;
1402/10/16 - 14:52

نحوه نوشتن قرارداد استخدام کارشناس فروش و ارکان آن

در این مطلب، به معرفی قرارداد استخدام کارشناس فروش و زوایای حقوقی آن می‌پردازیم. 

اگر به عنوان صاحب یک فروشگاه، مدیر یک شرکت یا رئیس یک کارخانه قصد دارید تجربه خرید مشتریان خود را بهبود ببخشید، فروش‌تان را افزایش دهید، برندسازی کنید و خلاصه اینکه مشتریان وفادار و مشتاق خود را حفظ کنید؛ باید یک کارشناس فروش حرفه‌ای داشته باشید.

آیا می‌دانید که اولین گام پس از شناسایی و جذب چنین فردی، تنظیم قرارداد استخدام کارشناس فروش است؟ اصلاً ممکن است خودتان یک مسئول فروش تازه‌کار یا حتی حرفه‌ای باشید که نمی‌دانید چطور با کارفرما قرارداد ببنیدید و چه حقوق و تکالیفی دارید. اگر تا پایان این مطلب همراه وکیل‌باشی بمانید، جواب تمام پرسش‌های خود را می‌گیرید.

قرارداد استخدام کارشناس فروش و مبنای قانونی آن

"قرارداد استخدام کارشناس فروش توسط کارفرما (شخص یا سازمانی که کارشناس را استخدام می‌کند) و کارمند (کارشناس فروش) تنظیم می‌شود. این توافق، تابع رابطه کارگر و کارفرما و سایر تصریحات مقنن در قانون کار است. به‌عبارت‌دیگر، این تفاهم‌نامه مکتوب به منظور حفظ حقوق و تعهدات هر دو طرف در زمینه استخدام کارشناس فروش، تنظیم و تدوین می‌شود."

در واقع، قرارداد مزبور یکی از انواع قرارداد کاری است که در سبک‌ها و قالب‌های مختلف همچون موارد زیر قابل نگارش است:

·       قرارداد کار ساعتی

·       قرارداد کارآموزی

·       قرارداد کار موقت

·       قرارداد کار غیر موقت

·       قرارداد کار درصدی

·       قرارداد کار معین

·       قرارداد کار آژمایشی

ما در مجله حقوقی وکیل‌باشی، برای هر کدام از قراردادهای کاری یاد شده، مطلب جداگانه‌ای را گردآورده‌ایم. ازاین‌رو، برای جلوگیری از طولانی شدن این مطلب از توضیح مجدد هرکدام از آن‌ها خودداری کرده و توصیه می‌کنیم مطلب مربوط به هر کدام از قالب‌های مذکور را مطالعه کنید.

 کارشناس فروش چه کسی است؟ در سازمان چه وظایفی دارد؟

بهتر است تعریف شغل کارشناس یا مسئول فروش را توسط وظایفی که برعهده دارد، بیان کنیم. البته، در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف، وظایف این شخص بر اساس شرح وظایف کاری مشخص می‌شود. بنابراین، ممکن است این فرد وظایف متفاوتی را نسبت به یک کارشناس فروش دیگر برعهده داشته باشد.

اما به طور کلی مسئول فروش معمولاً وظایف زیر را دارد:

·  کارشناس فروش مسئول تحلیل بازار و تعیین نیازهای مشتریان است. برای این منظور، او باید بازار و رقبا را بررسی کرده و سپس، برنامه‌ریزی دقیقی برای فرآیند فروش داشته باشد.

· کارشناس فروش باید با مشتریان ارتباط برقرار کرده و به آن‌ها کمک کند تا نیازهایشان را شناسایی کرده و محصولات یا خدمات را به آن‌ها معرفی کند.

· کارشناس فروش، مسئول فروختن محصولات یا خدمات به مشتریان است. وی باید توانایی مذاکره و انجام معامله را داشته باشد. برای این منظور، او باید مدام با مشتریان و بازاریابان در تماس باشد.

· پس از فروش، او مسئول پشتیبانی از مشتریان است و باید به آن‌ها کمک کند تا مشکلاتشان را حل کنند و سوالاتشان را پاسخ دهد

·  به منظور ارزیابی عملکرد و برای اطلاع کارفرما، او ملزم است که گزارش‌هایی از فروش‌ها و نحوه عملکردش تهیه کرده و آن را به کارفرما ارائه دهد.

این امکان وجود دارد که به دلیل نیازهای شرکت، مسئول فروش محصول وظایف دیگری را انجام دهد مانند نوشتن متن تبلیغاتی، راه‌اندازی و اجرای رویدادهای تبلیغاتی. پس توجه داشته باشید که نوشتن شرح دقیقی از وظایف شغلی، می‌تواند تا حد زیادی از اختلافات مسئول فروش و کارفرما پیشگیری نماید.

در قرارداد استخدام کارشناس فروش، کارفرما چه تعهداتی دارد؟

در این توافق، کارفرما ملزم است که شرایط و تعهدات زیر را رعایت کند:

·       حقوق و مزایای مشخص شده در قرارداد را به‌موقع و به طور کامل به کارشناس فروش پرداخت کند. این حقوق ممکن است شامل حقوق اصلی، بیمه، مزایای اضافی مثل بیمه تکمیلی، سنوات، افزایش حقوق در صورت عملکرد خوب و... باشد.

·       کارفرما موظف است همچون سایر کارمندانش، برای کارشناس فروش خود نیز آموزش‌های لازم را فراهم کند و بسترهای مفیدی برای این موضوع ایجاد کند.

·       کارفرما باید تجهیزات و ابزارهای لازم برای انجام کار را در اختیار مسئل فروش قرار دهد.

·       او ملزم است که به تمامی حقوق و تعهداتش نسبت به کارمندان پایبند باشد و در صورتی که تعهداتی را نقض کند، باید عواقب این مسئله را پذیرفته و جبران خسارت نماید.

در مقاله نکات کلیدی در قرارداد کار علاوه بر موارد بالا، به برخی دیگر از تعهدات کارفرما مثل فراهم آوردن شرایط بهداشتی و ایجاد ایمنی برای کارکنان نیز اشاره کرده‌ایم. بهتر است برای آشنایی بیشتر با مسئولیت‌های کارفرما به آن نوشته هم سر بزنید.

نحوه تنظیم قرارداد کارشناس فروش

نحوه تنظیم قرارداد استخدام کارشناس فروش

به طور کلی، یک قرارداد استخدام کارشناس فروش می‌تواند در بخش‌های زیر تعریف شود:

مشخصات طرفین قرارداد

دقت کنید که اگر کارفرما شخص حقیقی باشد، مشخصات دقیق شرکت مثل شماره ثبت را باید درج کنید.

موضوع قرارداد استخدام کارشناس فروش

موضوع این قرارداد عبارت است از: "قرارداد استخدام کارشناس فروش" (نوع قرارداد مثل کار موقت و... را نیز بنویسید)

مدت قرارداد

زمان شروع استخدام کارمند و مدت زمانی که او مشغول به کار خواهد شد را باید قید کنید. درغیراین‌صورت، بر اساس قانون کار، قرارداد حالت دائمی و غیر موقت پیدا می‌کند.

ساعات کاری، مرخصی، حقوق و مزایا

حقوق پایه، بیمه، سنوات، پاداش، افزایش حقوق و تمام مواردی از این دست را بنویسید.

مقررات داخلی شرکت

شاید مقررات داخلی شرکت در نظرتان کم‌اهمیت باشد؛ اما چنانچه این موضوع را جدی بگیرید و تمامی ضوابطی که کارشناس فروش باید ملزم به رعایت آن باشد را بنویسید، از اختلافات آتی جلوگیری کرده‌اید.

 

درخواست مشاوره حقوقی

شرایط فسخ یا خاتمه قرارداد

می‌توانید برای هر یک از شرایط مقرر در متن توافق، یک ضمانت اجرا همچون فسخ قرارداد را تعیین کنید. به یاد داشته باشید که نوشتن شرایط فسخ قرارداد کار ساده‌ای نیست و باید در این مورد از فرآیند مشاوره حقوقی آنلاین با وکلا و مشاوران حقوقی بهره بگیرید.

تغییرات و به‌روزرسانی‌های قرارداد

هر نوع تغییر و به روزرسانی مفاد این قرارداد باید در متن اولیه ذکر شده و به تأیید طرفین برسد.

تعهدات کارمند و کارفرما

در اینجا، کارمند موردنظر به عنوان کارشناس فروش استخدام می‌شود و باید وظایف خود را طبق دستورالعمل‌های کارفرما انجام دهد. پیش از این وظایف شغلی و تعهدات کارفرما و مسئول فروش را توضیح  دادیم.

حفظ اسرار تجاری و عدم افشای آن

کارمند باید در طول دوره استخدام و پس از آن اطلاعات شرکت را محرمانه نگه دارد و از هرگونه فاش کردن اطلاعات خودداری کند. این موضوع را در مقاله حفظ محرمانگی اطلاعات، توضیح داده‌ایم.

اعتبار قرارداد استخدام کارشناس فروش

در این قسمت لازم است که ذکر کنید: این قرارداد معتبر و قابل اجراست و تمامی شرایط آن برای طرفین الزام‌آور است. هرگونه تغییر یا تعدیل قرارداد تنها با رضایت کتبی هر دو طرف میسر خواهد بود. در نهایت اینکه، این قرارداد تنها برای طرفین معتبر است و هیچ شخص ثالثی حقی بر اجرای آن ندارد.

نحوه رفع اختلافات طرفین

در صورت وجود هرگونه اختلاف یا ابهام میان طرفین در اجرای این قرارداد، طرفین ملزم به حل و فصل منازعه و صلح با یکدیگر هستند. در صورت عدم توافق، اختلافات به داور  تعیین شده از سوی طرفین ارجاع خواهد شد.

قرارداد مدیر فروش

و اما جمع‌بندی مطلب

با توجه به اهمیت به‌کارگیری از یک کارشناس فروش حرفه‌ای در سازمان‌ها و شرکت‌ها، این مطلب را به قرارداد استخدام کارشناس فروش اختصاص دادیم. علاوه بر توصیف ارکان و تعریف این قرارداد، تعهدات طرفین و نحوه فسخ آن نیز در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت.

برای داشتن یک قرارداد جامع و حرفه‌ای، ضروری است که همزمان دانش حقوقی بالا و تجربه کافی در این زمینه داشته باشید. این در حالی است که اغلب افراد فاقد چنین تخصصی هستند و نوشتن هرگونه قرارداد از سوی آن‌ها، بسیار پرریسک است. به همین دلیل وکلای تیم حقوقی وکیل‌باشی علاوه بر آماده‌سازی قرارداد سفارشی، انواع خدمات حقوقی نظیر تنظیم قراردادهای آماده را نیز به شما عزیزان، ارائه خواهند کرد. برای دسترسی به این خدمات و  فرم قرارداد مدیر فروش با مشاوران ما در تماس باشید.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد استخدام کارشناس فروش به چه معنا است؟

قرارداد استخدام کارشناس فروش توسط کارفرما و کارمند (کارشناس فروش) تنظیم می‌شود. این توافق، تابع رابطه کارگر و کارفرما و سایر تصریحات مقنن در قانون کار است. به‌عبارت‌دیگر، این تفاهم‌نامه مکتوب به منظور حفظ حقوق و تعهدات هر دو طرف در زمینه استخدام کارشناس فروش، تنظیم و تدوین می‌شود.

 

در قرارداد استخدام کارشناس فروش، کارفرما چه تعهداتی دارد؟

در قرارداد مزبور کارفرما تعهدات مختلفی مانند پرداخت به‌موقع حقوق و مزایای کارشناس، احترام به حریم شخصی او، ارائه تجهیزات و ابزار لازم برای انجام کار و موارد دیگری که در متن مقاله به آن اشاره کردیم را برعهده دارد. 

در تنظیم قرارداد استخدام کارشناس فروش به چه نکاتی دقت کنیم؟

موارد زیر، چند نمونه از مهمترین نکات مطرح در زمان نوشتن این قرارداد هستند: 

  • شاید مقررات داخلی شرکت دکه ر نظرتان کم‌اهمیت باشد؛ اما چنانچه این موضوع جدی بگیرید و تمامی ضوابطی کارشناس فروش باید ملزم به رعایت آن باشد را بنویسید، از اختلافات آتی جلوگیری کرده‌اید.
  • هر نوع تغییر و به روزرسانی مفاد این قرارداد باید در متن اولیه ذکر شده و به تأیید طرفین برسد.

  • کارمند باید در طول دوره استخدام و پس از آن اطلاعات شرکت را محرمانه نگه دارد و از هرگونه فاش کردن اطلاعات خودداری کند.