;
1402/10/16 - 16:35

وکالت خرید ملک چیست و چگونه نوشته می‌شود

در این مقاله قصد داریم به بررسی وکالت در خرید ملک و نکات آن بپردازیم:

در معاملات املاک به‌ویژه در خرید و فروش، اصطلاحات متعددی میان مردم رواج دارد. واژه‌هایی مثل خانه قولنامه‌ای، وکالت بلاعزل، مبایعه‌نامه، سند وکالتی، خرید و فروش ملک وکالتی و... هر کدام معنا، کاربرد و آثار حقوقی خاص خودشان را دارند. همان‌طور که می‌دانید بهترین روش برای بیع املاک، انعقاد معامله در دفترخانه و ثبت آن به‌صورت رسمی است.

از سوی دیگر، خرید املاک قولنامه‌ای و وکالتی نیز دردسرهای فراوانی دارد. از جمله خطرات خرید ملک وکالتی می‌توانیم به فروش وکالتی ملک به دو نفر اشاره کنیم؛ اتفاقی که چندان بعید و دور از انتظار نیست. به همین دلیل این مطلب از وکیل‌باشی را به مبحث بسیار مهم  وکالت ملکی اختصاص دادیم. چنانچه از این شیوه برای انتقال مالکیت ملک خود استفاده می‌کنید، نکات حقوقی ذکر شده در این مطلب را از یاد نبرید.

 وکالت ملک به چه معنا است؟

علاوه بر املاک قولنامه‌ای، بخش زیادی از خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که میان مردم خرید و فروش می‌شوند، وکالتی هستند. دلیل این امر نیز هزینه بالای سند زدن در محضرخانه‌ها، در رهن بودن ملک یا عدم اخذ پایان کار ساختمان و نداشتن سند است. به همین خاطر، افراد فروش وکالتی را جایگزین انتقال با سند می‌کنند که بدون تردید خطرات خاص خودش را دارد.

اینکه وکالت ملک چیست و چطور اتفاق می‌افتد را در سطر زیر می‌خوانید:

"مطابق تصریحات قانون‌گذار در ماده ۶۵۶ قانون مدنی، وکالت خرید ملک؛ یعنی نیابت‌دادن یک شخص به شخصی دیگر با هدف انجام امور مربوط به خرید ملک." 

در آخر باید بیان داشت، متن قرارداد وکالت خرید ملک در وکیل‌باشی توسط وکلای متخصص در حوزه املاک و مستغلات تدوین می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا تمام بندها و تبصره‌های این قرارداد به‌وسیله یک فرد حرفه‌ای و درعین‌حال مسلط به موضوعات حقوقی تنظیم شود.

چنانچه در حین مطالعه متن این وکالت‌نامه سؤالی برای شما پیش بیاید، مشاوران حقوقی تیم برای پاسخگویی 24 ساعته در کنارتان هستند. دریافت فایل قرارداد در 2 فرمت word و pdf این امکان را به شما می‌دهد که علی‌رغم چاپ سریع آن، تغییرات مورد نظر خود را اعمال کنید. افزون بر این موارد، شما ضمن دریافت یک وکالت‌نامه کاملاً مؤثر و تخصصی، هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه می‌پردازید.

وکالت خرید ملک

انواع وکالت ملک

نکته مهم این است که وکالت ملکی معمولاً در 2 نوع وکالت خرید ملک و وکالت فروش ملک انجام می‌شود. این در حالی است که شما می‌توانید برای انجام امور مربوط به رهن یا حتی اجاره ملکتان نیز به‌طرف مقابل وکالت دهید تا کارهای متفرقه حقوقی را به سرانجام برساند.

در ادامه، به‌صورت مختصر از وکالت خرید ملک و همچنین وکالت فروش ملک تعریف خواهیم کرد چرا که آشنایی بیشتر با جوانب این موضوع باعث می‌شود آثار و عواقب قرارداد خود را بهتر درک کنید.

وکالت خرید ملک

اگر قصد دارید به فردی اعم از وکیل دادگستری یا یک شخص عادی وکالت در  خرید ملک را بدهید، باید یک نمونه وکالت‌نامه خرید ملک تنظیم کنید در واقع در این حالت، شما به شخص دیگری وکالت می‌دهید تا ملکی را برای شما بخرد و تمام کارهای قانونی و اداری آن را نیز انجام دهد. این موضوع در مورد فروش ملک نیز صادق است. به‌عبارت‌دیگر، شما می‌توانید از امکان عقد وکالت استفاده کنید و خرید و یا فروش املاک خود را به دیگری بسپارید. به این ترتیب، در ازای پرداخت حق‌الوکاله به وکیل، او متعهد می‌شود امور قید شده در وکالت‌نامه خرید ملک را به سرانجام برساند.

وکالت فروش ملک

در فروش وکالتی ملک، شما می‌توانید در یکی از دفترخانه‌های اسناد رسمی به خریدار ملک خویش وکالت بدهید تا همه کارهای اداری و حقوقی لازم برای انتقال ملک و همچنین انتقال سند را بدون نیاز به حضور شما به پایان برساند.

همان‌طور که متوجه شدید، فروش وکالتی ملک با آنچه به نام وکیل ملکی می‌شناسید، متفاوت است. بزرگ‌ترین مزیت اعطای وکالت در املاک این است که شما به‌عنوان فروشنده، دغدغه‌ پیگیری کارهای نقل‌وانتقال ملک را ندارید. در نتیجه، این طرف مقابل شما است که باید صفر تا صد کارهای انتقال سند را انجام دهد.

حال که با مفهوم وکالت فروش ملک آشنا شدید، بهتر است دررابطه‌با وکالت‌نامه خرید ملک صحبت کنیم. این وکالت‌نامه دارای تفاوت عمده‌ای است با آن نوع وکالتی که فروشنده ملک به خریدار می‌دهد تا کارهای سند زدن ملک را انجام دهد.

 

مشاوره حقوقی

وکالت‌نامه خرید ملک و نحوه تنظیم آن:

وکالت‌نامه خرید ملک میان موکل (شخصی که مایل به خرید خانه، باغ، مغازه و...) و وکیل امضا می‌شود  و موضوع آن به شرح زیر است:

اقدام به خریدن هر نوع ملک اعم از مسکونی، تجاری، اداری، زمین، باغ، ویلا، آپارتمان و... به‌صورت مشاع یا مفروز. ملک موردنظر باید تحت هر پلاک ثبتی، در سطح ایران و به هر متراژ به نام و برای موکل از هر شخص حقیقی و یا حقوقی و به هر شرط و به هر مبلغ خریداری شود. وکیل موظف  به تنظیم مبایعه‌نامه، قبول یا رد شرایط، تهیه مجوزهای لازم، حضور در دفاتر اسناد رسمی و امضا اوراق و اسناد و دفاتر خواهد بود.

در هنگام تنظیم این وکالتنامه، مواد زیر در فرم مربوطه نوشته می‌شوند:

ماده 1) مشخصات طرفین قرارداد

ماده 2) مورد وکالت

ماده 3) حدود اختیارات

ماده 4) مدت وکالت خرید ملک

ماده 5) عزل وکیل

ماده 6) توکیل به غیر

ماده 7) حل اختلاف

ماده 8) نسخ قرارداد

وکالت خرید ملک از آن دسته قراردادهایی است که احتمال بروز اختلاف و منازعه در میان طرفین آن، بسیار زیاد است. ازاین‌رو، بهتر است پیش از ایجاد هر گونه دعوای حقوقی با طرف مقابل، نحوه حل‌وفصل آن را نیز پیش‌بینی کنید. استفاده از شرط داوری در قرارداد می‌تواند یک راه مطمئن و میان‌بر برای پایان بخشیدن به نزاع میان موکل و وکیل باشد.

علاوه بر این شما با تهیه فرم وکالت‌نامه خرید ملک از سایت وکیل‌باشی می‌توانید، ده‌ها گام جلوتر از کسانی باشید که خودشان به‌تنهایی اقدام به تنظیم قرارداد وکالت می‌کنند. بهتر است پیش از هرگونه اقدام برای اعطای وکالت در املاک و مستغلات خودتان یا اطرافیانتان، حتماً از یک وکیل متبحر مشاوره حقوقی آنلاین دریافت کنید. چرا که این موضوع پیچیدگی‌های حقوقی فراوانی دارد و نباید به‌راحتی در این گونه موارد ریسک کنید.  

 

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

 وکالت ملک به چه معنا است؟

علاوه بر املاک قولنامه‌ای، بخش زیادی از خانه‌ها و آپارتمان‌هایی که میان مردم خرید و فروش می‌شوند، وکالتی هستند. دلیل این امر نیز هزینه بالای سند زدن در محضرخانه‌ها، در رهن بودن ملک یا عدم اخذ پایان کار ساختمان و نداشتن سند است. به همین خاطر، افراد فروش وکالتی را جایگزین انتقال با سند می‌کنند که بدون تردید خطرات خاص خودش را دارد. "مطابق تصریحات قانون‌گذار در ماده ۶۵۶ قانون مدنی، وکالت خرید ملک؛ یعنی نیابت‌دادن یک شخص به شخصی دیگر با هدف انجام امور مربوط به خرید ملک."

ارکان تشکیل دهنده وکالت خرید ملک شامل چیست؟

در هنگام تنظیم این وکالتنامه، مواد زیر در فرم مربوطه نوشته می‌شوند:

ماده 1) مشخصات طرفین قرارداد

ماده 2) مورد وکالت

ماده 3) حدود اختیارات

ماده 4) مدت وکالت خرید ملک

ماده 5) عزل وکیل

ماده 6) توکیل به غیر

ماده 7) حل اختلاف

ماده 8) نسخ قرارداد

وکالت خرید ملک از آن دسته قراردادهایی است که احتمال بروز اختلاف و منازعه در میان طرفین آن، بسیار زیاد است. ازاین‌رو، بهتر است پیش از ایجاد هر گونه دعوای حقوقی با طرف مقابل، نحوه حل‌وفصل آن را نیز پیش‌بینی کنید.