;
1402/11/16 - 12:02

نکات و نحوه نوشتن قرارداد اجاره داروخانه

در این مقاله قصد داریم به نکات مهم نحوه تنظیم قرارداد اجاره داروخانه بپردازیم:

ممکن است این سوالات ذهن شما را درگیر کرده باشد که:

 قرارداد اجاره داروخانه به چه صورت منعقد می‌شود؟ 

قرارداد اجاره داروخانه چه اوصافی دارد؟

 مفاد قرارداد اجاره داروخانه شامل چه مواردی است؟ 

در این مقاله وکیل باشی به پاسخی مناسب به این سوالات درباره اجاره نامه خواهیم رسید؛ بنابراین، چنانچه قصد انعقاد چنین قراردادی را دارید، تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید تا بتوانید اطلاعات خود را در زمینه نحوه نوشتن قرارداد اجاره داروخانه افزایش دهید. 

قرارداد اجاره داروخانه به چه صورت منعقد می‌شود؟

زمانی که شما به عنوان متقاضی، قصد انعقاد قرارداد اجاره داروخانه را دارید قطعاً به دنبال اجاره یک ملک خواهید بود. مالک ملک می‌تواند شخص حقوقی یا حقیقی باشد. به عنوان مثال شما می‌توانید از یک مدیر بیمارستان یا یک بیمارستان ملک را برای انعقاد قرارداد داروخانه اجاره کنید، همچنین می‌توانید یک ملک شخصی را به منظور داروخانه، اجاره نمایید.

"در واقع عقد اجاره داروخانه، توافق‌ بین مالک داروخانه {اجاره‌دهنده} و شخصی است که قصد بهره‌برداری ازملک را دارد، یعنی مستأجر. در این توافق، شروط اجاره داروخانه، نظیر میزان اجاره‌بها، مدت زمان اجاره داروخانه، شرایط پرداخت مبلغ اجاره و فورس ماژور {قوه قهریه}، مرجع حل اختلاف و همچنین سایر موارد مربوط به اجاره ملک برای داروخانه در متن توافق تعیین خواهد شد."

فقدان قرارداد دقیق و منسجم میان اجاره دهنده و اجاره گیرنده، می‌تواند ضررها و خسارات بسیاری را برای هر دو طرف به بار آورد اما خبر خوب اینکه شما می‌توانید به راحتی با داشتن فرم قرارداد اجاره داروخانه وکیل‌باشی که دربردارنده تمام نکات ریز فنی است، از بروز اختلافات پیشگیری کرده و رابطه کاری امن و مطمئنی را آغاز کنید.

اوصاف قرارداد اجاره داروخانه چیست؟

قرارداد اجاره داروخانه به عنوان یکی از انواع قرارداد اجاره، اوصاف و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارد که این اوصاف شامل موارد ذیل است:

  • یک قرارداد معین است؛ به این معنا که شرایط و خصوصیات آن در قانون ذکر شده است. افراد برای انعقاد و تنظیم قرارداد اجاره باید به قانون مدنی رجوع نمایند.

  • یک عقد لازم است. لازم بودن عقود در قانون به این معناست که طرفین حق فسخ قرارداد را ندارند، مگر در موارد خیارات قانونی و یا با توافق یکدیگر آن را اقاله نمایند.

  • قرارداد اجاره داروخانه به دلیل اصل لزوم، با فوت و محجوریت طرفین از بین نمی‌رود. در صورت فوت یکی از طرفین قرارداد اجاره، ورثه و در صورت محجوریت، قیم تعهدات قراردادی وی را برعهده می‌گیرد.

  • قرارداد اجاره داروخانه یک قرارداد رضایی است و برای تنظیم آن نیاز به تشریفات خاصی نیست.

  • یک قرارداد معوض است، بدین صورت متقاضی داروخانه در ازای اجاره داروخانه، اجاره بها به مالک پرداخت می‌کند.

اجاره داروخانه یکی از انواع قرارداد اجاره است که احکام و مقررات خاص خود را دارد. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هرگونه اقدامی، از خدمات مشاوره حقوقی وکلای متخصص بهره‌مند شوید تا بهترین تصمیمات را پیرامون تنظیم قرارداد اجاره داروخانه، انجام دهید.

 

مشاوره حقوقی

نکات تنظیم قرارداد اجاره داروخانه چیست؟

برای تنظیم قرارداد اجاره داروخانه، باید نکات ذیل را بخاطر بسپارید تا با انعقاد یک قرارداد اشتباه با طرف مقابل دچار اختلاف نشده و متحمل ضرر و زیان جبران ناپذیر نگردید.

  1. در قرارداد اجاره باید شرط شود که هرگونه استفاده و تغییر شغل از مورد اجاره توسط مستأجر، ممنوع و مورد اجاره منحصراً به همان چیزی که در قرارداد ذکر شده اختصاص یابد؛ در این صورت، موجر حتی می‌تواند برای این موضوع وجه التزام تعیین کند.

  2. مستأجر باید برای هر شیفت کاری، یک دکتر داروساز به عنوان مسئول فنی با تأیید معاونت غذا و دارو در محل مذکور معرفی و مستقر کند.

  3. مستأجر باید شخصاً تمام اقلام و داروهای پزشکی، بهداشتی و درمانی را خود تهیه نماید.

  4. در اجاره‌نامه باید قید شود که مستأجر خود شخصاً باید از مورد اجاره استفاده نماید. بدین صورت انتقال مورد اجاره توسط مستاجر به هر شخص حقیقی و حقوقی کلاً و جزئاً سلب می‌شود.

  5. پرداخت هزینه‌های آب، برق، گاز و موارد مصرفی باید به عهده مستأجر باشد و به طور کلی جمیع هزینه‌های مرتبط با فعالیت مستأجر باید توسط خود او پرداخت شود و قبوض آن به موجر داده شود.

  6. در متن قرارداد اجاره داروخانه باید قید شود که مادامی که مورد اجاره به مستأجر تحویل داده نشده است، کلیه خسارت‌هایی که مستأجر به مورد اجاره وارد می‌کند بر عهده اوست. 

موارد فوق از جمله مهم‌ترین و کلیدی‌ترین نکاتی است که در متن قرارداد باید درج گردد؛ در غیر این صورت می‌تواند منجر به ورود خسارات جبران ناپذیری به طرفین شود. به طور کلی باید گفت، تعیین شرایط دقیق و کامل در قرارداد اجاره داروخانه می‌تواند به حفظ منافع طرفین و کاهش احتمال بروز مشکلات کمک کرده و رابطه امنی را برای طرفین رقم بزند.

شرایط صحت قرارداد اجاره داروخانه:

بر طبق ماده 190 قانون مدنی قراردادها باید شرایط ذیل را دارا باشند؛ در غیر این صورت قرارداد واقع شده معتبر نخواهد بود. در واقع قانون‌گذار وجود موارد زیر را برای صحت قرارداد الزامی می‌داند به نحوی که اگر متن توافق، فاقد یکی از موارد زیر باشد، قرارداد اجاره داروخانه باطل بوده و اثر قانونی نخواهد داشت.

  1. قصد و رضایت طرفین قرارداد:

طرفین در قرارداد اجاره داروخانه، باید قصد اجاره ملک را داشته باشند و در صورتی که آن را به صورت صوری منعقد نموده باشند، قرارداد واقع شده باطل است. رضایت به معنای میل باطنی و قلبی برای انعقاد یک معامله است، اگر این رضایت و میل باطنی برای انعقاد قرارداد وجود نداشته باشد، قرارداد واقع شده غیر نافذ خواهد بود و منوط است به تنفیذ فردی که این میل و رضایت درونی را نداشته است. 

  1. اهلیت طرفین قرارداد اجاره داروخانه: 

اگر در انعقاد قرارداد اجاره داروخانه، طرفین اهلیت لازم را نداشته‌باشند؛ به این معنا که عاقل، بالغ و رشید نباشد، قرارداد واقع شده حسب مورد باطل یا غیر نافذ خواهد بود. نظیر معاملات مجنون، صغیر غیرممیز و سفیه.

  1. معین بودن موضوع قرارداد: 

موضوع معامله باید در هر قراردادی که پای سود و ضرر در میان است به صورت دقیق مشخص باشد. در قرارداد اجاره داروخانه نیز باید موضوع قرارداد به طور دقیق معلوم و معین باشد.

  1.  مشروعیت جهت قرارداد:

جهت قرارداد یک موضوع شخصی است، بنابراین هر شخصی که قراردادی را منعقد می‌کند هدف و انگیزه ای دارد. جهت قرارداد نیاز به تصریح ندارد اما اگر تصریح شود باید مشروع باشد و طرفین نمی‌توانند بر مبنای یک جهت نامشروع با یکدیگر قراردادی را منعقد نمایند.

نحوه تنظیم قرارداد اجاره داروخانه

مفاد و ارکان قرارداد اجاره داروخانه:

قرارداد اجاره داروخانه باید مفاد ذیل را دارا باشد، البته طرفین می توانند بر مبنای خواست و اراده خود مفاد و توافقات آن را تغییر دهند.

  1.  مشخصات طرفین قرارداد

  2. موضوع قرارداد 

  3.  مدت قرارداد

  4. مبلغ اجاره بها و نحوه پرداخت مبلغ 

  5.  شرایط و نوع استفاده از مورد اجاره

  6.  موارد فسخ قرارداد اجاره

  7. تضمین های قرارداد 

  8. فورس ماژور 

  9. حل و فصل اختلافات 

  10. نسخ قرارداد 

موارد فوق، مفاد اصلی هر قرارداد را تشکیل می‌دهد. البته طرفین می‌توانند مواردی را به آن بیافزایند و یا کاهش دهند؛ چرا که بنا بر اصل حاکمیت اراده‌ها، موجر و مستأجر می‌توانند هر شرط و تعهدی که خلاف قانون نباشد را در متن اجاره‌نامه داروخانه درج نمایند.

سخن پایانی: 

همانطور که مشاهده می‌کنید قراردادنویسی در هر زمینه‌ای، نیاز به تخصص و مهارت دارد و مهم‌تر از آن تسلط به مباحث حقوقی و قوانین را می‌طلبد. از این رو شما می‌توانید با استفاده از آموزش تصویری قراردادنویسی، آگاهی و اطلاعات خود را نسبت به نحوه تنظیم قرارداد، نکات و مسائل آن افزایش داده و بتوانید توافقی اصولی و مطمئن را منعقد کنید.

 

الناز زارع_ کارآموز وکالت

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

تعریف عقد اجاره در قانون چیست؟

قانون مدنی در تعریف قرارداد اجاره چنین بیان داشته است: «اجاره عقدی است که به موجب آن مستآجر مالک منافع عین مستاجره می‌شود». به عبارت دیگر بر اساس عقد اجاره یک طرف قرارداد به ازاء مالی، مورد اجاره را برای استفاده از منافع، به دیگری می‌سپارد و اجرت مورد توافق را دریافت می‌کند.

اوصاف قرارداد اجاره داروخانه چیست؟

هر قرارداد یک سری ویژگی ها و اوصافی را داراست، قرارداد اجاره نیز از این قاعده مستثنی نیست و اوصاف ویژه خود را دارد که به شرح زیر است:

  • اجاره یک عقد معین است: یعنی در قانون نام و قواعد مشخص دارد.
  • اجاره نامه عقد تملیکی است: یعنی موضوع مالک شدن چیزی است. 
  • اجاره عقد معوض است: یعنی در برابر استفاده از منافع عین مستاجره (مورد اجاره)، اجاره بها پرداخت خواهد شد.
  • اجاره عقدی موقت است: عقد اجاره دارای مدت است و مدت باید در این قرارداد تعیین گردد.
  • قرارداد اجاره عقد رضایی است: یعنی با توافق طرفین منعقد می‌شود و نیاز به ثبت رسمی و رعایت امور تشریفاتی ندارد. 

آیا ثبت قرارداد اجاره داروخانه باید در سامانه املاک ثبت گردد؟

تمامی قراردادهای معاملات ملکی باید در سایت www.iranamlaak.ir ثبت شوند. دلیل این الزام قانون‌گذار این است که در سال‌های اخیر، معاملات املاک در 90 در صد موارد به‌صورت قولنامه‌ای و غیررسمی منعقد شده‌اند. از سوی دیگر نیز، افزایش مبایعه نامه‌ها باعث شد بسیاری از افراد سودجو، یک ملک را به چندین مستأجر یا خریدار انتقال دهند و هرج و مرج شدیدی در بازار مسکن ایجاد شود. 

هم‌زمان با افزایش جرایم معاملات املاک و جهت ساماندهی به وضعیت نامطلوب موجود، ثبت قرارداد اجاره در سامانه املاک و به‌تبع آن، دریافت کد رهگیری ملک یا اجاره نامه، الزامی شد. در همین راستا، کدهای رهگیری املاک به متعاملین کمک می‌کنند تا از صحت قرارداد منعقد شده اطلاع یابند و با اطمینان خاطر برای انجام معاملات ملکی گام بردارند. این کد حاوی 13 رقم منحصربه‌فرد است که برای ثبت یا حتی فسخ هر اجاره نامه به‌صورت مجزا صادر می‌شود.