;
1402/10/16 - 16:38

آیا تفاوت قرارداد کار موقت با قرارداد کار معین را می‌دانید؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت قرارداد کار موقت با قرارداد کار معین بپردازیم:

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که همه ما در زمان ورود به یک شغل جدید تجربه می‌کنیم، دغدغه بستن قرارداد است. قراردادی که علی‌رغم حفاظت از منافع شخصی مثل برخورداری از بیمه، بتواند امنیت امنیت شغلی را برایمان ایجاد کند. با این حساب، پیش از امضای قرارداد کار باید ابعاد حقوقی آن را بشناسیم و ناگزیر هستیم که در این زمینه تا حد زیادی مطالعه داشته باشیم.

به همین دلیل، در مجموعه مقالات مربوط به قراردادهای استخدامی و کار، به‌صورت مفصل انواع قرارداد کاری اعم از موقت، کار معین و دائمی را معرفی کرده‌ایم. در این راستا، قصد داریم به بیان تفاوت قرارداد کار موقت با معین بپردازیم. چرا که این دو نوع توافق شغلی، از رایج‌ترین شکل‌های همکاری میان کارفرما و کارگران است.

قرارداد کار موقت چیست؟

هر آنچه در مورد قراردادهای کاری اعم از موقت، دائمی و معین می‌دانیم، در قانون کار آمده است. حال برای تعریف توافقات کاری موقت، ابتدا باید قرارداد کار دائم را برای شما توضیح دهیم. چرا که بدون اطلاع از ماهیت کارهای دائمی، نمی‌توانید به طور کامل قراردادهای استخدامی موقت (غیردائمی) را بشناسید.

در ماده 7 قانون کار آمده است که قرارداد کار می‌تواند به‌صورت شفاهی یا کتبی باشد. در این توافق، کارگر در مقابل دریافت حق‌الزحمه که اعم از دستمزد، بیمه، سنوات و.. است؛ کاری را برای کارفرما انجام می‌دهد. بر همین اساس مدت کار می‌تواند موقت یا دائمی باشد.

در تبصره همان ماده نوشته شده که اگر در یک قرارداد کاری، مدت کار کارگر مشخص نشود، قرارداد را باید دائمی تلقی کرد. البته، این موضوع برای فعالیت‌هایی صادق است که جنبه مستمر دارند و باید در طول زمان انجام شوند. اینکه چه‌کارهای جنبه مستمر دارند و چه‌کارهایی فاقد این وصف هستند، از سال 1369 تاکنون مبهم مانده است. بااین‌حال هیئت وزیران در سال 98 بخشنامه‌ای را تصویب کرد که در آن شغل غیرمستمر را با مثال توضیح داده است. برای دریافت این بخشنامه کافی است فایل انتهای مقاله را دانلود کنید.

به‌این‌ترتیب، اگر در قراردادی که کارفرما و کارگر امضا می‌کنند، مدت‌زمان فعالیت شغلی کارگر مشخص و غیردائمی باشد، آن قرارداد را باید موقت محسوب کرد؛ بنابراین، توافقات کاری دائمی در مقابل، قراردادهای موقت قرار دارند و وجه تمایز این دو، آن چیزی است که بالاتر اشاره کردیم.

در همین راستا، در مجموعه وکیل‌باشی، تیمی از وکلای پایه یک دادگستری را گرد هم آورده‌ایم که افزون بر مسائل حقوقی بر تنظیم انواع قرارداد استخدامی نیز تسلط بالایی دارند. چنانچه در این زمینه به تدوین یک قرارداد استاندارد و حرفه‌ای نیاز دارید، کافی است با کلیک روی تصویر زیر درخواست خود را ثبت کنید.

دانلود قراردادهای کار

قرارداد کار معین چیست؟

همان‌طور که متوجه شدید، اگر شما با یک شرکت یا سازمان قرارداد کار ببندید که در آن، مدت انجام وظایف شغلی مشخص باشد، عنوان این توافق قرارداد کار موقت خواهد بود. حالا می‌خواهیم نوع دیگری از قراردادهای کاری به نام قرارداد کار معین را توضیح دهیم که اغلب افراد جامعه آن را نمی‌شناسند.

دلیل عدم آشنایی با این سبک از قراردادها این است که تعریف دقیقی از کار معین در قانون کار مصوب سال 69 نیامده است. در تعریف قرارداد کار معین باید بگوییم که:

«این توافق بر اساس مفاد قانون کار میان کارفرما و کارگر منعقد می‌شود. در اینجا، کار موردنظر کارفرما در قالبی معین و مشخص جای می‌گیرد؛ مثلاً بافت یک‌تخته فرش دستباف 12 متری. این در حالی است که کارفرما، زمان ثابتی برای اتمام کار در نظر نمی‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر، ممکن است بافنده قالی، کارش را طی 2 ماه به اتمام برساند یا 6 ماه»

فرق قرارداد کار موقت با کار معین در چیست؟

با وجود تمام شباهت‌هایی که کار معین و موقت با یکدیگر دارند، نباید این دو قرارداد را یکی دانست. در واقع، تفاوت‌های جزئی میان این دو نوع توافق وجود دارد که عبارت‌اند از:

تفاوت در مدت‌زمان انجام کار

"اولین و بارزترین تفاوت قرارداد کار موقت با معین، در مدت انجام کار است. توافقات شغلی کار معین اصولاً مدت مشخصی ندارند؛ مگر بخواهید آن‌ها را در قالب قرارداد کار موقت تنظیم کنید تا کارگر ملزم شود بیش از حد فرایند اجرای توافق را طولانی نکند."

تفاوت در نحوه اتمام قرارداد

در قراردادهای کاری موقت، پس از اتمام مدت، توافق به پایان می‌رسد؛ این در حالی است که اگر شما قرارداد کار معین بسته باشید، پس از اتمام کار مشخص شده قرارداد خاتمه می‌یابد.

موضوع مهم بعدی مربوط به تفاوت میان پیمانکاری و قرارداد کار معین است. آن‌قدر این دو نوع قرارداد به یکدیگر شباهت دارند که معمولاً افراد تمایزی میان آن‌ها قائل نمی‌شوند. چرا که هر دوی آن‌ها برای انجام کاری مشخص تنظیم می‌شوند!

به‌طورکلی، قرارداد کار معین یکی از انواع قرارداد کار است و تابع تمامی ضوابط قانون کار. این در حالی است که پیمانکاری، بر اساس ماده 10 قانون مدنی، شرایط عمومی پیمان و همین‌طور شرایط خصوصی پیمان میان کارفرما و پیمانکار منعقد می‌شود.

آیا قرارداد کار معین، امتیازات قانونی قرارداد کار موقت را دارد؟

بسیاری از افراد شاغل در سازمان‌ها و شرکت‌ها پیش از رؤیت متن قرارداد کار معین، دچار این ابهام می‌شوند که آیا من بیمه می‌شوم؟ حق فسخ قرارداد را دارم؟ از سایر مزایای قانون کار که رد قراردادهای موقت وجود دارد، بهره‌مند می‌شوم؟

پاسخ تمام سؤالات بالا، بله است که برای اطمینان خاطر بیشتر، عین مواد قانون کار را در ادامه آورده‌ایم

ماده‌ 24 ـ  در صورت‌ خاتمه‌ قرارداد کار، کار معین‌ یا مدت‌ موقت‌، کارفرما مکلف‌ است‌ به‌ کارگری‌ که‌ مطابق‌ قرارداد، یک‌ سال‌ یا بیشتر، به کار اشتغال‌ داشته‌ است‌ برای‌ هر سال‌ سابقه‌، اعم‌ از متوالی‌ یا متناوب‌ بر اساس آخرین‌ حقوق مبلغی‌ معادل‌ یک‌ ماه‌ حقوق به‌عنوان‌ مزایای‌ پایان‌ کار به‌ وی‌ پرداخت‌ نماید.

 ماده‌ 25 ـ  هرگاه‌ قرارداد کار برای‌ مدت‌ موقت‌ و یا برای‌ انجام‌ کار معین‌، منعقد شده‌ باشد هیچ‌یک‌ از طرفین‌ به‌تنهایی حق‌ فسخ‌ آن را ندارد. باتوجه‌به این دو ماده و سایر مواد قانون کار، به طور خلاصه بدانید که:

·       قانون کار، یک قانون آمره است و هر 3 دسته قرارداد موقت، دائمی و کار معین مشمول آن خواهد بود. پس حق بیمه، سنوات، عیدی و... برای تمام کارگران هر یک از 3 نوع قرارداد بالا محفوظ است.

·       اگر قراردادتان تحت عنوان کار معین یا موقت باشد، به‌صورت یک‌جانبه نمی‌توانید به ادامه توافق خاتمه دهید. در واقع برای فسخ، باید با کارفرما به توافق برسید. چنانچه کارفرما با این موضوع موافقت نکند، از یک ماه قبل استعفا‌نامه خود را به او تحویل دهید.

نکته مهم اینجا است که کارفرما و کارگر می‌توانند برای انجام آن کار معین، یک دوره همکاری مشخص را در نظر بگیرند. مثلاً بافت یک‌تخته قالی دست‌بافت طی مدت 6 ماه؛ بنابراین فرد کارپذیر موظف است طی این مدت‌زمان، کار را به اتمام رسانده و قالی را به کارفرما تحویل دهد. در اینجا، قرارداد نوشته شده، هم ماهیت قرارداد موقت را دارد و هم ماهیت قرارداد کار معین. اینجا است که اهمیت صحبت با یک وکیل تبحر و گذراندن جلسات مشاوره حقوقی آنلاین، نمایان می‌شود. چرا که نداشتن اطلاعات حقوقی کافی منجر به انعقاد قراردادهایی نادرست و مبهم خواهد شد.

 

مشاوره حقوقی آنلاین

و اما جمع‌بندی مطلب

در این مطلب از وکیل‌باشی، راجع به تفاوت قرارداد کار موقت با معین صحبت کردیم. در این میان توضیح دادیم که قرارداد کار معین را می‌توان به نحوی تنظیم کرد که ماهیت یک کار موقت را داشته باشد.

امیدواریم این مقاله برای شما کاربردی، مفید و راهگشا باشد. چنانچه دراین‌رابطه سؤال یا ابهامی دارید آن را در قسمت نظرات بنویسید. مشاوران حقوقی تیم همواره پاسخگوی شما هستند.

 

دانلود بخشنامه 

 

راضیه حبیبی_ کارشناسی حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

مقداد صفوی

سلام من دقیق متوجه نشدم الان من اگر بخوام به مدت 3 ماه قرارداد ببندم الان این قرارداد معین یا موقت؟

 

وکیل باشی: سلام، با توجه به توضیحات شما قرارداد کار موقت است. 

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد کار معین چیست؟

«این توافق بر اساس مفاد قانون کار میان کارفرما و کارگر منعقد می‌شود. در اینجا، کار موردنظر کارفرما در قالبی معین و مشخص جای می‌گیرد؛ مثلاً بافت یک‌تخته فرش دستباف 12 متری. این در حالی است که کارفرما، زمان ثابتی برای اتمام کار در نظر نمی‌گیرد. به‌عبارت‌دیگر، ممکن است بافنده قالی، کارش را طی 2 ماه به اتمام برساند یا 6 ماه»

قرارداد کار موقت چیست؟

قرارداد کار موقت یکی از انواع قرارداد کاری محسوب می‌شود که اتفاقاً در میان کارفرماها طرفداران فراوانی دارد. در واقع، قانون‌گذار در ماده 7 قرارداد کار دائمی (غیرموقت) و کار موقت را به رسمیت شناخته است. درباره قرارداد کار دائم باید بدانید که مختص مشاغلی است که جنبه مستمر دارند. کارفرما در اینجا فرض را بر دائمی بودن و همیشگی بودن کار قرار می‌دهد در حالیکه در کارهای با مدت محدود (موقت)، چنین پیش‌فرضی وجود ندارد.

فرق قرارداد کار موقت با کار معین در چیست؟

"اولین و بارزترین تفاوت قرارداد کار موقت با معین، در مدت انجام کار است. توافقات شغلی کار معین اصولاً مدت مشخصی ندارند؛ مگر بخواهید آن‌ها را در قالب قرارداد کار موقت تنظیم کنید تا کارگر ملزم شود بیش از حد فرایند اجرای توافق را طولانی نکند."