;
1402/10/16 - 11:56

آشنایی با قرارداد دیجیتال مارکتینگ و نکات آن

در این مقاله از وکیل‌باشی قصد داریم مفهوم و اهمیت قرارداد دیجیتال مارکتینگ را مورد بررسی قرار دهیم.

رقابت و پیچیدگی در مشاغل و کسب‌وکارهای مختلف آن‌قدر زیاد شده که صاحبان بیزینس، چاره‌ای جز تن‌دادن به روش‌های جدید تبلیغاتی ندارند. یکی از همین شیوه‌های نوظهور و البته موفق، بازاریابی دیجیتال (digital marketing) است که توسط دیجیتال مارکترها و در بستر فضای آنلاین اجرا می‌شود. اگر شما هم صاحب یک تیم، شرکت یا حتی مالک یک کسب‌وکار خانگی هستید، پس دیر یا زود مجبور می‌شوید که با یک شرکت یا شخص فعال در حوزه بازاریابی آنلاین، قرارداد دیجیتال مارکتینگ منعقد کنید.

اینکه دیجیتال مارکتر چه کسی است؟ قرارداد دیجیتال مارکتینگ چیست؟ نحوه تنظیم آن به چه صورت است؟ و این قرارداد چطور به رشد و توسعه کسب‌وکارها کمک می‌کند را در ادامه این مقاله از وکیل‌باشی می‌خوانید.

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) یا بازاریابی دیجیتال، یک استراتژی تبلیغاتی است که در آن از ابزارها و کانال‌های دیجیتال برای تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات استفاده می‌شود. ابزارهای مورد اشاره مواردی مثل وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ایمیل و... هستند که از طریق آن‌ها می‌توانید به تبلیغ کسب‌وکارتان بپردازید. به‌این‌ترتیب، سود و درآمد بیشتری نیز عایدتان خواهد شد.

درباره کاربردهای دیجیتال مارکتینگ باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  تبلیغات آنلاین: از طریق تبلیغات در وب‌سایت‌ها، رسانه‌های اجتماعی و سایر پلتفرم‌های دیجیتال، محصولات و خدمات به مخاطبان معرفی و تبلیغ می‌شوند.
  • سئو (بهینه‌سازی موتورهای جستجو): با بهبود رتبه‌بندی و مشاهده وب‌سایت‌ها در نتایج موتورهای جستجوی معتبر مانند گوگل، ترافیک وب‌سایت‌ها افزایش می‌یابد و افراد بیشتری با محتوای کسب‌وکارها آشنا می‌شوند.
  • بازاریابی محتوا: ایجاد محتوای متنی، تصویری و ویدئویی باارزش برای مخاطبان به‌منظور جلب‌توجه و شناخت برند.
  • ایمیل مارکتینگ: ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی به کاربران با هدف افزایش فروش و برقراری ارتباط با مشتریان و مخاطبان.
  • سوشال‌مدیا مارکتینگ (بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی): تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، اینستاگرام، توییتر و لینکدین به‌منظور تعامل با مخاطبان، افزایش ارتباطات اجتماعی و معرفی برند.
  • تجزیه‌وتحلیل داده‌ها: استفاده از ابزارها و تکنیک‌های تجزیه‌وتحلیل داده برای اندازه‌گیری عملکرد کمپین‌ها، تشخیص میزان موفقیت به دست آمده و ارتقای استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ.

به‌طورکلی، دیجیتال مارکتینگ به شرکت‌ها و کسب‌وکارها کمک می‌کند تا به بهترین شکل ممکن با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند، تبلیغات خود را بهینه‌تر کنند و نتایج مالی بهتری داشته باشند. ازاین‌رو، غافل شدن از دیجیتال مارکتینگ عواقب خطرناکی دارد؛ پس ضروری است که صاحبان بیزینس‌های مختلف، یک دیجیتال مارکتر حرفه‌ای در کنار خود داشته باشند. اینجا است که اهمیت تنظیم قرارداد دیجیتال مارکتینگ مشخص بیش‌ازپیش مشخص می‌شود.

هرچند در ادامه قرارداد digital marketing را به طور کامل معرفی می‌کنیم؛ اما بهتر است همین‌الان به مطلب قرارداد چیست و چگونه تنظیم می‌شود سر بزنید تا اصول کلی قراردادها را بشناسید.

 قرارداد دیجیتال مارکتینگ به چه معنا است؟

قرارداد دیجیتال مارکتینگ، از آن دسته توافقات نوظهوری است که در قانون مدنی به آن اشاره‌ای نشده است. این که ما در قانون مدنی، نام قراردادی را نداشته باشیم، به این معنی نیست که آن توافق حقوقی اعتبار ندارد! بلکه لازم است بدانید اغلب قراردادهای جدید، ذیل ماده 10 این قانون که به اصل آزادی قراردادهای خصوصی معروف است، تنظیم می‌شوند. بر همین اساس باید بگوییم که:

"قرارداد دیجیتال مارکتینگ، موافقت‌نامه‌ای کتبی است که میان کارفرما (شرکت فعال در حوزه دیجیتال مارکتینگ) و مشتری منعقد می‌شود. این قرارداد معمولاً شرایط، اهداف و وظایف مرتبط با اجرای کمپین‌ها و استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال را تعیین می‌کند. در واقع، این توافق‌نامه به شرکت مارکتینگ دیجیتال یا همان کارفرما اجازه می‌دهد تا خدمات مارکتینگی خود را به مشتری ارائه دهد و در ازای این کار، مبلغ معینی را از او دریافت کند."

البته، نوشتن این قرارداد و سایر توافقات شبیه آن، کار دشواری است و نباید خودتان به‌تنهایی نسبت به انعقاد آن اقدام کنید. در همین راستا، وکلای تیم ما آماده‌اند تا ضمن درنظرگرفتن نیازهای کسب‌وکارتان، در تنظیم قرارداد سفارشی دیجیتال مارکتینگ به شما کمک کنند. قراردادهای اختصاصی وکیل‌باشی به شما اطمینان می‌دهد که حقوق و تعهداتتان به‌درستی تأمین شده و با دردست‌داشتن یک موافقت‌نامه استاندارد، آسودگی خاطر بیشتری را تجربه خواهید کرد.

تنظیم قرارداد سفارشی

چه مواردی در قرارداد digital marketing درج می‌شود؟

در متن نمونه قرارداد دیجیتال مارکتینگ، مواد و بندهای متعددی نوشته می‌شود. ارکان و مفاد این قرارداد، همان مواردی هستند که کارفرما و مشتری در مذاکراتشان راجع به آن‌ها به توافق رسیده‌اند. به‌طورکلی مواد این موافقت‌نامه عبارت‌اند از:

مشخصات طرفین

گفتیم که طرفین این توافق، کارفرما و مشتری هستند. حال ممکن است هر دو طرف این قرارداد شخص حقیقی باشند یا شخص حقوقی. درهرصورت، نام و اطلاعات تماس کامل شرکت مارکتینگ دیجیتال و مشتری در این قسمت نوشته می‌شود.

موضوع قرارداد دیجیتال مارکتینگ

در اینجا موضوع قرارداد، خدماتی است که کارفرما به مشتری ارائه می‌کند؛ بنابراین هرگونه خدماتی نظیر بازاریابی محتوا، اجرای کمپین‌های تبلیغاتی در سوشال‌مدیا، سئو سایت و مواردی ازاین‌دست باید در متن توافق‌نامه ذکر شود.

مدت قرارداد

 دیجیتال مارکتینگ از آن کارهایی است که نمی‌توان توقع داشت اثرات و نتایج آن را در زمانی کوتاه مشاهده کرد. به همین خاطر بهتر است مدت قرارداد را حداقل 6 ماه در نظر بگیرید.

مبلغ قرارداد

هزینه‌ای که کارفرما در ازای ارائه خدمات بازاریابی دیجیتال به مشتری ارائه می‌کند، همان مبلغ قرارداد است. علاوه بر مبلغ، شرایط و نحوه پرداخت آن نیز در این توافق نوشته می‌شود.

اهداف قرارداد

موضوع مهمی که متأسفانه اغلب طرفین قراردادهای دیجیتال مارکتینگ به آن توجه نمی‌کنند، ذکرنکردن اهداف قرارداد است. به‌عبارت‌دیگر، اگر شما به‌عنوان مشتری قصد دارید آمار بازدید سایتتان را افزایش دهید، باید شاخصی را برای این موضوع در نظر بگیرید؛ یعنی مشخص کنید که طی 6 ماه آینده کارفرما موظف است آمار بازدیدکنندگان سایت را از 2 هزار بازدید به 4 هزار بازدید برساند.

تعهدات طرفین قرارداد دیجیتال مارکتینگ

تعهدات طرفین در یک قرارداد بازاریابی دیجیتال، به‌صورت کلی به مسئولیت‌ها و وظایفی اشاره دارد که هر طرف در طول همکاری می‌پذیرد. در اینجا تعهدات معمول کارفرما و مشتری را توضیح می‌دهیم.

تعهدات شرکت دیجیتال مارکتینگ (کارفرما)

 کارفرما متعهد است که:

  1. خدمات بازاریابی دیجیتال را مطابق با مفاد قرارداد به مشتری ارائه دهد. این موضوع شامل مواردی همچون تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی، سئوی سایت، تبلیغات گوگل ادورز، ایمیل مارکتینگ، تولید محتوا و سایر خدمات مشابه می‌شود.
  2. شرکت مارکتینگ ملزم است تا اهداف بازاریابی تعیین شده در قرارداد را اندازه‌گیری کرده و گزارش کار منظمی از عملکرد کمپین‌ها و استراتژی‌های انجام‌شده را به کارفرما ارائه دهد.
  3. کارفرما باید حریم خصوصی مشتریان را حفظ کرده و مطابق قوانین موجود، اطلاعات مشتریان را مدیریت کند.

علاوه بر موارد گفته‌شده شما می‌توانید تعهدات دیگری را به این لیست بیفزایید.

تعهدات مشتری

همان‌طور که می‌دانید، مشتری در قرارداد بازاریابی دیجیتال، شخص یا شرکتی است که به دریافت خدمات دیجیتال مارکتینگ نیاز دارد. از جمله مهم‌ترین تعهدات این طرف قرارداد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

1.   مشتری متعهد است که اطلاعات لازم و همین‌طور منابع موردنیاز کارفرما را در اختیار او قرار دهد. این منابع می‌تواند محتوا، دسترسی به وب‌سایت، رمز اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی مشتری و مواردی ازاین‌قبیل باشد. 

2.   مشتری ملزم است که هزینه‌های مرتبط با انجام موضوع قرارداد را به طرف مقابل بپردازد.

3.   مشتری باید با شرکت کارفرما در ارتباط باشد و همکاری‌های لازم را به جا آورد.

فراموش نکنید که این تعهدات نمایانگر مسئولیت‌های اساسی طرفین قرارداد هستند. ازاین‌رو، باید بادقت بسیار زیاد در متن توافق‌نامه تعریف و مشخص شوند تا هر دو طرف از وظایف و تعهداتشان گاهی داشته باشند و همکاری آنان به‌خوبی صورت گیرد.

شرایط فسخ قرارداد دیجیتال مارکتینگ

شرایط و نحوه خاتمه قرارداد از سوی هر یک از طرفین، بایستی به‌درستی و به‌وضوح در موافقت‌نامه مزبور نوشته شود. در سطرهای بعدی راجع به یان مورد بیشتر توضیح می‌دهیم.

قبل از امضای قرارداد دیجیتال مارکتینگ، توصیه می‌کنیم که بادقت قوانین و شرایط مندرج را مطالعه کنید و حتماً از مشاوره حقوقی با وکلای متخصص در حوزه دیجیتال مارکتینگ بهره ببرید. خوشبختانه تیم وکلای وکیل‌باشی از تجربه کافی و دانش فراوانی در این زمینه برخوردار بوده و همواره پاسخگوی سؤالات شما هستند.

مشاوره حقوقی آنلاین

نکات کلیدی قرارداد دیجیتال مارکتینگ

علاوه بر مواد مهم و اساسی این قرارداد، موارد حقوقی زیر نیز اهمیت فراوانی دارند و باید در زمان تنظیم توافق‌نامه موردتوجه قرار گیرند:

حقوق مالکیت معنوی

لازم است که توضیح دهید کدام یک از طرفین، مالکیت اطلاعات، محتوا، و داده‌های به‌دست‌آمده از کمپین‌ها را در اختیار دارد. البته، در غالب موارد، این مشتری است که مالکیت کلیه اطلاعات مرتبط با سایت و شبکه‌های اجتماعی را در دست او قرار دارد؛ بنابراین کارفرما نباید اطلاعات مزبور را به نام خود منتشر نماید.

حفظ محرمانگی اطلاعات

اطلاعاتی که از سوی مشتری در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد، بسیار حائز اهمیت هستند. بر همین اساس، کارفرما ملزم است که از اطلاعات محرمانه مشتری محافظت کرده و از انتشار آن‌ها نیز خودداری کند.

عدم رقابت با سایر رقبا

اطلاعات محرمانه همه کسب‌وکارها برای صاحبان آن‌ها ارزش فراوانی دارد. پس اگر قرار باشد که روزی رقبا از این اطلاعات حیاتی مطلع شوند، آن کسب‌وکار محکومم به شکست خواهد بود. بر همین مبنا، توصیه می‌کنیم که شرط عدم رقابت را در متن قراردادتان بگنجانید تا کارفرما نتواند با قبای شما همکاری کرده و از این طریق به بیزینستان ضربه بزند.

موارد و نحوه فسخ

فسخ یا خاتمه‌دادن یک‌طرفه به قرارداد، شرایط خاص خودش را دارد. به همین دلیل باید مصادیق و دلایل فسخ قرارداد را در متن آن بنویسید. در قرارداد دیجیتال مارکتینگ، مواردی مانند نقض تعهدات و همین‌طور ناتوانی در اجرای قرارداد از سوی یکی از طرفین، می‌توانند عامل فسخ محسوب شوند. پس، چنانچه مشتری در موعد مقرر مبلغ قرارداد را به کارفرما پرداخت نکند، کارفرما می‌تواند قرارداد را به‌صورت یک‌جانبه به پایان برساند؛ مشروط به اینکه چنین موضوعی در توافق‌نامه نوشته شده باشد.

ارجاع اختلاف به داور یا محاکم دادگستری، موارد اضطراری و نسخه‌های قرارداد نیز از دیگر موارد پراهمیت این توافق به شمار می‌آیند. 

و اما جمع‌بندی مطلب

 همان‌طور که در طول این نوشته گفتیم امروزه کسب‌وکارها برای پیشرفت و حتی بقا، چاره‌ای جز استفاده از تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ ندارند. در واقع، شرکت‌‌های فعال در این حوزه می‌توانند به شما کمک کنند تا بیشتر و بهتر از رقبای خود دیده شوید، سود بیشتری به دست بیاورید و برندتان را در این بازار پرهیاهو تثبیت کنید.

در این میان توضیح دادیم که تنظیم قرارداد دیجیتال مارکتینگ به‌عنوان یک ابزار حیاتی در حفاظت از مشتریان و منافع تجاری شما، ضرورت پیدا می‌کند. به‌این‌ترتیب، نحوه تنظیم، موارد فسخ، تعهدات طرفین و چندین نکته طلایی این توافق پراهمیت را بیان کردیم تا شناخت خوبی از این ابزار حقوقی به دست آورید.

چنانچه راجع به تنظیم قرارداد اختصاصی دیجیتال مارکتینگ یا مباحث مطرح شده در این مقاله سؤال یا ابهامی داشتید، آن را در قسمت نظرات بنویسید. مشاوران وکیل‌باشی همواره راهنمای شما هستند. 

 

 

راضیه حبیبی_کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

Hanifi

سلام بسیار مچکرم از مقاله های کاملتون

 

وکیل باشی: از ثبت رضایت شما ممنونیم و خوشحالیم که برای شما مفید و کاربردی بوده.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد دیجیتال مارکتینگ چیست؟

قرارداد دیجیتال مارکتینگ، توافقی رسمی است که میان شرکت مارکتینگ و مشتری منعقد می‌شود. در این توافق جزئیات انجام تکنیک‌های بازاریابی دیجیتال، مبلغ قرارداد، نحوه فسخ و موارد مهم دیگر نوشته می‌شود. 

 

طرفین قرارداد دیجیتال مارکتینگ چه تعهداتی دارند؟

تعهدات شرکت مارکتینگ شامل موارد زیر است:

  1. ارائه خدمات موردنظر مشتری در زمینه سئو سایت، تولید محتوا و...
  2. ارائه گزارش‌های دوره‌ای و ماهانه به مشتری
  3. حفظ حریم خصوصی مخاطبان و کاربرانِ مشتری

تعهدات مشتری عبارت است از:

  1. تامین منابع و اطلاعات مورد نیاز کارفرما
  2. پرداخت به‌مموقع هزینه‌های مالی 
  3. همکاری با دیجیتال مارکتر در انجام کمپین‌ها 

مهم‌ترین شروطی که در قرارداد digital marketing باید بنویسیم چه چیزهایی هستند؟

شرط عدم رقابت و شرط حفظ محرمانگی اطلاعات، 2 شرط حیاتی برای این قرارداد محسوب می‌شوند.