;
1402/11/16 - 11:41

نکات حقوقی مهم در قرارداد اجاره آپارتمان مبله

در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات حقوقی مهم در اجاره آپارتمان مبله بپردازیم:

امروزه اجاره دادن منزل و یا آپارتمان به صورت مبله و با وسایل رواج زیادی یافته است؛ به گونه ای که بسیاری از مستاجرین به خصوص دانشجویان ترجیح می دهند با اجاره کردن آپارتمان یا خانه مبله، خود را از زحمت و دردسر حمل و نقل و جابجایی وسایل و لوازم منزل در پایان مدت اجاره نامه برهانند؛ با افزایش تمایل به اجاره منزل با وسایل، بر آن شدیم تا در این مقاله از وکیل باشی، از قرارداد اجاره آپارتمان مبله و نکات حقوقی آن سخن بگوییم. با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

قرارداد اجاره آپارتمان مبله به چه معناست و بین چه افرادی منعقد می‌گردد؟

قرارداد اجاره آپارتمان مبله از زیر دسته قراردادهای ملکی و انواع قراردادهای اجاره محسوب می‌گردد. قرارداد مذکور بین موجر و مستاجر منعقد شده و به موجب آن مستاجر مالک منافع آپارتمان یا منزل مبله شده و در مقابل متعهد می‌گردد، مبلغی را تحت عنوان اجاره بها یا ودیعه، به موجر پرداخت کند. قوانین و مقررات اجاره خانه مبله و با وسایل به صراحت در قوانین بیان نشده است اما می‌توان با تحقیق و تفحص در قانون مدنی و قوانین خاص روابط موجر و مستاجر احکام آن را به راحتی به دست آورد.

وقوع اختلاف نظرهای بسیار بین موجر و مستاجر و به تبع آن قطع رابطه کاری و ورود خسارات عمده به ایشان از پیامدهای نبود فرم قرارداد اجاره آپارتمان مبله میان طرفین است. قراردادی که به صورت دقیق تنظیم شده باشد و در بر گیرنده تمام نکات ریز و فنی باشد، می‌تواند به راحتی از بروز اختلافات پیشگیری کرده و خیالی راحت، همچنین آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد.

قرارداد اجاره آپارتمان مبله

مفاد و ارکان قرارداد اجاره آپارتمان مبله شامل چه مواردی است؟

در متن این قرارداد، موارد و نکاتی وجود دارد که در نحوه تنظیم قرارداد اجاره ملک می‌بایست مورد توجه قرار گیرد، در غیر این صورت موجب ایجاد اختلاف های بسیار و حتی گاهی سبب بی اعتباری قرارداد اجاره آپارتمان مبله خواهد شد. از جمله:

  • مشخصات طرفین

  • موضوع قرارداد و مشخصات مورد اجاره

  • مدت اجاره

  • اجاره بها و نحوه پرداخت

  • شرایط و آثار عقد اجاره

  • اسقاط خیارات

  • نسخ و تصدیق قرارداد

تصریح به بندهای گفته شده در متن قرارداد اجاره منزل مبله به شما کمک می‌کند تا از وقوع اختلاف پیشگیری کرده و بتوانید با استفاده از قراردادی دقیق، حقوق خود را به راحتی استیفا نمایید؛ اما در نظر داشته باشید که در اجاره نامه آپارتمان مبله و با وسایل موارد و نکات جزئی نیز وجود دارد که باید حتماً در قرارداد درج گردد وگرنه می‌تواند شما را به دست سر بی‌اندازد به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم چه به عنوان موجر چه به عنوان مستاجر، با ثبت درخواست مشاوره حقوقی آنلاین، در تنظیم اجاره نامه مورد نظر خود از مشاوره و راهنمای وکلای متخصص بهره ببرید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

هنگام تنظیم قرارداد اجاره آپارتمان به صورت مبله به این نکات دقت کنید!

زمانی که شما تصمیم به امضای قرارداد اجاره به عنوان اجاره دهنده یا اجاره گیرنده گرفتید، به این نکات دقت و توجه کنید:

  • مستاجر این حق را دارد که مورد اجاره را به شخص دیگری اجاره دهد مگر اینکه در قرارداد خلافش شرط شود.

  • همچنین موجر می‌تواند مالک آپارتمان نباشد اما باید مالک منافع آن باشد تا بتواند آپارتمان را به دیگری اجاره دهد.

  • اجاره دادن مال مشاع {ملکی که بیشتر از یک نفر مالک باشد} مجاز است اما باید شرکای ملک رضایت داشته باشند.

  • موجر باید مورد اجاره را در اختیار و تصرف مستاجر قرار دهد در غیر این صورت مستاجر این حق را دارد که قرارداد را فسخ کند.

  • اگر مستاجر بعد از اجاره آپارتمان متوجه شود آپارتمان عیب یا نقصی دارد که قبل از اجاره هم وجود داشته‌است، می تواند اجاره نامه را فسخ کند و یا اینکه خودش مشکل را رفع کند. در این صورت پرداخت هزینه و خسارت به عهده موجر است. این حق در قانون به نام خیار عیب شناخته شده و دارای نکاتی است که آگاهی از آن خالی از لطف نیست.

  • لازم به ذکر است که عیبی موجب فسخ قرارداد اجاره می شود که منافع مستاجر را به خطر بی‌اندازد.

در نهایت باید اشاره کرد که ذکر جنبه های قانونی فسخ قرارداد اجاره ملک، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از وقوع اختلاف در تخلیه و یا فسخ پیش از موعد اجاره دارد و می‌تواند خاتمه و نحوه فسخ قرارداد اجاره را به خوبی روشن سازد.

تعهدات موجر و مستاجر در قرارداد اجاره آپارتمان مبله چیست؟

هر قراردادی آثاری را به دنبال دارد. یکی از آثار قرارداد، تعهداتی است که طرفین انجام آن را می‌پذیرند. در قرارداد اجاره آپارتمان مبله، تعهدات موجر و مستأجرشامل موارد زیر است:

  • تعهدات موجر:

  1. تعهد به تسلیم آپارتمان به مستأجر: شامل تعهد در تسلیم آپارتمان مبله با تمامی امکانات مورد نیاز به مستأجر است.

  2. تعهد در مربوط به تعمیرات و نگهداری: شامل الزام مربوط به تعمیرات و نگهداری آپارتمان، مواردی مانند تعمیر انواع تجهیزات، سیستم‌های حرارتی و سرمایشی، تعمیرات الکتریکی، و تعمیرات دیگر مربوط به آپارتمان می‌شود.

  3. تعهد در مورد حفظ حقوق مستأجر: در برگیرنده تعهد در مورد حفظ حریم خصوصی مستأجر، عدم تداخل در فعالیت‌ها و زندگی شخصی مستأجر، و عدم تعرض به حقوق مستأجر مانند حقوق مالکیت و حقوق دیگر است.

  4. تعهد در مورد پایان قرارداد: نظیر مدت قرارداد، تحویل آپارتمان به مستأجر، وضعیت آپارتمان در زمان تحویل، و شرایط تخلیه آپارتمان توسط مستأجر در پایان قرارداد می‌باشد.

  • تعهدات مستأجر:

  1. تعهد پرداخت اجاره: شامل تعهد به پرداخت اجاره به موجر در زمان تعیین شده در قرارداد، تعهد در مورد افزایش اجاره، و عدم تأخیر در پرداخت وجوه اجاره است.

  2. تعهد در مورد استفاده از منزل مبله: شامل تعهد در مورد استفاده معقول از آپارتمان، رعایت قوانین ساختمان و محل سکونت، و ایجاد هیچگونه خسارت به آپارتمان و ملک موجر نیست.

  3. تعهد در مورد پایان قرارداد اجاره خانه مبله: شامل تعهد در مورد تخلیه آپارتمان در پایان قرارداد و تحویل آن به موجر در شرایط سالم است.

لازم به ذکر است که تعهدات موجر و مستأجر در قرارداد اجاره آپارتمان مبله می‌تواند بسته به شرایط قرارداد و نیازهای طرفین متفاوت باشد. بنابراین در هنگام امضای قرارداد، مهم است که شرایط و تعهدات آن به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد.

سخن پایانی:

همانگونه که در ابتدای این مقاله گفته شد، در این نوشتار با معنا و مفهوم قرارداد اجاره آپارتمان مبله و نکات کلیدی و ضروری آن آشنا شدیم. در نهایت باید گفت بهترین راه برای در امان ماندن از آثار و عواقب ناخواسته از امضای هر معامله و توافقی، تنظیم قرارداد توسط وکلای با تجربه است؛ در نهایت به شما توصیه می‌کنیم سوالات و ابهامات خود را در سامانه پرسش و پاسخ حقوقی چراغ، به صورت رایگان نزد وکلای متخصص مطرح کرده و پاسخ دریافت نمایید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

نحوه تحویل آپارتمان به مستاجر باید چگونه باشد؟

بهتر است پیش از اجاره دادن آپارتمان از وسایل عکس گرفته و این اسناد را به امضای دو طرف رسانده و ضمیمه  قرارداد کنید. لوله‌های آب و گاز و شیرآلات را بررسی کنید و مطمئن شوید نشتی ندارد. وضعیت در و پنجره‌ها را ببینید و برق‌کشی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی را دقیق بررسی کنید. وسایل موجود در خانه و آشپزخانه را بررسی کنید و از سلامت آن‌ها مطمئن شوید.

امکانات آپارتمان مبله شامل چه مواردی است؟

  • اتاق نشیمن مبله شده (حداقل یک مبل و میز)
  • موکت یا فرش
  • اتاق‌خوابِ دارای تختخواب
  • آشپزخانه مجهز به یخچال، اجاق‌گاز، آبگرمکن، ماشین لباسشویی و …
  • ظروف پخت‌وپز به تعداد کافی

نکات مهم در تنظیم قرارداد اجاره آپارتمان مبله شامل چیست؟

زمانی که شما تصمیم به امضای قرارداد اجاره به عنوان اجاره‌دهنده یا اجاره‌گیرنده گرفتید، به این نکات دقت و توجه کنید:

  • مستاجر این حق را دارد که مورد اجاره را به شخص دیگری اجاره دهد مگر اینکه در قرارداد خلافش شرط شود.

  • همچنین موجر می‌تواند مالک آپارتمان نباشد اما باید مالک منافع آن باشد تا بتواند آپارتمان را به دیگری اجاره دهد.

  • اجاره دادن مال مشاع {ملکی که بیشتر از یک نفر مالک باشد} مجاز است اما باید شرکای ملک رضایت داشته باشند.

  • موجر باید مورد اجاره را در اختیار و تصرف مستاجر قرار دهد در غیر این صورت مستاجر این حق را دارد که قرارداد را فسخ کند.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل