;
1402/10/16 - 13:49

قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی

تاسیسات مکانیکی در سازه‌های مختلف مسکونی، اداری، آموزشی و فرهنگی و انواع دیگری از این نوع سازه‌ها به کار برده می‌شوند. 

این تاسیسات را مکمل سازه در نظر می‌گیرند. تاسیسات مکانیکی به اندازه‌ای مهم و کاربردی هستند که در طول عمر سازه مورد نظر و همچنین کیفیت ساخت و بقای آن نیز موثر خواهد بود.قرارداد طراحی و نگهداری تاسیسات و همچنین قرارداد اجرای تاسیسات، نیازمند تخصص و دانش خاص در این زمینه است. 

زمانی که از تاسیسات مکانیکی صحبت می‌کنیم، منظور ما چندین بخش متفاوت از تاسیسات است که در مجموع تاسیسات مکانیکی نامیده می‌شوند. طراحی تاسیسات مکانیکی به اندازه طراحی نقشه ساخت سازه اهمیت دارد و در واقع بخشی از این نقشه خواهد بود که باید به دقت و با در نظر گرفتن جوانب زیادی اجرا شود. در ادامه به ارائه نکاتی در رابطه با عقد نمونه قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی خواهیم پرداخت.

ماهیت نمونه قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی

اگر طرفین قرارداد به ابعاد حقوقی قراردادی که امضا می‌کنند، اشراف بیشتری داشته باشند و آن را مستحکم‌تر منعقد نمایند، از اختلافات احتمالی که ممکن است در آینده رخ دهد جلوگیری خواهد شد. این قرارداد نوعی از قرارداد پیمانکاری است که با توجه به این مسئله که طراحی را به یک شخص می‌سپارند.

معین یا نامعین بودن قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی

در قانون مدنی ایران عقود به تعداد محدود ذکر شده‌اند و احکام و شرایط خاص آن‌ها بیان شده است. در اصطلاح به این عقود، عقود معین گفته می‌شود اما امروزه، افراد قرارداد‌های متعددی را امضا می‌کنند که در اصطلاح به آن‌ها عقود نامعین گفته می‌شود. این نوع قراردادها، قراردادهای خصوصی میان اشخاص هستند.

نمونه قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی نیز در قانون مدنی ایران تعریف نشده است و شرایط و احکام آن، براساس توافق و نظر طرفین قرارداد که عبارتند از کارفرما و مهندسان مکانیک (به عنوان پیمانکار)، معین می‌شود. به همین دلیل است که این قراردادها را قرارداد خصوصی یا عقد نامعین می‌نامند.

عهدی بودن قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی

در نمونه قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی مالی به طرف دیگر تملیک نمی‌شود بلکه تنها یکی از طرفین متعهد به انجام کاری می‌شود و طرف دیگر نیز حق‌الزحمه یا اجرت او را پرداخت می‌کند. بنابراین این توافق نیز یک قرارداد عهدی است.

لازم بودن و فسخ قرارداد در قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی

در یک تقسیم بندی کلی، قراردادها به دو دسته لازم و جایز تقسیم می‌شوند. قراردادهای لازم پس از انعقاد قابل انحلال نیستند مگر در صورت توافق طرفین یا اجازه قانون اما قراردادهای جایز قابل انحلال هستند و جز در برخی موارد استثناء، طرفین قرارداد هر زمان که بخواهند می‌توانند آن ‌را منحل کنند.

نمونه قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی در شمار عقود لازم قرار می‌گیرد و طرفین پس از امضا، نمی‌توانند آن را منحل کنند. شما در هنگام انعقاد قرارداد باید به این نکته توجه داشته باشید که اصل بر لزوم قراردادها است و جز در برخی موارد خاص و استثنائی حق انحلال قرارداد را ندارید. باید به این مساله نیز اشاره کنیم که شما می‌توانید برای قرارداد حاضر، شروطی تعیین کنید. این شرط را به عنوان شرط فسخ قرارداد در نظر می‌گیرند. بنابراین، اگر در روابط میان طرفین، این شروطی که مطرح شده است، رعایت نشوند، طرف دیگر می‌تواند با استناد به آن شروط، قرارداد را فسخ کند.

مدت قرارداد طراحی تاسیسات

منظور از مدت قرارداد، بازه زمانی مشخصی است که پروژه طراحی تاسیسات مکانیکی را به پیمانکار می‌سپارند. مدت قرارداد ممکن است پس از خاتمه پروژه نیز ادامه پیدا کند. همچنین شما می‌توانید توافق کنید که مراحل معینی از پروژه را در فواصل زمانی معین انجام خواهید داد. شما می‌توانید برای انجام موضوع قرارداد، مدتی را در نظر بگیرید. علاوه براین، این امکان را دارید که به ضمانت اجرای قرارداد نیز اشاره کنید. اگر به علت تاخیر در تحویل پروژه، ضرری متوجه کارفرما شود، کارفرما می‌تواند با طرح شکایت، خسارت خود را مطالبه کند. میزان خسارت این شکایت نیز بر حسب نظر کارشناس رسمی دادگستری معین خواهد شد. این نکته نیز قابل توجه است که مدت پروژه با توجه به توافق طرفین تعیین می‌شود اما در برخی مواقع لازم است به برنامه زمان‌بندی مصوب سازمان نظام مهندسی نیز توجه کنیم.

مبلغ نمونه قرارداد طراحی تاسیسات

از دیگر نکات حائز اهمیت در قرارداد طراحی تاسیسات مکانیکی، مبلغی است که به عنوان حق الزحمه یا دستمزد میان طرفین توافق شده است. شما باید پیش از انعقاد قرارداد درباره میزان حق الزحمه با یکدیگر مذاکره کنید و میزان آن را به طور صریح، مشخص و با ذکر جزئیات در متن قرارداد بنویسید.

سخن پایانی

شما می‌توانید به عنوان هریک از طرفین قراردادها از طریق مجموعه وکیل‌باشی و وکلای پایه یک دادگستری مجرب حاضر در این مجموعه، به آنچه نیاز دارید برسید. مجموعه وکیل‌باشی با ارائه خدماتی نظیر تدوین فرم‌های قضایی سفارشی، تدوین قرارداد سفارشی و ارائه راهکار و آموزش‌های تصویری مختلف در زمینه‌های حقوقی کنار شما است. شما میتوانید هر فرم قضایی یا قراردادی را که میخواهید به صورت سفارشی همراه با مشاوره رایگان دریافت نمایید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

در شرایطی که انجام تعهد از سوی هر یک از طرفین مقدور نبود چه عواقبی در انتظار طرفین میباشد؟

اگر توانایی انجام تعهد برای هر یک از طرفین از بین برود و در آن هیچ تعدی و تفریطی وجود نداشته باشد، همچنین حادثهای خارج از اراده طرفین باعث این مسئله شود (قوه قاهره)، مسئولیتی به عهده طرفین قرارداد نمیباشد چرا که این موضوع در قرارداد تحت عنوان فورس ماژور یا قوای قاهره پیشبینی شده است.

برای آنکه هنگام بروز اختلاف زود تر به نتیجه برسیم چه راهکاری وجود دارد؟

سعی کنید در قراردادها مرجع حل اختلافات خود را داور مرضیالطرفین معرفی نمایید. چراکه هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه جویی خواهد شد. حکم داور مانند حکم قضات لازم الاتباع است.

اگر یکی از طرفین قرارداد اطلاعاتی غیرواقعی در قسمت مشخصات وارد نمود چه راهکاری را باید پیش برد؟

زمانی که این اتفاق رخ میدهد راهکار ثابتی وجود ندارد و باید آن را با وکلای مجرب مطرح نمایید.

در نتیجه بهتر است همیشه بیشتر به دنبال پیشگیری باشیم. برای پیشگیری از این موضوع همیشه در هنگام عقد قرارداد مدارک شناسایی را بررسی کنید تا احراز هویت انجام شود. حتی میتوان کپی این مدارک را پیوست به قرارداد نمود.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل