;
1402/11/16 - 11:46

نحوه نوشتن قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر

در این مقاله قصد داریم به نحوه تنظیم قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر بپردازیم:

تنظیم قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر از آن دست موضوعاتی است که از نظر حقوقی نکات ریز و مهمی دارد. اما اطلاعات موجود در زمینۀ آن بسیار کم است. متاسفانه همین مسئله باعث می‌شود ما شاهد بروز اختلافاتی باشیم که راهی هم برای اثبات و دفاع ندارند. به همین منظور بهتر است با نوشتن یک قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر دقیق چاره درد پیش از درد کنیم. اگر صاحب یک سالن آمفی تئاتر هستید و می‌خواهید آن را به صورت ساعتی اجاره دهید، یا قصد دارید برای برنامه خود یک سالن آمفی تئاتر را به صورت ساعتی اجاره کنید، باید با نحوه نوشتن قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتربه عنوان یک اجاره نامه، آشنا باشید تا بتوانید قراردادی موفق و رضایت‌بخش منعقد کنید.

برای اینکه یک قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر خوب بنویسید و قراردادی اصولی در دست داشته باشید، تا انتهای این مطلب همراه وکیل‌باشی باشید.

قرارداد اجاره ساعتی سالن‌ آمفی تئاتر چیست و بین چه اشخاصی منعقد می‌شود؟

اگر بخواهیم با انواع قرارداد اجاره آشنا شویم، یکی از آن‌ها قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر است.

"قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر، توافقی با مدت محدود است که به سبب آن، شخصی که خواهان استفاده از سالن آمفی تئاتر می‌باشد، با پرداخت مبلغی تحت عنوان اجاره بها، سالن آمفی تئاتر را برای چند ساعت یا یک روز اجاره می‌کند. این قرارداد، یک نوع قرارداد اجاره است. در این توافق، مالک سالن آمفی تئاتر، موجر و متقاضی اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر، مستاجر محسوب می‌شود."

انعقاد قرارداد اجاره ساعتی سالن‌ آمفی تئاتر چه مزایایی دارد؟

تماشاخانه‌ یا سالن‌ آمفی تئاتر در گذشته صرفاً مکانی برای سرگرمی، تئاتر و بازی بود؛ اما امروزه سالن‌های آمفی تئاتر هزینه‌های زیادی دارند؛ از طرفی درآمد حاصل از تئاتر و سرگرمی برای آن‌ها بسیار کم است. به همین خاطر این روزها سالن‌های آمفی تئاتر به شکل چند منظوره طراحی می‌شوند تا امکان برگزاری سایر مراسم‌ها را داشته باشند. در سال‌های اخیر از سالن‌های آمفی تئاتر، جهت فعالیت‌های نمایشی و سینمایی، سخنرانی، کنسرت‌ها، سمینارها، همایش‌های مختلف و همچنین سالن اجتماعات استفاده می‌شود. بیشتر شدن کاربرد آن‌ها باعث شده هم متقاضیان اجرای این فعالیت‌ها دغدغۀ نبود محل مناسب را نداشته باشند، هم درآمد مالکین تماشاخانه‌ها تعدیل شود.

از آنجا که فعالیت‌هایی که در سالن آمفی تئاتر اجرا می‌شوند موقتی و با مدت زمان محدود هستند، قرارداد اجاره سالن آمفی تئاتر به صورت روزانه یا ساعتی منعقد می‌شود. اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر نسبت به اجارۀ چند ماهه و یکساله هزینۀ کمتری دارد؛ در عین حال، امکان استفاده از محیط ویژه و امکانات زیاد سالن آمفی تئاتر را فراهم می‌کند.با این همه مزایا، بدون شک تا الان متوجه شده‌اید که قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر می‌تواند چه معامله‌ی مفید و هوشمندانه‌ای باشد.

قبل از تنظیم قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر چه اقداماتی لازم است؟

دست نگه دارید و قبل از نگارش قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر، در مورد مدت اجاره، مبلغ اجاره و شروطی که برای بستن قرارداد دارید، با یکدیگر مذاکره کنید. یک مذاکره خوب قبل از تنظیم قرارداد، باعث می‌شود قراردادی دقیق با نتیجه‌ای رضایت بخش تنظیم شود.

ممکن است شما بخواهید سالن آمفی تئاتر را به صورت ساعتی اجاره کنید، در اینجا تنها به دیدن عکس از نمای سالن اکتفا نکنید و حتماً از سالن بازدید کنید؛ در نظر بگیرید که آیا سالن برای فعالیت مورد نظر شما مناسب است ؟ آیا معیارهای مورد نظر شما را دارا است؟ 

چرا که گاهی افراد بر مبنای اعتماد،بدون بازدید از سالن قرارداد را می‌بندند و بعد از آن دیگر اعتراض آن‌ها پذیرفته نمی‌شود. 

نحوه نوشتن قرارداد اجاره ساعتی به شرط تملیک

نکات مهم در تنظیم قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر چیست؟

اگر تصمیم دارید قرارداد اجاره سالن آمفی تئاتر به صورت ساعتی منعقد کنید، باید درمورد مواردی که نوشتن آن در متن قرارداد شما سودمند است، به خوبی اطلاع داشته باشید. از این رو در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که رمز موفقیت یک قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر است، اشاره می‌کنیم:

  • به عنوان موجر چه نکاتی را باید در قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر رعایت کنیم؟

  1. چنانچه شما مالک سالن آمفی تئاتر هستید، از نوشتن دقیق خدماتی که در زمان اجاره سالن آمفی تئاتر برای مستأجر در نظر گرفته‌اید، غافل نشوید؛ چون این مسئله از آن دست موضوعاتی است که می‌تواند چالش‌های حقوقی زیادی به همراه داشته باشد و اگر در متن قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر خود، شرح دقیقی از آن نداشته باشید، ممکن است بروز اختلافات شما را غافلگیر کند و اثبات را برای شما بسیار سخت کند. 

  2. اجاره دهندگان عزیز سالن آمفی تئاتر، زمان تنظیم قرارداد خود، حتماً یک بند را به تعهدات مستاجر (شخصی که می‌خواهد سالن آمفی تئاتر را اجاره کند) اختصاص دهید. از نظر حقوقی، شخصی که سالن آمفی تئاتر را اجاره می‌کند، باید از سالن تنها برای مواردی که توافق شده استفاده کند. اگر در موردی غیر از آنچه در قرارداد ذکر شده از سالن آمفی تئاتر استفاده کند، باید به موجر ( شخصی که مالک و اجاره دهنده سالن آمفی است) خسارت پرداخت کند. هم‌چنین شخصی که سالن آمفی تئاتر را اجاره می‌کند این است که باید در حفظ و نگهداری وسایل و امکانات سالن آمفی تئاتر تلاش کند. پیشنهاد ما به شما این است که این موارد را به شکل دقیق و جزئی در متن قرارداد سالن آمفی خود بیاورید تا قراردادی تضمین‌کننده داشته باشید.

  3. شما به عنوان موجر (اجاره دهنده سالن آمفی تئاتر) چه مبلغی را برای اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر در نظر گرفته‌اید؟ ما به شما پیشنهاد می‌کنیم مبلغ قرارداد را به صورت دقیق به همراه شیوه پرداخت آن در متن قرارداد خود مشخص کنید. تعیین مبلغ در قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر به عوامل مختلفی بستگی دارد. اینکه موقعیت سالن، امکانات سالن، نوع کاربری مورد اجاره سالن و خدمات شما به عنوان اجاره دهنده سالن چیست، در تعیین میزان و مبلغ قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر موثر است.

  4. حالا وقت بیان آخرین نکتۀ مهم در تنظیم قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر را برای شما اجاره دهندگان عزیز رسیده است. آن هم این است که پیش‌بینی کردن موارد فسخ قرارداد همان عصای دست شما در زمان اختلافات است. پیش‌بینی کردن موارد فسخ پیش از موعد قرارداد اجاره، تضمین‌کنندۀ حق شما است. از منظر قانونی برای فسخ قرارداد یکری موارد پیش‌بینی شده است. از جمله جنبه‌های قانونی فسخ قرارداد اجاره در این قرارداد این است که اگر شخصی که سالن آمفی تئاتر را اجاره کرده است، از سالن آمفی تئاتر برای کار یا فعالیتی غیر از آنچه در قرارداد نوشته است، استفاده کند، برای موجر یا اجاره دهنده سالن آمفی تئاتر حق فسخ ایجاد می‌شود.

  • به عنوان متقاضی اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر، در تنظیم قرارداد خود به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر تصمیم به اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر دارید، بهتر است از راز و رمزهای حقوقی یک قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر اطلاعات کافی داشته باشید تا از ریسک‌های بستن یک قرارداد غیراستاندارد و غیرمنصفانه در امان باشید. به همین منظور در ادامه مسائل ضروری یک قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر خوب برای مستاجر اشاره می‌کنیم:

  1. مشخص کردن مدت و زمان دقیق اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر در قرارداد، از مهم‌ترین‌ها برای شما است. چرا که اگر از سوی سالن آمفی تئاتر در زمان برنامه شما ناهماهنگی اتفاق بیفتد، همین که مدت و زمان دقیق اجاره سالن آمفی تئاتر در قرارداد ذکر شده، یک سند کافی و محکم است برای اینکه اثبات کنید هماهنگی‌های لازم از قبل با سالن آمفی تئاتر انجام شده است. علاوه بر این، با این کار سالن آمفی تئاتر هم برای برنامه شما برنامه ریزی دقیقی دارد و سالن را برای شما آماده خواهد کرد؛ چرا که بدون شک کسی که قصد اجاره دادن ساعتی سالن آمفی تئاتر به شما را دارد، دوست دارد لبخند رضایت شما را از محیط و امکانات خود ببیند. بنابراین با تعیین دقیق زمان و مدت اجاره سالن آمفی تئاتر نتیجه بهتری را هم برای خودتان و هم برای اجاره دهندۀ سالن آمفی تئاتر رقم می‌زنید.

  2. مبلغ اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر چقدر است و نحوۀ پرداخت شما به چه صورت است؟ می‌خواهید تمام مبلغ را به صورت نقد پرداخت کنید یا تمایل دارید بخشی از آن را نقداً پرداخت کنید و مابقی را در قالب یک فقره چک یا به صورت واریز به حساب طرف مقابل پرداخت کنید؟ جوابی که به این سوال دارید را به صورت دقیق در قرارداد درج کنید تا برای شما قدم هوشمندانه‌ای باشد که از اختلافات پیشگیری شود. 

  3. اجاره‌گیرنده باید بداند، پرداخت مالیات سالن اجتماعات و همچنین تأمین لوازم و امکانات مربوط به آن نظیر وسایل سرمایشی و گرمایشی و همچنین سیستم صوتی- تصویری با موجر است؛ او نمی‌تواند این وظایف را به مستأجر تحمیل کند.

در این مطلب از وکیل‌باشی تلاش کردیم تا هر آنچه در مورد نوشتن قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر لازم است بدانیم را به اطلاع شما همراهان عزیز برسانیم. آخرین مسئله این است که یک قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر استاندارد، از بندهایی با چینش مشخص و اصول حقوقی مخصوص به خود تشکیل می‌شود. رعایت نکردن این نکات تخصصی در تنظیم قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر می‌تواند منجر به انعقاد قراردادی شود که چالش‌های حقوقی سخت و غیرقابل اثباتی برای شما به دنبال دارد. به همین منظور ما در مجموعه وکیل باشی برای شما یک فرم قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر اصولی تنظیم کرده‌ایم که بتوانید قراردادی استاندارد داشته باشید و دغدغۀ شما برای تنظیم این قرارداد از بین برود.

 

منا خسروجردی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قراردادهای اجاره به چه صورت هایی منعقد می شوند؟

انواع قراردادهای اجاره نظیر قرارداد اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر، به دو صورت عمده منعقد می‌شود که به شرح زیر است:

  1. عقد قرارداد اجاره به شکل قولنامه‌ای

  2. عقد قرارداد اجاره به شکل رسمی

اجاره نامه اصولاً به دو صورت قولنامه ای ودر بنگاه املاک منعقد می‌شود یا به صورت رسمی در دفتر اسناد رسمی.

متن قرارداد اجاره ساعتی آمفی تئاتر از چه بند و موادی تشکیل شده است؟

این قرارداد عموماً از ده ماده تشکیل‌ شده که شامل موارد زیر می‌باشد:
ماده اول: مشخصات طرفین قرارداد
ماده دوم: موضوع قرارداد
ماده سوم: مدت قرارداد
ماده چهارم: اجاره بها و نحوه پرداخت
ماده پنجم: تسلیم مورد اجاره
ماده ششم: شرایط و آثار قرارداد
ماده هفتم: اسقاط خیارات
ماده هشتم: حل اختلاف
ماده نهم: فورس ماژور
ماده دهم: محل وقوع عقد

مرجع حل اختلاف در اجاره ساعتی سالن آمفی تئاتر چگونه تعیین می گردد؟

در اغلب موارد حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ قرارداد و تفسیر آن به عهده مقام صالح قضایی است. البته در صورت تمایل شما میتوانید در این بند به جای دادگاه صالح، رسیدگی و حل و فصل اختلافات احتمالی خود را به داور مرضی الطرفین ارجاع دهید.