;
1402/10/16 - 14:28

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در تولید

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در تولید بپردازیم:

سرمایه گذاری در تولید به عنوان یکی از روش‌های ایجاد درآمد و اشتغال، برای کارآفرینان و سرمایه گذاران جذابیت دارد. در واقع، سرمایه گذاری در تولید امکان ایجاد بسیاری از فرصت‌های کسب و کار را فراهم می‌کند.

تولید محصولات مختلف، از جمله محصولات صنعتی، مواد شیمیایی، ماشین آلات، محصولات غذایی و … می‌تواند به عنوان یک فرصت برای کسب درآمد بالا و ایجاد اشتغال برای همه ما به شمار آید؛ البته اگر سرمایه یا دانش لازم برای تولید را در اختیار داشته باشیم.

از سوی دیگر، باتوجه ‎به نیازهای جامعه، تولید محصولات با کیفیت و دارای قیمت مناسب، فرصتی سودآور است که با تنظیم یک قرارداد کاملاً اصولی، می‌توان به آن دست یافت. ازاین‌‍رو، در این نوشته از وکیل‌باشی قصد داریم درباره نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در تولید صحبت کرده و اطلاعات حقوقی مفیدی در اختیارتان قرار دهیم. اگر فکر تولید یک محصول یا دستگاه خواب را از سرتان ربوده و سرمایه کافی برای عملی کردن آن ندارید، تا انتها همراه ما باشید.

قرارداد مشارکت در تولید چه نوع قراردادی است؟

همان‎طور که می‌دانید، تاجران و سرمایه گذاران می‌توانند سرمایه خود را در شرکت‌های تولیدی یا کارخانه‌های تولیدی قرار دهند و با ارائه سرمایه، به توسعه بخش تولید کشور کمک کنند. این در حالی است که بسیاری از افراد، به اندازه یک تاجر فرش یا صاحب یک کارخانه تولید فرش ماشینی، پول ندارند. اینجا است که قرارداد مشارکت در تولید، فواید خود را نشان می‎دهد. ما در مقاله بررسی قرارداد مشارکت در تولید، صفر تا صد این موضوع مهم حقوقی را توضیح دادیم، لذا پیش از ادامه مطالعه این نوسته، حتماً مقاله قبلی را با دقت بخوانید.

برای یادآوری اینکه مشارکت در تولید چیست، یک بار دیگر، آن را تعریف می‌کنیم.

"قرارداد مشارکت در تولید، طبق مواد 571 و 10 قانون مدنی منعقد می‌گردد؛ بنابراین، این توافق و تفاهم یک نوع شراکت محسوب می‌شود. شراکتی که میان دو یا چند سرمایه‌گذار ایجاد شده و هر یک از آن‌ها آورده نقدی یا غیرنقدی خود را به قصد کسب سود و منففعت با دیگر شرکا سهیم و شریک می‎ شوند.‌"

همان‎طور که در مطلب نحوه نوشتن قرارداد مشارکت گفتیم، سرمایه ممکن است تخصص، ایده، پول یا تجهیزات باشد. پس برای تنظیم قرارداد مشارکت در تولید، هیچ ضرورتی برای داشتن میلیاردها پول وجود ندارد. به‌عبارت‌دیگر، ممکن است شما ایده تولید یک چرخ خیاطی جدید را داشته باشید که برای تولیدش به سرمایه مادی نیاز دارید. یافتن یک سرمایه‌گذار یا کسی که تجهیزات لازم را در اختیارتان قرار دهد، چاره کار شما است.

در چه مواردی می توان از قرارداد مشارکت در تولید استفاده کرد؟

در دنیای حقوقی و عالم قراردادها، تعداد زیادی از انواع قراردادهای مشارکت وجود دارد که مشارکت در تولید یکی از آن‌ها است. این قرارداد می‌تواند در صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی، فناوری اطلاعات، صنعت داروسازی و سایر صنایع تولیدی مثل صنایع دستی، غذایی، بهداشتی، آرایشی، پوشاک مورد استفاده قرار بگیرد.

به یاد داشته باشید همان‌قدر که پیدا کردن سرمایه‌گذار اهمیت دارد، چگونگی و نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در تولید نیز بسیار مهم است. اولین گام پیش از انعقاد این توافق، اطمینان پیدا کردن از ارکان و شرایط صحت قرارداد مشارکت در تولید است. چرا که اگر قراردادتان صحیح نباشد، دردسرهای زیادی در انتظارتان خواهد بود.

یکی از آسان‌ترین روش‌هایی که می تواند در کم ترین زمان، شما را برای تنظیم یک قرارداد پروژه ای اختصاصی یاری برساند و مشکلات را از پیش پای شما دور کند، کمک گرفتن از سامانه‌ی وکیل‌باشی است؛ از این رو، شما می‌توانید با استفاده از فرم قرارداد مشارکت در تولید، از قراردادی امن و مطمئن استفاده کنید که توسط وکلای متخصص در این زمینه تدوین و تنظیم شده است.

فرم قرارداد مشارکت در تولید

شرایط صحت قرارداد مشارکت در تولید

شرایط صحت قرارداد مشارکت در تولید مطابق ماده 190 ق.م عبارت‌اند از:

قصد و رضای طرفین قرارداد مشارکت در تولید

در صورتی که طرفین (در اینجا به طرفین شرکا یا سرمایه‌گذار می‌گوییم) به صورت کامل و با رضایت خودشان قصد ایجاد قرارداد را داشته باشند، قرارداد معتبر خواهد بود، در صورتی که رضایت طرفین وجود نداشته باشد، عقد بدون اعتبار و اصطلاحاً غیر نافذ خواهد شد.

اهلیت طرفین

منظور از اهلیت داشتن طرفین این است که شرکای قرارداد مشارکت در تولید باید عاقل، بالغ و رشید باشند. از سوی دیگر، آن‌ها باید بتوانند در اموال خودشان دخل و تصرف کنند. یعنی همان‌طور که معاملات یک تاجر ورشکسته به دلیل عدم توانایی مالی معتبر نیست، قرارداد مشارکت در تولیدی که از سوی مجانین، اطفال، افراد زیر 18 سال و محجورین منعقد شود نیز صحیح نخواهد بود.

موضوع معین که مورد معامله باشد

اینکه قرارداد را برای تولید چه محصولی تنظیم می‌کنید، بسیار مهم است. به‌عبارت‌دیگر، باید در متن قرارداد، عنوان و موضوع آن درج شود. مثلاً قرارداد مشارکت در تولید دوچرخه ورزشی. اگر موضوع توافق روشن و صریح نباشد، باز هم قرارداد مشکل داشته و گویی منعقد نشده است.

مشروعیت جهت معامله

مشروعیت جهت معامله همان هدف از تنظیم قرارداد مشارکت در تولید است. چنانچه هدف شما و سایر شرکا از تولید یک محصول، تخریب اموال عمومی باشد، قراردادتان باطل است.

در صورت رعایت این شرایط، قرارداد شما قانونی و معتبر شناخته شده و نافذ خواهد بود.

ارکان قرارداد مشارکت در تولید

منظور از ارکان قرارداد مشارکت در تولید، مواد و بندهای این قرارداد است که اگر آن‌ها را در متن توافق ننویسیم، توافقی کاملاً مبهم و البته، فاقد اعتبار خواهیم داشت. درمورد هر یک از ارکان و مواد زیر، در مطلب بررسی قرارداد مشارکت در تولید به تفصیل سخن گفته‌ایم. برای آشنایی بیشتر با هر یک از آن‌ها، به مقاله مذکور مراجعه کنید.

1.   عنوان قرارداد

2.   طرفین قرارداد

3.   موضوع قرارداد

4.   مدت قرارداد

5.   آورده یا سرمایه طرفین

6.   سهم‌الشرکه طرفین

7.   تعهدات شرکا

8.   فورس ماژور (قوه قهریه)

9.   مرجع حل و فصل اختلاف (در صورت توافق، شرط داوری را در متن بنویسید)

از آنجایی که نگارش متن قرارداد مذکور ، کاملاً تخصصی است، بهتر است برای این کار حتماً از مشاوره حقوقی آنلاین یا تلفنی بهره مند شوید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

و اما جمع‌بندی مطلب

در این مطلب از مجموعه مقالات حقوقی وکیل‌باشی، به شرح و توضیح نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت پرداختیم. بر اساس آنچه در طول این نوشته بیان کردیم، نگارش این قرارداد به تخصص و دانش حقوقی بالا نیاز دارد.

از سوی دیگر، اشتباه در نگارش آن می‌تواند منجر به مشکلات و خسارات مالی و قانونی متعددی برای شما شود. به همین دلیل، بهتر است با استفاده از فرم قرارداد مشارکت در تولید که توسط وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی تنظیم شده است، با خاطری آسوده گامی جهت ایجاد همکاری خود بردارید.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد مشارکت در تولید به چه معناست؟

قرارداد مشارکت در تولید، طبق مواد 571 و 10 قانون مدنی منعقد می‌شود؛ بنابراین، این توافق یک نوع شراکت محسوب می‌شود. شراکتی که میان دو یا چند سرمایه‌گذار ایجاد شده و هر یک از آن‌ها آورده نقدی یا غیرنقدی خویش را با هدف کسب سود با دیگر شرکا سهیم می‌‎شوند.

 

شرایط صحت قرارداد مشارکت در تولید شامل چیست؟

از شرایط صحت قرارداد مشارکت در تولید، می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • قصد و رضای طرفین قرارداد مشارکت در تولید
  • اهلیت طرفین
  • موضوع معین که مورد معامله باشد
  • مشروعیت جهت معامله

ارکان قرارداد مشارکت در تولید شامل چه مواردی است؟

از ارکان این قرارداد، میتوان به موارد زیر را نام برد:

1.   عنوان قرارداد

2.   طرفین قرارداد

3.   موضوع قرارداد

4.   مدت قرارداد

5.   آورده یا سرمایه طرفین

6.   سهم‌الشرکه طرفین

7.   تعهدات شرکا

8.   فورس ماژور (قوه قهریه)

9.   مرجع حل و فصل اختلاف