;
1402/10/16 - 14:19

بررسی قرارداد مشارکت در فروش

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد مشارکت در فروش و نکات مهم آن بپردازیم:

از قدیم‌ الایام مهم‌ترین گام در جهت رونق یک کسب‌و‌کار "فراهم کردن زمینۀ مناسب برای فروش کالا و محصولات" بود. به مرور، این مهم، تبدیل به یک مهارت ثمربخش شد و با عنوان "بازاریابی فروش" شناخته شد. رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی، دنیای بازاریابی فروش دست‌خوش تحولی عظیم به نام "خرید و فروش آنلاین" شد. حالا این روزها، سایت‌ها و پیج‌های پر مخاطب شبکه‌های مجازی تحت عنوان افیلیت مارکتینگ (Affiliate Marketing) یا همکاری در فروش، کمک چشم‌گیری به افزایش فروش کسب‌وکارها می‌کنند و طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند. به طوری که امروزه افراد زیادی به فکر این افتاده‌اند که از طریق همکاری در فروش، کسب درآمد کنند. 

آیا می‌دانستید همکاری در فروش، از جمله معاملاتی است که مورد حمایت قانون قرار گرفته است و شما تنها با تنظیم یک قرارداد مشارکت در فروش اصولی می‌توانید مسیر معامله خودتان را امن‌تر کنید؟ آیا می‌دانستید به وسیله این راهکار قانونی می‌توانید خطر کلاهبرداری را بسیار کمتر کنید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است، مطالعه این مطلب را از دست ندهید. چرا که در این مطلب از وکیل‌باشی قصد داریم آشنایی دقیقی با قرارداد مشارکت در فروش و نکات مهم آن داشته باشیم. 

مشارکت در فروش چیست؟

یکی از انواع قراردادهای مشارکت، قرارداد مشارکت در فروش است. "مشارکت در فروش یا افیلیت مارکتینگ به معنی همکاری با کسب‌و‌کارها در جهت بازاریابی و به فروش رساندن کالا یا خدمات آن‌ها است. در این همکاری، شما به عنوان یک واسطه‌گر، مشتری را با خدمات یا محصولات دیگران آشنا می‌کنید و اگر از این طریق خریدی انجام شود، شما به عنوان بازاریاب مبلغی را دریافت می‌کنید."

همکاری در فروش به شیوه‌های متنوعی انجام می‌شود که امروزه بهترین روش آن، بستر اینترنت است. در این روش، شخص محصول یا خدمات مورد نظر را به مشتری می‌شناساند یا تبلیغ می‌کند و به ازای هر فروش، پورسانت مشخصی دریافت می‌کند.

بنابراین کسی که قصد مشارکت در فروش را دارد، باید بتواند مثل یک بازاریاب ماهر، ویژگی‌های کالا و خدمات را متناسب با نیاز و سلیقه مخاطب معرفی کند تا مشتری ترغیب به خرید محصول یا خدمات شود. لازم است بدانید در این قرارداد، نحوه محاسبه پورسانت به توافق طرفین بستگی دارد. طبیعتاً هر چقدر فروش بیشتری داشته باشید، درصد بیشتری دریافت می‌کنید. 

در آخر بهتر است از این موضوع اطلاع داشته باشید که آنچه در متن قرارداد درج می‌کنید، در نوع همکاری و چارچوب‌های مشارکت در فروش بسیاراثرگذار است و نیاز به یک دید حقوقی همه‌جانبه دارد؛ بنابراین حتماً احتیاط کنید و همکاری خود را با قراردادی دقیق آغاز کنید تا خطرات و ضرر و زیان‌های پیش‌روی شما به حداقل برسد. اگر در این مسیر به قراردادی دقیق و تخصصی نیاز داشتید، می‌توانید از فرم قرارداد مشارکت در فروش مجموعه وکیل‌باشی، استفاده کرده و بهره مند شوید.

قرارداد مشارکت در فروش

 

مفاد قرارداد مشارکت در فروش چیست؟

قرارداد مشارکت در فروش، از مفاد زیر تشکیل می‌شود:

1) مشخصات هر یک از شرکا: از بیان دقیق مشخصات خود در این قرارداد ساده نگذرید؛ زیرا در صورت اختلافات با شریک خود، اوراق قضایی به مشخصات و نشانی نوشته شده در این بخش از قرارداد، ارسال می‌شود.

2) موضوع قرارداد: نوع فعالیت مشارکت باید در این قسمت مشخص شده باشد. یعنی در این ماده از قرارداد، باید تعیین شود که آیا مشارکت در فروش شامل مشارکت در تولید محصول نیز می‌شود؟ یا تنها شامل فروش محصول یا خدمات خواهد بود؟

3) مدت قرارداد: در حقیقت، مشخص نمودن زمان‌بندی لازم برای پیشبرد مشارکت در فروش، یک عنصر ضروری برای این توافق است.

4) برآورد هزینه ها و شرایط پرداخت آنها: علاوه بر هزینه‌ها، نحوه پرداخت پورسانت و میزان پورسانت نیز باید به صورتی دقیق تعیین شود.

5) حقوق و تعهدات طرفین: هر یک از شرکا، برای رسیدن به اهداف مدنظر در قرارداد مشارکت در فروش، تعهداتی دارند که باید آن‌ها را انجام دهند؛ این تعهدات باید به صورتی روشن و صریح در قرارداد لیست شود. دانستن این نکته نیز مفید است که شما می‌توانید یکی از شرکا را به‌عنوان مدیر در مشارکت خود تعیین نموده و وظایف اساسی را به ایشان محول نمایند.

6) تعیین ضمانت اجراهای نقض تعهدات: از مهم‌ترین مباحث حقوقی در قراردادها بحث تعیین ضمانت‌ اجرا و حتی وجه ‌التزام (خسارت) برای نقض تعهدات است. با انجام این کار، اگر هر یک از شرکا به تعهداتش عمل نکند، ملزم به پرداخت خسارتی به عنوان وجه التزام می‌شود. این عمل علاوه بر افزایش کیفیت فعالیت هر یک از طرفین، احتمال بروز اختلافات را کم‌تر می‌کند.

7) موارد فسخ قرارداد مشارکت در فروش و فورس ماژور: منظور از فسخ قرارداد، عواملی است که به طرفین این امکان را می‌دهد که در صورت بروز شرایطی خاص، به توافق به صورت یکجانبه خاتمه دهند. منظور از فورس ماژور نیز حادثه‌ای خارجی، غیرقابل پیش‌بینی و غیرقابل اجتناب می‌باشد که طرفین قرارداد را به طور موقت یا دائمی از انجام تعهداتشان معاف می‌نماید. حتماً به این موارد نیز در قرارداد اشاره کنید.

8) تعیین مرجع حل اختلاف: چگونگی حل اختلافات را حتماً به واسطه این ماده در قرارداد مشخص کنید. می‌توانید برای حل اختلاف داوری در قرارداد را تعیین کنید. اما اگر در قرارداد، مرجعی برای حل اختلاف پیش‌بینی نکردید، می‌توانید مراجع قضایی را برای حل اختلاف استفاده کنید.

9) تعیین سهام هر شرکت در تولید محصول یا خدمات: در این بند، باید سهام هر شرکت در تولید محصول یا خدمات، مسئولیت هر شریک، هزینه‌های تولید و درآمد هر شرکت پس از فروش محصول یا خدمات تعیین گردد.

10) حفظ حقوق مالی و مالکیت معنوی: یکی از ملزومات این قرارداد این است که باید حقوق مالی و مالکیت معنوی هر شریک، در تولید محصول یا خدمات، نحوه استفاده از محصول یا خدمات و انتقال آنها به روشنی بیان گردد.

11) نظارت بر حسن انجام امور مشارکت: سرمایه گذار حق دارد در جهت حصول اطمینان از انطباق نحوه مصرف و بازگشت سرمایه مشارکت با مفاد قرارداد، نظارت لازم را بر روی مصرف و بازگشت سرمایه و عملیات اجرایی مشارکت به طریقی که مقتضی بداند، انجام دهد. در اجرای این موضوع، شریک مشارکت موظف است دفاتر، حساب‌ها و هرگونه مدارک و اطلاعات دیگر مورد نیاز مربوط به عملیات مشارکت را در اختیار سرمایه گذار قرار داده و تسهیلات لازم برای اعمال نظارت سرمایه‌گذار را فراهم آورد.

11) نسخه‌های قرارداد و تعیین ارزش و اعتبار هر یک از نسخ.

12) پیوست‌ها، اسناد، مدارک و مجوزهای لازم برای قرارداد

در نهایت با استفاده از این مفاد، می‌توانید قرارداد مشارکت در فروش مناسبی داشته باشید. فقط نکته مهم این است که حتماً این مسئله را از همان ابتدا مدنظر داشته باشید. چنانچه برای انعقاد این قرارداد نیاز به یک راهنمایی دقیق و تخصصی داشتید، می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، مشورت با وکلای وکیل‌باشی را در برنامۀ خود قرار دهید تا در اتخاذ تصمیمی هوشمندانه شما را یاری کنند.

 

درخواست مشاوره حقوقی تلفنی

برای انعقاد قرارداد مشارکت در فروش، چه اقداماتی لازم است؟

برای همکاری در فروش اینترنتی نیز مانند فروش به شکل سنتی، فروشندگان باید اقداماتی انجام دهند تا از نظر قانونی کسب‌و‌کارشان معتبر باشد. فرقی ندارد که همکاری در فروش به صورت سنتی انجام شود یا اینترنتی، به هر حال فروشندگان باید مجوزهای لازم را کسب کنند تا بتوانند تحت پوشش قانون به فعالیت خود ادامه دهند. در این زمینه، مطابق آیین‌‍نامه اخذ مجوز در فضای مجازی عمل می‌شود.

در واقع مجوز مربوط به کسب­‌وکارهای اینترنتی دو نوع است: یک نوع از آن، مجوزی است که کلیۀ کسب‌­وکارها باید برای راه‌­اندازی فروشگاه اینترنتی، آن را داشته باشند. این نوع مجوز برای تمام کسب‌وکارهای اینترنتی، فارغ از زمینه فعالیت و نوع محصول آن‌ها لازم است. ای‌نماد و پروانه­ کسب‌­وکار که توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک ارائه می­‌گردد، نمونه‌ای از این مجوز است.

مجوز دیگر، مجوز اختصاصی هر صنف است که بسته به موضوع فعالیت شرکت، صادر می­‌شود. برای مثال، برای فروش محصولات آرایشی و بهداشتی نیاز به مجوز وزارت بهداشت است. 

روش‌های همکاری در قرارداد مشارکت در فروش چگونه است؟

یکی از مسائلی که بر نحوه تنظیم قرارداد شراکت بسیار اثرگذار است این است که مشارکت در فروش می‌تواند به روش‌های مختلفی اتفاق بیافتد و آوردۀ هر یک شرکا بسته به نوع همکاری در فروش متفاوت است. به عنوان مثال، ممکن است آوردۀ یکی از طرفین، مهارت او در فروش و یک مغازه‌ برای ایجاد امکان فروش باشد و آورده طرف مقابل او، سرمایه و محصولات قابل‌فروش باشد. به طور کلی، همکاری در فروش ممکن است به روش اینترنتی و یا غیر اینترنتی شکل بگیرد. به بیان دیگر، مشارکت در فروش تنها محدود به فروش به‌ صورت فیزیکی نیست و شامل فروش اینترنتی از طریق فضای مجازی نیز می‌شود. بنابراین براساس روش همکاری در قرارداد مشارکت در فروش، آوردۀ شرکا متفاوت است.

 

با انعقاد قرارداد مشارکت در فروش، می‌توان در تولید نیز شریک شد؟

احتمالاً متوجه این نکته شده‌اید که قرارداد مشارکت در فروش، راهی برای همکاری در روند فروش کالا و خدمات است. اما تولید، مرحله‌ای قبل از فروش است که نیاز به تخصص و سرمایه‌هایی متفاوت با فروش دارد. در حقیقت آوردۀ طرفین برای شراکت در تولید بسیار متفاوت با آوردۀ آن‌ها برای مشارکت در فروش است. بنابراین با توجه به این که موضوع مشارکت در تولید و فروش کاملاً از هم مجزا است، قراردادهای مرتبط با هر کدام نیز مجزا است. برای شریک شدن در تولید کالا و محصولات، باید قرارداد مجزایی به نام قرارداد مشارکت در تولید ببندید (که در مقاله بررسی قرارداد مشارکت در تولید، به طور کامل به آن پرداخته‌ایم)؛ در حالی که برای همکاری و شراکت در فروش کالا و خدمات باید قرارداد مشارکت در فروش ببندید. البته اگر توافق بر مشارکت در تولید و مشارکت در فروش را در یک قرارداد انجام دهید نیز از نظر حقوقی ایرادی ندارد.

سخن پایانی

به عنوان سخن آخر، باید یک نکته بسیار مهم را با شما در میان بگذاریم و آن، این موضوع است که برای انعقاد قرارداد مشارکت در فروش احتیاط کنید و حتماً قبل از امضاء آن تأمل کنید؛ چرا که کلاهبرداری‌ها و ضررهایی که در این قرارداد اتفاق می‌افتد، بسیار زیاد و با مبالغی هنگفت است. 

 

منا خسروجردی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد مشارکت در فروش به چه معناست؟

مشارکت در فروش یا افیلیت مارکتینگ به معنی همکاری با کسب‌و‌کارها در جهت بازاریابی و به فروش رساندن کالا یا خدمات آن‌ها است. در این همکاری، شما به عنوان یک واسطه‌گر، مشتری را با خدمات یا محصولات دیگران آشنا می‌کنید و اگر از این طریق خریدی انجام شود، شما به عنوان بازاریاب مبلغی را دریافت می‌کنید.

توافق مشارکت در فروش از چه بند و موادی تشکیل شده است؟

این قرارداد از 11 ماده به شرح زیر تشکیل شده است:

ماده 1- مشخصات طرفین

ماده 2 موضوع قرارداد

ماده 3- مدت قرارداد

 ماده 4میزان سرمایه گذاری و چگونگی تسهیم سود و زیان احتمالی

ماده 5-حقوق و تعهدات طرفین قرارداد 

ماده 6-  حفظ اسناد و اطلاعات

ماده 7- شرایط خاتمه قرارداد

ماده 8- فورس ماژور

ماده  9-حل و فصل اختلافات

ماده 10- اقامتگاه طرفین 

ماده  11- نسخ قرارداد:

نحوه تعیین مرجع حل اختلاف مشارکت فروش چگونه است؟

حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ قرارداد و تفسیر آن به عهده مقام صالح قضایی است. البته در صورت تمایل شما میتوانید در این بند به جای دادگاه صالح، رسیدگی و حل و فصل اختلافات احتمالی خود را به داور مرضی الطرفین ارجاع دهید.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل