;
1402/12/27 - 15:05

اثبات مالکیت ملک موروثی + نکات و شرایط

در این مقاله از وکیل باشی قصد داریم به بررسی اثبات مالکیت ملک موروثی و شرایط، نکات مهم آن بپردازیم:

پس از اینکه شخصی فوت می‌کند، تمام اموال و دارایی‌های وی به ورثه تعلق می‌گیرد. در برخی از شرایط بین وراث در ارتباط با ملک موروثی تعارض ایجاد می‌شود، در چنین حالتی دعوی اثبات مالکیت رخ می‌دهد. در این نوشتار، به بررسی این نوع دعوی و اثبات مالکیت ملک موروثی و همچنین مراحل قانونی این فرآیند خواهیم پرداخت.

اثبات مالکیت چیست؟

اثبات مالکیت یکی از مباحث حائز اهمیت و پیچیده در دعاوی حقوقی، ملکی و ارثی است که فرد با ارائه هر گونه مدارک و دلایل سعی بر اثبات مالکیت خود، بر مال منقول و غیر منقول دارد.

دعوای اثبات مالکیت زمانی مطرح می‌شود که در مالکیت مال منقول یا غیرمنقول، تعارض و اختلافی به وجود می‌آید؛ به طور مثال فرض کنید شخصی قصد دارد ملک خود را بفروشد، در این شرایط فردی دیگر مدعی مالکیت ملک می‌شود و در فروش ملک مشکل ایجاد می‌کند، در چنین شرایطی دعوای اثبات مالکیت رخ می‌دهد.

در صورتی که ادعای مالکیت بر مال منقول یا غیرمنقولی را دارید، ابتدا با مشاهده آموزش‌ تصویری اثبات مالکیت دانش و آگاهی خود را در این زمینه افزایش داده، سپس با استفاده از ترفندها و راهکارهای ارائه شده در این آموزش‌، روند اثبات مالکیت را در مراجع قضایی تسریع دهید.

آموزش تصویری اثبات مالکیت

ملک موروثی چیست؟

ملک موروثی آن دسته از املاکی است که پس از فوت صاحب ملک، طبق قوانین انحصار وراثت به وراث وی می‌رسد. در نظر داشته باشید که اگر متوفی بیش از یک وراث داشته باشد، تمام ورثه در ملک موروثی سهم دارند و در آن مالکیت مشاع پیدا می‌کنند. در چنین حالتی وراث می‌توانند ملک ورثه‌ای را بین خود تقسیم کرده و آن را به فروش برسانند. در صورت وجود وصیت‌نامه شرایط خاصی برای تقسیم ملک موروثی تعیین می‌شود که باید مطابق آن عمل کرد. برای انتقال ملک ورثه‌ای به نام وراث باید ابتدا مالیات بر ارث را پرداخت نموده و گواهی انحصار وراثت را دریافت کرده باشید، سپس می‌توانید سند را در دفترخانه اسناد رسمی تنظیم نمایید. قابل به ذکر است که برای فروش ملک به جا مانده از متوفی مشکلی وجود ندارد اما بهتر است در هنگام معاملات نکاتی را فروشنده و خریدار رعایت نمایند تا در آینده مسیرشان به دادگاه باز نشود.

اگر یکی از وراث ملک موروثی را تصرف کرده و اجازه فروش آن را به دیگر وراث نمی‌دهد، در این شرایط می‌توان علیه آن دعوای خلع ید را مطرح کرد؛ سپس با مطالعه مقاله خلع ید ملک ورثه‌ای از صفر تا صد این دعوی آگاه شوید.

اثبات مالکیت ملک موروثی به چه نحوی است؟

تا اینجای این نوشته اثبات مالکیت و ملک موروثی را جداگانه و مختصر به شما توضیح دادیم در ادامه قصد داریم به این موضوع که چگونه باید مالکیت خود را بر ملک موروثی اثبات کنیم، بپردازیم.

اثبات مالکیت ملک ورثه‌ای{موروثی} یک فرایند پیچیده و حائز اهمیت است که ابتدا برای این امر لازم است به صورت دقیق ورثه و سهم‌الارث آنها تعیین شود؛ سپس ملک موروثی بین وراث تقسیم گردد و در نهایت برای دریافت سند مالکیت به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کرد.

برای اثبات مالکیت باید تمامی وراث و سهم الارث هر کدام از آنها به صورت دقیق تعیین شود به همین دلیل برای این کار لازم است تا افرادی که مسئول کار حصر وراثت هستند، گواهی انحصار وراثت را دریافت کنند برای اطلاع بیشتر از مراحل دریافت حصر وراثت پیشنهاد ما به شما چنین است که مقاله مراحل انحصار وراثت را مطالعه کرده و روند دریافت گواهی را تسریع دهد. برای تقسیم ماترک باید اشخاصی را که رابطه سببی یا نسبی با متوفی دارند را مشخص نموده و سهم الارث هر کدام تعیین شود تا بتوانند مالکیت خویش را اثبات نمایند و برای افرادی که در وصیت‌نامه از ارثی برخوردار می‌شوند باید وصیت نامه را به دادگاه تحویل داده و مالکیت خود را ثابت کنند. حتما به این موضوع دقت کنید برای هر نوع معامله ملک موروثی هویت وراث را از طریق شناسنامه و کارت ملی، مورد بررسی قرار دهید. اگر یکی از ورثه زیر ۱۵ سال سن داشت باید ولی یا قیم برای او معرفی شود تا امکان تصرف در اموال و حقوق مالی او امکان‌پذیر شود.

 برای اثبات مالکیت مدارک و شواهدی لازم است که عبارت‌اند از:

  • گواهی انحصار وراثت

  • وصیت‌نامه (در صورت وجود)

  • مبایعه‌نامه یا قولنامه

  • استشهادیه محلی

توجه داشته باشید برای اثبات مالکیت، هر مدارک و شواهدی که مالکیت شما را ثابت می‌کند لازم است، همچنین قبل از هر نوع اقدامی در رابطه با این موضوع مقاله شرایط اثبات مالکیت را بخوانید تا آگاهانه‌تر این پرونده را پیش ببرید.

کلام آخر

ما در این نوشته از وکیل باشی، چگونگی اثبات مالکیت وراث را بر ملک موروثی توضیح دادیم، اگر در اثبات مالکیت دچار چالش و مشکلی شدید، می‌توانید از وکلای متخصص و مجرب مشاوره حقوقی دریافت نمایید. امیدواریم این مقاله شما را در مراحل اثبات مالکیت ملک ورثه‌ای یاری نماید و همچنین گامی برای افزایش دانش شما در این زمینه باشد. اگر سوالی در ارتباط با این مقاله دارید می‌توانید در قسمت نظرات یا سامانه چراغ مطرح کنید.

 

ماهک حقیقی ـ کارشناس حقوقی وکیل باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

اثبات مالکیت چیست؟

اثبات مالکیت یکی از مباحث حائز اهمیت و پیچیده در دعاوی حقوقی، ملکی و ارثی است که فرد با ارائه هر گونه مدارک و دلایل سعی بر اثبات مالکیت خود، بر مال منقول و غیر منقول دارد.

ملک موروثی چیست؟

ملک موروثی آن دسته از املاکی است که پس از فوت صاحب ملک، طبق قوانین انحصار وراثت به وراث وی می‌رسد.

اثبات مالکیت ملک موروثی به چه نحوی است؟

اثبات مالکیت ملک ورثه‌ای{موروثی} یک فرایند پیچیده و حائز اهمیت است که ابتدا برای این امر لازم است به صورت دقیق ورثه و سهم‌الارث آنها تعیین شود؛ سپس ملک موروثی بین وراث تقسیم گردد و در نهایت برای دریافت سند مالکیت به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه کرد.