;
1402/11/16 - 13:03

همه چیز درباره قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی بپردازیم:

بیلبورد تبلیغاتی یک نوع تابلوی تبلیغاتی بزرگ است که همه ما در طول روز در مسیر مدرسه، دانشگاه، محل کار و... آن را مشاهده می‌کنیم. این تابلوها روی مکان‌هایی همچون ساختمان‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، پل‌های عابر پیاده، گوشه‌وکنار خیابان‌ها و سایر مکان‌هایی که توجه عمومی را به خود جلب می‌کند، نصب می‌شوند.

هدف اصلی از طراحی و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی رساندن پیام تبلیغاتی برندها به مردم است. به همین خاطر هم هر روز بر تعداد متقاضیان بیلبوردها افزوده می‌شود. این در حالی است که در کشور ما شهرداری‌ها مرجع صدور مجوز نصب تابلو هستند و این موضوع را از طریق مزایده به پیمانکاران حائز شرایط واگذار می‌کنند.

بنابراین، برای اجاره یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ در سطح شهر باید با پیمانکارانی که از شهرداری مجوز دریافت کرده‌اند قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی ببندید. نحوه تنظیم این قرارداد کار چندان ساده‌ای نیست و ضرورت دارد که با اصطلاحات حقوقی آن آشنا باشید. در ادامه به این موارد می‌پردازیم و توضیح می‌دهیم که برای بستن چنین تفاهم‌نامه‌ای باید به چه نکاتی توجه داشته باشید.

قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی چه نوع قراردادی است؟

"قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی، موافقت‌نامه‌ای کتبی است که مطابق مواد 466 و 467 میان موجر و مستأجر بیلبورد تبلیغاتی منعقد می‌شود. در این نوع از اجارة اشیا، موجر در ازای دریافت اجاره‌بها نسبت به انتقال منافع و امتیاز یک بیلبورد به شخص مستأجر متعهد می‌شود."

همان‌طور که در مقدمه هم اشاره کردیم، برای نصب هر گونه تابلوی تبلیغاتی بزرگ و کوچک از قبیل بیلبورد، تابلوی کوچک نام مغازه و... باید از شهرداری مجوز بگیرید. ازآنجایی‌که اداره امور شهری کار بسیار گسترده‌ای است، شهرداری این کار را به پیمانکاران بخش خصوصی می‌سپارد.

پس در قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی، مستأجر، پیمانکاری است که از سوی شهرداری مجاز به اجاره فضای تبلیغاتی شده است.

بر همین اساس، موجر به مستأجر اجازه می‌دهد که تابلوی تبلیغاتی خود را در مکان موردنظر نصب نموده و نمایش دهد. این قرارداد شامل جزئیاتی مانند محل بیلبورد، مدت‌زمان اجاره، قیمت اجاره و شرایط استفاده از بیلبورد خواهد بود.

اگر تهیه چنین توافق‌نامه‌ای را به‌صورت آماده و فوری دارید، توصیه می‌کنیم قرارداد واگذاری امتیاز بیلبورد وکیل‌باشی را از طریق لینک دریافت نمایید. قراردادهای آماده وکیل‌باشی علاوه بر اینکه توسط وکلای باتجربه در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار تدوین شده‌اند، قابل‌ویرایش و تغییر طبق نیازهای مخاطبان را هم دارند.

قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی

برای نصب بیلبورد تبلیغاتی به چه مدارکی نیاز داریم؟

گفتیم که اجاره بیلبورد یکی از انواع قرارداد اجاره است و برای این کار باید سراغ شرکت‌های دارای مجوز از شهرداری برویم. حال سؤال اصلی است که برای اجاره یک فضای تبلیغی در سطح شهر چه مدارکی لازم داریم؟

برخی مدارک لازم جهت دریافت مجوز نصب تابلو برای اشخاص حقیقی عبارت‌اند از:

1.   ارائه نامه درخواست مجوز نصب تابلو به سازمان زیباسازی

2.   تعیین مکان دقیق بیلبورد

3.   حضور صاحب جواز کسب و مهر و امضای او

4.   معرفی‌نامه اتحادیه یا جواز کسب

5.   ارائه مجوز از سوی شرکت یا برندی که قرار است نام آن در بیلبورد درج شود

6.   واریز مبلغ عوارض نصب تابلو

چنانچه شما برای یک شخص حقوقی (شرکت) بخواهید که یک بیلبورد را اجاره کنید باید این مدارک را همراه داشته باشید:

1.   آگهی تأسیس شرکت و همچنین آخرین تغییرات در روزنامه رسمی

2.   مدرک اثبات‌کننده اعتبار شرکت

3.   واریز مبلغ عوارض نصب تابلو

بهتر است پیش از هرگونه اقدام جهت اجاره تابلوی تبلیغاتی، حتماً از یک وکیل متبحر مشاوره حقوقی آنلاین دریافت کنید. چرا که این موضوع پیچیدگی‌های حقوقی فراوانی دارد و نباید به‌راحتی در این گونه موارد ریسک کنید.  

 

مشاوره حقوقی تلفنی

ارکان و نحوه تنظیم قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی

همه قراردادها حاوی ارکان و اجزائی هستند که در صورت نبودشان، قرارداد ماهیتش را از دست می‌دهد. بر همین اساس برای نوشتن اجاره‌نامه بیلبورد تبلیغاتی به مواد و نکات زیر توجه داشته باشید:

ماده 1- مشخصات طرفین

کلیه اطلاعات هویتی مربوط به مستأجر و موجر را بنویسید. این بند شامل نام، نام خانوادگی، آدرس، شماره تلفن، کد ملی و ... خواهد شد. به یاد داشته باشید که عدم درج مشخصات طرفین به نحو دقیق و روشن، سبب بی اعتباری قرارداد اجاره تابلوی تبلیغاتی خواهد شد.

ماده 2_ موضوع قرارداد

موضوع قرارداد در اینجا همان مورد اجاره است که به این شکل نوشته می‌شود: «واگذاری منافع و امتیازات یک عدد تابلوی تبلیغاتی بزرگ (بیلبورد) در مکان مورد اشاره در قرارداد، با شرایط و توافقات تعیین شده»

ماده 3 –مدت اجاره

درج مدت قرارداد به مذاکرات طرفین بستگی دارد. در اینجا نیز موجر و مستأجر بیلبورد باید مدت اجاره و زمان شروع آن را به‌صورت دقیق ذکر کنند.

ماده 4 – اجاره‌ بها و نحوه پرداخت

مبلغ اجاره باتوجه‌به مدت اجاره، ویژگی‌های تابلو، مکان نصب بیلبورد و مواردی ازاین‌دست تعیین می‌شود. در این بند به میزان مالیاتی که مستأجر باید پرداخت کند نیز توجه داشته باشید.

ماده 5- شرایط و آثار قرارداد

در این بخش می‌توانید شرایط مورد توافق خود را در موافقت‌نامه بنویسید. شرایطی نظیر:

1.   موجر می‌تواند شرط کند که مستأجر حق واگذاری منافع عین مستأجره (بیلبورد) را به هیچ شخص حقیقی یا حقوقی ندارد.

2.   چنانچه موجر، مجوزهای لازم برای اجاره تابلوی تبلیغاتی را نداشته باشد، مستأجر حق مطالبه خسارات وارده را دارد.

3.   چنانچه مستأجر بیشتر از 2 ماه پیاپی از پرداخت اجاره‌بها امتناع کند، موجر حق دارد تابلوی نصب شده را بردارد یا نمایش تبلیغات او را متوقف نماید.

4.   اگر به دلیل تقصیرات اجاره‌دهنده، مستأجر نتواند از تابلو بهره‌برداری کند، مستأجر علاوه بر حق مطالبه خسارت، می‌تواند اجاره بهای آن مدت را نپردازد.

5.   چنانچه برق تابلو تأمین نشود، موجر موظف است به‌ازای هر یک روز خاموشی تابلو، یک روز را به مدت قرارداد اضافه کند.

اینها بخشی از شروط مقرر در متن قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی هستند که شما می‌توانید بر تعداد آن‌ها افزوده یا از آن کم کنید.

ماده 6_ مسئولیت بیمه بیلبورد

اینکه بیمه مسئولیت‌های ناشی از نصب و اجرای بیلبوردها با موجر است مستأجر، یکی از موضوعات چالش‌برانگیز این قرارداد است. احتمال سقوط تابلو، خطر برق‌گرفتگی و موارد مشابه به‌هیچ‌عنوان قابل‌چشم‌پوشی نیست و حتماً در توافق خود باید به آن بپردازید.

ماده 7- موارد فسخ  قرارداد

آنچه در نحوه اجاره بیلبورد اهمیت دارد، تعیین موارد فسخ قرارداد است. اینکه موافقت‌نامه طی چه شرایطی و از سوی کدام یک از طرفین فسخ خواهد شد، مسئله حائز اهمیتی است.

به‌طورکلی، موجر و مستأجر تعهداتی در مقابل یکدیگر دارند که در صورت عدم پایبندی به آن‌ها، حق فسخ برای طرف دیگر ایجاد خواهد شد. مثلاً اگر مستأجر 3 ماه اجاره‌بهای خود را پرداخت نکند، موجر از حق فسخ خود استفاده خواهد کرد.

ماده 8- فورس ماژور

فورس ماژور یا موارد اضطراری و غیرقابل‌پیش‌بینی مثل زلزله، قطعی اینترنت و امثال آن، یکی از مهم‌ترین مواد قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی است. چرا که هیچ‌کدام از طرفین از آینده قراردادشان اطلاع ندارند و حوادث غیرمترقبه نیز همیشه قابل وقوع هستند.

فورس ماژور، مواردی هستند که خارج از اراده طرفین اتفاق می‌افتند. به همین دلیل طرفین نمی‌توانند به تعهداتشان عمل کنند. این موضوع سبب می‌شود که تا زمان پایداری موارد اضطراری، طرفین نسبت به انجام وظایفشان مسئولیتی نداشته باشند. شما می‌توانید زمانی را مشخص کنید که اگر تا پایان آن مدت همچنان فورس ماژور وجود داشته باشد، قرارداد را اقاله کنید. اقاله، خاتمه‌دادن به قرارداد به‌وسیله توافق طرفین است.

ماده 9- حل‌ و فصل اختلافات

در صورت ایجاد اختلاف میان موجر و مستأجر، می‌توان حل‌وفصل منازعه را از 2 طریق پیگیری نمود. اول مراجعه به محاکم دادگستری است و در دوم، مراجعه به داور مرضی‌الطرفین (نصب شده از سوی طرفین)

ما در وکیل‌باشی طبق تجربه چندین ساله حاصل از صدها پرونده، نوشتن شرط داوری در قرارداد را بسیار ضروری می‌دانیم. چرا که داور فردی است مورد اطمینان، باسواد، مسلط به امور حقوقی و منتصب از سوی هر دو طرف؛ بنابراین، این فرد قادر است به‌راحتی منازعات ایجاد شده را بشنود و در جهت رفع آن‌ها تلاش کند.

جمع بندی:

قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی، از جمله توافقات حقوقی رایجی است که میان صاحبان کسب‌وکارها و پیمانکاران خصوصی طرف قرارداد با شهرداری منعقد می‌شود. در حالت کلی، تابلوهای تبلیغاتی یکی از محبوب‌ترین تبلیغات محیطی هستند که درصد جذب مشتری از طریق آنان نیز بالا است. بر همین اساس، برای استفاده از این تابلوها باید با دردست‌داشتن مدارک مربوط، به شرکت‌های اجاره‌دهنده بیلبورد مراجعه کنید.

سایر توضیحات مرتبط با قرارداد همچون موارد فسخ، نحوه تنظیم، مسئولیت بیمه تابلوی تبلیغاتی و... را نیز در متن این مقاله توضیح دادیم. چنانچه درمورد نحوه دریافت قرارداد آماده اجاره بیلبورد تبلیغاتی و موضوعات مرتبط با این نوشته سؤالی دارید، آن را در قسمت نظرات بنویسید.

مشاوران تیم وکیل‌باشی همراه و پاسخگوی همیشگی شما هستند.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

معین پور

سلام ممنون از مقاله‌ جامع و کاربردیتون خسته نباشید.

 

وکیل باشی: سلام، خیلی خوشحالیم که براتون مفبد و کاربردی بوده.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی چه نوع قراردادی است؟

"قرارداد اجاره بیلبورد تبلیغاتی، موافقت‌نامه‌ای کتبی است که مطابق مواد 466 و 467 میان موجر و مستأجر بیلبورد تبلیغاتی منعقد می‌شود. در این نوع از اجارة اشیا، موجر در ازای دریافت اجاره‌بها نسبت به انتقال منافع و امتیاز یک بیلبورد به شخص مستأجر متعهد می‌شود."

ارکان قرارداد واگذاری امتیاز بیلبورد شامل چه مواردی است؟

این قرارداد از 9 ماده تشکیل شده که شامل موارد زیر می‌باشد:

ماده 1- مشخصات طرفین

ماده 2_ موضوع قرارداد (مورد اجاره)

ماده 3 مدت اجاره

ماده 4  اجاره بها و نحوه پرداخت

ماده 5-شرایط و آثار قرارداد

ماده 6- موارد فسخ  قرارداد

ماده 7- فورس ماژور

ماده 8- حل و فصل اختلافات

ماده  9- نسخ قرارداد

تعهدات و شرایط قرارداد اجاره امتیاز تابلوی تبلیغاتی چیست؟

از شرایط قرارداد مذکور، می توان به موارد زیر اشاره نمود:

-حق واگذاری و انتقال منافع مورد اجاره از سوی مستاجر به هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر (ولو شرکت تابعه یا شرکت مادر) جزئا یا کلا، مفروزا یامشاعا تحت هر عنوان و عقد (ولو به صورت عملی)، از وی سلب و ساقط گردید.

 -عدم امکان انتفاع مستاجر از مورد اجاره به هر دلیلی که باشد رافع مسئولیت وی به پرداخت اجاره­بها و رعایت کلیه تعهدات و الزامات قراردادی و قانونی نیست مگر اینکه عدم انتفاع ناشی از تقصیر موجر باشد.

-هرگاه موجر در طول مدت قرارداد اجاره، بیلبورد را به شخصی بفروشد باید قبلاً مالک جدید را از وجود مستأجر و قرارداد اجاره منعقده مطلع و منافع مستأجر را در نظر نگهدارد به نحوی که مستأجر متصرفی بتواند تا پایان مدت قرارداد از عین مستأجره استیفای منافع نماید .