;
1402/10/18 - 09:18

چگونه قرارداد اخذ ویزا را بنویسیم؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد اخذ ویزا و نکات مهم آن بپردازیم:

مهاجرت به کشورهای خارجی همچون آلمان، کانادا، فرانسه و... یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های افرادی است که قصد اقامت در این مکان‌ها را دارند. حال ممکن است این مهاجرت به دلیل ادامه تحصیل باشد یا اقامت برای تمام عمر. درهرصورت، شما به‌عنوان یک ایرانی درست مثل سایر مردم دنیا، برای رفتن به یک کشور بیگانه باید فرایند مشخصی را پشت سر بگذارید؛ یعنی در کنار گرفتن گذرنامه یا همان پاسپورت، باید برای اخذ ویزا نیز اقدام کنید.

برخلاف مراحل دریافت گذرنامه، روند گرفتن ویزا یا همان روادید، کار پیچیده و زمان‌بری است. به همین دلیل، اکثر اشخاص ترجیح می‌دهند که این کار را به وکلا یا شرکت‌های باتجربه در این زمینه بسپارند.

به‌این‌ترتیب، شما به‌عنوان یک متقاضی مهاجرت دیگر به‌صورت شخصی درگیر روند دریافت ویزا نمی‌شوید و این کار را به وکیل یا مؤسسه مهاجرتی معتبر واگذار می‌کنید. البته، در میان وکلا یا مؤسسات مهاجرتی معتبر، کلاهبرداران و آژانس‌های غیرقانونی فراوانی وجود دارند که باید با تمام وجود مراقب آن‌ها باشید.

حال سؤال اصلی اینجا است که نمونه قرارداد اخذ اقامت چگونه تنظیم می‌شود؟ برای بستن این توافق کتبی باید چه نکات حقوقی را رعایت کرده و چه مواردی را در آن بنویسیم؟ چنانچه تا انتهای این مطلب از وکیل‌باشی همراه شوید، به پاسخ تمام سؤالات بالا دست پیدا می‌کنید.

ویزا (روادید) چیست؟ چند نوع ویزا داریم؟

ویزا که در عالم حقوق به آن روادید گفته می‌شود، مجوزی است که از سوی یک کشور خارجی صادر می‌شود و به اتباع کشورهای دیگر اجازه می‌دهد تا بتوانند وارد خاک کشورشان شوند. مثلاً یک ایرانی برای برای اقامت در کانادا علی‌رغم اخذ پاسپورت، ملزم است که ویزای کاناداد را دریافت کند.

به‌عبارت‌دیگر، پاسپورت (گذرنامه) مجوزی است که دولت ایران به اتباعش می‌دهد تا بتوانند از خاک ایران خارج شوند. در مقابل، ویزا، مجوزی است که از سوی دولت کانادا برای یک ایرانی متقاضی اقامت در آن کشور صادر می‌شود. پس، برای خروج از کشور خودتان باید گذرنامه داشته باشید و برای ورود به کشوری دیگر مثل کانادا، به ویزای آن کشور نیاز دارید.

ویزا، مشخص‌کننده مدت اقامت، نحوه اقامت همچون مهاجرت تحصیلی، کاری و... است که یا به‌صورت کاغذی یا به‌صورت الکترونیک به گذرنامه شخص متقاضی پیوست می‌شود. درمورد انواع ویزا نیز باید بدانید که باتوجه‌به قصد شخص متقاضی روادید، یکی از انواع ویزا که شامل موارد زیر است، برای او صادر می‌شود:

1.   ویزای کاری

2.   ویزای تحصیلی

3.   ویزای توریستی

4.   ویزای ترانزیت

5.   ویزای پزشکی (درمانی)

حال که به‌خوبی متوجه شدید ویزا چیست و در چه مواردی کاربرد دارد، سراغ تعریف آن می‌رویم.

قرارداد اخذ ویزا چیست؟ میان چه کسانی منعقد می‌شود؟

همان‌طور که می‌دانید که برای گرفتن ویزا باید به سفارت یا کنسولگری کشور مقصد مراجعه کنید. ازآنجایی‌که از زمان مراجعه به سفارتخانه تا دریافت ویزا، زمان باید زمان زیادی را صرف کنید و پیگیری امور مربوط به ویزا بسیار طولانی است، بهتر است این کار را به وکلا یا مؤسسات مهاجرتی قانونی بسپارید.

"برای واگذارکردن کلیه امور اخذ ویزا به یک وکیل یا مؤسسه مهاجرتی، ابتدا باید قرارداد اخذ ویزا را تنظیم کنید. در این موافقت‌نامه کتبی، شما به‌عنوان شخص متقاضی مهاجرت قرار می‌گیرید. طرف دیگر قرارداد مهاجرت، وکیل یا مؤسسه معتبری است که متعهد می‌شود امور مربوط به دریافت ویزای شما را پیگیری کند. به‌این‌ترتیب، شما نیز در ازای دریافت روادید، مبلغ مشخصی را به‌طرف مقابل می‌پردازید."

متن این قرارداد که به آن قرارداد مهاجرت نیز می‌گویند، شامل مواردی مانند مدت، شرایط فسخ، تعهدات طرفین و... است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم. بااین‌حال، بهتر است نوشتن قرارداد خود را به وکلای پایه یک دادگستری و با تبحر در زمینه امور مهاجرتی بسپارید. چرا که متن قرارداد با وکیل مهاجرت یا آژانس مهاجرتی، نکات حقوقی فراوانی دارد که بی‌اعتنایی به هر یک از آن‌ها، تبعات فراوانی برای شما خواهد داشت.

خوشبختانه فرصت بهره‌گیری از دانش و تجربه وکلای باسابقه در امور مهاجرت در مجموعه وکیل‌باشی برای شما فراهم است. بر همین اساس، تیم وکلای ما ضمن برخورداری از تخصص کافی جهت وکالت در امور مهاجرت، تنظیم قرارداد اخذ ویزا را به‌صورت استاندارد و حرفه‌ای انجام می‌دهند.

تنظیم قرارداد سفارشی

ماهیت قانونی قرارداد اخذ ویزا

قرارداد ویزا از آن دسته توافقاتی است که انعطاف فراوانی دارد؛ بنابراین شما می‌توانید در قالب یکی از عقود زیر قرارداد مهاجرتی خود را تنظیم کنید:

قرارداد جعاله اخذ ویزا

در جعاله اخذ ویزا، شما به‌عنوان متقاضی مهاجرت، فرایند دریافت روادید را به یک شخص حقیقی یا حقوقی می‌سپارد. در اینجا شما جاعل هستید و فرد مقابل که موظف به پیگیری امور ویزا است، عامل نامیده می‌شود.

به‌عبارت‌دیگر، قرارداد جعاله کاری، همان جعاله انجام کار است که مطابق قواعد و احکام عقد جعاله (ماده 571 قانون مدنی) تنظیم می‌شود. در این توافق که عقدی جایز به شمار می‌آید، جاعل، درخواست انجام یک کار مشخص را به عامل می‌دهد. عامل ممکن است معین یا نامعین باشد؛ اما در ازای انجام کار، مستحق دریافت اجرت یا جُعل خواهد بود.

قرارداد وکالت اخذ ویزا (قرارداد مهاجرت)

این شکل از قرارداد مهاجرت، نسبت به سایر روش‌ها، رواج بیشتری دارد. در اینجا شما به‌عنوان موکل، به یک وکیل دادگستری یا مؤسسات قانونی مهاجرتی وکالت می‌دهید تا فرایند روادید شما را پیگیری کنند. در توافقاتی همچون نمونه قرارداد اعزام دانشجو به خارج از کشور و مهاجرت‌های کاری، اعطای وکالت، روش امنی محسوب می‌شود.

قرارداد کارگزاری اخذ ویزا

قرارداد کارگزاری انجام کار، طبق تصریحات مقنن در ماده 10 قانون مدنی و اصل آزادی قراردادها منعقد می‌شود. طرفین این تفاهم‌نامه، کارفرما و کارگزار هستند که کارگزار موظف است تا به دستور کارفرما، برای او اقدامات تخصصی مندرج در متن توافق‌نامه را انجام دهد.

به این صورت که فرد متقاضی مهاجرت، کارفرما محسوب شده و از شرکت یا وکیل موردنظر می‌خواهد که کلیه کارهای دریافت ویزای او را انجام دهد.

باتوجه‌به پیچیدگی هر یک از این 3 نوع قرارداد مهاجرتی، توصیه می‌کنیم حتماً از تجارب و دانش وکلای دادگستری استفاده کنید و چند جلسه مشاوره حقوقی تخصصی را پشت سر بگذارید.

 

درخواست مشاوره حقوقی

نحوه تنظیم قرارداد اخذ ویزا

تفاوتی ندارد که متقاضی مهاجرت باشید یا شخصی که قرار است پیگیری ویزای این افراد را برعهده بگیرید. درهر صورت، باید در نمونه قرارداد ویزای شینگن، نمونه قرارداد مهاجرت تحصیلی، کاری و حتی درمانی باید تمام موارد زیر را درج کنید:

مشخصات طرفین

ابتدا باید طرفین را در قرارداد تعریف کنید. این شامل نام و اطلاعات تماس کامل متقاضی ویزا و نماینده یا وکیل ویزا می‌شود.

موضوع قرارداد مهاجرت

موضوع این توافق عبارت است از وکالت/ کارگزاری/ جعاله اخذ ویزا. از یاد نبرید که نوع قرارداد را باید در موضوع قید کنید؛ در غیر این صورت، در تفسیر قرارداد دچار مشکلات فراوانی خواهید شد.

مدت قرارداد

در این بند باید مشخص کنید که قرارداد چه مدت اعتبار دارد و چگونه می‌تواند تمدید شود.

مبلغ قرارداد مهاجرت

هزینه‌ای که از سوی متقاضی مهاجرت به وکیل یا مؤسسه مهاجرتی پرداخت می‌شود و همین‌طور نحوه پرداخت در این قسمت مشخص می‌شود.

تعهدات طرفین

از جمله وظایف متقاضی ویزا می‌توان به مواردی نظیر ارائه مدارک هویتی و سایر اسناد موردنیاز دراسرع‌وقت و پرداخت به‌موقع مبلغ قرارداد، اشاره داشت. وظایف نماینده یا وکیل نیز شامل موضوعاتی همچون تسریع در انجام امور و عدم اتلاف وقت برای اخذ روادید، می‌شود.

نحوه فسخ قرارداد اخذ ویزا

مشخص کنید که در چه شرایطی می‌توانید قرارداد را فسخ کنید. درمورد موارد و نحوه اقاله (برهم‌زدن دوجانبه قرارداد) نیز باید در همین قسمت، توافقات خود را بنویسید.

نحوه حل اختلافات در قرارداد مهاجرت

مشخص کنید که در صورت وقوع اختلافات، این اختلافات به چه صورتی حل‌وفصل می‌شوند؛ از طریق داوری یا مراجعه به دادگاه؟

امضا و تاریخ 

در آخر، فراموش نکنید که امضای طرفین قرارداد به همراه امضای شهود باید در انتهای توافق‌نامه وجود داشته باشد تا قرارداد شکل قانونی به خود بگیرد.

چه نکات حقوقی را باید در قرارداد اخذ ویزا مدنظر قرار بدهیم؟

در هنگام امضای قرارداد اخذ ویزا، مهم است موارد حقوقی و قوانین مربوطه را به‌دقت بررسی و در نظر بگیرید. در ادامه نکات حقوقی مهمی را که باید در نظر داشته باشید، تشریح می‌کنم:

تعهدات و مسئولیت‌ها در نمونه قرارداد مهاجرت

مراجعه دقیق به تعهداتی که در قرارداد برای هر طرف تعیین شده است بسیار حیاتی است. اطمینان حاصل کنید که تمام تعهدات به‌درستی و به‌موقع انجام می‌شوند. این موضوع شامل پرداخت هزینه‌ها، تأمین مدارک موردنیاز، و هر مسئله دیگری که در قرارداد مشخص شده است، می‌شود.

شرایط تعلیق و فسخ

درصورتی‌که قرارداد نیاز به تعلیق یا فسخ داشته باشد، شرایط مرتبط با این موضوعات باید در قرارداد ذکر شوند این موارد ممکن است شامل شرایطی مانند عدم ارائه مدارک به‌موقع توسط متقاضی یا نقض تعهدات نماینده یا وکیل ویزا باشد.

انتقال نمونه قرارداد اخذ ویزا

در بعضی موارد، ممکن است نیاز به انتقال قرارداد به‌طرف دیگری باشد. این نکته نیازمند تأیید و پذیرش از طرف متقاضی و نماینده یا وکیل ویزا است. به‌عبارت‌دیگر، ممکن است شرایطی پیش بیاید که وکیلتان قادر به ادامه کارهای اخذ ویزا نباشد و این موضوع را به وکیل دیگری انتقال دهد. در نتیجه، باید در متن قرارداد، شرط واگذاری یا عدم واگذاری قرارداد را به‌صورت شفاف ذکر کنید.

در نهایت، هنگام امضای قرارداد اخذ ویزا، به‌دقت تمام مفاد آن را بخوانید و اطمینان حاصل کنید که شرایط و تعهدات به‌درستی مشخص شده و حقوق و منافع شما حفظ می‌شوند. در صورت داشتن هر گونه سؤال یا ابهام، با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید.

و اما جمع‌بندی مطلب

در این مطلب از وکیل‌باشی تلاش کردیم تا ابعاد حقوقی قرارداد اخذ ویزا را بررسی کنیم. در همین راستا توضیح دادیم که اشخاص متقاضی مهاجرت، در اغلب موارد وارد فرایند طولانی و وقت‌گیر اخذ روادید نمی‌شوند. به همین دلیل، بهتر است از وکلا و مؤسسات قانونی در این زمینه کمک بگیرید. در این میان شرایط و نحوه نوشتن قرارداد جعاله یا کارگزاری یا وکالت اخذ ویزا را به‌صورت کامل توضیح دادیم.

در انتها باید اشاره کنیم که قرارداد اخذ ویزا ممکن است باتوجه‌به نوع ویزا و قوانین مربوطه در کشور موردنظر تغییر کند. بهتر است با مراجع مربوطه و مشاوران حقوقی ماهر در این زمینه تماس بگیرید تا بهترین قرارداد را تنظیم کنید.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

Milani

سلام وقت بخیر با این قرارداد جعاله اخذ ویزا میشه از عامل به دلیل انجام ندادن کار شکایت کرد ؟

 

وکیل باشی: با سلام و درود، می توانید به دادگاه حقوقی مراجعه کرده و دادخواست الزام به انجام تعهد دهید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد اخذ ویزا چیست؟ میان چه کسانی منعقد می‌شود؟

"برای واگذارکردن کلیه امور اخذ ویزا به یک وکیل یا مؤسسه مهاجرتی، ابتدا باید قرارداد اخذ ویزا را تنظیم کنید. در این موافقت‌نامه کتبی، شما به‌عنوان شخص متقاضی مهاجرت قرار می‌گیرید. طرف دیگر قرارداد مهاجرت، وکیل یا مؤسسه معتبری است که متعهد می‌شود امور مربوط به دریافت ویزای شما را پیگیری کند. به‌این‌ترتیب، شما نیز در ازای دریافت روادید، مبلغ مشخصی را به‌طرف مقابل می‌پردازید."

نحوه تنظیم قرارداد اخذ ویزا چیست؟

از ارکان قرارداد ویزا می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مشخصات طرفین
  • موضوع قرارداد
  • مدت قرارداد
  • مبلغ قرارداد
  • تعهدات طرفین
  • نحوه فسخ قرارداد اخذ ویزا
  • نحوه حل اختلافات
  • امضا و تاریخ