;
1402/10/16 - 16:19

قرارداد پیمانکاری تهیه غذا و نحوه تنظیم آن

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد پیمانکاری تهیه غذا و نحوه تنظیم این توافق بپردازیم:

تهیه غذا برای کارکنان سازمان‌ها، شرکت‌ها، ادارات و به طور کلی مجموعه‌های کاری مختلف، یکی از دغدغه‌های مدیران است. این موضوع در مراکزی مانند بیمارستان‌ها که علاوه بر پرسنل، بیماران نیز به غذای روزانه نیاز دارند، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

در این میان، پخت‌وپز غذا، تأمین مکان مناسب به‌عنوان آشپزخانه، خرید روزانه مواد اولیه و ده‌ها مورد دیگر وجود دارد که از عهده سازمان‌ها خارج‌اند. به همین منظور مدیران، فرایند تهیه غذا را به اشخاص یا شرکت‌هایی واگذار می‌کنند که در این زمینه مهارت دارند. حال ممکن است یک مدیر برای انجام این کار از قرارداد کار معین با چند آشپز استفاده کند و فردی دیگر، قرارداد کار موقت را ترجیح دهد. این در حالی است که قرارداد پیمانکاری تهیه غذا، گزینه ایده‌آل‌تری نسبت به سایر قراردادها بوده و از هر نظر برای سازمان‌ها مناسب‌تر است.

در همین راستا، قصد داریم در این مقاله به ارکان، نحوه تنظیم و سایر نکات حقوقی قرارداد پیمانکاری تهیه غذا بپردازیم. پس برای آشنایی با این مقوله تا انتها همراه وکیل‌باشی بمانید.

قرارداد پیمانکاری تهیه غذا به چه معنا است؟

"قرارداد پیمانکاری تهیه غذا توافق‌نامه‌ای است که مطابق شرایط عمومی پیمان میان کارفرما و پیمانکار تهیه غذا تنظیم می‌شود. این گونه توافق‌ها به‌صورت‌معمول فی‌مابین سازمان‌ها و پیمانکاران غذایی منعقد شده و جزئیاتی نظیر نوع غذا، تعداد و مدت زمان تحویل غذا، قیمت و شرایط پرداخت، نحوه ارائه خدمات و شرایط انصراف از قرارداد را در بر می‌گیرد."

این قرارداد برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که نیاز به تهیه غذا برای کارکنان، مشتریان و یا مهمانان خود دارند، بسیار مفید است. با این قرارداد، می‌توان به صورت قانونی مشخصات و شرایط تهیه غذا را تعیین کرده و از بروز اختلافات و نارضایتی‌های بین طرفین جلوگیری کرد.

قرارداد پیمانکاری تهیه غذا چه مزیت‌ها و کاربردی دارد؟

بسیاری از مدیران سازمان‌ها، شرکت‌ها، بیمارستان‌ها و سایر مجموعه‌هایی که تعداد کارکنان آن بالا است، برای انعقاد قرارداد پیمانکاری طبخ غذا دچار تردید هستند. آن‌ها تصور می‌کنند که انواع قراردادهای استخدامی و کاری برای موضوع تهیه و پخت غذای کارکنان، کاربرد بیشتری دارند. این در حالی است که در این گونه موارد، قرارداد پیمانکاری بهتر از سایر توافقات کاری منافع سازمان را تأمین می‌کند. دلیل این ادعا را در ادامه توضیح می‌دهیم.

· با امضای این قرارداد، پیمانکار متعهد می‌شود که غذایی با کیفیت و با توجه به شرایط و مشخصات تعیین شده در متن قرارداد را تهیه کند. بنابراین، شرکت یا سازمان مشتری اطمینان می‌یابد که غذای طبخ شده توسط پیمانکار با کیفیتی قابل‌قبول و مطابق با مفاد توافق‌نامه، به دست او می‌رسد.

· هنگامی که کارفرما نیاز خود به تهیه و مدیریت غذا را به پیمانکار می‌سپارد، هزینه‌های مربوط به آن نیز به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد.

· طی یک قرارداد پیمانکاری، کارفرما می‌تواند در مورد نوع غذا، تعداد و مدت زمان تحویل غذا و شرایط پرداخت با پیمانکار توافق کند. به این ترتیب، انعطاف‌پذیری بیشتری در خصوص تهیه و ارائه غذا به مشتریان خود خواهد داشت.

· در چنین توافقی، هر دو طرف طرف متعهد به رعایت شرایط و تعهدات ذکر شده در قرارداد هستند. این موضوع احتمال بروز اختلافات و نارضایتی‌های ناشی از عدم رعایت تعهدات را کمتر میکند. همچنین، در صورتی که پیمانکار توانایی ارائه غذا با کیفیت و به موقع را نداشته باشد، کارفرما می‌تواند با انصراف از ادامه قرارداد، همکاری خود را با پیمانکار قطع کند.

· پیمانکار موظف است که دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی در تهیه و ارائه غذا را به صورت دقیق رعایت کند. این امر باعث بهبود امنیت غذایی و کمک به افزایش سلامت کارکنان خواهد شد.

به طور کلی در حیطه تهیه غذا و مواد غذایی طیف وسیعی از قراردادها وجود دارند که پیمانکاری، یکی از آن‌ها است. بد نیست بدانید که اخیراً در این زمینه توافقاتی مثل مشارکت در راه‌ اندازی رستوران و حتی قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی رواج بسیار زیادی یافته‌اند. در واقع، قراردادهایی مانند مشارکت و پیمانکاری، بار اقتصادی مسائل مادی را تا حد زیادی از روی دوش یکی از طرفین بر می‌دارد.

نحوه تنظیم قرارداد پیمانکاری تهیه غذا

برای نوشتن قرارداد پیمانکاری تامین غذای کارکنان، ابتدا باید ارکان این توافق را به درستی بشناسید. ارکان قرارداد، همان مواد و اجزاء اصلی آن هستند که اگر در متن توافق‌نامه ذکر نشوند، بخش بزرگی از آن مبهم خواهد شد.

ارکان قرارداد پیمانکاری تهیه غذا عبارت‌اند از:

ماده اول: مشخصات طرفین قرارداد شامل پیمانکار و کارفرما

ماده دوم: موضوع و مشخصات مورد قرارداد

ماده سوم: مدت قرارداد

ماده چهارم: مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

ماده پنجم: تضمین انجام تعهدات

ماده ششم: تعهدات پیمانکار

ماده هفتم: تعهدات کارفرما

ماده هشتم: شرایط حاکم بر قرارداد

ماده نهم: موارد فسخ قرارداد

ماده دهم: فورس ماژور

ماده یازدهم: حل اختلاف

ماده دوازدهم: نسخ قرارداد (نسخه‌های قرارداد)

از آنجایی که برخی از بندهای این قرارداد، برایتان ناآشنا است، در ادامه آن‌ها را توضیح می‌دهیم. دقت کنید که تدوین قراردادهای پیمانکاری باتوجه به مواد شرایط عمومی پیمان و مذاکراتی که میان طرفین صورت می‌گیرد، اصلاً کار ساده‌ای نیست. به همین خاطر، وکلای تیم وکیل باشی این راه را هموار کرده و علاوه بر تدوین انواع قراردادهای آماده، قرارداد پیمانکاری تهیه غذا را به سفارش پیمانکاران و کارفرمایان تنظیم نموده‌اند. ویژگی بارز این دسته از قراردادهای اختصاصی، برخورداری از جلسات مشاوره و تنظیم متن توافق بر اساس انتظارات و نیازهای سفارش دهنده است.

قرارداد پیمانکاری تهیه و طبخ غذا چیست و چگونه تنظیم می شود؟

چه مواردی باید در قرارداد پیمانکاری تهیه غذا رعایت شود؟

در قرارداد پیمانکاری تهیه غذا باید موارد زیر مشخص شوند:

1.    نوع غذا

2.    تعداد غذایی که روزانه باید به کارفرما تحویل داده شود

3.    بازه زمانی تحویل غذا به کارفرما باید نوشته شود؛ مثلاً صبح از ساعت 6 تا 7، ظهر از ساعت 12 تا 13 و شب‌ها از ساعت 19 تا 20

4.    محل تحویل غذا

5.    قیمت تمام شده هر پرس غذا برای کارفرما بر اساس نوع غذا

6.    چگونگی تغییر در مفاد قرارداد

7.    شرایط طبخ غذا، استانداردهای لازم برای پخت غذا و هر نوع نکات مربوط به حفظ کیفیت و سلامتی غذا و جلوگیری از آلودگی غذایی

8.    شرایط بیمه کارکنان پیمانکار نیز باید در متن توافق درج شود؛ اینکه مسئولیت بیمه پرسنل فعال در آشپزخانه برعهده کارفرما است یا پیمانکار؟

9.    بهتر است نحوه حل و فصل اختلافات کارفرما و پیمانکار نیز در فرم قرارداد پیمانکاری تهیه غذا مشخص شود. داوری در قرارداد، بهترین شیوه برای پایان دادن به منازعات طرفین است. منظور از داور، فردی است که مهارت و اطلاعات کافی برای رسیدگی به اختلاف طرف‌های قرارداد را داشته و در صورت لزوم نیز می‌تواند رأی هم صادر کند.

تعهدات پیمانکار در قرارداد پیمانکاری تهیه غذا برای سازمان ها و شرکت ها

تعهدات پیمانکار در قرارداد پیمانکاری تهیه غذا برای سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

· پیمانکار باید کلیه مراحل تهیه غذا را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی غذایی انجام دهد.

· پیمانکار موظف است غذا را به موقع و در زمان مشخص به کارفرما تحویل دهد.

· پیمانکار متعهد است که از تجهیزات و تأسیسات لازم برای تهیه، نگهداری و حمل و نقل غذا بهره ببرد.

· پیمانکار باید قیمت تمام شده غذا را در نظر بگیرد و در محاسبه این مورد به عواملی مانند کیفیت، تنوع، حجم و تعداد وعده‌های غذایی توجه کند.

· پیمانکار باید گزارش‌های منظمی از عملکرد خود در تهیه و تحویل غذا به مشتریان را آماده نموده و تما گزارشات را به کارفرما ارائه دهد.

· پس از تحویل غذا به کارفرما، پیمانکار باید مستنداتی مانند فاکتورهای خرید مواد اولیه، فیش حقوقی کارکنان، هزینه‌های مربوط به حمل و نقل غذا و حتی گواهینامه‌های بهداشتی و ایمنی غذا و امثال آن را به کارفرما ارائه کند.

توجه داشته باشید که به‌موازات امضای هرگونه توافق حقوقی، طرفین علی‌رغم پذیرش تمام مسئولیت‌ها، به آثار و عواقب قرارداد نیز بله می‌گویند. بر همین اساس، برای در امان ماندن از اختلافات آتی با کارفرما، ضروری است که پیمانکاران همه تعهدات خود را مکتوب نمایند. این تعهدات می‌توانند بر اساس نوع قرارداد و نیازهای سازمان یا شرکت مشتری، تغییر کنند؛ بنابراین، باید در هر قرارداد پیمانکاری، وظایف پیمانکار، شفاف و صریح نوشته شود.

تعهدات کارفرما در قرارداد پیمانکاری تهیه غذا

تعهدات کارفرما در قراردادهای پیمانکاری طبخ و تهیه غذا عبارت‌اند از:

· کارفرما باید اطلاعات و مستندات مورد نیاز پیمانکار را در اختیار او قرار دهد. اطلاعاتی همچون تعداد غذای طبخ شده در هر وعده، نوع غذاها، ساعات تحویل غذا و...

· کارفرما ضمن امضای قرارداد متعهد می‌شود که امکانات لازم برای تهیه و ارائه غذا مانند فضا، آب، برق و ... را فراهم کرده و در دسترس پیمانکار قرار دهد.

· کارفرما باید مبلغ قرارداد را به موقع به پیمانکار پرداخت کند. تأخیر در این امر می‌تواند تبعاتی منفی برای کارفرما به همراه داشته باشد؛ مثل پرداخت جریمه تأخیر و حتی فسخ قرارداد از سوی پیمانکار.

البته، حق فسخ قرارداد صرفاً منحصر به یکی از طرفین نبوده و در صورتی که پیمانکار به هر دلیلی غذای خوب و باکیفیت ارائه ندهد؛ کارفرما علاوه بر استفاده از حق فسخ می‌تواند جبران خسارات وارد شده را نیز از پیمانکار مطالبه کند.

و اما جمع‌بندی مطلب

همان‌طور که در طول این نوشته از وکیل‌باشی گفتیم، قرارداد پیمانکاری تهیه غذا برای سازمان‌ها، شرکت‌ها، موسسات، دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و سایر ارگان‌ها و مؤسساتی که نیاز به تأمین غذای روزانه دارند، بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل، این مقاله را به قرارداد مزبور اختصاص داده و از جنبه‌های مختلف حقوقی آن را بررسی کردیم.

چنانچه در رابطه با این توافق، سؤال ابهام یا حتی نیاز به دریافت مشاوره حقوقی دارید، آن را در قسمت نظرات بنویسید. مشاوران و وکلای تیم وکیل‌باشی، همراه و پاسخگوی همیشگی شما عزیزان هستند. 

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد پیمانکاری تهیه غذا به چه معنا است؟

"قرارداد پیمانکاری تهیه غذا توافق‌نامه‌ای است که مطابق شرایط عمومی پیمان میان کارفرما و پیمانکار تهیه غذا تنظیم می‌شود. این گونه توافق‌ها به‌صورت‌معمول فی‌مابین سازمان‌ها و پیمانکاران غذایی منعقد شده و جزئیاتی نظیر نوع غذا، تعداد و مدت زمان تحویل غذا، قیمت و شرایط پرداخت، نحوه ارائه خدمات و شرایط انصراف از قرارداد را در بر می‌گیرد." این قرارداد برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که نیاز به تهیه غذا برای کارکنان، مشتریان و یا مهمانان خود دارند، بسیار مفید است. با این قرارداد، می‌توان به صورت قانونی مشخصات و شرایط تهیه غذا را تعیین کرده و از بروز اختلافات و نارضایتی‌های بین طرفین جلوگیری کرد.

نحوه تنظیم قرارداد پیمانکاری تهیه و طبخ غذا چگونه است؟

ارکان قرارداد پیمانکاری تهیه و طبخ غذا عبارت‌اند از:

ماده اول: مشخصات طرفین قرارداد شامل پیمانکار و کارفرما

ماده دوم: موضوع و مشخصات مورد قرارداد

ماده سوم: مدت قرارداد

ماده چهارم: مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

ماده پنجم: تضمین انجام تعهدات

ماده ششم: تعهدات پیمانکار

ماده هفتم: تعهدات کارفرما

ماده هشتم: شرایط حاکم بر قرارداد

ماده نهم: موارد فسخ قرارداد

ماده دهم: فورس ماژور

ماده یازدهم: حل اختلاف

ماده دوازدهم: نسخ قرارداد (نسخه‌های قرارداد)

در قرارداد تامین غذا برای سازمان ها چه تعهداتی بر عهده پیمانکار است؟

تعهدات پیمانکار در قرارداد پیمانکاری تهیه غذا برای سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

· پیمانکار باید کلیه مراحل تهیه غذا را با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و ایمنی غذایی انجام دهد.

· پیمانکار موظف است غذا را به موقع و در زمان مشخص به کارفرما تحویل دهد.

· پیمانکار متعهد است که از تجهیزات و تأسیسات لازم برای تهیه، نگهداری و حمل و نقل غذا بهره ببرد.

· پیمانکار باید قیمت تمام شده غذا را در نظر بگیرد و در محاسبه این مورد به عواملی مانند کیفیت، تنوع، حجم و تعداد وعده‌های غذایی توجه کند.