;
1402/11/16 - 11:55

نحوه تنظیم قرارداد اجاره سالن

در این مقاله قصد داریم نکات مهم تنظیم قرارداد اجاره سالن را برای شما بیان داریم:

سالن های پذیرایی در سال‌های اخیر جای خود را به خوبی میان مردم باز کرده‎اند. به موازات افزایش نیاز به تالارها، درخواست اجاره ساعتی انواع سالن‎ها نیز به طرز چشمگیری بیشتر شده است. نه تنها افراد، بلکه شرکت‎ها، ادارات دولتی، مدارس، دانشگاه‎ها، کارخانجات و ... نیز برای برپایی جشن‎‌ها و کنفرانس‎هایشان به انعقاد قرارداد اجاره سالن روی آورده‌ اند.

البته درخواست استفاده از سالن‌‏ها، محدود به برگزاری همایش و جشن نبوده و این موضوع شامل اماکن ورزشی، آرایشگاه، کلوپ و امثال آن نیز می‎شود. در این میان، بدون تردید شما هم روزی به اجاره سالن احتیاج پیدا می کنید و به ناچار باید با مالک آنجا، قراردادی را تنظیم کنید.

ممکن است همین حالا هم با چنین موضوعی مواجه باشید اما برای نوشتن این اجاره نامه، دانش و آمادگی را لازم را ندارید. از سوی دیگر، شاید شما صاحب سالنی در حال تجهیز باشید و قصد دارید به زودی آن را به افراد مختلف اجاره دهید. درهرصورت، ما در این نوشته از وکیل باشی قصد داریم، نکات حقوقی و نحوه نوشتن قرارداد اجاره انواع سالن اعم از ورزشگاه، آرایشگاه، آمفی تئاتر و... را توضیح دهیم. چنانچه در این زمینه ابهامی دارید، تا انتها همراه ما باشید.

قرارداد اجاره سالن چیست؟

"قرارداد اجاره سالن، توافقی کتبی است که میان مالک (موجر) سالن ورزشی، آرایشی، کنفرانس یا سایر سالن‎های موجود و شخصی که قصد استفاده از آن مکان را دارد (مستأجر)، منعقد شده و مستأجر طی زمانی مشخص، مالک منافع سالن خواهد شد".

در رابطه با مستندات قانونی این توافق نیز باید به مواد 10 و 466 قانون مدنی اشاره کرد. ماده 10 ق.م که به اصل آزادی قراردادها معروف است، هر نوع توافق خصوصی مانند اجاره سالن را در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد، معتبر و نافذ می‌داند.

قانونگذار در ماده 466 ق.م، می‌گوید: " اجاره عقدی است که به موجب آن مستاجر مالک منافع عین مستاجره می‎شود. اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستأجر و مورد ‌اجاره را عین مستاجره گویند."

باتوجه ‎به هر دو ماده فوق، اجاره سالن، از انواع عقد اجاره به شمار آمده و در صورتی که کلیه شرایط صحت معاملات در آن لحاظ شده باشد، قراردادی صحیح و قانونی است. شرایطی که موجب صحت معامله می‎شوند در ماده 190 ق. م ذکر شده‌اند. این شرایط عبارت‎اند از: اهلیت طرفین، قصد و رضایت آن‎ها، معین بودن موضوع قرارداد و مشروع بودن جهت معامله. در نهایت باید گفت نحوه تنظیم قرارداد اجاره سالن نقش پررنگی در پیشگیری از اختلافت آتیه خواهد داشت. خبر خوب اینکه شما می توانید فرم قرارداد اجاره سالن که توسط وکلای متخصص امور قراردادها تنظیم شده است را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید.

قرارداد اجاره سالن

قرارداد اجاره سالن از چه موادی تشکیل شده است؟   

هیچ تفاوتی ندارد فضای مورد نیازتان را برای چه کاری اجاره می‌کنید. ممکن است شما به اجاره ساعتی یک میز و صندلی برای طراحی ناخن مشتریان احتیاج داشته باشید یا باشگاهی برای برگزاری یک مسابقه والیبال دانش‎آموزی مورد نیازتان باشد. در هر صورت، آنچه می‎خواهید اجاره مکانی با تجهیزات لازم برای چند ساعت یا چند روز است.

بنابراین، مواردی که در ادامه خواهیم گفت برای نوشتن کلیه قراردادهای اجاره سالن همچون سالن آمفی تئاتر، سالن عقد، سالن نمایش و امثال آن‎ها نیز کاربرد دارد. به ‎عبارت دیگر دیگر، برای اجاره کردن ساعتی یا روزانه یک سالن، باید در متن قرارداد تان مواردی مانند مشخصات طرفین، اجاره بها و... را قید کنید. مهم‎ترین مواد درج شده در قرارداد اجاره سالن، شامل موضوعات زیر است:

عنوان قرارداد

تمام توافقات کتبی باید با عنوان شروع شوند. در واقع نام هر توافق، بالای قرارداد درج شده و در اینجا، عنوان مورد نظر ما قرارداد اجاره سالن خواهد بود. دقت کنید که نوع استفاده و کاربرد سالن باید در عنوان قرارداد ذکر شود. مثلا:

  •  اجاره سالن پذیرایی
  •  اجاره سالن فوتبال
  •  اجاره سالن کنفرانس
  •  اجاره سالن آرایشگاه
  • اجاره سالن همایش
  • اجاره سالن اجتماعات 
  • اجاره سالن ورزشی

همچنین سالن می‌تواند برای هدف های دیگری که غیر قانونی و نامشروع نباشد نیز، اجاره داده شود، نظیر تالار که احکام و مقررات خاص خود را دارد و نحوه تنظیم قرارداد اجاره تالار که خاص و ویژه است.

مشخصات طرفین قرارداد

تمام اطلاعات هویتی مالک سالن و فردی که قصد اجاره آنجا را دارد، باید در ابتدای متن تفاهم نوشته شود. همانطور که در ابتدای مقاله نوشتیم، به مالک سالن، موجر و به شخصی که قصد اجاره فضا را دارد، مستأجر گفته می‎شود.

موضوع قرارداد اجاره سالن

بنا به نوع استفاده از سالن، موضوع توافق نیز کمی تغییر خواهد کرد. البته، در تمامی قراردادهای اجاره سالن، موضوع توافق، فضای سالن است؛ اما این که قرار است از آن فضا چه استفاده‌ای شود مهم است. پس ضروری است که این قسمت از متن را به شکل مثال زیر بنویسید: این قرارداد جهت استفاده از سالن ورزشی شهید باهنر و صرفا برای مسابقه فوتسال دانش‌آموزی دانش‎آموزان دبیرستان پسرانه مصلی نژاد منعقد گردید.

مدت قرارداد

منظور از مدت اجاره، تعداد ساعات یا روزهای استفاده سالن از سوی مستأجر است. اگر مدت قرارداد در متن درج نشود، تاریخ تنظیم اجاره نامه، ملاک شروع مدت قرار خواهد گرفت.

اجاره بها

مبلغ اجاره یا اجاره بها، کاملاً به توافق طرفین بستگی دارد و مواردی نظیر امکانات موجود در سالن، متراژ آن و حتی موقعیت مکانی نیز در افزایش یا کاهش اجاره بها تأثیر دارند. چنانچه مبلغی بابت ودیعه مشخص شود، باید نحوه پرداخت و مقدار آن نیز در متن نوشته شود.

تعهدات طرفین قرارداد اجاره سالن

همچنان که موجر متعهد می‎شود سالن، ابزار و تجهیزات مورد نیاز مستأجر را در طول مدت اجاره، در اختیار او قرار دهد؛ مستأجر نیز موظف به پرداخت به موقع اجاره بها است. پس، ضروری است که کلیه تعهدات و وظایفی که طرفین اجاره نسبت به یکدیگر دارند، در متن توافق درج شود.

شرایط ضمن عقد

اگر هر یک از طرفین معامله، شرایط خاصی را مدنظر داشته باشند، ضروری است که پس از توافق  نهایی آن را در متن اجاره نامه سالن بنویسند. مثلا موجر شرط می‌کند که در صورت خراب شدن هر یک از تجهیزات سالن، مستأجر موظف است علاوه بر هزینه تعمیر، مبلغی مازاد بر آن نیز پرداخت نماید.

حل اختلاف

ایجاد تعارض یا هرگونه اختلاف در طول اجرای قرارداد یا پس از آن، امری بدیهی است. به همین خاطر، طرفین برای حل اختلافات احتمالی ممکن است داوری در قرارداد را مد نظر قرار دهند. به این معنا که داور یا داورانی را تعیین کنند که مشخصات هر یک از آن‌ها در این قسمت نوشته می‌شوند. تا در صورت وقوع اختلاف، ایشان به حل و فصل مسائل و موانع بپردازند.

مهمترین نکات تنظیم قرارداد اجاره سالن شامل چه مواردی است؟

در هنگام زمان نوشتن تنظیم قرارداد اجاره سالن، اعم از همایش و اجتماعات بهتر است به این نکات دقت کنید:

  1. بهتر است این مورد را در متن قرارداد خود ذکر کنید که اجاره منحصراً جهت برگزاری به مستاجر اجاره داده می‌شود و هرگونه حق استفاده دیگر از مورد اجاره توسط مستاجر، از وی سلب خواهد شد؛
  2. پرداخت هزینه‌های مصرفی آب، برق و به طور کلی جمیع هزینه‌های مرتبط با فعالیت مستأجر در طی مدت قرارداد به عهده ایشان است؛
  3. تعمیرات کلی و اساسی مورد اجاره که مربوط به اصل بنا یا تأسیسات از قبیل سیستم شبکه‌های آب و برق باشد به عهده موجر است؛ همچنین، تعمیر و تنظیم و کسر لوازم و انکسار شیشه و درب به عهده مستأجر می‌باشد؛
  4. اخذ کلیه مجوزهای قانونی جهت برگزاری مراسم ( اماکن و  ... ) بر عهده مستأجر بوده و در صورت لغو یا تعطیلی به هر دلیل طرف اول هیچ مسئولیتی در قبال استرداد وجه نخواهد داشت.

با درج موارد فوق در قرارداد اجاره سالن، احتمال بروز اختلافات و نارضایتی‌ها بین طرفین در آینده کاهش خواهد یافت و هر دو طرف می‌توانند با اطمینان به اجرای قرارداد پرداخته و سالن را به خوبی بهره‌برداری کنند.

 

درخواست مشاوره حقوقی

و اما جمع بندی مطلب

همزمان با احداث مراکز آموزشی، تفریحی، ورزشی و اداری مختلف در نقاط مختلف شهرها، افراد زیادی برای اجاره چند ساعته یا روزانه این‌گونه مکان‎ها اقدام می‎کنند. این در حالی است که یکی از رایج‎ترین انواع عقد اجاره، قرارداد اجاره سالن به شمار می‎آید.

بر همین مبنا، ما در این مطلب از وکیل باشی،تلاش کردیم نکات حقوقی و نحوه نوشتن این قرارداد را به تفصیل، توضیح دهیم. در نهایت باید گفت تنظیم قرارداد اجاره سالن بهتر است به وسیله متخصصین این امر صورت گیرد تا بهترین نتیجه را به دنبال داشته باشد. همچنین به دلیل اهمیت بسیار زیاد شروط ضمن عقد و نقشی که در تأمین منافع طرفین بر عهده دارند؛ بهتر است برای تنظیم این بند، حتما از توصیه‌‎ها و مشاوره حقوقی آنلاین وکلای باتجربه در امور قراردادها بهره بگیرید.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد اجاره یا اجاره نامه به چه معناست؟

در ابتدا بهتر است به بیان تعریفی از قرارداد اجاره بپردازیم. قانون مدنی در تعریف قرارداد اجاره چنین بیان داشته است: «اجاره عقدی است که به موجب آن مستآجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود». به عبارت دیگر بر اساس عقد اجاره یک طرف قرارداد به ازاء مالی، مورد اجاره را برای استفاده از منافع، به دیگری می‌سپارد و اجرت مورد توافق را دریافت می‌کند. اجاره انواع متقاوتی دارد، اجاره خانه، اجازه مغازه، اجاره دفتر کار و یا قرارداد اجاره به شرط تملیک از جمله اجاره نامه های رایج تری در بین مردم هستند.

مرجع حل اختلاف در اجاره سالن چگونه معین شده است؟

حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ قرارداد و تفسیر آن به عهده مقام صالح قضایی است. البته در صورت تمایل شما میتوانید در این بند به جای دادگاه صالح، رسیدگی و حل و فصل اختلافات احتمالی خود را به داور مرضی الطرفین ارجاع دهید.

در متن اجاره سالن چه مواردی باید نگاشته شود؟

در متن قرارداد اجاره سالن می‌بایست اموری نظیر امکانات سالن (تعداد صندلی، سرویس بهداشتی، وسایل گرمایشی و سرمایشی، تهویه و ..) قید گردد. همچنین توافقات در مورد نوع استفاده و کاربری سالن نیز در متن درج گردد تا اختلافی در آیند رخ ندهد.