;
1402/10/16 - 16:38

قرارداد انجام خدمات چیست و چگونه نوشته می‌شود؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد انجام خدمات و نکات مهم آن بپردازیم:

هنگامی که از قراردادهای پیمانکاری صحبت به میان می‌آید، سؤالات زیادی برای همه ما ایجاد می‌شود. در واقع پیمانکاری آن‌قدر انعطاف دارد که در بسیاری از حوزه‌های کاری می‌توان از آن استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال، شما می‌توانید با بستن قرارداد انجام خدمات، طیف وسیعی از خدمات مورد نیاز خود را از طریق متخصصین آن حوزه، تأمین کنید.

در حقیقت، موضوعات کاری مختلف همچون خدمات مشاوره بیمه، امور فنی نظیر طراحی سایت، امور ثبتی و سایر موضوعات تخصصی را می‌توان به‌وسیله انعقاد یک قرارداد پیمانکاری انجام خدمات، به‌خوبی پیش برد. به همین خاطر، این مقاله از وکیل‌باشی را به قرارداد انجام خدمات اختصاص دادیم تا به‌سادگی با ابعاد حقوقی آن آشنا شوید.

قرارداد انجام خدمات چیست؟

اگر قصد دارید در اموری مثل مشاوره‌های مالی، بیمه‌ای، کارهای خدماتی مثل گردشگری با یک فرد متخصص همکاری کنید، چندین گزینه مختلف دارید. شما می‌توانید از قراردادهای کاری و استخدامی مثل قرارداد کار موقت، کار آزمایشی و امثال آن استفاده کنید. روش دیگر این است که از قراردادهای پیمانکاری بهره بگیرید. دسته‌ای از توافقات پیمانکاری وجود دارند که به قرارداد انجام خدمات معروف‌اند.

"قرارداد انجام خدمات یکی از رایج‌ترین موافقت‌نامه‌های مکتوب در حوزه قراردادهای پیمانکاری است که از اصول و مقررات کلی آن پیروی می‌کند. قراردادهای پیمانکاری افزون بر ماده 10 قانون مدنی، تابع شرایط عمومی پیمان و همچنین شرایط خصوصی پیمان نیز هستند. به‌این‌ترتیب، کارفرما می‌تواند بخش عمده‌ای از خدمات فنی، مشاوره‌ای، انفورماتیک، ثبتی و... را تحت عنوان قرارداد پیمانکاری ارائه خدمات، با پیمانکار منعقد نماید."

در ادامه بیشتر در این مورد صحبت می‌کنیم و خواهیم گفت که این نوع قرارداد چگونه نوشته می‌شود. در همین راستا، وکلای تیم وکیل‌باشی تنظیم قرارداد انجام خدمات را به‌صورت کاملاً استاندارد و حرفه‌ای انجام می‌دهند. شما می‌توانید ضمن ثبت درخواست این موافقت‌نامه، از یک جلسه مشاوره حقوقی با وکلای متخصص مجموعه نیز برخوردار شوید.

تنظیم قرارداد انجام خدمات

چند نکته حقوقی راجع به قرارداد انجام خدمات

برای اینکه تسلط بیشتری بر نحوه تنظیم و فرایند اجرای قرارداد انجام خدمات در حوزه‌های گوناگون داشته باشید، حتماً به نکات زیر توجه کنید:

در نوشتن موضوع قرارداد دقت کنید

موضوع این قرارداد عبارت است از ارائه خدمات موردنظر کارفرما توسط پیمانکار. این خدمات می‌توانند در زمینه‌هایی مثل مشاوره امور مالی، انجام امور ثبتی، خدمات‌رسانی در مسائل انفورماتیک و... صورت گیرند.

درمورد وضعیت بیمه به توافق برسید

در بسیاری از اوقات که کارفرما پروژه خود را به پیمانکار واگذار می‌کند، وضعیت بیمه پیمانکار و نیروهای تحت نظارت او مشخص نمی‌شود. همین موضوع محل اختلاف و منازعات فراوان میان طرفین خواهد شد. بر همین اساس، در مواد متعددی از جمله ماده 38 قانون تأمین اجتماعی مقرر شده که «کارفرما باید پیمانکار را نسبت به بیمه‌کردن نیروهای انسانی تحت پوشش خود، ملزم سازد»

به‌این‌ترتیب، پس از امضای قرارداد میان کارفرما و پیمانکار، یک نسخه از قرارداد و نامه‌ای از سوی کارفرما که انجام خدمات را به پیمانکار سپرده، باید به نزدیک‌ترین شعبه تأمین اجتماعی محل انجام پروژه تحویل داده شود.

مشخص کنید که پیمانکار حق انتقال قرارداد به غیر را دارد یا نه؟

تعداد بی‌شماری از اختلافات ایجاد شده میان پیمانکار و کارفرما بر سر این موضوع است که یکی از طرفین بدون کسب رضایت، موضوع قرارداد را به ثالث واگذار کرده است. تصور کنید شما با آقای به نام مجید فرهادی قرارداد انجام خدمات ثبتی را بسته‌اید. چند روز پس از اجرای قرارداد متوجه می‌شوید که آقای فرهادی انجام کارهای ثبتی موضوع قرارداد را به فرد دیگری انتقال داده است؛ درحالی‌که آن شخص مهارتی در این زمینه ندارد! در این طور موارد فرد مقابل، متضرر می‌شود و بهترین راهکار این است که «شرط عدم واگذاری قرارداد به غیر» را در متن توافق درج کنید. با ذکر این شرط، فرد متضرر می‌تواند علاوه بر برخورداری از حق فسخ، می‌تواند خسارات وارده را هم مطالبه کند.

انواع قرارداد ارائه خدمات شامل چه مواردی است؟

همان‌طور که در اوایل این نوشته اشاره کردیم، شما قادر هستید که بخش زیادی از تخصص‌های موردنیازتان را با نوشتن قرارداد انجام خدمات مرتفع کنید. مثلاً برای راه‌اندازی یک نرم‌افزار به برنامه‌نویسی متبحر نیاز دارید.

علاوه بر اینکه چنین نیروی متخصصی به‌راحتی یافته نمی‌شود، در اکثر اوقات نیز این افراد حاضر به فعالیت در قالب قراردادهای کاری نیستند. چرا که این دسته از افراد متخصص، روی پروژه‌های مختلف داخلی و خارجی کار می‌کنند و مبالغ دریافتی آن‌ها نیز از مبلغ مقرر در قانون کار بسیار بیشتر است.

ازاین‌رو، اغلب کارفرماها، قرارداد پیمانکاری انجام کار را به فرد موردنظر پیشنهاد می‌کنند. در نتیجه، آن برنامه‌نویس، مشاور یا مهندس، تحت عنوان پیمانکار برای مدتی مشخص با کارفرما همکاری خواهد کرد. نحوه همکاری و نوشتن این قرارداد را در سطرهای بعدی توضیح می‌دهیم؛ اما پیش از آن بهتر است انواع قرارداد ارائه خدمات را بشناسید و حتماً با یک وکیل متبحر در امور پیمانکاری مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی داشته باشید.

 

مشاوره حقوقی آنلاین

قرارداد خدمات فنی

تعداد قراردادهای خدمات فنی و مهندسی بسیار زیاد است. از تعمیرات ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات مشابه بگیرید تا امور مربوط به خدمات مهندسی. به‌عنوان‌مثال کارهایی مانند تعمیرات، نگهداری و سرویس‌دهی تأسیسات آب، برق، گاز و... در اغلب اوقات به پیمانکاران متخصص در امور فنی سپرده می‌شوند. در اینجا پیمانکار فردی است که در رشته‌های مختلف همچون مکانیک، عمران، راه‌‌سازی، شهرسازی، مهندسی صنایع و مهندسی پزشکی تخصص بالایی دارد.

قرارداد خدمات مشاوره مالی

جالب است بدانید که در حال حاضر، استفاده از خدمات مشاوره بسیار رونق گرفته و هر روز نیز بر تعداد مشاوران عرصه‌های گوناگون همچون مشاوران مالی، حقوقی، روان‌شناسی، بیمه، امور تجاری و تبلیغاتی و.... افزوده می‌شود. البته، آن‌سوی ماجرا هم افرادی قرار گرفته‌اند که به دریافت خدمات مشاوره نیاز مبرمی دارند.

در حیطه مسائل مالی و مالیاتی، حسابداران، نمونه‌ای از متخصصین هستند که علی‌رغم انجام امور مالی، در این زمینه مشاوره هم می‌دهند. اگر حسابدار یا مشاور مالی هستید، می‌توانید فعالیت‌های شغلی خود را در قالب قرارداد خدمات مشاوره مالی منعقد کنید. تنظیم این توافق‌نامه به شما کمک می‌کند تا از پیامدهای منفی قراردادهای شفاهی در امان بمانید.

قرارداد خدمات پشتیبانی نرم‌افزار

هنگامی که شما از یک اپلیکیشن استفاده می‌کنید، از تعداد پشتیبان‌های آن بی‌اطلاع هستید. در واقع برای راه‌اندازی هر نرم‌افزار، تعداد زیادی از متخصصین با یکدیگر همکاری می‌کنند تا سایر افراد به‌راحتی از آن بهره‌مند شوند. در این میان خدمات پشتیبانی نرم‌افزار، صرفاً شامل ساخت و راه‌اندازی نبوده و مواردی مثل به‌روزرسانی، نصب، ارتقای کدهای نرم‌افزار، تعمیر و آموزش به مشتریان را در بر می‌گیرد.

بنابراین، اگر قصد دارید نرم‌افزاری را برای کسب‌وکار یا شرکتتان بسازید و روانه بازار کنید، بدون تردید به یک کارشناس پشتیبان نرم‌افزار نیازمند هستید. این در حالی است که برای همکاری با پشتیبان نرم‌افزار یا باید قرارداد کار ببندید یا قرارداد پیمانکاری. اگر انتخاب شما گزینه دوم باشد، نحوه تنظیم چنین قرارداد را در ادامه توضیح می‌دهیم.

قرارداد خدمات انفورماتیک

نمونه قرارداد خدمات انفورماتیک نیز میان کارفرما و پیمانکار متبحر در ارائه خدمات مشاوره فناوری اطلاعات (IT) منعقد می‌شود. در اینجا پیمانکار موظف است، خدمات انفورماتیک موردنیاز کارفرما را به او ارائه دهد. خدماتی نظیر موارد زیر:

·       ارزيابي امنيت شبكه

·       اتصال به شبكه اينترنت

·       ساخت فروشگاه اینترنتی

·       ميزباني فضاي وب و دامنه

·       طراحی وب‌سایت

·       طراحي صفحات وب

·       اشتراك اينترنت بی‌سیم (Wireless)

·       تدوين، نصب، راه‌اندازی، تجهيزات شبکه LAN

البته تعداد خدمات انفورماتیک بیش از موارد بالا است و شما می‌توانید از پیمانکار خود در سطوح مختلف IT، خدمات مختلفی را درخواست کنید.

قرارداد انجام امور ثبتی

برخی از شرکت‌ها و سازمان‌ها به طور مداوم و روزانه با مسائل ثبتی مواجه هستند. اصلاً ممکن است شما به‌خاطر شرایط شخصی با امور ثبتی درگیر باشید و نتوانید به‌تنهایی آن‌ها را انجام دهید. خدمات ثبتی نظیر ثبت شرکت، ثبت تغییرات شرکت‌ها، ثبت برند، ثبت طرح صنعتی و... آن‌قدر تخصصی و پرچالش هستند که اغلب افراد انجام آن‌ها را به متخصصین امور ثبتی محول می‌کنند. جالب است بدانید که برای انجام کارهای ثبتی دو گزینه بسیار مناسب پیش رو دارید: اول) قرارداد پیمانکاری انجام امور ثبتی. دوم) قرارداد جعاله انجام امور ثبتی.

قرارداد خدمات گردشگری

قرارداد خدمات گردشگری که می‌توان آن را به شکل قرارداد پیمانکاری نوشت؛ برای افرادی سودمند است که قصد ارائه خدمات توریستی را دارند. به‌عنوان‌مثال، شما مجوزهای مربوط به یک آژانس مسافرتی یا شرکت گردشگری را کسب کرده‌اید. این در حالی است که هنوز بر ابعاد گوناگون جذب توریست، رزرو بلیت، فروش تور و امثال آن اشراف ندارید.

در اینگونه موارد بهتر است از افراد متخصص در عرصه گردشگری کمک بگیرید. به همین منظور انعقاد قرارداد پیمانکاری خدمات گردشگری، گزینه بسیار مناسبی است. در واقع با امضای این قرارداد، کارفرما کلیه امور مربوط به گردشگری را به پیمانکار واگذار می‌کند. چرا که پیمانکار در این زمینه دانش، تجربه و مهارت کافی دارد.

نحوه تنظیم قرارداد ارائه خدمات

نحوه نوشتن قرارداد پیمانکاری انجام خدمات چگونه است؟

پس از توضیح انواع گوناگونی از قراردادهای انجام خدمات حال نوبت به توضیح مفاد و ارکان این توافق رسیده است. پیش از ادامه این مبحث، باید به انواع قراردادهای خدمات که توسط وکلای مجموعه وکیل‌باشی تدوین شده‌اند، اشاره کنیم. این دسته از قراردادهای پیمانکاری که تنوع بالایی هم دارند، باهدف رفع نیاز صاحبان کسب‌وکارها به همکاری با یک متخصص، تنظیم شده‌اند. در این راستا، ضرورت دارد که خود شما هم با اصول اولیه نوشتن قرارداد انجام خدمات آشنا شوید. مهم‌ترین مواد و بخش‌های این قرارداد عبارت‌اند از:

ماده 1) مشخصات کارفرما و پیمانکار

ماده 2) موضوع قرارداد

ماده 3) مدت قرارداد

ماده 4) مبلغ قرارداد

ماده 5) تعهدات پیمانکار

ماده 6) تعهدات کارفرما

ماده 7) تضمین حسن انجام کار

ماده 8) ناظرین قرارداد

ماده 9) خسارت تأخیر

ماده 10) فسخ قرارداد

ماده 11) فورس ماژور (حوادث غیرمترقبه)

ماده12) حل اختلافات پیمانکار و کارفرما

در نهایت باید دوباره تأکید کنیم که هر قرارداد انجام خدمات اعم از قرارداد انجام خدمات فنی و مهندسی و... تابع ماده 10 ق.م (اصل آزادی قراردادها) است. از سوی دیگر شرایط عمومی پیمان بر همه توافقات پیمانکاری حاکم است. بااین‌حال، وضع شرایط خصوصی پیمان در قراردادهای پیمانکاری ارائه خدمات نیز اهمیت فراوانی دارد. چراکه شرایط خصوصی پیمان، همان شروط مورد توافق طرفین هستند که در بندهای مختلف موافقت‌نامه نوشته می‌شوند.

و اما جمع‌بندی مطلب

در این نوشته از وکیل‌باشی راجع به این موضوع صحبت کردیم که بخش عمده‌ای از قراردادهای پیمانکاری، تحت عنوان قرارداد انجام خدمات تنظیم می‌شود. انجام خدمات، گستره وسیعی دارد و از مسائل فنی و مهندسی گرفته تا انجام مشاوره مالی و بیمه را در بر می‌گیرد.

در همین راستا بیان کردیم که برای نوشتن چنین قراردادی باید به مواردی مانند نحوه حل اختلاف، شرایط فسخ، حسن انجام کار و... دقت داشته باشید. البته، تمام آنچه در این مقاله بیان شد، بخش بسیار کوچکی از این قسم قراردادها هستند. چنانچه دراین‌رابطه سؤال یا ابهامی دارید آن را در قسمت نظرات بنویسید، کارشناسان حقوقی مجموعه همواره پاسخگوی شما هستند.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

امیرعباس کاویانیان

ببخشید در قرارداد پیمانکاری برای فورس ماژور چه بنویسم

 

وکیل باشی: سلام در این مورد از وکلای متخصص ما مشاوره حقوقی بخواهید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد انجام خدمات چیست؟

قرارداد انجام خدمات یکی از رایج‌ترین موافقت‌نامه‌های مکتوب در حوزه قراردادهای پیمانکاری است که از اصول و مقررات کلی آن پیروی می‌کند. قراردادهای پیمانکاری افزون بر ماده 10 قانون مدنی، تابع شرایط عمومی پیمان و همچنین شرایط خصوصی پیمان نیز هستند. به‌این‌ترتیب، کارفرما می‌تواند بخش عمده‌ای از خدمات فنی، مشاوره‌ای، انفورماتیک، ثبتی و... را تحت عنوان قرارداد پیمانکاری ارائه خدمات، با پیمانکار منعقد نماید.

نحوه نوشتن قرارداد پیمانکاری انجام خدمات چگونه است؟

مهم‌ترین مواد و بخش‌های این قرارداد عبارت‌اند از:

ماده 1) مشخصات کارفرما و پیمانکار

ماده 2) موضوع قرارداد

ماده 3) مدت قرارداد

ماده 4) مبلغ قرارداد

ماده 5) تعهدات پیمانکار

ماده 6) تعهدات کارفرما

ماده 7) تضمین حسن انجام کار

ماده 8) ناظرین قرارداد

ماده 9) خسارت تأخیر

ماده 10) فسخ قرارداد

ماده 11) فورس ماژور (حوادث غیرمترقبه)

ماده12) حل اختلافات پیمانکار و کارفرما

انواع قرارداد خدمات شامل چه مواردی است؟

از انواع قرارداد ارائه خدمات، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • قرارداد خدمات فنی
  • قرارداد خدمات مشاوره مالی
  • قرارداد خدمات پشتیبانی نرم‌افزار
  • قرارداد خدمات انفورماتیک
  • قرارداد انجام امور ثبتی
  • قرارداد خدمات گردشگری