;
1402/10/16 - 10:38

مدیریت پیمان چیست و چه قوانین و شرایطی دارد

در این مقاله قصد داریم به بررسی شرایط مدیریت پیمان و قوانین آن بپردازیم:

مدیریت پیمان یکی از انواع قراردادهای پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود. علت این امر عبارت است از پیچیدگی‌های فنی و اجرایی، تنوع تخصص‌های مورد نیاز، لزوم هماهنگی بین طراحی در فازهای معماری، سازه و تأسیسات و شرایط اجرایی، حجم بسیار زیاد فعالیت‌ها و تعدد افراد، سازمان‌ها و صنایع درگیر در یک پروژه و ... .

مدیریت پیمان نوعی قرارداد است که با توجه به قوانین ذکر شده در آن مالک، کارفرما و یا شرکت شخصی را برای مدیریت کل پروژه ساخت، انتخاب می نماید. وظایف پیمانکار پس از امضای این قرارداد شامل تعیین روش های اجرای پروژه، تعیین برنامه برای اجرای پروژه، استخدام افراد متخصص در بخش های مختلف پروژه و … می باشد. در ادامه قصد داریم شما را با تعریف مدیریت پیمانکاری به طور کامل آشنا کنیم.

قرارداد مدیریت پیمان چیست؟

"قرارداد مدیریت پیمان {Contract Management} توافقی است که میان طرفین برای مدیریت پیمان از جمله مشاوره، طراحی، ساخت و اجرا، نگهداری و تعمیرات، تحویل موضوع پیمان منعقد می‌شود. این توافق شامل تمامی شرایط و جزئیات مربوط به انجام پیمان است و شامل مواردی مانند مشخصات فنی، زمان‌بندی، شرایط پرداخت، گارانتی، تضمین کیفیت، مسئولیت‌های طرفین و... می‌باشد. هدف اصلی از بستن قرارداد مدیریت پیمان، ایجاد روابط قانونی و شفاف میان طرفین و همچنین کاهش احتمال اختلافات در طول اجرای پروژه و افزایش کیفیت انجام پروژه است."

مشاور در قرارداد مدیریت پیمان نیز نقش مهمی برعهده دارد و سبب می‌شود ریسک‌ها و خطرات فنی و عملیاتی پروژه به حداقل برسد و از لحاظ مالی پروژه امنیت بیشتری را داشته باشد. مشاوران به نوعی رابط میان خواسته‌ها و نظرات کارفرما با پیمانکار هستند.به همین خاطر انتخاب مشاور توسط کارفرما یک اقدام حیاتی و مهم است چرا که یک مشاور مناسب می‌تواند سرعت انجام پروژه و همچنین امنیت مالی آن را به حداکثر برساند و در نهایت رضایت کارفرما را از پروژه نهایی به دست آورد.

قرارداد مدیریت پیمان دارای 2 زیر مجموعه می‌باشد که هر کدام به خودی خود سبک متفاوتی از قرارداد ها می‌باشند.

  • قرارداد مدیریت پیمان درصدی

  • قرارداد مدیریت پیمان دستمزدی

در ادامه به توضیح هرکدام جداگانه خواهیم پرداخت.

قرارداد مدیریت پیمان درصدی:

در این نوع قرارداد مانند قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان، پیمانکار مدیر اصلی پروژه محسوب می‌شود و کارفرما تمام هزینه‌های اجرای پروژه را به‌عنوان تن‌خواه گردان در اختیار او قرار می‌دهد. پیمانکار با اعلام قیمت‌ها به کارفرما و با جلب موافقت او، خرید مصالح و پرداخت دستمزد نیروهای کار را انجام می‌دهد. در نوع درصدی قرارداد مدیریت پیمان، دستمزد پیمانکار برای مدیریت پروژه بر اساس درصد مشخصی از کل هزینه اجرای پروژه تعیین می‌شود.

قرارداد مدیریت پیمان دستمزدی:

این قرارداد دقیقاً مثل قرارداد قبلی یعنی «قرارداد مدیریت پیمان درصدی» است. تنها تفاوتش این است که دستمزد پیمانکار برای اجرای پروژه بازسازی و تعمیرات ساختمان به‌صورت درصدی از کل مبلغ هزینه پروژه نیست؛ بلکه این دستمزد به‌صورت یک مبلغ ثابت در زمان عقد قرارداد بین کارفرما و پیمانکار توافق می‌شود. در این نوع قرارداد، درگیری و زمان‌بربودن پروژه برای کارفرما و پیمانکار نیز مانند قرارداد درصدی مدیریت پیمان است.

مزایای روش مدیریت پیمان چیست؟

روش مدیریت پیمان به دلیل داشتن قراردادی شفاف و دقیق بین طرفین، با مزایای زیر همراه است:

1. کاهش خطرات: با بستن قرارداد مدیریت پیمان، مشخص می‌شود که هر طرف چه مسئولیت‌هایی دارد و در صورت عدم انجام تعهدات خود متحمل چه عواقبی خواهد بود. این امر باعث کاهش خطرات و افزایش اطمینان برای طرفین می‌شود.

2. مدیریت هزینه‌ها: با داشتن یک قرارداد شفاف، هزینه‌های پروژه مشخص شده و به راحتی محاسبه می‌شود که این امر باعث کاهش هزینه‌ها و افزایش کنترل هزینه‌های پروژه خواهد شد.

3. بهبود کیفیت اجرای پروژه: در این قرارداد مشخص می‌شود که هر طرف چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارد و باید چه کارهایی را انجام دهد؛ این موضوع بهبود کیفیت اجرای پروژه و کاهش خطاهای احتمالی را به دنبال خواهد داشت.

4. کاهش زمان اجرا: با داشتن یک قرارداد اصولی و صحیح، زمان انجام پروژه به راحتی محاسبه شده و زمانبندی پروژه به بهترین شکل اجرا خواهد شد.

5. رعایت حقوق طرفین: با داشتن یک قرارداد شفاف، حقوق هر طرف برای انجام کار مشخص می‌شود و در صورت رعایت قرارداد، هر طرف حق خود را از طریق قانون به دست می‌آورد.

6. افزایش رضایتمندی طرفین: در قرارداد مدیریت پیمان، پروژه به صورت دقیق و شفاف انجام می‌شود و احتمال بروز اختلافات کاهش می‌یابد 

در کل، روش مدیریت پیمان باعث بهبود کیفیت، کاهش هزینه و زمان، افزایش اعتماد و رضایتمندی طرفین، تسهیل در ارتباط و افزایش شفافیت در روابط بین طرفین خواهد شد.

مفاد فرم قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان چیست؟

آنچه که باید در تدوین یک نمونه قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان در نظر داشت از قرار ذیل می‌باشد.

ماده ۱- مشخصات طرفین

ماده ۲- موضوع قرارداد

ماده ۳- مدت قرارداد

ماده ۴- مبلغ قرارداد

ماده ۵- نحوه پرداخت مبلغ

ماده ۶- مشخصات فنی قرارداد

ماده ۷- تعهدات کارفرما

ماده ۸- تعهدات پیمانکار

ماده ۹- فسخ قرارداد

ماده ۱۰- سایر موارد

ماده ۱۱- تعیین مرجع حل اختلاف

ماده ۱۲- نسخ قرارداد

تنظیم این قرارداد امری حساس بوده و نیازمند دانش و آگاهی کافی در این زمینه است؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از راهنمایی وکلای متخصص بهره‌مند شوید.

 

مشاوره حقوقی

نکات فرم قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان چیست؟

تدوین قرارداد کار افراد متخصص است و نباید آن را سطحی پنداشت. این قرارداد نکات مهمی دارد که باید در زمان نوشتن قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان، مورد نظر قرار بگیرد؛ از جمله:

  • مدیر (نماینده پیمانکار) باید یک نسخه از قراردادهای منعقده با پیمانکاران و پیمانکاران جزء را به کارفرما تحویل دهد.

  • به یاد داشته باشید که تمامی پرداخت‌ها به پیمانکاران و پیمانکاران جزء باید بر اساس درصدهای پیشرفت کار صورت عموماً صورت می‌گیرد.

  • مدیر باید با توجه به نقشه‌ها و مشخصات فنی و اجرایی، هزینه‌های اجرایی پروژه را برآورد اولیه نماید و پس از تأیید کارفرما شروع به عملیات اجرایی نماید.

  • مدیر در حقیقت امین کارفرما بوده و موظف است تا در تمام مراحل اجرای ساختمان رعایت ضابطه و صلاح کارفرما بنماید.

  • پیمانکار موظف است صورت هزینه‌های انجام شده با تأیید مهندس ناظر را تهیه نماید و آن را حداکثر هر …. روز یک بار به کارفرما ارائه نماید.

  • مدیر باید بیمه ماهانه و بیمه حوادث کارگران و تمامی عوارض و حقوق دولتی متعلقه را پس از تأیید کارفرما پرداخت نماید. همچنین پس از خاتمه کار مفاصاحساب بیمه و سایر پرداختی‌ها را به کارفرما تحویل بنماید.

  • در قرارداد مدیریت پیمان باید درج گردد که مدیر تحت هیچ شرایطی حق واگذاری موضوع این قرارداد را به شخص دیگر ندارد.

  • پیمانکار از زمان تحویل کارگاه تا تاریخ تحویل موقت ساختمان به کارفرما، مسئولیت نگهداری و حراست از ساختمان و اجناس خریداری شده موجود در محل ساختمان را بر عهده دارد.

  • مسئولیت تمامی عملیات اجرایی ساختمان، تعیین پیمانکاران برای هر یک از قسمت‌های ساختمان و عقد قرارداد با آن‌ها به عهده مدیر می‌باشد.

  • تهیه و خرید کلیه مصالح و خرید یا اجاره لوازم و ابزار و ماشین آلات مورد نیاز به هزینه کارفرما به عهده پیمانکار می‌باشد.

  • اقدام برای اخذ انشعابات آب، برق، گاز و غیره به نمایندگی و به هزینه کارفرما از وظایف پیمانکار است.

  • از اساسی‌ترین وظایف مدیر، نظارت کامل و دقیق و ایجاد هماهنگی‌های لازم در اجرای به موقع و صحیح ساختمان می‌باشد.

این موارد بخشی از تعهدات کارفرما و پیمانکار است. لازم به ذکر است که طرفین اعم از کارفرما و اجراکننده می‌توانند هر شرطی که خلاف قوانین نباشد را در متن قرارداد خود تصریح کرده و ایفا کند.

سخن پایانی

همانطور که در این مقاله از وکیل‌باشی مطالعه کردید، تلاش کردیم شما را با قرارداد مدیریت پیمان و شرایط و نکات آن آشنا کنیم. در نهایت باید گفت. به خاطر داشته باشید که اگر شما نیز درصدد انعقاد قرارداد پیمانکاری مدیریت پیمان طبق قانون کار ایران و سایر مقررات هستید، می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی،  قراردادی مختص خودتان با رعایت تمام نکات و شروط مدنظرتان داشته باشید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

تعهدات طرفین در قرارداد مدیریت پیمان چه تضمینی دارد؟

هر قراردادی چه مطابق قانون، معین باشد یا نا معین، در صورتی که خلاف شرع و قانون نباشد معتبر است. در نتیجه هر قرارداد معتبری که در آن تعهدی بر عهده طرفین باشد باید ایفای تعهد گردد. در غیر این صورت هم حق فسخ و هم حق مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد ایجاد میگردد. (سعی کنید قبل از اقدام به مطالبه این حقوق در محاکم ابتدا توسط اظهارنامه الزام به تعهد از طرف مقابل خود بخواهید.)

برای آنکه هنگام بروز اختلاف زود تر به نتیجه برسیم چه راهکاری وجود دارد؟

سعی کنید در قراردادها مرجع حل اختلافات خود را داور مرضیالطرفین معرفی نمایید. چراکه هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه جویی خواهد شد. حکم داور مانند حکم قضات لازم الاتباع است.

در شرایطی که انجام تعهد از سوی هر یک از طرفین مقدور نبود چه عواقبی در انتظار طرفین می‌باشد؟

اگر توانایی انجام تعهد برای هر یک از طرفین از بین برود و در آن هیچ تعدی و تفریطی وجود نداشته باشد، همچنین حادثهای خارج از اراده طرفین باعث این مسئله شود (قوه قاهره)، مسئولیتی به عهده طرفین قرارداد نمیباشد چرا که این موضوع در قرارداد تحت عنوان فورس ماژور یا قوای قاهره پیشبینی شده است.