;
1402/10/16 - 14:51

آشنایی با نکات کلیدی قرارداد استخدام بازاریاب

در این مقاله چند نکته حقوقی کمتر گفته شده راجع به قرارداد استخدام بازاریاب را بیان می‌کنیم. 

در میان صدها عنوان مختلف از قراردادهای کاری، این قرارداد استخدام بازاریاب است که  برای کارفرما امکان بهره‌برداری از تخصص و توانایی یک فرد متخصص در امور بازاریابی را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، این توافق فرصت مناسبی برای شخص بازاریاب است که درآمد دلخواه خود را به دست آورده و به توسعه شغلی نیز بپردازد. 

در همین راستا، در این مطلب از وکیل‌باشی قصد داریم ابعاد حقوقی قرارداد کار بازاریاب را مورد بررسی قرار دهیم. چنانچه به عنوان کارفرما یا بازاریاب در حال مطالعه این نوشته هستید، تا انتها همراه ما باشید. در ادامه خواهیم گفت که مارکتر چه کسی است؟ برای استخدام او باید چه نکاتی را مدنظر داشت و قرارداد کاری با این شخص چگونه تنظیم می‌شود؟   

بازاریاب (Marketer) کیست؟ چه وظایفی دارد؟

بازاریاب به فردی گفته می‌شود که مسئولیت تبلیغات، فروش، تحقیق و بررسی بازار و همچنین، بهبود روابط با مشتریان یک شرکت یا سازمان برعهده او است. مارکترها عموماً وظایف زیر را برعهده دارند:

·       ارزیابی نیازهای مشتریان

·       طراحی و پیاده‌سازی راهکارهای مارکتینگ

·        انجام تحقیقات بازاریابی

·        همکاری در اجرای تبلیغات

·       تدوین راهکارهای افزایش فروش

·       ایجاد روابط با مشتریان برای جذب و حفظ آن‌ها

بنابراین، بازاریاب که به او مارکتر نیز گفته می‌شود، فردی است که برای تبلیغات، فروش یا ترویج محصولات و خدمات، از سوی کارفرما استخدام می‌شود. رابطه میان کارفرما و بازاریاب، براساس مفاد قانون کار، رابطه کارگر و کارفرما است که در ادامه به تفصیل در این باره صحبت می‌کنیم.

پیش از اینکه شروع به مطالعه این نوشته کنید، توصیه می‌کنیم مطلب همه چیز درباره قراردادهای استخدامی را بخوانید. در آن مقاله، 0 تا 100 قراردادهای کاری را توضیح داده‌ایم.

قرارداد استخدام بازاریاب به چه معنا است؟

"قرارداد استخدام بازاریاب (Employment Contract for a Marketer) تفاهم‌نامه ای است که غالباً به صورت موقت و برای پروژه‌های بازاریابی خاص یا دارای محدوده‌ی زمانی مشخص میان کارفرما و بازاریاب منعقد می‌شود. در متن این توافق‌نامه که باید مطابق مواد مختلف قانون کار مصوب سال 1369 تنظیم شود؛ مواردی نظیر مدت قرارداد، حقوق و مزایا، محدودیت‌های حرفه‌ای، تعهدات طرفین و سایر مشخصات کاری مورد بحث قرار می‌گیرد."

با توجه به مطالب گفته شده، باید در نوشتن قرارداد استخدام بازاریاب دقت و حساسیت فراوانی داشت تا بتوان بهترین نتیجه را از این قرارداد کسب کرد. به همین منظور، وکلای تیم وکیل‌باشی با تدوین قرارداد بازاریابی، تلاش کرده‌اند در این زمینه پاسخگوی خواسته‌های شما عزیزان باشند. برای دسترسی به این قرارداد، کافیست به روی لینک زیر بزنید.

قرارداد استخدام بازاریاب

قرارداد استخدام بازاریاب را به چند روش می‌توان نوشت؟

موضوع مهمی که در اکثر مقالات حقوقی مرتبط با قرارداد استخدام بازاریاب بیان نمی‌شود، روش‌های مختلفی است که برای انعقاد این قرارداد مورداستفاده قرارد می‌گیرد. هرچند در اغلب موارد، کارفرما علاقه‌مند است که از قرارداد کار موقت برای استخدام مارکتر استفاده کند؛ اما بهتر است بدانید که چندین نمونه توافق کتبی دیگر نیز در این زمینه پیش روی شما است.

این موارد عبارت‌اند از:

قرارداد غیرموقت یا دائمی

تبصره ۲ ماده 7 قانون کار درمورد قراردادهای کاری دائمی می‌گوید: "در کار‌هایی که طبیعت آن‌‌ها جنبه مستمر دارد، در صورتی که مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد دائمی تلقی می‌شود‌." پس اگر قرارداد فی مابین بازاریاب و کارفرما برای مدتی نامحدود و با فرض همیشگی بودن تنظیم شود، آن قرارداد از نظر قانون کار، دائمی است.

 قرارداد موقت

شکل دیگری از توافقات کاری، قراردادهای استخدامی موقت هستند که برای مدت زمانی معلوم و محدود مانند یک سال، 6 ماه و... تنظیم می‌شود. قراردادهای موقت، اقسام مختلفی دارند مانند قرارداد کار آزمایشی، ساعتی، روزانه و کارآموزی.

در واقع، کارفرما و مارکتر می‌توانند تفاهم‌نامه کاری فی‌مابین خود را در هر یک از اشکال ذکر شده تدوین نموده و هیچ الزامی به استفاده از یک نوع قرارداد خاص وجود ندارد.

قرارداد کار معین

قرارداد کار معین در مواد 24 و 25 قانون کار تعریف شده است. بر این اساس، اگر کارفرما بابت انجام یک کار معین با بازاریاب قرارداد ببندد، هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند قرارداد مزبور را به‌تنهایی فسخ کنند. مثلاً مدیر یک کارخانه تولید دوچرخه بابت فروش دوچرخه‌های مدل A با یک مارکتر توافق می‌کند. ممکن است این نوع توافق را با قرارداد پیمانکاری که به قرارداد کنتراتی مشهور است، اشتباه بگیرید. این در حالی است که در توافقات کار معین، کارفرما کلیه لوازم و تجهیزات موردنیاز کارگر را در اختیار او قرار می‌دهد.

قرارداد پورسانتی (درصدی)

پورسانت به عنوان یک نوع پاداش به شخص بازاریاب داده می‌شود که در فروش، بازاریابی یا ارائه خدمات به کارفرما کمک کرده و تأثیر مثبتی بر کسب و کارش داشته است. این پاداش معمولاً به صورت درصدی مشخص از فروش یا درآمد حاصل از کسب و کار به بازاریاب داده می‌شود. برای آشنایی بیشتر با قواعد قرارداد کار درصدی حتماً به این مقاله مراجعه کنید.

نمونه قرارداد استخدام بازاریاب چه مواد و بندهایی دارد؟

همان‌طور که می دانید تمام قراردادها از بندها و مواد مختلفی تشکیل می‌شوند که برخی از آن‌ها برای معتبر و رسمی بودن قرارداد الزامی هستند. البته، نوشتن بعضی از مواد نیز اختیاری است و بنا به مصلحت کارفرما و بازاریاب، ممکن است در یک قرارداد درج شوند اما در توافق مشابه دیگری، چنین موادی وجود نداشته باشند.

به طور کلی، مهم‌ترین مواد قرارداد استخدام بازاریاب شامل موارد زیر است:

ماده 1) مشخصات کارفرما و بازاریاب

ماده 2) موضوع قرارداد

ماده 3) نوع قرارداد (موقت است یا دائمی یا درصدی؟)

ماده 4) مدت قرارداد (زمان شروع و خاتمه)

ماده 5) نوع کار درخواست شده از بازاریاب و شرایط انجام آن شامل ساعات کار، نحوه استفاده از متد بازاریابی و...

ماده 6) تعهدات کارفرما

ماده 7) تعهدات بازاریاب

ماده 8) محل انجام کار (بازاریاب در دفتر شرکت باید فعالیت داشته باشد یا در خارج از آن)

ماده 9) شرط عدم واگذاری قرارداد به شخص ثالث از سوی بازاریاب

ماده 10) دستمزد بازاریاب اعم از روزانه، ساعتی، ماهانه، درصدی و...

ماده 11) مزایا و پاداش‌های بازاریاب شامل عیدی، بیمه، حق سنوات، مرخصی و...

ماده 12) شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد

ماده 13) نحوه رسیدگی به حل و فل اختلافات طرفین

ماده 14) شرط عدم افشای اسرار تجاری

ماده 15) تعداد نسخه‌های قرارداد

در پایان باید تأکید کنیم که برای نوشتن قرارداد کار بازاریاب حتماً به نکات حقوقی بیان شده توجه کنید تا در صورت بروز هرگونه اختلاف نظر، بتوانید از این قرارداد مکتوب به عنوان مرجع معتبری جهت حل و فصل اختلاف استفاده کنید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

و اما جمع‌بندی مطلب

در این مقاله از مجموعه مقالات حقوقی وکیل‌باشی با نکات کلیدی قرارداد استخدام بازاریاب آشنا شدیم. همان‌طور که بیان شد، این قرارداد شامل مشخصات کارفرما و بازاریاب، شرایط استخدام فرد مارکتر، حقوق و مزایا، تعهدات و مسئولیت‌های طرفین، زمان و محل انجام فعالیت، روش پرداخت حقوق و بیمه، و شرایط فسخ قرارداد است. قبل ازانجام هرگونه اقدامی به شما توصیه می‌کنیم از طریق مشاوره حقوقی آنلاین یا تلفنی، اطمینان خاطر را پیرامون موضوع توافقان به دست آورید.

 

راضیه حبیبی_کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد استخدام بازاریاب چیست؟

بازاریاب که به او مارکتر نیز گفته می‌شود، فردی است که برای تبلیغات، فروش یا ترویج محصولات و خدمات، از سوی کارفرما استخدام می‌شود. رابطه استخدامی میان کارفرما و بازاریاب، براساس مفاد قانون کار، رابطه کارگر و کارفرما است و قرارداد تنظیم شده میان این دو شخص، قرارداد استخدام بازاریاب نامیده می‌شود. 

قرارداد استخدام بازاریاب را به چند روش می‌توان نوشت؟

این قرارداد را می‌توانید به صورت قرارداد کار معین، قرارداد موقت، پورسانتی، دائمی، آزمایش و حتی کارآموزی منعقد کنید.