;
1402/10/16 - 14:03

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه

در این مطلب قصد داریم با نکات مهم در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه آشنا شویم:

امروزه کارخانه‌ها تبدیل به قطب صنعتی‌سازی یک جامعه شده‌اند و هر روزه کالاهای مبتکرانه زیادی وارد بازار می‌شود. به همین دلیل سرمایه‌گذاری برای احداث یک کارخانه طرفداران زیادی پیدا کرده است.اما حقیقت این است که از یک ایده بکر تا راه‌اندازی کارخانه و تامین تجهیزات و نیروی انسانی، چالش‌های زیادی پیش روی کارفرمایان وجود دارد.

یکی از این چالش‌ها نبود سرمایه کافی برای ساخت و تجهیز سازی یک کارخانه است. در چنین شرایطی قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه، تبدیل به بهترین راه حل قانونی برای متخصصان و سرمایه‌داران شده است. اما تنظیم و انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه چندان ساده نیست و جزئیات حقوقی زیادی دارد که آگاهی نداشتن از آن‌ها می‌تواند ضرر و زیان هنگفتی را برای طرفین به بار بیاورد. به همین منظور در این مطلب از وکیل‌باشی قصد داریم اصول حقوقی مهم را در مورد نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه بررسی کنیم. همراه ما باشید.

معنای قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه چیست؟

در میان انواع قرارداد مشارکت در ساخت، این قرارداد نوعی مشارکت در ساخت بنا به حساب می‌آید. درمورد معنای این قرارداد باید گفت که "قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه، توافق‌نامه‌ای است که طرفین به منظور تجمیع سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی برای تأسیس کارخانه و تولید یک محصول خاص آن را منعقد می‌کنند." به بیان ساده‌تر، زمانی که دو نفر آورده‌های نقدی و غیرنقدی خود را برای احداث یک کارخانه با یکدیگر شریک می‌شوند و با هم توافق می‌کنند که هر یک از آن‌ها به نسبت سهم خود سود ببرد، مشارکت در ساخت کارخانه رخ داده است.

سرمایه غیر نقدی می‌تواند ایده و تخصص یکی از طرفین برای تولید یک محصول و فعالیت در کارخانه باشد و سرمایه نقدی شامل تامین سرمایه مالی مورد نیاز برای ساخت کارخانه و تجهیز آن می‌باشد؛ بنابراین یکی از طرفین این قرارداد، سرمایه‌گذار است و طرف دیگر متخصصی است که از توان تولیدی خود اطمینان دارد و برنامه مناسبی در جهت آن دارد. 

در واقع، قرارداد مشارکت در ساخت یکی از انواع قراردادهای مشارکت مدنی است. قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه، قراردادی نوآورانه برای صاحبان ایده و سرمایه است. با بستن این قرارداد، توافقی بین اشخاص شکل می‌گیرد که منجر به ابتکار، تولید، ایجاد فرصت شغلی و کسب سود بیشتر خواهد شد.

سرمایه‌های طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه به چه صورت است؟

مشخص کردن سرمایه‌های دقیق هریک از طرفین قرارداد، از مهم‌ترین کارهایی است که باید برای انعقاد آن توافق انجام داد. چرا که میزان آورده‌ی هر یک از طرفین، تعیین کننده‌ی نسبت سهم او از این شراکت است. همان طور که پیش‌تر گفته شد، آورده‌های طرفین هم می‌تواند نقدی باشد هم غیرنقدی؛ که سرمایه نقدی شامل تامین سرمایه مالی احداث کارخانه و تهیه تجهیزات آن می‌باشد و سرمایه غیرنقدی، ایده تولیدی مبتکرانه و تخصص افراد است.

حتی در حالتی که یکی از طرفین فقط ایده و تخصص دارد، باز هم به نحوی سرمایه تلقی می‌شود. در واقع ایده شخص، از جمله سرمایه‌هایی است که مورد حمایت حقوق مالکیت فکری قرار می‌گیرد؛ بنابراین باید در قرارداد لحاظ شود. در مقابل در حالتی که تمام سرمایه یکی از طرفین، نقدی است باز هم لازم است از همان ابتدا در مورد میزان آن توافق شود. چرا که اگر از این جهت ابهامی میان طرفین وجود داشته باشد، این ابهام می‌تواند زمینه ساز اختلاف و ضرر و زیان در قرارداد شود؛ بنابراین مذاکره و توافق در مورد نوع و میزان سرمایه‌ هر یک از طرفین از ملزومات تنظیم یک قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه مناسب است.

بنابراین به شما توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه اقدامی، از طریق مشاوره حقوقی با وکلای متخصص وکیل‌باشی، خیال خود را بابت تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه راحت کنید.

 

مشاوره حقوقی

شرایط انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه چیست؟

امروزه کارخانه‌ها با هدف ارائه محصولات متنوع به بازار تأسیس می‌شوند. در این مسیر نوآوری برای آن‌ها حرف اول را می‌زند و می‌تواند آن‌ها را یاری کند که جای خود را در بازار پیدا کنند. رسیدن به این خواسته به توافق شرکا با هم و آینده‌نگری آن‌ها برمی‌گردد، اما آنچه مهم است شرکا از ابتدا به آن توجه کنند این است که چگونه برای تأسیس کارخانه با یکدیگر شراکت کنند که پیش پای آنان چالش‌های حقوقی قرار نگیرد. توجه به نکات زیر شما را برای دستیابی به این هدف کمک خواهد کرد:

  1. اگر می‌خواهید برای اجرایی کردن یک ایده جدید این قرارداد را ببندید، بهتر است ابتدا مطالعات میدانی و سنجش همه جانبه‌ای در مورد ایده مورد نظر انجام دهید.

  2. هزینه مورد نیاز برای تأسیس کارخانه و راه‌اندازی خط تولید در کارخانه را ارزیابی کنید. چرا که اگر با عجله اقدام کنید و میانه‌ی کار سرمایه کم بیاورید، می‌تواند مشکلات زیادی را برای شما به بار بیاورد.

  3. در پروسه تعیین نوع فعالیت کارخانه، به نیاز بازار توجه کنید.

  4. برای به کار گرفتن تکنولوژی مناسب برای احداث کارخانه حتماً با افراد متخصص مشورت کنید.

  5. به برنامه خود برای مدیریت منابع مالی و انسانی در زمان مشارکت در ساخت توجه کنید.

انعقاد این قرارداد زمانی رضایت‌بخش خواهد بود که قبل از اقدام به تنظیم آن، تمام جنبه‌های آن سنجیده شده باشد. حتی در صورت نیاز، طرفین با افراد متخصص مشورت کرده باشند و در قدم بعدی تصمیم به بستن قرارداد گرفته باشند. پس قبل از هر چیز، نگاه همه جانبه‌ به ابعاد مختلف انعقاد این قرارداد را فراموش نکنید. هم‌چنین با مطالعه مطلب کلاهبرداری در مشارکت در ساخت می‌توانید با آگاهی بیشتر از ریسک‌های احتمالی این قرارداد، احتمال شکست خوردن را برای خود کمتر کنید.

در نمونه قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه باید چه مواردی نوشته شود؟

یکی از مهم‌ترین موضوعات زمان تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت این است که نکات و جزئیات حقوقی مهم را در متن آن بنویسیم. چرا که حقیقت این است که این قرارداد ریسک‌های زیادی دارد و نوشتن آن نیازمند دانش حقوقی است. چه بسیار قراردادهایی که به دلیل درج نکردن ضروریات حقوقی، زیان‌های جبران‌نشدنی برای طرفین معامله ایجاد کرده است؛ اکنون در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که باید در قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه بنویسیم، اشاره می‌کنیم. پس همراه ما بمانید.

مشخصات طرفین قرارداد را به صورت دقیق بنویسید.

در اولین بند قرارداد، مشخصات طرفین درج می‌شود. باید بدانید که در قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه مشخصات یکی از طرفین در قسمت شریک نوشته می شود و مشخصات طرف مقابل در قسمت شرکت ذکر می‌شود.

موضوع قرارداد را مشخص کنید.

توجه داشته باشید که در این قسمت باید تصریح کنید که موضوع قرارداد سرمایه‌گذاری به منظور ساخت کارخانه و تولید محصولات مورد نظر طرفین است. بسیار مهم است که نوع محصول مورد توافق در این بند مشخص شود.

تابعیت و مرکز اصلی قرارداد را تعیین کنید.

تابعیت در قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه، ایرانی است و مرکز اصلی همان آدرس دقیقی است که کارخانه در آن محل احداث و پایه‌ریزی می‌شود.

سهم‌الشرکه را به طور دقیق بنویسید.

این بند یکی از مهم‌ترین بندهای این قرارداد است. در این بند میزان و نوع آورده‌های طرفین درج می‌شود. بهتر آن است ابتدا در مورد آورده هر یک از طرفین به مذاکره بنشینید و بعد از مشخص شدن نوع و میزان دقیق آن‌ها، شروع به نوشتن این بند کنید. چرا که اگر در نوشتن این بند اشتباهی اتفاق بیافتد می‌تواند منشا بروز اختلافات حقوقی پیچیده‌ای شود.

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت

در نوشتن تعهدات طرفین موشکافانه عمل کنید.

با امضا کردن هر قرارداد، یک‌سری آثار و تعهدات برای طرفین آن قرارداد ایجاد می‌شود. در این قسمت از قرارداد خود، در مورد اینکه مدیریت کارخانه با هر دو یا یکی از طرفین است تعیین تکلیف کنید.چرا که بسیار مهم است مسئولیت هر یک از طرفین از همان ابتدا روشن و بدون ابهام در قرارداد تعیین شود.از دیگر تعهدات مهم این است که هیچ یک از طرفین حق ندارند سهم‌الشرکه خود را بدون رضایت طرف مقابل به شخص ثالثی منتقل کند. هم‌چنین سرمایه‌گذار باید کارخانه و تمامی تجهیزات آن را در مقابل بلایای طبیعی و خطرات احتمالی بیمه کند.

در کل، تعهدات طرفین در قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه باید به گونه‌ای باشد که هر یک از آن‌ها بتواند برای رسیدن به هدف اصلی، یعنی ساخت کارخانه و بهره‌برداری از آن، نقش مؤثری را ایفا کند.

مرجع حل اختلاف را تعیین کنید.

قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه از آن دست موضوعاتی است که ریسک‌های زیادی دارد.معمولاً رسیدگی قضایی به اختلافات بسیار زمان‌بر است به همین منظور می‌توانید در قرارداد تعیین کنید که اگر اختلافی میان طرفین اتفاق افتاد، از طریق داوری به آن رسیدگی شود. چرا که داوری یک راه حل قانونی است که کمک می‌کند اختلافات طرفین سریع‌تر و دقیق‌تر حل و فصل شوند. این مسئله به نوعی میتواند منجر به آرامش‌خاطر شما شود. پس توافق در مورد مرجع حل و فصل اختلافات را فراموش نکنید.

در نهایت باید گفت که این‌ موارد، مهم‌ترین نکات یک قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه است. در حقیقت ذکر این موارد، لازم است اما کافی نیست.چرا که هر قرارداد دارای ترتیبات و اصول خاص حقوقی است که رعایت نکردن آن حتی می‌تواند به قیمت فسخ قرارداد مشارکت در ساخت تمام شود

و اما سخن پایانی…

در این مطلب از تلاش کردیم مهم‌ترین نکاتی که برای تنظیم یک قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه لازم است بدانید را با شما در میان بگذاریم. در نهایت، یکی از مهم‌ترین موضوعات زمان تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت این است که نکات و جزئیات حقوقی مهم را در متن آن بنویسیم. به همین منظور در مجموعه وکیل‌باشی این امکان فراهم شده است که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، فرم قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه خود را با تمام شروط و خواسته های مورد نظر، به وکلای متخصص وکیل‌باشی بسپارید تا صفر تا صد قرارداد شما مطابق با خواسته‌های شما تدوین شود

 

منا خسروجردی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

معنای قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه چیست؟

درمورد معنای این قرارداد باید گفت که "قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه، توافق‌نامه‌ای است که طرفین به منظور تجمیع سرمایه‌های نقدی و غیرنقدی برای تأسیس کارخانه و تولید یک محصول خاص آن را منعقد می‌کنند." به بیان ساده‌تر، زمانی که دو نفر آورده‌های نقدی و غیرنقدی خود را برای احداث یک کارخانه با یکدیگر شریک می‌شوند و با هم توافق می‌کنند که هر یک از آن‌ها به نسبت سهم خود سود ببرد، مشارکت در ساخت کارخانه رخ داده است.

قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه از نظر موضوع به چند دسته تقسیم می‌شود؟

قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه به سه دسته تقسیم می‌شود که شامل:

1-قرارداد مشارکت در ساخت بنا 

2-قرارداد مشارکت درطرح انبوه سازی

3- قرارداد مشارکت در اجرای طرح آماده سازی

نکات مهم در هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه چیست؟

از جمله مواردی که باید هنگام تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت کارخانه به آن دقت کرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-تنظیم در دفاتر اسناد رسمی واقع گردد.

2-ملک سند رسمی داشته باشد.

3-سازنده پروانه ساخت داشته باشد.

4-جهت رفع اختلاف احتمالی داور تعیین شود.