;
1402/10/16 - 14:52

راهنمایی جامع برای تنظیم قرارداد مشاوره برندینگ

در این مقاله، علاوه بر تعریف قرارداد مشاوره برندینگ، نکات حقوقی مهم و شرایط صحت این قرارداد را بیان می‌کنیم. 

آیا می‌دانید که ساخت برند یکی از مهم‌ترین عوامل موفقیت کسب‌وکارتان به شمار می‌آید؟ چرا که برندها، شناختی قوی و ماندگار در ذهن مشتریان و رقبا ایجاد می‌کنند. در این میان، مشاور برندینگ با تجربه‌ای که در زمینه طراحی برند و راه‌اندازی استراتژی‌های بازاریابی برای شرکت‌ها دارد، می‌تواند به شما کمک کند تا برندتان را به شکلی مؤثر و موفقیت‌آمیز تعریف کنید.

از سوی دیگر، با توجه به تحولات بازار و رقابت فراوان در صنایع مختلف، یک مشاور برندینگ حرفه ای و خلاق قادر است باعث شود که بازار هدف خود را بهتر بشناسید و استراتژی‌های مؤثری را برای رشد و توسعه برند خود پیاده کنید. گام اولیه برای ایجاد تمامی این اتفاقات مثبت، تنظیم قرارداد مشاوره برندینگ است که در این مطلب از وکیل‌باشی به ابعاد حقوقی آن می‌پردازیم.

تعریف قرارداد مشاوره برندینگ

"قرارداد مشاوره برندینگ (branding consulting contract) میان مشاور برندسازی و یک کسب‌وکار امضا می‌شود. برهمین‌اساس، مشاور برندینگ با کارفرمای خود توافق می‌کند که با استفاده از دانش مارکتینگ، برند موردنظر را بهبود داده و موجب شناخت حداکثری آن در بازار شود. در متن این تفاهم‌نامه، مسائلی نظیر معرفی برند، استراتژی برندینگ، اقدامات لازم برای شناخت بیشتر برند و هزینه‌های مشاوره برندینگ قید می‌شوند."

این قرارداد معمولاً برای بهبود شناخت برند، افزایش فروش و سودآوری محصول یا خدمات و ایجاد ارتباطات قوی با مشتریان از طریق برندینگ امضا می شود.

برای آشنایی بیشتر با این قرارداد، ضروری است که مفهوم مشاوره برندینگ را کمی بیشتر توضیح دهیم تا در صورت نیاز به تفسیر قرارداد مشاوره برندینگ یا درک مبانی فنی آن، دچار مشکل نشوید.

قرارداد مشاوره برندینگ

مشاوره برندینگ چیست؟

به طور کلی، منظور از برندینگ، همان برندسازی است. "مشاوره برندینگ" نیز به فرایندی گفته می‌شود که در آن یک مشاور برندسازی با یک شرکت یا سازمان همکاری می‌کند تا برند موردنظر را از جهات مختلف ارتقا دهد و باعث شناخت بیشتر آن شود. ازاین‌رو، هدف اصلی مشاوره برندینگ ایجاد یک برند موفق و پایدار و همین‌طور حفظ آن است.

مشاور برند سازی و تبلیغات چه کسی است؟

"مشاور برندینگ" یک فرد یا شرکت است که به شما در تعریف و ساخت برند محصول یا خدماتتان کمک می‌کند. این فرد ممکن است دارای تخصص در زمینه بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی، طراحی گرافیکی، روابط عمومی و مدیریت برند باشد. مشاور برندینگ می‌تواند شما را در ایجاد یک استراتژی برندسازی مؤثر، انتخاب نام برند، طراحی لوگو، شناخت بصری و شناخت صوتی برند، تبلیغات، فروش و در نهایت در توسعه برند همراهی کند.

در نتیجه، مشاوره برندینگ به شرکت ها و سازمان ها کمک می‌کند تا برندشان را از رقبای خود متمایز کرده و به نتیجه بهتری در بازار دست پیدا کنند.

قرارداد مشاوره برندینگ را باید بر اساس قانون کار تنظیم کرد یا قانون مدنی؟

اینکه قرارداد مزبور تابع کدام قانون است و طرفین باید مقررات کدام قوانین را مد نظر قرار دهند، یکی از سؤالات حقوقی متداولی است که در اینجا به آن پاسخ می‌دهیم.

به طور کلی، قراردادهای مشاوره، تنوع بالایی دارند و موضوعاتی مثل مشاوره مالی، مشاوره حقوقی، مشاوره استخدام و جذب و... را شامل می‌شوند. بر همین اساس، نحوه تنظیم قراردادهای مشاوره هم بسیار متنوع بوده و می‌توان از قواعد حاکم بر انواع قرارداد کار در قانون کار و حتی ماده 10 قانون مدنی که بر اصل آزادی قراردادها تأکید دارد، تبعیت کرد.

به این ترتیب، شما 3 راه پیش رو دارید:

1.   قرارداد مشاوره برندسازی خود را در بر اساس ماده 10 قانون مدنی و در زمره قراردادهای خصوصی (عقود نامعین) تدوین کنید. در اینجا شرایط حاکم بر قرارداد، همان چیزی است که میان طرفین توافق می‌شود و دیگر نیازی به پیروی از قواعد قانون کار مثل بیمه تأمین اجتماعی و سنوات و... وجود ندارد.

2.   قرارداد مشاوره برندینگ را می‌توان به صورت یکی از انواع قرارداد تعریف شده در قانون کار نیز تنظیم کرد. در اینجا دست شما برای مشخص کردن قالب قرارداد باز است. چرا که در قانون کار، قالب‌های متعددی مثل قرارداد کار آزمایشی، قرارداد موقت، قرارداد کار معین، قرارداد کار دائمی و حتی قرارداد کارآموزی نیز پیش‌بینی شده است. در اینجا، رعایت کلیه قواعد مندرج در قانون کار الزامی است و رابطه مشاور برندینگ و طرف دیگر قرارداد، رابطه کارگر و کارفرما است.

3.   سومین حالت مربوط به قرارداد پیمانی مشاوره برندینگ است که فرد مشاور متعهد می‌شود در مقابل دریافت حق‌الزحمه از سوی کارفرما، طی مدت معین و مشخص‌شده در قرارداد، فرآیند مشاوره را به پایان برساند. البته در اینجا حق بیمه بر اساس مواد 28 و 38  قانون تأمین اجتماعی قابل دریافت است.

بهتر است برای آشنایی بیشتر با قرارداد پیمانکاری، مطلب قرارداد کار کنتراتی یا پیمانکاری را با دقت مطالعه کنید.

چه مواردی را در قرارداد مشاوره برندینگ بنویسیم؟

حال که با ماهیت قانونی قرارداد مشاوره برندسازی آشنا شدید و دانستید که تا چه اندازه در تعیین نوع قرارداد آزادی عمل دارید، سراغ نحوه تنظیم این قرارداد می‌رویم.

ارکان و اجزاء مهم هر قرارداد مشاوره برندسازی عبارت‌اند از:

ماده اول) مشخصات طرفین قرارداد (مشاور و کارفرما)

ماده دوم) موضوع قرارداد

ماده سوم) مدت قرارداد

ماده چهارم) حق الزحمه و نحوه پرداخت آن

ماده پنجم) تعهدات طرفین

ماده ششم) وجه التزام تأخیر در انجام تعهد

ماده هفتم) شروط ضمن قرارداد

ماده هشتم) فسخ قرارداد

ماده نهم) فورس ماژور (موارد اضطراری یا قوه قاهره)

ماده دهم) حل و فصل اختلافات

ماده یازدهم) نسخه‌های قرارداد

به یاد داشته باشید که هر یک از ارکان یاد شده، صدها صفحه نکته حقوقی دارد که بسیاری از حقوق‌دانان نیز برای درک آن‌ها همواره در حال مطالعه هستند. ازاین‌رو، توصیه می‌کنیم وظیفه خطیر نگارش فرم قرارداد مشاوره برندینگ را به وکلای باتجربه در امور قراردادها محول کنید یا برای تدوین آن، حتماً مشاوره حقوقی بگیرید. به این ترتیب، از آسیب‌ها و دعواهای احتمالی در آینده محفوظ خواهید ماند.

 

مشاوره حقوقی

شرایط و نکات حقوقی قرارداد مشاوره برندسازی

برای داشتن یک قرارداد جامع و حرفه‌ای، باید با برخی مفاهیم حقوقی آشنا باشید. بر همین اساس در زمان تنظیم قرارداد مشاوره برندینگ، ضروری است که چند نکته زیر را رعایت کنید:

1.   از شرط محرمانگی در قرارداد غافل نشوید. حفظ محرمانگی اطلاعات به هر دو طرف این توافق کمک فراوانی می‌کند. با افزودن این شرط، شما می‌توانید اسرار تجاری و اطلاعات محرمانه کسب‌وکارتان را حفظ کنید تا رقبا به آن دسترسی نداشته باشند.

2.   شرط داوری را هم در قراردادتان قرار دهید. این‌گونه دیگر نیاز نیست در صورت ایجاد اختلاف، به دادگاه مراجعه کنید. بلکه با تعیین یک یا چند داور، اختلافات میان طرفین در زمان بسیار کوتاهی حل و فصل خواهد شد.

3.   اگر قرارداد مشاوره را به صورت قرارداد کار موقت تنظیم کنید، در واقع می‌توانید با یک مشاور برندسازی به صورت ساعتی، یک روزه، یک ماهه و مواردی از این قبیل قرارداد ببندید.

4.   رعایت شروط صحت قرارداد مشاور برند سازی نیز برای پایداری توافقتان الزامی است. این شروط که به صورت کلی برای تمامی عقود الزامی هستند در ماده 190 ق.م ذکر شده‌اند. این 4 شرط عبارت‌اند از: قصد و رضای طرفین، اهلیت آن‌ها، مشروع بودن هدف قرارداد و معین بودن موضوع قرارداد.

تعهدات کارفرما در قرارداد مشاوره برندینگ

همیشه تصور ما از کارفرما و تکالیفش این است که فقط موظف به ارائه به موقع حقوق است در حالیکه کارفرما هم مانند کارمندان، تعهدات گسترده‌ای نظیر موارد زیر دارد:

· تعهد به ارائه اطلاعات کامل و دقیق در مورد برند و محصولات یا خدمات ارائه شده

· تعهد به همکاری با مشاور برندینگ و ارائه تمامی اطلاعات مورد نیاز برای اجرای استراتژی برندسازی

· تعهد به پرداخت هزینه‌های مشاوره به شخص مشاور براساس تفاهمات مندرج در متن قرارداد

· تعهد به رعایت تمامی راهکارهای ارائه شده توسط مشاور برندینگ و هماهنگ‌سازی میان او و دیگر اعضا تیم‌های برندینگ و مارکتینگ

همان‌طور که تا این بخش از مقاله متوجه شدید، نوشتن قراردادهای پیچیده‌ای مثل قرارداد مشاوره برندسازی، کار ساده‌ای نیست. به همین منظور، وکلای تیم وکیل‌باشی ضمن در نظر گرفتن نیازهای کارفرمایان و مشاوران برندسازی، فرم قرارداد مشاوره برندینگ را در دو حالت آماده و سفارشی تنظیم کرده‌اند. برای دسترسی به متن این تفاهم‌نامه کافی است وارد لینک بالا شوید.

تعهدات مشاور برندینگ

اگر شما یک مشاور برندسازی هستید باید بدانید که موظف هستید تعهدات زیر را به بهترین شکل به جا بیاورید.

· تعهد به ارائه خدمات مشاوره برندینگ با بهترین کیفیت و حرفه‌ای‌ترین روش‌ها

· تعهد به رعایت مسائل حفظ حریم خصوصی کسب‌وکار و همین‌طور عدم افشای اسرار تجاری

· تعهد به ارائه راهکارهایی برای بهبود شناخت برند، افزایش فروش و سودآوری، تحلیل رقبا و ایجاد ارتباطات قوی با مشتریان از طریق برندینگ

· تعهد به رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای و قوانین مربوط به برندینگ

· تعهد به انجام تحلیل مداوم در مورد برند و بازارهای هدف و ارائه گزارش‌های دوره‌ای به کارفرما

· تعهد به هماهنگی با کارفرما و سایر همکاران در هنگام اجرای استراتژی برندینگ و بهره‌برداری از ابزارهای مارکتینگ و برندینگ مختلف.

البته، باید خاطرنشان کنیم که این مذاکرات میان شما و کارفرما است که تعیین‌کننده وظایفتان خواهد بود. بنابراین، ممکن است تعهدات دیگری نیز به این لیست افزوده شده یا از آن کاسته شود.

و اما جمع‌بندی مطلب

در این مقاله، قرارداد مشاور برند سازی را به عنوان یک ابزار مهم در توسعه و بهبود برند مورد بررسی قرار داده و گفتیم که این قرارداد به شرطی که با دقت و صحت کافی تهیه و اجرا شود، می‌تواند بهبود و ارتقای برند محصول یا خدماتتان را به همراه داشته باشد.

همچنین، در این مقاله نکات مهمی را درباره تنظیم صحیح این قرارداد بیان کردیم و توصیه‌هایی برای بهبود استفاده از این ابزار ارائه شد. در نهایت، با توجه به اهمیت برندینگ در بازاریابی، این مقاله می‌تواند برای کارفرماها و مشاورانی که به دنبال توسعه و بهبود برند خود هستند، مفید باشد. چنانچه سؤال یا ابهامی درمورد این قرارداد دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.

 

راضیه حبیبی_کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

مشاوره برندینگ چیست؟

به طور کلی، منظور از برندینگ، همان برندسازی است. "مشاوره برندینگ" نیز به فرایندی گفته می‌شود که در آن یک مشاور برندسازی با یک شرکت یا سازمان همکاری می‌کند تا برند موردنظر را از جهات مختلف ارتقا دهد و باعث شناخت بیشتر آن شود. ازاین‌رو، هدف اصلی مشاوره برندینگ ایجاد یک برند موفق و پایدار و همین‌طور حفظ آن است.

 

قرارداد مشاوره برندینگ چیست؟

قرارداد مشاوره برندینگ میان مشاور برندسازی و یک کسب‌وکار امضا می‌شود. بر همین اساس، مشاور برندینگ با مشتری یا کارفرمای خود توافق می‌کند که با استفاده از دانش مارکتینگ، برند موردنظر را بهبود داده و موجب شناخت حداکثری آن در بازار شود. در متن این تفاهم‌نامه، مسائلی نظیر معرفی برند، استراتژی برندینگ، اقدامات لازم برای شناخت بیشتر برند و هزینه‌های مشاوره برندینگ می‌شوند.

 

ماهیت قانونی قرارداد مشاوره برندینگ چگونه است؟

این قرارداد را می‌توان بر اساس ماده 10 قانون مدنی و قواعد حاکم بر قانون کار تنظیم کرد.