، مطلبی را اضافه نکنید. اگر قرار است در فرم های چاپی و به صورت دست نویس قرارداد خود را تنظیم نمایید خوش خط و خوانا و بدون ابهام و تردید آن را نگارش نمایید .

  • شرایط پرداخت ثمن یا اجاره بها در قرارداد:

بسته به مورد اگر قرارداد شما، بیع یا اجاره باشد نحوه پرداخت ثمن یا اجاره بها را در قرارداد خود به طور دقیق و بدون ابهام ذکر کنید. اگر چکی بابت ثمن معامله یا ودیعه داده می‌شود، پشت آن را امضاء نمایید و در ازای هر چکی که به طرف مقابل می‌دهید از وی رسید دریافت نمایید و ذیل آن را امضاء کنید. برای پرداخت ثمن، بخشی از آن را به عنوان مثال 30 الی 40 درصد از مبلغ را در زمان تنظیم و انتقال سند رسمی پرداخت کنید. توجه کنید که نباید تمام ثمن را به صورت یکجا پرداخت کنید. در رابطه با استرداد ودیعه یا پول پیش در قرارداد اجاره نیز تاریخ مشخصی را قید کنید و بدین وسیله از ایجاد مشکل و اختلاف جلوگیری نمایید.

نحوه تنظیم قرارداد در بنگاه

  • مشخص کردن تاریخ دقیق برای تنظیم سند رسمی و تعیین داور:

برای تنظیم سند رسمی باید تاریخ دقیقی را مشخص نمایید و دقت کنید تا تاریخ مشخص شده با ایام تعطیل رسمی مصادف نبوده و بدین صورت برای شما ایجاد مشکل نکند؛ همچنین  میتوانید با در نظر گرفتن داوری در قرارداد، از اختلافات احتمالی درآینده،جلوگیری کنید. 

  • دریافت کد رهگیری از دفتر مشاور املاک: 

با دریافت کد رهگیری از مشاورین املاک، قرارداد خود را در سامانه ثبت نمایید تا بدین وسیله از فروش یا اجاره همزمان ملک به چندین نفر، جلوگیری کنید و همچنین از این طریق از وضعیت ملک نیز مطلع شوید. در ثانی دریافت کد رهگیری هزینه بالایی نداشته و دقت کنید بابت این موضوع، هزینه هنگفتی از شما دریافت نشود.

  • رویت ملک مورد معامله قبل از تنظیم قرارداد:

قبل از تنظیم قرارداد بیع یا اجاره حتما ملک را مشاهده نموده و تمام مواردی که در دفتر مشاور املاک قید شده را انطباق دهید. به هیچ عنوان به صحبت‌های مشاور و املاک یا طرف مقابل در این زمینه اکتفا نکرده و خود شخصا ملک را رؤیت کنید.

  • موارد فسخ قرارداد:

اگر قصد دارید از خیار تخلف از شرط استفاده نمایید و برای خود یا طرف مقابل حق فسخ قائل شوید، به طور دقیق و بدون ابهام موارد فسخ و شروط خود را ذکر کنید. در صورت اسقاط کافه خیارات توجه کنید که خیار تدلیس، تفلیس، خیار تعذر تسلیم و خیار تخلف از وصف ساقط نخواهدشد. توصیه می‌کنیم در قرارداد خود، خیار غبن فاحش را ساقط نکنید تا اگر به صورت فاحش مغبون شده باشید، راهی برای حق فسخ برای شما باقی مانده باشد. 

  • ذکر وجه التزام در قرارداد:

وجه التزام برای تأخیر در انجام تعهدات قراردادی، ذکر می‌شود و بدین ترتیب اگر طرف مقابل شما در انجام تعهد خود تاخیر داشت؛ می توانید با قرار دادن وجه التزام جریمه تأخیر را دریافت کنید.

نکات فوق را در تنظیم قرارداد خود در دفتر مشاور املاک، رعایت کنید تا بدین وسیله از ایجاد مشکل و اختلاف جلوگیری نمایید. نکات ضروری عقد قرارداد و چالش‌های آن بسیار مهم و عدم توجه به آن، ممکن است برای طرفین عواقبی را به همراه داشته باشد. توصیه ما به شما عزیزان این است که قبل از تنظیم قرارداد خود، به یک وکیل یا کارشناس حقوقی مراجعه کنید؛ تا بدین وسیله یک قرارداد استاندارد و فاقد مشکل حقوقی تنظیم نماید. شما می‌توانید با مراجعه به پنل خود در سایت وکیل باشی با وکلای مجرب و با ترجمه تیم ما، درخواست مشاوره آنلاین در تمام زمینه های حقوقی را ثبت بفرمایید.

سخن پایانی: 

امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد. سعی ما بر این بود که نکات مهم در نوشتن قرارداد املاک در بنگاه را، برای شما عزیزان شرح دهیم. اما توصیه مجدد می‌کنیم که قبل از تنظیم هر قراردادی با متخصص و کارشناس حقوقی، در این زمینه مشورت کنید. بنابراین برای یک اشتباه کوچک در تنظیم قرارداد، راهی دادگاه و پروسه شکایت و مشکلاتی از این قبیل نخواهید شد. شما نیز می‌توانید با ثبت قرارداد سفارشی در سایت وکیل باشی است هم در زمان خود صرفه جویی نمایید و هم خیال خود را از تنظیم یک قرارداد استاندارد آسوده کنید. 

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

کد رهگیری در بنگاه چه کاربردی دارد؟

سامانه کد رهگیری در بنگاه از فروش همزمان ملک به چندین نفر، جلوگیری می‌کند و همچنین از وضعیت ملک نیز مطلع خواهید شد.

قرارداد ی که در بنگاه تنظیم می‌شود باید در چند نسخه تهیه شود؟

برای جلوگیری از جعل و انکار و تردید باید در سه نسخه تهیه شود، یک نسخه در بنگاه و دو نسخه ی دیگر نزد طرفین باشد.