;
1402/11/16 - 11:53

نحوه تنظیم قرارداد اجاره غرفه مواد غذایی

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه نوشتن قرارداد اجاره غرفه مواد غذایی بپردازیم:

بدون شک اگر قرارداد اجارۀ غرفه فروش مواد غذایی، اصولی تنظیم شود، می‌تواند معاملۀ شیرینی باشد که برای صاحبان غرفه و فروشندگان مواد غذایی سود زیادی دارد. اما نوشتن قرارداد اجاره غرفۀ فروش مواد غذایی یا همان اجاره نامه، مثل بقیه قراردادها حساسیت زیادی دارد؛ چرا که قواعد مخصوص به خودش را دارد و اگر زمان تنظیم آن یک‌سری جزئیات را در نظر نگیریم، می‌تواند پشیمانی و ضرر به بار بیاورد.

اگر می‌خواهید یک قرارداد اجاره غرفۀ فروش مواد غذایی حرفه‌ای بنویسید و در دست داشته باشید، با این آموزش همراه باشید.

قرارداد اجاره غرفه فروش مواد غذایی چیست؟

"در شرایطی که یک فروشندۀ مواد غذایی برای فروش محصولات و شناساندن خود به مشتریان بخواهد غرفه‌ای را اجاره کند، قراردادی تحت عنوان قرارداد اجاره غرفۀ فروش مواد غذایی منعقد می‌شود. به موجب انعقاد این قرارداد، بین فروشنده مواد غذایی و صاحب غرفه، رابطۀ موجر و مستأجری شکل می‌گیرد. در این رابطه، موجر (اجاره دهنده)، صاحب غرفه است و مستأجر (اجاره کننده)، فروشنده مواد غذایی است."

دو نوع قرارداد اجاره غرفۀ فروش مواد غذایی وجود دارد:

  1. قرارداد اجاره غرفه فروشگاه برای فروش مواد غذایی

  2. قرارداد اجاره غرفۀ نمایشگاه برای فروش مواد غذایی

البته قرارداد اجاره غرفۀ فروشگاه با قرارداد اجاره غرفۀ نمایشگاه شبیه به هم نیستند و با هم تفاوت‌هایی جزئی دارند. برای تنظیم یک قرارداد اصولی، در نظر گرفتن همه جانبۀ جزئیات اهمیت زیادی دارد و نادیده گرفتن یک مسئله جزئی می‌تواند نتیجه ناخوشایندی برای طرفین رقم بزند. به همین منظور تیم حقوقی وکیل باشی، فرم قرارداد اجاره غرفه فروش مواد غذایی را به صورت اصولی و استاندارد برای شما عزیزان تنظیم کرده است تا بتوانید از قراردادی که توسط وکلای پایه یک دادگستری متخصص تنظیم شده است، استفاده کنید

قرارداد اجاره غرفه در نمایشگاه با قرارداد اجاره غرفه در فروشگاه چه تفاوت‌هایی دارند؟

در اجاره غرفه نمایشگاه برای فروش مواد غذایی، رابطه‌ای که بین طرفین قرارداد ایجاد می‌شود، رابطۀ مجری و متقاضی است؛ نه موجر مستأجر. در غرفه‌داری نمایشگاه علاوه بر مقررات و قواعد عمومی، قواعد و مقررات خاصی وجود دارد که مخصوص نمایشگاه است و از طرف شرکت کننده حتماً باید رعایت شود. در این رابطه، نحوه واگذاری غرفه‌ها و انتخاب غرفه‌ها با مجری نمایشگاه است و متقاضی نمی‌تواند مکان خاصی را انتخاب کند. از طرف دیگر با توجه به این که نمایشگاه به صورت موقتی برگزار می‌شود، مدت زمان غرفه‌داری محدود و مشخص است . در اجاره غرفه نمایشگاه برای فروش مواد غذایی، قراردادها به صورت روزانه یا هفتگی منعقد می‌شوند.

اما در اجاره غرفۀ فروشگاه برای فروش مواد غذایی، رابطۀ موجر ومستأجری بین طرفین معامله شکل می‌گیرد و تابع قواعد موجر و مستأجری می‌شود.

نحوه نوشتن قرارداد اجاره غرفه فروش مواد غذایی چگونه است؟

هر قرارداد اجاره غرفۀ مواد غذایی از 9 ماده تشکیل می‌شود؛ بنابراین برای تنظیم این قرارداد، مواد نه گانه‌ی زیر باید در آن درج شوند:

ماده اول: مشخصات طرفین قرارداد

ماده دوم: موضوع قرارداد

ماده سوم: مدت قرارداد

ماده چهارم: اجاره بها و نحوه پرداخت

ماده پنجم: تسلیم مورد اجاره

ماده ششم: شرایط و آثار قرارداد

ماده هفتم: اسقاط خیارات

ماده هشتم: حل اختلاف

ماده نهم: فورس ماژور

 نوشتن بعضی از شروط و جزئیات در هر یک از بندهای قرارداد، بسیار سرنوشت‌ساز است؛ اکنون که مواد تشکیل دهندۀ قرارداد اجاره غرفۀ فروش مواد غذایی را یاد گرفتیم، در ادامۀ مقاله به این مسئله می‌پردازیم که برای نوشتن قرارداد اجاره غرفۀ فروش مواد غذایی، از نوشتن چه نکات و اطلاعاتی نباید غافل شد.

نحوه نوشتن قرارداد اجاره غرفه فروش مواد غذایی

در قرارداد اجاره دکه فروش مواد غذایی، نوشتن چه نکاتی ضروری است؟

برای تنظیم قرارداد اجاره غرفۀ فروش مواد غذایی، حتماَ موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • مدت زمان قرارداد اجاره غرفه فروش مواد غذایی: حتماً مدت زمان قرارداد را دقیق مشخص کنید تا در مورد آن دچار اختلافی نشوید. مدت زمان قرارداد اجاره غرفۀ فروش مواد غذایی می‌تواند هفتگی یا ماهیانه باشد. تصمیمش با شما است که می‌خواهید هفتگی غرفه را اجاره کنید یا به صورت ماهیانه؛ بنابراین در مورد این امر توافق شما ملاک است. 

  • میزان و نحوه پرداخت اجاره بها: نحوه پرداخت اجاره و میزان آن، براساس توافق شما مشخص می‌شود. قبل از امضای قرارداد در مورد این مسئله به توافق برسید و آن را به طور دقیق در قرارداد بنویسید. مثلا ممکن است شما به توافق برسید اجاره بهای غرفه را به صورت هفتگی یا ماهانه پرداخت کنید. پس حتماَ آن را دقیق تعیین و درج کنید

  • موارد فسخ قرارداد: ذکر موارد فسخ قرارداد فراموش نشود! جنبه های قانونی فسخ قرارداد را در نظر بگیرید و حتماً آن‌ها را در قرارداد جای بدهید. چون به این طریق می‌توانید امکان فسخ پیش از موعد قرارداد اجاره را پیش‌بینی کنید. مثلا یکی از موارد فسخ قرارداد این است که موجر می‌تواند در صورت مشاهده هرگونه خلاف از طرف مستأجر، قرارداد را یک طرفه فسخ کند و به کار مستأجر پایان بدهد و مستأجر حق هیچگونه اعتراضی را ندارد. این یک نمونه از موارد فسخ قرارداد است، از دیگر موارد فسخ قرارداد نیز می‌توان استناد به انواع خیارات قانونی را بیان کرد که در مقاله‌ای مجزا به آن پرداخته‌ایم.
  • تعیین مرجع حل اختلاف: یکی دیگر از بندهای ضروری هر توافق از جمله قرارداد اجاره غرفه فروشگاهی، تعیین مرجع حل اختلاف است. در حالت عادی رسیدگی به اختلافات پیش آمده میان طرفین، بر عهده مراجع قضایی خواهد بود؛ اما ایشان می‌توانند با تعیین داوری در قرارداد، این امر را به داوری مرضی الطرفین بسپارند.

در کل، برای داشتن همکاری امن و استاندارد با طرف مقابل خود، حتماً این نکات را در متن قرارداد اجاره غرفه مواد غذایی در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که این بند و مواد در قراردادهای مشابه نظیر نمونه قرارداد اجاره غرفه نمایشگاهی، اجاره غرفه فروشگاه و همچنین نمونه قرارداد اجاره دکه شهرداری نیز لازم‌الاجرا است.

تعهدات طرفین در قرارداد اجاره غرفه فروشگاه شامل چه مواردی است؟

 بعد از امضای این قرارداد، تعهداتی برای دو طرف اعم از موجر و مستأجر ایجاد می‌شود که باید ایفا گردد. این تعهدات و الزامات عبارت اند از:

تعهدات موجر:

1.   موجر متعهد است محل موضوع قرارداد را جهت اجاره طبق صورت جلسه به مستأجر تحویل دهد.

2.   موجر تعهدي جهت تأمين غذا و ایاب ذهاب پرسنل مستأجر ندارد.

تعهدات مستأجر:

  1. مستأجر و كليه كاركنان وي مي‌بايست صلاحيت‌هاي فني و اخلاقي لازم و پروانه فعاليت از مراجع قانوني ذيربط را داشته باشند. همچنین برخورد محترمانه و مناسب با مراجعين توسط مستأجر و كاركنان وي الزامي مي‌باشد.

  2.  مستأجر حق واگذاری مورد اجاره به غیر را ندارد. 

  3. مستأجر حق تغيير نوع استفاده ذكر شده در موضوع قرارداد را نخواهد داشت. یعنی نباید در غرفه‌ای که برای فروش مواد غذایی اجاره شده است، اقلام و کالاهای دیگری فروخته شود.

  4. مستأجر متعهد مي‌گردد محل مورد استفاده را صحيح و سالم تحويل بدهد و حق هيچ گونه دخل و تصرف، مطالبه سرقفلي يا كسب و پيشه نسبت به موضوع قرارداد را ندارد.

ذکر کردن این تعهدات در قرارداد اجاره غرفه فروش مواد غذایی، باعث می‌شود حقوق موجر و مستأجر تأمین شده و احتمال بروز اختلاف و چالش به حداقلال خود برسد. البته این تعهدات بسته به نوع توافق شما ممکن است زیاد یا کم گردد؛ چرا که بر اساس اصل حاکمیت اراده‌ها، طرفین هر قرارداد می‌توانند هر شرطی که برخلاف قوانین نباشد را در توافق خود ذکر کنند.

سخن پایانی:

برای تنظیم یک قرارداد اجاره غرفۀ فروش مواد غذایی که تمام حقوق مورد نظر شما در آن تضمین شود، تعهدات باید بر اساس توافق شما تعیین و نوشته شود؛ این چند مورد تنها چند نمونه از تعهدات عمومی در این قرارداد است. یک لحظه قلمتان را بگذارید و برای نوشتن این بند به این سوالات فکر کنید. کدام یک از شرایط و خواسته‌های شما قانونی است و کدام یک را نمی‌توانید در قرارداد شرط کنید؟ ابتدا باید به این سوال‌ها جواب دهید. اگر در این موارد سوال  یا ابهامی دارید، فقط با ثبت درخواست مشاوره حقوقی در سایت، می‌توانید توسط مشاوران حقوقی تیم وکیل‌باشی به سوال‌های خود پاسخ دهید.

 

منا خسروجردی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

رضا باالازاده

ببخشید. نمونه قرارداد اجاره غرفه نمایشگاهی رو از از کجای سایت میتونم دریافت کنم؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام. برای دریافت نمونه قرارداد اجاره غرفه نمایشگاهی، می‌توانید از طریق این لینک اقدام کنید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

به صورت کلی قرارداد اجاره به چه معناست؟

در قرارداد اجاره، صاحب مال در ازای دریافت مبلغ یا مال مشخصی، مال خود را برای مدتی معیّن در اختیار مستاجر قرار می‌دهد، بدون این که مالکیت آن مال را به او واگذار نماید. به بیان دیگر می‌توان گفت اجاره عقدی است که در آن مالک، منافع مال خود را در ازای دریافت مبلغی برای مدتی مشخص به تصرف و استفاده دیگری می‌دهد. از اوصاف عقد اجاره می‌توان گفت که اجاره عقدی لازم به معنای غیر قابل فسخ بودن، معوض یعنی تملیک منافع در ازای دریافت اجاره  و در نهایت عقدی معین است، به این منظور که در قانون ضوابط و مقررات مرتبط با اجاره بیان شده است.

نکات مهم در تنظیم قرارداد اجاره شامل چه مواردی است؟

از مهمترین نکات قرارداد اجاره غرفه فروش موارد غذایی، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

1- موجر باید مالک ملک (خانه یا آپارتمان یا مغازه) باشد: بنابراین کسی غیر از مالک یا وکیل او نمی‌تواند ملکی را به اجاره بدهد. مستاجر نیز می‌تواند محلی را که اجاره کرده است، به دیگری اجاره دهد؛ مگر اینکه در قرارداد اجاره این حق از او سلب شده باشد.

2- مدت اجاره باید مشخص باشد: اگر در قرارداد اجاره مدتی تعیین نگردد (مثلا یک سال یا دو سال یا چند ماه) اجاره باطل و بلااثر می‌باشد.

3- موجر و مستاجر باید بالغ و عاقل باشند: بنابراین کودکان غیر بالغ و افراد دیوانه (محجورین) نمی‌توانند ملک را به اجاره بدهند یا ملکی را اجاره کنند.

ارکان قرارداد اجاره غرفه فروش مواد غذایی شامل چه مواردی است؟

هر قرارداد اجاره غرفۀ مواد غذایی از چند ماده اصلی تشکیل می‌شود؛ بنابراین برای تنظیم این قرارداد، مواد نه گانه‌ی زیر باید در آن درج شوند:

ماده اول: مشخصات طرفین قرارداد

ماده دوم: موضوع قرارداد

ماده سوم: مدت قرارداد

ماده چهارم: اجاره بها و نحوه پرداخت

ماده پنجم: تسلیم مورد اجاره

ماده ششم: شرایط و آثار قرارداد

ماده هفتم: اسقاط خیارات

ماده هشتم: حل اختلاف

ماده نهم: فورس ماژور