;
1402/12/19 - 16:03

تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه + نکات مهم

در این مقاله از وکیل باشی قصد داریم به توضیح تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه و نکات مهم آن بپردازیم:

یکی از مهم‌ترین دارایی‌های افراد املاک هستند و همچنین از دعاوی رایج در محاکم قضایی می‌باشد. یکی از دعاوی که در زمینه تخلیه ملک رخ می‌دهد، تصرف غیر قانونی املاک است که برای رفع این تصرف باید از دستور تخلیه و حکم تخلیه استفاده کرد.

در این نوشتار، قصد داریم به دو ابزار قانونی برای تخلیه ملک تحت عنوان دستور تخلیه و حکم تخلیه را در ادامه شرح خواهیم داد.

دستور تخلیه با حکم تخلیه

دستور تخلیه زمانی رخ می‌دهد که مستاجر پس از پایان مدت اجاره نامه ملک را تخلیه نمی‌کند. ابتدا دادخواست صدور دستور تخلیه را تنظیم و به همراه دیگر مدارک به دفاتر خدمات قضایی ارائه نماید. پس از بررسی مدارک و اظهارات، دستور تخلیه را صادر می‌کند.

حکم تخلیه در شرایطی چون عدم پرداخت اجاره بهاء، انقضای مدت اجاره، تخلف از مفاد قرارداد، در دادگاه عمومی صادر می‌شود. برای ثبت دادخواست باید موجر با مدارک لازم چون سند مالکیت و اصل و تصویر قرارداد اجاره به یکی از دفاتر قضایی مراجعه کرده، سپس دادگاه پس از بررسی مدارک وقت رسیدگی را تعیین و به طرفین ابلاغ می‌کند. طرفین به جلسه رسیدگی دعوت می‌شوند و اظهارات، دفاعیات خود را ارائه می‌کنند. سپس دادگاه با بررسی مدارک و اظهارات، حکم تخلیه را صادر می‌کند.

حکم تخلیه با دستور تخلیه زمانی مطرح می‌شود که مستاجر پس از اتمام مدت اجاره، ملک را تخلیه نکرده باشد و موجر بر مبنی تخلیه دادخواستی را به دفاترقضایی تقدیم کرده است. در تفاوت حکم تخلیه و دستور تخلیه می‌توان گفت که حکم تخلیه سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

از آنجایی که دعوای تخلیه جزء دعاوی پیچیده حقوقی است، توصیه می‌کنیم ویدیوی آموزش تصویری دعاوی تخلیه را از وکیل باشی دانلود کرده و به دانش خود در این زمینه بیافزایید.

تفاوت دستور تخلیه و حکم تخلیه

حکم تخلیه و دستور تخلیه دو اصطلاح رایج در دعاوی مربوط به املاک است که با وجود شباهت ظاهری، تفاوت‌های مهمی در ماهیت و نحوه صدور و اجرا دارند.

در صورتی که مدت زمان اجاره به پایان رسیده باشد و موجر قصد تخلیه ملک را نداشته باشد، دستور تخلیه توسط مالک به شورای حل اختلاف تقدیم می‌شود. دستور تخلیه در مقایسه با حکم تخلیه سریع‌تر به نتیجه می‌رسد و در دادگاه عمومی صادر می‌شود. دستور تخلیه قطعی است اما حکم تخلیه قطعی نیست و مستاجر تا 20 روز پس از ابلاغ حکم، می‌تواند نسبت به آن درخواست تجدیدنظر کند.

در دستور تخلیه رعایت تشریفات آیین دادرسی ضروری نیست و با ارائه مدارک و مستندات به شورای حل اختلاف دستور قابل صدور است. اما حکم تخلیه کاملا در چارچوب و مقررات آیین دادرسی مدنی مورد بحث است و با تشریفات کامل، شامل ثبت دادخواست، تعیین وقت رسیدگی، استماع دفاعیات و صدور حکم انجام می‌شود.

حکم تخلیه در تمامی موارد و مصادیق اجاره را در بر می‌گیرد، ولی دستور تخلیه تنها برای ملک‌های مسکونی است و باید اجاره نامه سند عادی باشد، اگر رسمی باشد دستور تخلیه صادر نمی‌شود.اجرای حکم تخلیه نیاز به صدور اجراییه دارد؛ ولی دستور تخلیه نیازمند صدور اجراییه نیست.

قابل به ذکر است که برای انتخاب روش مناسب جهت تخلیه ملک بهتر است از وکلای متخصص و مجرب وکیل باشی مشاوره حقوقی دریافت نمایید.

تفاوت دستور تخلیه و خلع ید

دستور تخلیه برای املاک استیجاری و شورای حل اختلاف قابل صدور است و حکم خلع ید برای املاک غیرمنقول اعم از استیجاری و غیر استیجاری توسط دادگاه عمومی حقوقی قابل صدور می‌باشد. اثبات مالکیت دستور تخلیه خواهان ضروری نیست، اما حکم خلع ید برای اثبات مالکیت خواهان ضروری است.

دستور تخلیه همراه با شرایطی خاص مانند انقضای مدت اجاره و عدم تخلیه ملک توسط مستاجر صادر می‌شود و حکم خلع ید در شرایطی گسترده‌تر و با بررسی دقیق‌تر صادر می‌شود.

دستور تخلیه با ارائه مدارک و مستندات و با تشریفات کامل صادر می‌شود و به هیچ عنوان قابل تجدیدنظرخواهی نمی‌باشد و در صورت اعتراض هر یک از طرفین، قابل تجدیدنظرخواهی در دادگاه تجدیدنظر است.

کلام آخر

در این نوشته از وکیل باشی، ابتدا دستور تخلیه را برای شما به صورت مختصر و مفید شرح داده، سپس به بررسی تفاوت میان آن دو پرداختیم؛ امیدواریم با مطالعه این مطلب، به درک عمیق‌تری از این موضوع دست یافته باشید. خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

 

ماهک حقیقی ـ کارشناس حقوقی وکیل باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

چه زمانی دستور تخلیه مطرح می‌شود؟

دستور تخلیه زمانی رخ می‌دهد که مستاجر پس از پایان مدت اجاره نامه ملک را تخلیه نمی‌کند.

حکم تخلیه در چه شرایطی صادر می‌شود؟

حکم تخلیه در شرایطی چون عدم پرداخت اجاره بهاء، انقضای مدت اجاره، تخلف از مفاد قرارداد، در دادگاه عمومی صادر می‌شود.