;
1402/10/16 - 10:26

برای سرمایه گذاری در صنعت ساختمان به چه قراردادهایی نیاز داریم

در این مقاله قصد داریم به بررسی قراردادهای مورد نیاز برای سرمایه گذاری در صنعت ساخت و ساز بپردازیم:

صنعت ساختمان یا همان سرمایه گذاری در ساخت و ساز، حجم زیادی از سرمایه گذاران را جهت سرمایه گذاری در ساخت به خود جلب کرده است. سود زیادی که نهفته در این نوع سرمایه گذاری است، سبب شده افراد گاهاً بدون توجه به خطرها و ریسک هایی که این گونه مشارکت ها دارد، اقدام به تزریق سرمایه و نقدینگی خود در ساخت مسکن یا پروژه‌های دیگر نمایند. از این رو در این مقاله از وکیل باشی بر آن شدیم تا برای شما از مهمترین قراردادهای صنعت ساختمان، سخن گفته و مهمترین نکات آن را بیان داریم:

سرمایه گذاری در ساختمان چیست؟

در ابتدا بهتر است تعریف مختصری از سرمایه گذاری در صنعت ساختمان را برای شما بیان داریم؛ "سرمایه‌گذاری در ساختمان، به معنای تزریق پول و سرمایه در یک پروژه ساختمانی و عمرانی به قصد دریافت سود و کسب منفعت است." لازم به ذکر است که قراردادهای بسیاری به این دلیل بین افراد منعقد می‌شود، اما قرارداد مشارکت در ساخت بنا از جمله مهمترین این قراردادها است. در این توافق دو شخص وجود دارند و رابطه قراردادی ایجاد کرده اند؛ سازنده و مالک، که در مقاله قرارداد مشارکت در ساخت، به صورت کامل به آن پرداخته ایم.

مزایا و معایب سرمایه گذاری در ساختمان:

سرمایه گذاری در صنعت ساختمان و ساخت و ساز به مانند سرمایه‌گذاری در سایر موارد، مزیت‌ها و معایبی دارد. از امتیازات و مزایا آن می‌توان گفت: ریسک کمتر سرمایه گذاری و تامین مالی ساختمان، قابلیت نقد شوندگی بالا، تعلق وام‌های کلان (نظیر: وام مسکن اول) و توجه خاص دولت به صنعت ساختمان و پروژه‌های عمرانی و ساختمان اشاره کرد؛ اما سرمایه گذاری در ساخت و ساز ساختمان معایبی نیز دارد؛ به طور مثال: زمینه کلاهبرداری در قراردادهای ساختمانی بیشتر است به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌دهیم قبل از اخذ تصمیم درباره سرمایه گذاری در ساخت و ساز حتماً از خدمات مشاوره حقوقی وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی بهره ببرید.

 

مشاوره حقوقی

قرارداد مشارکت در ساخت و ساز چیست؟

قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در ساختمان یا همان مشارکت در ساخت، زمانی است که صاحب یک زمین یا ملک قدیمی عمدتاً کلنگی، زمین خود را به شخصی به عنوان سازنده (مجری طرح) می‌دهد تا وی با هزینه خود ساخت ملک را بر عهده بگیرد. در واقع یکی از طرفین صاحب ملک و دیگری سرمایه گذار می‌باشد. قرارداد مشارکت در ساخت من جمله قراردادهای خصوصی است که ذیل ماده 10 قانون مدنی قرار می‌گیرد و در آن سازنده سرمایه، تخصص و تعهد به دریافت مجوز و ساخت پروژه و اخذ تاییدیه های لازم را طبق زمان تعیین شده و توافق طرفین، دارد.

از آنجا که قرارداد مشارکت در ساخت یک قرارداد خصوصی است و بنا بر اصل حاکمیت اراده، شروط این قرارداد وفق اراده طرفین قرارداد صورت می پذیرد؛ اما عموماً این نوع قرارداد به چند شکل عمده منعقد می‌گردد که در ادامه به این مطلب اشاره خواهیم کرد: زمانی که مرحله ساخت یک ملک به پایان می‌رسد و ساختمان ساخته می‌شود هم سازنده و هم صاحب ملک اولیه در عرصه و اعیان مالکیت مشاع پیدا می‌کنند و با یکدیگر شریک می‌شوند.

شکل دیگر آن ممکن است به این صورت باشد که شرط شود از همان ابتدا سه دانگ ملک به مالکیت سرمایه گذار در بیاید یا ممکن است، عملیات انتقال مالکیت به صورت مرحله‌ای باشد؛ به طور مثال، بعد از پایان رسیدن یک مرحله ساخت یک دانگ ملک منتقل می‌شود، با اتمام یک مرحله ی دیگر دانگ دیگر و به همین نحو ادامه می‌ابد همچنین زمانی که طرفین توافق کنند بعد از به پایان رسیدن مرحله ساخت، صاحب زمین ملزم شود وکالت بلاعزلی را برای اقدام در جهت تنظیم سند رسمی به میزان سهم خود به فرد سازنده عطا کند.

انواع قرارداد سرمایه گذاری در ساختمان

در این قسمت از مقاله انواع قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری ساختمان را معرفی می‌کنیم:

نوع اول قرارداد:

در نوع اول مالک یا مالکین، زمین خود را ارائه می‌دهند و سرمایه گذار هزینه ساخت بنا را قبول می‌کند. مجری طرح، متعهد می‌شود که ساختمانی با کیفیت مشخص در زمان مقرر تحویل دهد و سپس بعد از ساخت بنا، هر دو طرف در ملک شریک می‌شوند.

نوع دوم قرارداد:

نوع دوم قرارداد مشارکت به این شکل است که اجرای قرارداد در چند مرحله صورت می‌گیرد. بعد از اتمام هر مرحله، سهمی به سازنده منتقل می‌شود. 

نوع سوم قرارداد:

نوع سوم قرارداد به این صورت است که ابتدای قرارداد، بخشی از ملک به سازنده واگذار می‌شود تا کار ساخت آغاز شود.

نمونه قرارداد سرمایه گذاری در ساخت شامل چه مواردی می‌شود؟

قرارداد سرمایه گذاری در پروژه‌های ساختمان شامل چند بخش اساسی و مهم است که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

ماده اول- مشخصات طرفین قرارداد

ماده دوم- موضوع قرارداد سرمایه گذاری

ماده سوم- مدت قرارداد

ماده چهارم- تقسیم سود و نحوه پرداخت

ماده پنجم- تضمین قرارداد در سرمایه گذاری

ماده ششم- تعهدات کارگزار

ماده هفتم- تعهدات سرمایه گذار

ماده هشتم- نظارت بر حسن اجرای اقدامات کارگزار

ماده نهم:موارد فسخ قرارداد

ماده دهم: فورس ماژور

ماده یازدهم: حل و فصل اختلاف

ماده دوازدهم: نسخ قرارداد

موادی که در بالا به آن اشاره شد، جز اساسی‌ترین ارکان یک قرارداد سرمایه گذاری در ساخت به شمار می‌رود. فقدان هرکدام از بندهای گفته شده یا بی توجهی به نحوه تنظیم این موارد، سبب بی‌اعتباری توافق و در نهایت ورود ضرر و زیان های فراوان به طرفین خواهد گشت.

سخن آخر:

همانگونه که ملاحظه کردید، قراردادهای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی نظیر مشارکت در ساخت از اهمیت فراوانی برخوردار هستند و به همین دلیل باید با دقت فراوان و توسط یک متخصص در این زمینه تنظیم شود. از این رو شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، تنظیم قرارداد ساختمانی مورد نظر خود را به وکلای متخصص در این زمینه بسپارید و با خاطری آسوده با طرف مقابل خود، قرارداد منعقد نمایید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

خدیجه اشعری

سلام.من میخوام با فردی که میخواد خونه ی من رو برداره و چند واحد آپارتمان بسازه قراردادی بنویسم که از اول سه دنگ سه دنگ شریک باشیم چجوری باید بنویسمش؟

 

پاسخ وکیل باشی:با سلام ممنون از پیام شما. با ثبت قرارداد سفارشی میتوانید مطابق با نیازهای خودتون قرارداد رو توسط متخصصین وکیل باشی تنظیم کنید .همچنین شما میتوانید از مشاوره حقوقی در این زمینه استفاده کنید و با خیالی آسوده همکاری خودتون رو شروع کنید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

یک قرارداد استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

قراردادها باید توسط یک فرد متخصص و با تجربه تنظیم گردند، نمیتوان گفت قراردادی که طویل باشد بینقص تر یا کامل تر است. یک قرارداد عالی و استاندارد بسته به نیاز طرفین آن کامل میشود.

تعهدات طرفین قرارداد در ساختمان سازی چه تضمینی دارد؟

هر قراردادی چه مطابق قانون، معین باشد یا نا معین، در صورتی که خلاف شرع و قانون نباشد معتبر است. در نتیجه هر قرارداد معتبری که در آن تعهدی بر عهده طرفین باشد باید ایفای تعهد گردد.

در غیر این صورت هم حق فسخ و هم حق مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد ایجاد میگردد. (سعی کنید قبل از اقدام به مطالبه این حقوق در محاکم ابتدا توسط اظهارنامه الزام به تعهد از طرف مقابل خود بخواهید.)

در شرایطی که انجام تعهد از سوی هر یک از طرفین مقدور نبود چه عواقبی در انتظار طرفین میباشد؟

اگر توانایی انجام تعهد برای هر یک از طرفین از بین برود و در آن هیچ تعدی و تفریطی وجود نداشته باشد، همچنین حادثهای خارج از اراده طرفین باعث این مسئله شود (قوه قاهره)، مسئولیتی به عهده طرفین قرارداد نمیباشد، چرا که این موضوع در قرارداد تحت عنوان فورس ماژور یا قوای قاهره پیش بینی شده است.