;
1402/10/16 - 10:02

قرارداد مدیریت فضای مجازی یا ادمین شبکه اجتماعی

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم قرارداد مدیر فضای مجازی و نکات آن بپردازیم:

امروزه با گسترش روزافزون اینترنت، استفاده از شبکه های مجازی نظیر اینستاگرام و تلگرام و ... جز زندگی روزمره افراد شده است و کاربرد بسیار زیادی دارد. صاحبان کسب و کارها نیز اعم از کوچک یا بزرگ با عضویت در این رسانهها و استفاده مفید، هم خودشان را معرفی و تبلیغ مینمایند و هم از طریق این رسانه ها بدون پرداخت هزینه گزاف ایجاد سایت اختصاصی فروش محصولات و تبلیغات پر هزینه، به هدف خود میرسند.

در همین راستا، این کسب و کارها نیاز به فردی متخصص و توانمند در این حوزه دارند که اطلاعاتی مفیدی در رابطه با کار الگوریتم شبکه های مجازی داشته باشد تا بتواند صفحه اینستاگرام یا شبکه مربوط به کسب و کار را به گونه ای مدیریت کند تا به اهداف مناسبی برسد. در ادامه قصد داریم به نحوه تنظیم قرارداد مدیریت فضای مجازی و نکات کلیدی قرارداد ادمین فضای مجازی و ارکان قرارداد مدیریت شبکه های اجتماعی پرداخته و ارکان قرارداد استخدام مدیر اینستاگرام و شبکه های مجازی را بیان داریم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

قرارداد مدیریت فضای مجازی چیست؟

مدیریت شبکه اجتماعی یا به عبارتی دیگری سوشال مدیا نیازمند انعقاد قرارداد مربوطه است؛ قرارداد مدیریت شبکه‌های اجتماعی، یک قرارداد همکاری است که با توجه به شرایط کار، خواست کارفرما و موافقت ادمین فضای مجازی به شیوههای متعددی تنظیم میشود. نوع همکاری و شرایط کار، نوع قرارداد را مشخص میکند. بدون شک، شرایط یکسانی برای همه همکاریها وجود ندارد؛ اما هر رابطه کاری باید از قانون ناظر به خود تبعیت کند. "در نمونه متن قرارداد مدیریت فضای مجازی (ادمین شبکه‌های اجتماعی)، مسئولیت نظارت، بررسی، پیگیری و همچنین اجرای تمام موضوعات مربوط به صفحه ‌مجازی، بر عهده مدیر سوشال مدیا یا ادمین آن قرار می‌گیرد."کارفرما میتواند شرح وظایف مشخصی را برای مدیر در نظر بگیرد و به اصطلاح ادمین اینستاگرام یا تلگرام یا سایر شبکه های اجتماعی را استخدام کند، یا اینکه میتواند مسئولیت صفر تا صد مدیریت صفحه مجازی را در قالب قرارداد پیمانکاری ادمین فضای مجازی به او بسپارد. این گونه موارد، به شرایط کاری، ویژگیها و تواناییهای مدیر صفحه اجتماعی بستگی خواهد داشت.

قرارداد مدیریت شبکه های اجتماعی 

تنظیم فرم قرارداد مدیر شبکه های اجتماعی به صورت قرارداد پیمانکاری:

با استفاده از فرم قرارداد مدیر شبکه اجتماعی به صورت پیمانکاری، نیروی انسانی متخصص (ادمین) ، متعهد میشود که با توجه به خواست و نظر شما، امور مشخصی را در حوزه شبکههای اجتماعی، مانند اینستاگرام، یوتیوب و تلگرام و انجام دهد. برای مثال ممکن است موضوع قرارداد شما افزایش تعداد کاربران صفحه اجتماعی باشد. در این زمان، باید در بخش موضوع قرارداد به صراحت درباره این مسأله توضیح دهید. 

نحوه تنظیم قرارداد استخدام ادمین فضای مجازی چگونه است؟

قرارداد استخدام ادمین برای فضای مجازی به مانند قرارداد طراحی گرافیک، در دسته قراردادهای خصوصی قرار میگیرد که دایره وسعت این قرارداد ها را ماده 10 قانون مدنی تعیین نموده است.

ماده 10 قانون مدنی: "قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشند، نافذ است."

نحوه تنظیم قرارداد مدیریت شبکه های اجتماعی ممکن است، به اشکال زیر است:

  • قرارداد پیمانکاری
  • قرارداد کار
  • قرارداد مشارکت

هریک از این اشکال قرارداد، آداب و مقررات خاص خود را در پی خواهد داشت. در ادامه به توضیح هر یک از دستهها میپردازیم.

تنظیم فرم قرارداد مدیر فضای مجازی به صورت قرارداد کار و استخدام:

عنوان قرارداد کار مدیر فضای مجازی یا ادمین سوشال مدیا، به این معنا است که برای استخدام مدیر شبکه اجتماعی، باید از قرارداد کار استفاده شود. با تنظیم در قرارداد کار، رابطه کارگری و کارفرمایی حکم فرما است و مدیر شبکه در ساعت کاری معین در شرکت شما حضور خواهد داشت؛ در واقع باید گفت، قراردادهای استخدامی تابع شرایط و ضوابط خاص خود هستند که دانستن این ضرورت ها در قراردادهای استخدامی، خالی از لطف نیست. به همین دلیل، به شما توصیه می‌کنیم با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی، از راهنمایی های وکلای متخصص بهره گرفته تا با علم و آگاهی نسبت به قرارداد مورد نظرتان اقدام کنید.

 

مشاوره حقوقی

تنظیم فرم قرارداد ادمین فضای مجازی به صورت قرارداد مشارکت:

یکی از بهترین قراردادهایی که میتوانید از آن استفاده کنید، قرارداد شراکت مدنی است. دو یا چند شخص با هدف و قصد مشترک، میتوانند در یک حوزه کاری فعالیت کنند. در این قرارداد نیز مدیر شبکه اجتماعی با دو یا چند شخص دیگر قرارداد شراکت امضا میکند. با توجه به ماهیت شراکت، این قرارداد ممکن است به روشهای مختلف تنظیم شود. البته نکته ای که باید به آن توجه نمود این است که قرارداد مدیریت شبکه های اجتماعی اغلب به شکل دور کاری تنظیم می‌شود، بدین صورت که مدیر یا ادمین نیازمند حضور در مکان معینی برای انجام وظیفه و تعهد خود نیست، اگر قصد دارید قراردادتان را به شکل دورکاری و فریلنسری منعقد کنید، حتماً باید نکات تنظیم قرارداد فریلنسری را بدانید و با توجه به این اطلاعات، متن قرارداد خود را تدوین نمایید.

نحوه تنظیم و نکات قرارداد مدیریت شبکه های اجتماعی:

حال در این بخش قصد داریم ارکان قرارداد مدیریت فضای مجازی را بیان داریم. عمومات نگارش و تنظیم این قرارداد از قرار ذیل میباشد:

مشخصات طرفین قرارداد:

مانند هر قرارداد دیگری باید مشخصات دقیق طرفین قرارداد، چه شخص حقیقی باشند چه حقوقی نوشته شود. همچنین آدرس دقیق صفحه مجازی مورد نظر که موضوع قرارداد است. مثلا نام صفحه در اینستاگرام یا نام کانال در تلگرام که ادمین بایست آن را مدیریت نماید.

موضوع قرارداد مدیریت شبکه های اجتماعی:

در این بند باید شرح دقیق موضوع قرارداد را ذکر کنید. برای این منظور باید به آدرس دقیق صفحه مورد نظر و موضوع آن اشاره کرد. منظور از اشاره به موضوع صفحه این است که پس از درج نام صفحه قید کرد که حوزه فعالیت صفحه مثلا در زمینه خدمات تاکسی اینترنتی است. همچنین تعداد دنبالکنندگان فعلی صفحه و تعداد پستهای آن (اگر پیش از این فعالیتی داشته است) را میتوان قید کرد.

مدت قرارداد مدیریت فضای مجازی:

تعیین تاریخ دقیق امضا و شروع همکاری و پایان قرارداد اهمیت زیادی دارد که باید در هر قراردادی به آن توجه کرد؛ در واقع مدیر اینستاگرام یا سایت باید بداند تا چه مدت باید برای کارفرما کار کند.

مبلغ قرارداد:

تعیین دستمزد مدیر فضای مجازی و نحوه پرداخت آن نیز در این بند تعیین تکلیف میشود همچنین میبایست نحوه پرداخت هزینه ها به صورت دقیق مشخص شود تا امکان بروز اختلاف میان مدیر شبکه مجازی و کارفرما به حداقل خود برسد.

تعهدات مالک صفحه مجازی (کارفرما):

مهمترین تعهد مالک صفحه، پرداخت مبلغ قرارداد مطابق توافق است. همچنین وی تعهد دارد تا رمز عبور برای ورود به صفحه را در اختیار admin بگذارد و همچنین همکاریهای مورد نیاز را در جهت دسترسی مدیر به اطلاعات لازم، به عمل بیاورد.

تعهدات ادمین صفحه مجازی (مدیرشبکه های مجازی):

تعهدات ادمین باید با جزئیات ذکر شود. به طور مثال: تولید محتوای روزانه در ساعات مشخص و با شرایط معین (ساخت عکس یا متن خاص)، پاسخگویی به پیامهای کاربران، حفاظت از رمز عبور صفحه، استفاده از شگردهای موجود برای افزایش بازدید صفحه (مثل استفاده از هشتگ و) میتواند از وظایف یک ادمین باشد. فراموش نکنید اگر از اصطلاحات فنی خاص یک نرمافزار استفاده میکنید، در ابتدای قرارداد این اصطلاحات را تعریف کنید. مثلا کلماتی مانند دایرکت، هشتگ، اکسپلور و که مختص شبکه اجتماعی اینستاگرام هستند میتوانند با تلقی مشترک طرفین قرارداد تعریف شوند.

محرمانگی اطلاعات در قرارداد مدیر شبکه های اجتماعی:

تردیدی نیست که از ملزومات کار یک مدیر، دسترسی به اطلاعات و جزئیات صفحهای است که آن را اداره میکند. همچنین ممکن است بنا به موقعیت کسب و کار صفحه مذکور، اطلاعات شغلی زیادی از آن کسب و کار و یا از مشخصات و اطلاعات کاربران و مخاطبان صفحه، در اختیار ادمین قرار داشته باشد.

به همین خاطر توصیه میشود استفاده از قرارداد محرمانگی اطلاعات و تعهد ادمین به عدم افشای اسرار را کاملاً جدی بگیرید و از اطلاعات کسب‌‌ و کار و مشتریان خود حفاظت کنید.

مالکیت صفحه و اطلاعات:

در این بند توصیه میشود تا به صراحت تعیین کنید که مالک صفحه، مالک اطلاعات آن نیز است و admin نمیتواند در خصوص محتوای تولید شده ادعایی مطرح کند. اگر چه میتوان خلاف این موضوع نیز توافق کرد.

فورس ماژور:

تعیین تکلیف موضوع فورس ماژور در قرارداد استخدام ادمین شبکه های اجتماعی، اهمیت زیادی دارد. مصادیق فورس ماژور در این موضوع میتواند قطعی موقت و موردی و یا سراسری اینترنت باشد که عملا بروز رسانی محتوای صفحه را غیرممکن میکند؛ نظیر فیلترینگ اینترنت که امکان ادامه کار مدیر را غیر ممکن میکند.

حل و فصل اختلافات:

در این بند میتوان به ساز و کارهای مورد نظر برای حل اختلافات احتمالی مالک صفحه و مدیر آن اشاره کرد. توسل به مذاکره، داوری و یا شکایت قضایی، روشهای مرسوم در حل اختلافات قراردادی محسوب میشوند. در نهایت انتخاب داوری در قرارداد، تأثیر بهتری در افزایش سرعت رسیدگی به اختلافات و جلوگیری از اتلاف زمان و انرژی طرفین خواهد داشت.

نسخههای قرارداد مدیریت فضای مجازی:

فراموش نکنید که حداقل دو نسخه از قرارداد را تنظیم کنید و در اختیار هر دو طرف قرارداد بگذارید تا امکان استناد مدیر و یا مالک صفحه به بندهای قرارداد همواره فراهم باشد.

سخن پایانی:

در این مقاله تلاش کردیم شما را با تعریف قرارداد ادمین اینستاگرام، ارکان مهم قرارداد مدیریت فضای مجازی و همچنین تعهدات کارفرما و ادمین صفحات مجازی، آشنا کنیم. در نهایت باید اشاره کرد که تنظیم قرارداد مذکور، به صورت دقیق و استاندارد می‌تواند به شما کمک شایانی کند تا بتوانید از حقوق خود دفاع کرده و قراردادی امن با طرف مقابل خود منعقد کنید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

وکیل یعقوبی

سلام ممنون از مقاله خوبتون. سوالی که داشتم توی متن نوشته شده انتخاب داوری برای این قرارداد یعنی چی؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام ممنون از نظر مثبت شما. میتونید برای آشنایی کامل با قرارداد داوری به لینک نکات قرارداد داوری وکیل باشی مراجعه کنید و اگر سوالاتتون برطرف نشد از مشاوران ما کمک بگیرید

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

ادمین فضای مجازی و اینستاگرام در قرارداد مدیر شبکه های اجتماعی چه وظایفی دارد؟

از برخی تعهدات مدیر اینستاگرام می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. فعالیت در زمینه تولید محتوای مرتبط با سیاست فکری اکانت مورد نظر
  2. تولید محتوای گرافیکی، انیمیشنی و… برای پست‌ها و استوری‌ها
  3. رسیدگی به سفارشات مربوط به محصول اختصاصی پیج اینستاگرام

چه مواردی در بند موضوع قرارداد مدیریت فضای مجازی باید درج نمود؟

مواردی نظیر:

نگارش پست و استوری مرتبط با موضوع پیج

داشتن تعامل و همکاری با پیج‌های مرتبط

حفظ محرمانگی اسرار کارفرما

پاسخدهی و رسیدگی به کامنت و دایرکت

و هر مورد دیگری که هنگام انعقاد قرارداد مدیریت فضای مجازی، مورد توافق طرفین قرارداد قرار گیرد.

کارفرما در قرارداد مدیریت صفحات مجازی چه تعهداتی دارد؟

در متن قرارداد مدیریت فضای مجازی تعهدات کارفرما نیز باید ذکر گردد؛ از جمله:

1-پرداخت حقوق و حق الزحمه ادمین (مدیر)

2-پرداخت هزینه اینترنت ادمین (در صورت توافق)

3-دردسترس گذاشتن به موقع اشناد و تصاویر مورد نیار ادمین

و هر مورد دیگری که هنگام انعقاد قرارداد، مورد توافق طرفین قرار گیرد.