;
1402/10/16 - 16:40

قرارداد آسانسور و نکات مهم آن

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد آسانسور و مهمترین نکات آن بپردازیم:

نصب و راه‌اندازی آسانسور برای افراد بسیار مهم است. زیرا این فرایند در عین ایجاد آسایش برای ساکنین ساختمان‌ها خطراتی جدی را به همراه دارد. برخی از خطرات نصب آسانسور در ساختمان‌های مسکونی، تجاری، اداری و... شامل سقوط، شوک الکتریکی، استفاده نادرست از تجهیزات حفاظت شخصی، برخورد با آسانسور و گیرکردن در فضاهای محدود است.

به همین خاطر است که مدیران ساختمان و مالکین خانه‌های چندین طبقه باید برای نصب و سرویس دوره‌ای این دستگاه، قرارداد آسانسور را با یک پیمانکار متبحر و حرفه‌ای منعقد کنند. حال اینکه این قرارداد حاوی چه مواد و بندهایی است، چگونه تنظیم می‌شود و طرفین آن چه تعهداتی دارند، موضوعی است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

چنانچه به‌عنوان مدیر یک ساختمان تجاری، تفریحی، مسکونی یا اداری قصد دارید قراردادی با هدف خرید، نصب و بازرسی آسانسور منعقد کنید، تا انتها همراه وکیل‌باشی بمانید.

قرارداد نصب و راه اندازی آسانسور چیست؟

به طور کلی، قرارداد نصب و راه اندازی آسانسور به منظور اطمینان از اجرای صحیح، استاندارد و ایمن نصب و بهره‌برداری آسانسور از نظر فنی و حقوقی ایجاد می‌شود. این قرارداد به عنوان یک مستند حقوقی مهم برای هر دو طرف عمل می‌کند تا اختلافات و مشکلات احتمالی را کاهش دهد.

بهتر است پیش از تنظیم این موافقت‌نامه مبحث پانزدهم مقررات ملی ساختمان - آسانسورها و پلکان برقی که در پایین مقاله قرار داده شده است را مطالعه کنید تا به‌خوبی با زوایای قانونی این مسئله آشنا شوید.

"قرارداد نصب و راه‌اندازی آسانسور، توافق‌نامه‌ای کتبی است که میان کارفرما و پیمانکار منعقد می‌شود. به‌این‌ترتیب پیمانکار در ازای دریافت مبلغ قرارداد، متعهد می‌شود که عملیات نصب، آزمایش و راه‌اندازی آسانسور در یک ساختمان را انجام دهد. این موافقت‌نامه جزئیات مربوط به شرایط فنی، مالی، زمانی، حقوق و تعهدات طرفین را در بر می‌گیرد."

هرچند در ادامه راجع به نحوه تنظیم و نکات حقوقی این قرارداد توضیح می‌دهیم؛ اما باید به یک موضوع مهم اشاره کنیم. اینکه نوشتن یک قرارداد، اصلاً کار ساده‌ای نبوده و نیازمند دانش حقوقی بالا است. به همین دلیل، برای آسان‌تر شدن این فرایند وکلای تیم وکیل‌باشی قرارداد نصب و راه‌اندازی آسانسور را به‌صورت استاندارد و کاملاً حرفه‌ای تنظیم کرده‌اند.

قرارداد نصب و راه اندازی آسانسور

نحوه تنظیم قرارداد آسانسور

در قرارداد آسانسور، موارد زیر معمولاً موردبحث و توافق قرار می‌گیرند:

طرفین قرارداد

طرفین این قرارداد عبارت‌اند از کارفرما و پیمانکار. کارفرما فردی است که اقدام به خرید آسانسور کرده و نصب و سرویس‌دهی این دستگاه را به پیمانکار می‌سپارد. پیمانکار علاوه بر دریافت مبلغ خرید، هزینه‌ای را بابت نصب و سپس بررسی دوره‌ای (ماهیانه) آسانسور از کارفرما دریافت می‌کند. به‌این‌ترتیب، او موظف است استانداردهای لازم را برای راه‌اندازی بالابر برقی رعایت کند.

شرایط فنی

این مورد شامل مشخصات فنی آسانسور می‌شود، از جمله ظرفیت حمل، سرعت، ابعاد، امکانات ایمنی، نوع دستگاه کنترل و سیستم‌های اطفای حریق.

شرایط مالی

در این قسمت، هزینه‌های نصب و راه‌اندازی آسانسور توسط پیمانکار، شیوه پرداخت هزینه‌ها، هزینه‌های احتمالی اضافی (مانند تعمیر و نگهداری در آینده) و هر گونه جریمه یا تخفیف ممکن است تعیین شود.

زمان‌بندی

تاریخ‌های شروع و پایان نصب و راه‌اندازی آسانسور و هر گونه مهلت یا تأخیر در اجرای قرارداد در این قسمت نوشته می‌شود.

تعهدات کارفرما و پیمانکار

وظایف و تعهدات هر طرف در فرایند نصب و راه‌اندازی آسانسور شرح داده می‌شود. این موضوع شامل تعهدات تأمین تجهیزات، متعهدشدن به رعایت استانداردها، اجرای به‌موقع کارها و هر گونه وظیفه دیگری است که طرفین ممکن است داشته باشند.

تضمین‌ها و ضمانت‌ها

این قسمت معمولاً شرایط ضمانت و خدمات پس از فروش را پوشش می‌دهد.

تعارض و حل اختلاف

روش‌های حل اختلافات در صورت بروز مشکلات میان طرفین شامل مواردی مثل ارجاع به داوری، پیگیری از طریق دادگاه یا خاتمه به منازعه از طریق مصالحه خواهد بود.

در نهایت، قرارداد نصب و راه‌اندازی آسانسور باید بادقت تهیه و بررسی شود تا هر دو طرف به تعهدات خود پایبند باشند و فرایند نصب آسانسور به‌درستی و به‌موقع انجام شود. تمام این امور مستلزم این است که شما پیش از تنظیم توافق‌نامه حتماً یک یا چند جلسه مشاوره حقوقی تخصصی را پشت سر بگذرانید.

 

مشاوره حقوقی آنلاین

مهم‌ترین نکات قرارداد نصب و راه‌اندازی آسانسور

هنگام نوشتن قرارداد خرید و نصب آسانسور، باید موارد کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

·       ارزیابی فضای نصب توسط پیمانکار. در واقع او مسئول بررسی محل نصب آسانسور است. این ارزیابی اطمینان می‌دهد که فضا شرایط موردنیاز برای نصب ایمن و صحیح آسانسور را دارد.

·       پیمانکار موظف است که مقاومت ساختمانی را بررسی کند. این ارزیابی اطمینان می‌دهد که ساختمان توان وزن سنگین این دستگاه را دارد و به ایمنی آن خدشه‌ای وارد نمی‌شود.

·       قرارداد باید پوشش بیمه‌ای مناسبی را برای کارکنان فعال در فرایند نصب آسانسور مشخص کند. از سوی دیگر، قرارداد باید تضمین کند که در صورت وقوع حادثه و آسیب به مالکان یا ساکنان ساختمان، آ‌ن‌ها نیز تحت پوشش بیمه هستند.

هیچ‌گاه در متن توافق عبارت «اسقاط کافه خیارات» را ننویسید. با این کار حق فسخ ناشی از عدم تعهد طرف مقابل به انجام وظایفش را از خود سلب می‌کنید. برای آشنایی بیشتر با خیارات، توصیه می‌کنیم مطلب انواع خیارات قانونی را حتماً بخوانید.

·   در تنظیم متن این قرارداد علاوه بر مشخصات طرفین، مبلغ و مدت قرارداد، نحوه فسخ، تعهدات پیمانکار، تعهدات کارفرما، دوره تضمین، ارجاع اختلافات به دادگاه یا داوری و  سرانجام فورس ماژور (موارد اضطراری) نیز بایستی ذکر شوند.

در انتها باید یادآور شویم که حتماً قرارداد را در 2 نسخه تنظیم نمایید، پایین هر برگه را امضا کرده و 2 شاهد معتبر هم برای تصدیق و امضای قرارداد در زمان نوشتن آن، حضور داشته باشند.

و اما جمع‌بندی مطلب

در این مطلب از وکیل‌باشی راجع به کلیات قرارداد آسانسور صحبت کردیم. یکی از نکات کلیدی در قرارداد خرید، نصب و راه‌اندازی آسانسور، نصب ایمن و صحیح آن است. همان‌طور که در طول مقاله توضیح دادیم، ارزیابی مقاومت ساختمان، رعایت مقررات و ضوابط، نگهداری و تعمیرات منظم، و پوشش بیمه نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. در نتیجه، برای نوشتن قرارداد خرید و نصب آسانسور باید تمام جزئیات گفته‌شده را رعایت کنید و در این مسیر از تخصص وکلا نیز بهره‌مند شوید.

چنانچه دررابطه‌با موضوع این مقاله سؤال یا ابهامی دارید، آن را در قسمت نظرات بنویسید. مشاوران مجموعه همواره پاسخگوی شما عزیزان هستند.

 

دانلود فایل مقررات ملی ساختمان

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

مصطفی ملایری

سلام ممنون میشم یکم خلاصه تر توضیح بدین واین قرارداد راه اندازی آسانسور را از کجا گیر بیارم.

 

وکیل باشی: سلام، این قرارداد به منظور نصب و راه اندازی آسانسور در محل مشتری به امضا می‌رسد. این قرارداد شامل جزئیات فنی، هزینه‌ها، زمانبندی و شرایط پرداخت برای انجام کارهای نصب و راه اندازی آسانسور است. شما برای تهیه این قرارداد می توانید بر روی لینک کلیک نماید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد نصب و راه اندازی آسانسور چیست؟

"قرارداد نصب و راه‌اندازی آسانسور، توافق‌نامه‌ای کتبی است که میان کارفرما و پیمانکار منعقد می‌شود. به‌این‌ترتیب پیمانکار در ازای دریافت مبلغ قرارداد، متعهد می‌شود که عملیات نصب، آزمایش و راه‌اندازی آسانسور در یک ساختمان را انجام دهد. این موافقت‌نامه جزئیات مربوط به شرایط فنی، مالی، زمانی، حقوق و تعهدات طرفین را در بر می‌گیرد."

ارکان قرارداد راه اندازی آسانسور شامل چه مواردی است؟

این قرارداد از 15 ماده تشکیل شده که شامل موارد زیر می‌باشد:

ماده 1- مشخصات طرفین

ماده 2-موضوع قرارداد 

ماده 3- مدت قرارداد 

ماده 4- مبلغ قرارداد

ماده 5- نحوه پرداخت مبلغ قرارداد 

ماده 6- تضمین انجام تعهدات

ماده 7-تضمین حسن اجرای کار

ماده 8- تعهدات کارفرما

ماده 9- تعهدات پیمانکار

 ماده  10-جریمه تأخیر

ماده  11- دوره تضمین قرارداد

ماده  12-موارد فسخ قرارداد

ماده 13- فورس ماژور

ماده  14-حل و فصل اختلافات

ماده  15- نسخ قرارداد