;
1402/10/18 - 10:01

5 نکته کلیدی برای تعیین مهریه در عقد موقت

در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مهم تعیین مهریه در نکاح موقت و شرایط آن بپردازیم:

همان‌طور که در مقاله 0 تا 100 عقد موقت گفتیم، مهریه یکی از مهمترین مسائل حقوقی مرتبط با عقد منقطع (ازدواج موقت) است که آثار و تبعات حقوقی مختلفی بر آن مترتب میشود. مهریه در ازدواج موقت که به آن متعه یا صیغه هم گفته می‌شود، مالی است که با توافق طرفین تعیین شده و به‌محض وقوع عقد مرد ملزم است آن را به صورت تمام و کمال به خانم بپردازد. از سوی دیگر، مهریه باید مالیت داشته باشد؛ یعنی قانون‌گذار چیزهایی مثل بوسه یا پر کبوتر که ارزش مالی ندارند را به عنوان مهر زن نمی‌پذیرد.

ازآنجایی‌که عقد موقت، در برخی از قواعد و احکام با ازدواج دائم تفاوت‌های بنیادینی دارد، در این مقاله قصد داریم به این سؤال پرتکرار پاسخ دهیم که: «مهریه در ازدواج موقت چگونه است؟»

چرا تعیین مهریه در عقد موقت ضروری است؟

برحسب ماده 1095 قانون مدنی، مهریه در عقد موقت، یکی از 2 رکن اساسی و محوری این نوع ازدواج به شمار می‌رود. این در حالی است که عدم تعیین مهریه در صیغه، باعث بطلان آن می‌شود. ازاین‌رو، نباید به هیچ عنوان این موضوع را پیش پا افتاده تلقی کرده و از کنار آن به‌سادگی عبور کرد.

همان‌طور که در مقاله روش انحلال عقد موقت توضیح دادیم، اصولاً تعیین نکردن مدت‌زمان صیغه و همچنین مشخص نکردن میزان مهریه باعث می‌شود ازدواج موقت میان زن و شوهر باطل شود. دلیل سخت‌گیری قانون‌گذار نسبت به این 2 مورد این است که از حقوق زن در این نوع ازدواج کوتاه‌مدت محافظت کند تا پیامدهای منفی کمتری دامنگیر زنان شود.

ما در ویدئوی آموزش تصویری دعوای مهریه این رکن اساسی عقد نکاح را با دقتی بالا و بیانی ساده، شرح داده‌ایم؛ بنابراین می‌توانید با دانلود این ویدئو، مطالب کاربردی فراوانی را راجع به مهریه در هر دو عقد نکاح دائم و موقت به دست آورید.

آموزش تصویری مطالبه مهریه

شرایط مهریه در عقد موقت چگونه است؟

در این بخش از مقاله قصد داریم درباره مهریه صیغه موقت صحبت کنیم. هرچند مواد کمی از قانون مدنی به عقد موقت اختصاص‌یافته است؛ اما کلیات آن با عقد نکاح دائم جر در چند مورد، تفاوت خاصی ندارد.

مهریه در عقد موقت در صورت فوت زن

ماده 1096 قانون مدنی درمورد مهریه صیغه بعد از مرگ خانم می‌گوید که اگر خانم در حین مدت صیغه فوت شود، همچنان مرد ملزم به پرداخت مهریه است. البته در این حالت، مهریه به ورثه این خانم می‌رسد که جزئیات بیشتر آن را در مقاله تکلیف مهریه بعد از فوت زن بیان کرده‌ایم.

مهریه در صیغه در صورت عدم نزدیکی مرد با زن

تعداد زیادی از مردان تصور می‌کنند که اگر خانمی را به عقد موقت خود درآورند و تا اتمام مدت با او نزدیکی نکنند، مهریه از دوش آنان برداشته خواهد شد! این تفکر با استناد به ماده 1096 قانون مدنی، قابل پذیرش نیست. چرا که در این ماده تصریح شده حتی اگر مرد در دوران صیغه با همسرش نزدیکی نکند، باز هم پرداخت مهر بر ذمه (عهده) او است.

تکلیف مهریه در صورت بذل مدت عقد موقت

ماده 1097 قانون مدنی در این رابطه این‌طور حکم داده است که اگر مردی پیش از تمام شدن زمان صیغه، همه مدت را بذل کند (ببخشد)، در حالی که با زن نزدیکی نکرده باشد، او صرفاً به پرداخت نیمی از مهریه تعهد دارد. بدیهی است که در صورت نزدیکی مرد با خانم، تمام مهر بر عهده مرد قرار می‌گیرد.

وضعیت مهریه در عقد منقطع در صورت باطل بودن عقد

پیش‌ازاین نیز اشاره کردیم که متعه یا همان ازدواج موقت در 2 صورت باطل است: اول عدم تعیین مهریه و دوم، عدم تعیین مدت. حال تصور کنید که خانم و آقایی قصد دارند برای مدتی توسط عقد موقت با یکدیگر در ارتباط باشند؛ اما مدت زمان عقد را مشخص نکرده‌اند. هرچند در این مورد آن‌ها بر سر مهریه به توافق رسیده‌اند ولی به دلیل عدم تعیین مدت، صیغه انجام شده باطل است. در اینجا اگر به‌رغم عدم نزدیکی مرد با زن، خانم تمام مهریه را گرفته باشد، آقا حق دارد که مهریه را از خانم پس بگیرد. در همین مثال اگر مهریه به زن پرداخته نشده باشد، او حق دریافت مهر را ندارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، توصیه می‌کنیم از خدمات متنوع حقوقی سایت بهره‌مند شوید. وکلای متخصص ما در دپارتمان حقوق خانواده، جهت ارائه مشاوره حقوقی و راهنمایی شما عزیزان آماده‌اند. شایان ذکر است که علاوه بر گفتگو با وکیل، شما می‌توانید از سایر خدمات سایت همچون تنظیم دادخواست، لایحه دفاعیه، استشهادیه، اظهارنامه و سایر اوراق قضایی مورد نیاز برای پیروزی در پرونده مهریه خود استفاده کنید.

 

درخواست مشاوره حقوقی

مهریه ازدواج موقت چقدر است؟

یکی از سؤالات رایج خانم‌ها و آقایان در مورد متعه این است که مهریه صیغه موقت چقدر است؟ اصلاً در این نوع ازدواج، حداقل یا حداکثری از مهریه وجود دارد یا نه؟ پاسخ این است که مهریه به‌تصریح قانون‌گذار باید با توافق طرفین تعیین شود و مالیت هم داشته باشد؛ بنابراین در قانون هیچ مبلغ مشخصی برای مهریه عقد موقت بیان نشده است.

بر همین مبنا، زن و مرد می‌توانند هر مقدار مهریه‌ای که می‌خواهند را تعیین کنند و در این مورد هیچ محدودیتی نخواهند داشت. به این شرط که موضوع مهریه مالیت داشته و قابل تملک هم باشد.

جالب است بدانید که در دوران نامزدی زن حق دریافت نفقه و مهریه را ندارد. این در حالی است که در برخی از شهرها مرسوم است در دوران نامزدی دختر و پسر به عقد موقت یکدیگر درمی‌آیند تا در ارتباط با هم دچار گناه نشوند. در این حالت باید مهریه صیغه محرمیت نامزدی تعیین شود. زیرا عدم تعیین مهر در صیغه موجب بطلان عقد خواهد شد.

و اما جمع‌بندی مطلب

ما در این نوشته از وکیل‌باشی تلاش کردیم تا مبحث مهریه صیغه محرمیت را با زبانی ساده و آموزنده، توضیح دهیم. در این میان از لزوم تعیین مهریه در عقد موقت گفتیم و علت تأکید قانون‌گذار بر این موضوع را شرح دادیم. نکته حائز اهمیتی که در متن نیز آن را بیان کردیم، مالیت داشتن و به مالکیت درآمدن موضوع است. چه بسا، عقد موقت زن و مردی به خاطر ندانستن این نکته ساده، باطل شود و آنان را با تبعات منفی و پیامدهای حقوقی این مسئله درگیر کند.

چنانچه درباره نحوه تعیین مهریه و جزئیات این مسئله حقوقی مهم در عقد موقت سؤال یا ابهامی دارید آن را در قسمت نظرات بنویسید. وکلا و مشاوران حقوقی تیم وکیل‌باشی همواره راهنمای شما عزیزان هستند.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

محمود باقیه

سلام حداقل مهریه در صیغه موقت چقدر است؟

 

وکیل باشی: سلام کاربر گرامی، مهریه در عقد و ازدواج موقت معیار و ملاک مشخص ندارد و قانونگذار تعیین مبلغ مهریه را به طرفین واگذار کرده است.

avatar

سیمین براتی

عقد موقت مستاجر با صاحب ملک امکان پذیر است.

 

وکیل باشی: سلام کاربر گرامی، بله ممکن است.

avatar

سلیمانی

سلام من با یک آقایی به دلیل آشنایی بیشتر میخوایم صیغه کنیم آیا صیغه بدون اجازه پدر میشه؟

 

وکیل باشی: سلام کاربر گرامی، صیغه موقت دختران مشروط به کسب اجازه از پدر است؛ در صورتی دختر بدون اجازه پدر میتواند ازدواج کند که قبلا دختر ازدواج کرده و باکره یا دوشیزه نباشد و برای پسر اجازه از پدر لازم نیست.

avatar

زهرا

سلام روز بخیر مهریه عقد موقت چی باشه؟ میتوانیم اعضای بدن را هم مهریه قرار بدیم؟

 

وکیل باشی: سلام کاربر گرامی، مهریه می‌تواند شامل موارد قابل انتقال و تملک باشد که زوجین بر سر آن توافق می‌کنند.همچنین باید گفت قراردادن اعضای بدن به عنوان مهریه مقدور نیست.

avatar

محمدنیما

سلام ضامن مهریه کیست

 

وکیل باشی: سلام و درود، ضامن مهریه کسی است که در زمان عقد نکاح تعهد می‌دهد که مرد مهریه را پرداخت می‌کند، ضامن مهریه می‌تواند هر شخصی چون پدر و مادر، دوست و فامیل باشد.

avatar

امیرحسین لشکری

سلام زن ناشزه مهریه دارد؟

 

وکیل باشی: سلام و درود کاربر گرامی، بله مهریه را بعد از وقوع عقد نکاح در هر زمان می‌توان دریافت کرد.

avatar

بخشی

سلام خدا قوت به شما و همکاراتون، اگر مهریه تعیین نشده باشد باید چیکار کردد؟؟

 

وکیل باشی: سلام کاربر گرامی، اگر مهریه تعیین نشده باشد عقد جایز است؛ اما در صورت نداشتن رابطه زناشویی مهر المتعه به زوجه تعلق می‌گیرد و در صورت رابطه زناشویی مهرالمثل به زن نیز تعلق می‌گیرد.

avatar

mahsa

حکم ندادن مهریه در ازدواج موقت را ممنون میشم برام شرح بدین؟ با تشکر

 

وکیل باشی: سلام کاربر گرامی، باید برای نکاح موقت مهریه تعیین شود یا نکاح از نظر اسلام باطل است.

avatar

منعمی

سلام بهترین روش به اجرا گذاشتن مهریه چجوری است؟؟

 

وکیل باشی: سلام کاربر گرامی، به اجرا گذاشتن مهریه از طریق اجراییه ثبت یکی از بهترین روش هاست.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

چرا تعیین مهریه در عقد موقت ضروری است؟

اصولاً تعیین نکردن مدت‌زمان صیغه و همچنین مشخص نکردن میزان مهریه باعث می‌شود ازدواج موقت میان زن و شوهر باطل شود. دلیل سخت‌گیری قانون‌گذار نسبت به این 2 مورد این است که از حقوق زن در این نوع ازدواج کوتاه‌مدت محافظت کند تا پیامدهای منفی کمتری دامنگیر زنان شود.

مهریه ازدواج موقت چقدر است؟

یکی از سؤالات رایج خانم‌ها و آقایان در مورد متعه این است که مهریه صیغه موقت چقدر است؟ اصلاً در این نوع ازدواج، حداقل یا حداکثری از مهریه وجود دارد یا نه؟ پاسخ این است که مهریه به‌تصریح قانون‌گذار باید با توافق طرفین تعیین شود و مالیت هم داشته باشد؛ بنابراین در قانون هیچ مبلغ مشخصی برای مهریه عقد موقت بیان نشده است. بر همین مبنا، زن و مرد می‌توانند هر مقدار مهریه‌ای که می‌خواهند را تعیین کنند و در این مورد هیچ محدودیتی نخواهند داشت. به این شرط که موضوع مهریه مالیت داشته و قابل تملک هم باشد.

جالب است بدانید که در دوران نامزدی زن حق دریافت نفقه و مهریه را ندارد. این در حالی است که در برخی از شهرها مرسوم است در دوران نامزدی دختر و پسر به عقد موقت یکدیگر درمی‌آیند تا در ارتباط با هم دچار گناه نشوند. در این حالت باید مهریه صیغه محرمیت نامزدی تعیین شود. زیرا عدم تعیین مهر در صیغه موجب بطلان عقد خواهد شد.