;
1402/11/07 - 15:16

نحوه فسخ قرارداد شراکت

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه فسخ قرارداد شراکت بپردازیم:

مسیر هر نوع شراکتی پر از پیچ و خم است. گاهی ممکن است یکی از شرکا راه شراکت را به بیراهه ببرد و دیگر شرکا را به ضرر و زیان برساند. در چنین شرایطی غالباً اشخاص به تکاپو می‌افتند که قرارداد را بر هم بزنند. برای برهم زدن قرارداد شراکت، ضرورت آگاهی از نحوه فسخ قرارداد شراکت پررنگ می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید با  نحوه فسخ قرارداد شراکت آشنا شوید، تا انتهای این مطلب از وکیل‌باشی همراه ما باشید.

منظور از فسخ قرارداد شراکت چیست؟

اگر در طول شراکت، یکی از شرکا کاری کند که مخالف حقوق و تعهداتی باشد که در قرارداد شراکت توافق کرده‌اند و به واسطه آن به دیگر شرکا زیان برسد، به لحاظ قانونی یا مطابق توافقی که در قرارداد داشته‌اند، برای شریک زیان‌دیده این امکان به وجود می‌آید که به صورت یک‌جانبه به قرارداد خاتمه دهد و از قرارداد خارج شود. به برهم زدن قرارداد شراکت به صورت یکجانبه، فسخ قرارداد شراکت گفته می‌شود. عمر قرارداد شراکت از زمان اعمال فسخ به پایان خودش می‌رسد و کلیه تعهدات و آثار آن‌ هم از بین می‌رود. 

در چه شرایطی می‌توان قرارداد شراکت را فسخ کرد؟

شرایط ابطال هر قرارداد متفاوت است. مثلاً شرایط ابطال قرارداد مشارکت در ساخت با قرارداد شراکت کاری یکسان نیست. بنابراین برای فسخ قرارداد شراکت، ابتدا باید با شرایط ویژه‌ی فسخ آن آشنا شوید. به طور کلی در دو حالت می‌توانید به توافق بر شراکت خود خاتمه دهید و قرارداد را فسخ کنید:

1- حق فسخ در متن قرارداد شراکت ذکر شده باشد. به عبارت دیگر، به یک طرف یا هر دو طرف قرارداد، حق پایان دادن به شراکت و فسخ آن داده شده باشد. برای مثال، در قرارداد ذکر شده باشد که در صورتی که هر یک از شرکا به تعهدات منرج در قرارداد عمل نکند، دیگر شرکا حق فسخ قرارداد را خواهند داشت. بنابراین اگر از سوی یکی از شرکا بی‌تعهدی و عهدشکنی اتفاق بیفتد، دیگر شرکا می‌توانند به توافق با او خاتمه دهند.

2- براساس حکم قانون و در شرایطی که در قانون پیش‌بینی شده نیز می‌توانید قرارداد شراکت را فسخ کنید. زیرا در قوانین برای جلوگیری از ضرر طرفین معامله، شرایطی پیش‌بینی شده است که می‌توانید با کمک این قوانین، قرارداد را فسخ کنید.

بنابراین اگر در متن قرارداد شراکت، حق فسخ ذکر شده باشد، با استناد به قرارداد می‌توانید اقدام به فسخ کنید اما اگر در قرارداد، در رابطه با فسخ صحبت نشده باشد، دادگاه تشخیص می‌دهد که قرارداد فسخ شود یا نشود.

چطور می‌توان قرارداد شراکت را از طریق قانون فسخ کرد؟

مطابق ماده 396 قانون مدنی، در موارد زیر می‌توان اقدام به فسخ قرارداد شراکت نمود:

  1. در صورتی که یکی از طرفین در پرداخت هزینه‌های شراکت تعلل کند، طرف دیگر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

  2. در شرایطی که یک نفر یا چند نفر از شرکا فریب خورده باشد، می‌تواند آن را فسخ کند.

  3. اگر یکی از طرفین قرارداد برای شریک یا شرکای دیگر شرط کند که کاری انجام دهند یا هزینه‌ای را پرداخت کنند اما آن شریک یا شرکا به این تعهد عمل نکنند، می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

اگر در هر یک از انواع قرارداد شراکت خود (مثل شراکت کاری یا هر نوع قرارداد مشارکت مدنی) با هر یک از این موارد مواجه شدید و حق و حقوق شما ضایع شد، با استناد به این ماده قانونی و اثبات ضرر و زیان حاصل شده به دادگاه می‌توانید امیدوار باشید که حقوق پای‌مال شده‌ی خودتان را جبران کنید. 

نمونه قرارداد شراکت

نحوه فسخ قرارداد شراکت با استناد به قرارداد چگونه است؟

همان‌طور که می‌دانید، "قرارداد شراکت توافقی کتبی دو یا چند شریک است که قصد دارند به وسیله‌ی این قرارداد،  در همان آغاز مسیر شراکت درمورد موضوعاتی مثل میزان آوردۀ هر یک از شرکا (سهم الشرکه) ، میزان سهم هر یک از آن‌ها (قدر السهم)، میزان برخورداری از سود و زیان شراکت و همچنین شرایط فسخ قرارداد و نحوۀ شکایت از شریک کاری به صورت دقیق تعیین و تکلیف کنند و بعد از امضاء قرارداد، طبق چارچوب‌های توافق شده شراکت خود را با یکدیگر آغاز کنند."

بنابراین زمانی که اقدام به تنظیم قرارداد شراکت خود کرده‌اید، احتمالاً مواردی را به عنوان عوامل خروج از قرارداد پیش‌بینی کرده‌اید. بنابراین در اینجا نقش نحوه تنظیم قرارداد شراکت شما بسیار پررنگ می‌شود. مثلاً ممکن است در قرارداد شرط کرده باشید که در صورتی که هر یک از شرکا تعهد خودش را انجام ندهد، دیگر شرکا حق فسخ خواهند داشت. 

اگر در قرارداد خود حق فسخ را پیش‌بینی کرده‌اید، حالا اگر با مواردی که به عنوان موارد ایجاد کننده حق فسخ پیش‌بینی کرده بودید، رو‌به‌رو شدید، می‌توانید قرارداد را فسخ کنید و به توافق خاتمه دهید، سپس به دادگاه مراجعه کنید و دادخواست تنفیذ فسخ قرارداد را بدهید.

در صورت نبود شرایط قانونی و قراردادی فسخ، چه باید کرد؟

غالب اوقات افراد به واسطه همین شرایط قانونی و قراردادی فسخ قرارداد می‌توانند قرارداد را فسخ کنند و جلوی ضرر و زیان بیشتر را بگیرند. اما اگر در قرارداد خود شرایط فسخ قرارداد را ننوشته‌اید و موارد قانونی هم نتوانست کمکی به شما بکند، باید شریک خود را ملزم کنید تا مسئولیت‌ها و تعهدات خود را انجام دهد. در این راستا از وکلا کمک بگیرید تا راه‌حل مناسب را برای شما پیدا کنند و در مذاکره و دست یافتن به حق همراه شما باشند تا این شرایط را به درستی مدیریت کنید.

سخن پایانی

در این مطلب از وکیل‌باشی تلاش کردیم موارد فسخ قرارداد شراکت را با شما در میان بگذاریم. امیدواریم مطالعه این مطلب در شرایط حساس فسخ قرارداد برای شما مفید واقع شود. 

از آن‌جایی که در فسخ قرارداد، علاوه بر عوامل قانونی و قراردادی، نوع شراکت نیز دخیل است، بهتر است علاوه بر مطالعه و کسب آگاهی، در رابطه با آن با وکلا مشورت کنید. به هیچ وجه بی‌گدار به آب نزنید. در این راستا چنانچه به مشاوره حقوقی تخصصی نیاز داشتید، می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی را در سایت ثبت کنید تا وکلای تیم حقوقی وکیل‌باشی در فسخ قرارداد شراکت شما را یاری کنند. 

 

منا خسروجردی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

ضرورت شرط محرمانگی در قراردادشراکت به چه معناست؟

در مورد ضرورت و اهمیت شرط محرمانگی در نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید باید گفت، این موضوع به قدری در حفظ اسرار تجاری و محافظت از دانش و اطلاعات کسب و کار مهم است که حتی برخی از سرمایه‌گذاران در این خصوص قرارداد حفظ محرمانگی اطلاعات  را به صورت مجزا و مستقل منعقد می‌نمایند.

مرجع تعیین حل اختلاف در قرارداد شراکت به چه نحو تعیین شده است؟

در قرارداد شراکت، تعیین مرجع حل اختلاف به توافق طرفین بستگی دارد، گاهی داور المرضی الطرفین به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین می گردد، گاهی نیز مراجع صالح قضایی؛ بدین نحو که حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ قرارداد و تفسیر آن به عهده مقام صالح قضایی است. 

ارکان تشکیل دهنده قرارداد شراکت شامل چیست؟

مفاد قرارداد شراکت عبارتند از:

بند اول: عنوان قرارداد

بند دوم: مشخصات طرفین در قرارداد

بند سوم: موضوع قرارداد

بند چهارم: زمان و مکان قرارداد

بند پنجم: میزان آورده طرفین قرارداد

بند ششم: تعیین نحوه پرداخت سود و زیان و هزینه‌ها

بند هفتم: محرمانگی اطلاعات در قرارداد

بند هشتم: مرجع حل اختلاف

بند نهم: نسخ قرارداد

بند دهم: امضای طرفین قرارداد

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل