;
1402/10/16 - 10:06

بررسی قرارداد برنامه نویسی

اگر ضرورت داشتن یک قرارداد دقیق را احساس می‌کنید و می خواهید که اطلاعاتی در این باره به دست بیاورید به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این نوشتار با ما همراه باشید.

وقوع اختلاف نظرهای بسیار بین کارفرما و برنامه نویس و به تبع آن قطع همکاری و ورود خسارات عمده به ایشان از پیامدهای نبود قرارداد برنامه نویس، میان طرفین است. قراردادی که به صورت دقیق تنظیم شده باشد و در بر گیرنده تمام نکات ریز و فنی باشد، می‌تواند به راحتی از بروز اینگونه موارد پیشگیری کرده و خیالی راحت و همچنین آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد؛ از این رو در این مقاله وکیل‌باشی قصد داریم برای شما از قرارداد برنامه نویسی و نکاتی که به شما جهت تنظیم قرارداد مذکور کمک کند، سخن بگوییم. با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

قرارداد برنامه نویسی چیست و بین چه افرادی منعقد میگردد؟

زمانی که کارفرما و برنامه نویس بخواهند همکاری جدیدی را با یکدیگر آغاز نمایند، به جهت اینکه در آینده دچار اختلاف نظر نگردند، توافقات خود را ضمن یک متن کتبی به نام قرارداد کد نویس درج میکنند؛ بنابراین قرارداد برنامه نویسی مابین طراح (برنامه نویس) و کارفرما منعقد میشود و در بردارنده مشخصات طرفین، مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن، مدت زمان تحویل پروژه، همچنین سایر شرایط و تعهدات طرفین است و به موجب آن برنامه نویس ملزم به طراحی و نوشتن موضوع مورد نظر سفارش دهنده است؛ در مقابل کارفرما نیز متعهد به پرداخت دستمزد و سایر هزینه های مورد توافق میباشد. قرارداد برنامه نویسی به دسته‌بندی های متعددی از جمله برنامه نویسی اندروید، برنامه نویسی آی او اس، طراحی نرم افزار و طراحی سایت یا اپلیکشن تقسیم شده و میتواند در قالب قرارداد پیمانکاری یا به صورت استخدام و قانون کار منعقد شود. قرارداد برنامه نویس در زمره قراردادهایی است که باید با دقت فراوان تنظیم گردد؛ بنابراین چنانچه به دنبال قرارداد مذکور هستید، به شما توصیه می‌کنیم از فرم قرارداد استخدام برنامه نویس موجود در سایت وکیل‌باشی بهره مند شوید.

قرارداد برنامه نویسی

موضوع قرارداد برنامه نویسی چه می باشد؟

یکی از دیگر از موارد بسیار مهمی که باید در قراردادهای مربوط به این زمینه و یا هر نوع قرارداد دیگری که می خواهید آن را منعقد نمایید، به آن توجه کنید این است که باید موضوع قرارداد را تعیین کنید. زیرا اگر این کار را انجام ندهید و موضوع آن را مشخص نکنید، ممکن است عواقب نامناسبی را در پیش روی خود ببینید. اگر بخواهیم از موضوع این قرارداد صحبت کنیم باید بگوییم طراحی کردن و سپس پیاده سازی بهینه ی نرم افزار مد نظر، از سوی پیمانکار یا همان مجری موضوع قرارداد به حساب می آید. این کار باید در چارچوب اصول طراحی و صورت بگیرد و تمامی استاندارد های لازم در آن رعایت شده باشد. از طرفی باید مطالب مد نظر درخواست کننده که طراحی نرم افزار را سفارش داده است، کاملاً در آن لحاظ شود و خواسته های او نظراتش در این مورد کاملا برآورده شود. این مطالب را می تواند در بخش پیوست قرارداد به صورت جزیی مطرح کرد و بعد از حصول توافق از سوی دو طرف قرارداد (یعنی همان سفارش دهنده و ارائه دهنده) به امضای آن ها رساند.

نحوه محاسبه هزینه قرارداد برنامه نویس:

به هنگام سفارش، قرارداد مبلغ آن در هر قراردادی که باشد از موارد مهمی است که باید حتماً در آن ذکر شود. در واقع یکی از مسائلی که قبل از تنظیم توافق پیرامون برنامه‌نویسی، برای کارفرما ممکن است پیش آید، سوال درباره نحوه محاسبه هزینه قرارداد است. در این باره باید گفت مبلغ قرارداد طراحی نرم افزار می توان این پیشنهاد را ارائه کرد: بهترین حالت برای توافق در باره ی مبلغ قرارداد در این زمینه این است که پرداخت آن را در سه مرحله قید کنیم. این مبلغ باید از سوی درخواست کننده به پیمانکار پرداخت شود. این مرحله ها از این قرار است :

  • پرداخت پیش پرداخت به هنگام امضا کردن قرارداد، این مبلغ باید به میزان 50 درصد از کل مبلغ باشد.
  • پرداخت حدود سی درصد از کل مبلغ بعد از آن که طرح توسط برنامه نویس ارائه شد و کارفرما آن را تایید کرد.
  • پرداخت حدود بیست درصد از مبلغ کل قرارداد، بعد از آن که طرح کد نویسی شد و کارفرما هم آن را تایید کرد. در این هنگام طرح ارائه شده باید در بر دارنده ی تمامی جوانب باشد و عملکرد درستی هم داشته باشد.

با تعیین مبلغ قرارداد و همچنین نحوه پرداخت آن، امکان بروز اختلاف میان کارفرما و برنامه نویس به حداقل خود خواهد رسید؛ چراکه یکی از مهمترین چالشهایی که در زمینه برنامه نویسی پروژه ای یا فریلنسری واقع میگردد، اختلاف بر سر مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن خواهد بود؛ به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنیم با ثبت درخواست مشاوره آنلاین، جهت تنظیم قرارداد خود از راهنمایی و پشتیبانی وکلای مجموعه ما بهره مند شوید.

انواع قرارداد برنامه نویسی نرم افزار چیست؟

اگر قصد دارید که از یک قرارداد مناسب برای طراحی سایت و یا طراحی نرم افزار (software designing) و برنامه نویسی سایت استفاده کنید، باید در ابتدا از نکات مهم تأثیرگذار در تنظیم قرارداد طراحی سایت مطلع باشید و بدانید که میتوانید از چند روش به این خواسته دست پیدا کنید: این روش ها از این قرار است: بهره گیری از قالب های آماده برای قرارداد طراحی نرم افزار: در این روش، پیمانکار یا همان ارائه دهنده که طرف دوم قرارداد نیز هست، خواسته های درخواست دهنده را در نظر می‌‍گیرد و بر همان اساس، یک سری از قالبهای آماده خود را در زمینه طراحی که از پیش در اختیار دارد، مورد استفاده قرار میدهد.

نکتهای که باید در این مورد به آن اشاره کرد این است که همان طور که گفتیم قالبهای مد نظر از پیش موجود هستند و از این رو می توان گفت که سفارش دهنده نمی تواند آن را تغییر دهد و مطالب خود را در آن اعمال نماید. البته در برخی از موارد این امکان وجود دارد و البته در این موارد نیز مبلغ قرارداد کمی بالاتر می رود و باید مبلغ بیشتری را بابت آن پرداخت نمایید. انجام طراحی بر اساس خواسته ی درخواست دهنده : گاهی پیش می آید که درخواست دهنده ی قرارداد، مطالب خاصی را در ذهن خود دارد و از پیمانکار درخواست می کند که آن طرحی را برای او در نظر بگیرد که بر اساس خواسته های خودش تنظیم شده است و آن را به شکل اختصاصی ، برای او طراحی کند. از آنجا که در طراحی بر اساس خواسته ی درخواست دهنده ، باید مطالب اختصاصی در نظر گرفته شود، مبلغ آن بیشتر از حالت اول است. در این نوع طراحی، مجری موظف است که ویژگی ها و ساختار نرم افزار را به با توجه به خواسته های سفارش دهنده انجام دهد.

هنگام سفارش قرارداد برنامه نویسی چگونه به خدمات پشتیبانی اشاره کنیم؟

یکی از مطالب مهمی که باید در طراحی نرم افزار به آن توجه کرد این است که باید به خدمات پشتیبانی آن توجه کرد. در خدمات پشتیبانی باید هر نقصی که منجر می شود عملکرد درست نرم افزار با اختلال مواجه شود، برطرف شود. این مورد باید بر طبق نکته هایی انجام شود که طرفین بر سر آن توافق کرده اند. یکی دیگر از مطالبی که در خدمات پشتیبانی باید مد نظر قرار بگیرد این است که باید کار کردن با بخش های گوناگون سایت باید به سفارش دهنده آموزش داده شود به گونه ای که او بتواند به شیوه ی صحیح آن را مدیریت نماید. بر اساس قرارداد، این مطالب باید توسط ارائه دهنده ی خدمات به طرف دوم قرارداد آموزش داده شود.

لازم به ذکر است که اکثراً در قراردادهای طراحی نرم افزار این گونه پیش بینی می شود که پیمانکار طرح موظف است که خدمات پشتیبانی را از موقعی که نرم افزار راه اندازی می شود ، برای مدتی بین 1 الی 3 ماه کاملا رایگان ، برای درخواست دهنده ، ارائه نماید. اگر این پشتیبانی احتیاج به تمدید داشته باشد، باید توافقات مجزایی برای آن در نظر گرفته شود و وجهی جداگانه برای آن نیز پیش بینی شود؛ به این منظور قرارداد پشتیبانی سایت بین ایشان منعقد خواهد شد. گاهی این مورد پیش می آید که در حین اجرای کار، سفارش دهنده ی کار یا همان کارفرما، می خواهد که در برخی از زمینه ویژگی های جدیدی به کار اضافه شود یا محصول مد نظر کمی توسعه یافته تر شود، یا در ابعاد دیگری تلاش هایی انجام شود، در این گونه موارد، ضروری است که یک قرارداد تازه میان طرفین به امضا برسد.

انواع فرم قرارداد برنامه نویسی چیست؟

به هنگام سفارش قرارداد، باید به این نکته توجه کنید که : استفاده از قراردادهای آماده در قالب های مشخص: این مدل یکی از انواع رایج قراردادها برای طراحی نرم افزار است. در این مدل، پیمانکار یا همان مجری (کد نویس)، درخواست سفارش دهنده یا همان کارفرما را در نظر می گیرد و بر اساس خواسته ها و نیازهای او، از قالب هایی که از قبل آماده بوده است و آن ها را در اختیار داشته است، استفاده می کند . باید بدانید که با توجه به این که در این مدل از سفارش قرارداد، طرح مد نظر از قبل آماده بوده است، دیگر هیچ کدام از طرفین قدرت آن را ندارند که در آن دست ببرند، آن را تغییر دهند و یا خواسته های جدیدی را در باره ی آن به آن اضافه کنند. از طرفی دیگر، قرارداد طراحی سایت ورد پرسی نیز، گونه ای دیگر از این قرارداد است. البته در برخی از حالت های جزیی این امکان وجود دارد اما این امر سبب می شود تا مبلغ قرارداد سفارشی، تا حدودی افزایش پیدا کند. در این حالت ، سفارش دهنده ، می تواند با پرداخت مبلغ بیشتری، قراردادی را که کاملا با خواسته های او مطابق است، به دست بیاورد.

سخن پایانی:

همانگونه که ملاحظه نمودید، در این مقاله با تعریف قرارداد برنامه نویسی، ارکان مهم و نکات کلیدی قرارداد برنامه نویسی آشنا شدیم. در نهایت به شما پیشنهاد می‌کنیم، برای این که بتوانید به راحتی یک قرارداد حرفه ای را در کوتاه ترین مدت تهیه و تنظیم کنید و نگران عواقب ناشی از ناآگاهی در این زمینه نشوید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که از توانایی های سامانه حقوقی وکیلباشی که از وجود یک تیم متشکل از برجسته ترین وکیل های پایه یک دادگستری بهره می برد، استفاده کنید و با دانلود قرارداد مورد نظر خود، در کوتاه ترین زمان آن را کامل و جامع تحویل بگیرید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

فاطمه کرم زاده

سلام من قراره یک برنامه نویس رو استخدام کنم امکانش هست به جای پشتیبانی رایگان توی قرارداد مبلغ قرارداد رو بیارم پایین؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام ممنون از پیام شما. بله تنظیم قرارداد طبق توافقات هر دو طرف انجام میشه. جهت اطمینان بیشتر میتوانید از خدمات مشاوره حقوقی وکلای متخصص بهره ببرید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد برنامه نویسی به طور کلی چیست و به چه معناست؟

زمانیکه کارفرما و برنامه نویس بخواهند همکاری جدیدی را با یکدیگر آغاز نمایند به جهت اینکه در آینده دچار اختلاف نظر نگردند، توافقات خود را ضمن یک متن کتبی به نام قرارداد درج می‌کنند؛ بنابراین قرارداد برنامه نویسی مابین طراح (برنامه نویس) و کارفرما منعقد می‌شود و در بردارنده مشخصات طرفین، مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن، مدت زمان تحویل پروژه، همچنین سایر شرایط و تعهدات دو طرف قرارداد است.

ارکان مهم و کلیدی در قرارداد برنامه نویس شامل چه مواردی است؟

1-مشخصات طرفین

2-موضوع قرارداد

3-مدت قرارداد

4-هزینه قرارداد برنامه نویس

5-نحوه پرداخت هزینه

6-تعهدات برنامه نویس

7-تعهدات کارفرما

8-مرجع حل اختلاف

9-نسخ قرارداد

10-موارد فسخ

11- فورس ماژور

در تنظیم قرارداد برنامه نویس تعهدات کارفرما و پیمانکار شامل چه مواردی است؟

در قرارداد برنامه نویس، طرفین قرارداد شامل برنامه نویس و کارفرما تعهدات و شرایطی دارند که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کارفرما:

  • تعهد به ارائه کلیه اطلاعات و اسناد موردنیاز برای اجرای پروژه به پیمانکار
  • تعهد به پرداخت مبلغ قرارداد در زمان‌های مقرر شده در قرارداد

برنامه نویس:

  • تعهد به ارائه کلیه اطلاعات و اسناد موردنیاز برای اجرای پروژه به پیمانکار
  • تعهد به پرداخت مبلغ قرارداد در زمان‌های مقرر شده در قرارداد
تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل