;
1402/03/30 - 17:23

اقدامات لازم قبل از عقد قرارداد که باید بدانید

در این مقاله قصد داریم به بررسی اقدامات لازم قبل از عقد قرارداد بپردازیم:

همان طور که می‌دانید این روزها تمامی افراد برای این که تمامی محکم کار های لازم را برای معامله های خود انجام دهند، خود را ملزم به انعقاد یک نمونه متن قرارداد می بینند. این کار می تواند آن ها را از مشکلات احتمالی که عدم تنظیم یک قرارداد سفارشی می تواند به همراه داشته باشد، رهایی ببخشد و مشکل های احتمالی را از پیش پای آن ها بردارد. طبیعتاً برای این که افراد یک نمونه متن قرارداد شسته و رفته را در پیش روی خود داشته باشند که بتواند پشتوانه ی حق و حقوق آن ها در زمینه که به معامله می پردازند، باشد، باید حتما پیش از آن اقدامات و اعمالی را انجام بدهند که خطرهای حقوقی را از پیش پای آن ها بردارد که برایشان چالش برانگیز نباشد. در این مقاله قصد داریم به بحث پیرامون اقدامات و اعمالی بپردازیم که بهتر است قبل از انعقاد قرارداد رعایت شود. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

ضرورت انجام مشاوره حقوقی قبل از تنظیم قرارداد:

همان طور که پیش از این هم به این مطلب اشاره کردیم، بررسی ها و دقت های لازم پیش از اقدام به تنظیم و انعقاد یک قرارداد سفارشی می تواند تاثیر مثبت بسیار زیادی برای آینده کاری افراد داشته باشد. یکی از این اقدامات لازم و ضروری این است که حتماً به یک وکیل قرارداد خبره مراجعه کنیم و این کار نهایتاً منجر به این می شود که فرد با آرامش ذهنی بیشتری به امضای آن بپردازد. این کار همچنین سبب می شود که فرد دیگر احتیاجی به این پیدا نکند که به خاطر اشکالات و مسائلی که ممکن بود درگیر آن ها شود، سر و کارش به دادگاه و مراجع حقوقی بیفتد و یا دچار اختلافتی شود که معمولا بین دو طرف قرارداد سفارشی به وقوع می پیوندد.
بهره گرفتن از خدماتی مثل مشاوره آنلاین حقوقی پیش از قرارداد یکی دیگر از این پیش بینی هاست که می تواند کار را برای افراد راحت کند. این کار می تواند همچون یک وسیله ی حرفه ای باشد که شخص را برای تنظیم یک قرارداد سفارشی بی نقص آماده کند و مشکلات احتمالی را به یاد او بیاورد و از او دور کند و همه ی نکات حقوقی را به او یاد بدهد. نکته ی مهم این است که به همان میزان که بهره بردن از این ابزار و بهره گیری از نکات حقوق لازم می تواند زندگی بخش باشد ، در مقابل، اگر این نکات حقوقی بی بهره بمانیم یا از این ابزار طلایی استفاده نکنیم، می توانیم این خطر را برای خود به وجود بیاورم که کلاه سرمان برود و با مشکلات مادی و معنوی بسیار زیادی دست و پنجه نرم کنیم و وقت زیادی را در د ادگاه ها و مراجع قضایی صرف برطرف کردن اختلافات خود با طرف دیگر قراردادمان نماییم. از آن جا که این اقدمات پیش از قرارداد می تواند به عنوان تعیین کننده ی سرنوشت نهایی یک قرارداد سفارشی به شمار برود و در نهایت منجر به تعیین سرنوشت و آینده ی کاری دو طرف قرارداد در نظر گرفته شود، لازم است که یک نوشتار را به صورت اختصاصی به این موضوع بپردازیم و طی یک مقاله را به صورت کامل و جامع آن را بررسی نماییم. تمامی نکات حقوقی مربوط به قرارداد یک وکیل قرارداد حتما آن ها را به مراجع خود یاد اور می شود، در این مقاله مندرج شده است.

 

مشاوره حقوقی

نقش بررسی قرارداد توسط وکیل متخصص امور قراردادها قبل از انعقاد آن:

پیش از این که بخواهیم نکات حقوقی لازم را که برای عقد قرارداد باید کاملا آن ها را مورد توجه خود قرار دهیم، باید درباره این که این بررسی چقدر مهم است نکته هایی را مطرح کنیم. برای این که شما بتوانید به نکات حقوقی مهم در این باره آگاهی پیدا کنید کافی است که از خدمات مشاوره ی حقوقی با یک وکیل قرارداد یا هر متخصص حقوقی دیگری بهره ببرید و یا این که مقاله هایی را در باره ی آن ها مطالعه کنید. فرقی نمی کند که از چه روشی استفاده می کنید، مهم ترین نکته در این باره این است که برای کسب آگاهی از این نکات حقوقی تلاش خودتان را انجام دهید.
یک قاعده ی روان شناسانه وجود دارد که این موضوع را مطرح می کند که انسان ها به صورت غریزی و ماهوی ذهنی مثبت اندیش دارند و نمی توانند که خود را درگیر نکته های منفی ای نمایند. که احتمالا در آینده برای آن ها ایجاد می شود. این موضوع به خصوص در زمانی که آن ها مشغول امضای یک نمونه متن قرارداد هستند، بیشتر به چشم می آید. در ادبیات فارسی یک ضرب المثل مشهور وجود دارد که مرگ برای همسایه است. این ضرب المثل به خوبی می تواند بیانگر همین مثبت اندیشی غالب ایرانی ها باشد. اکثر کاربران این تفکر را دارند که اختلافات و درگیری های حقوقی و دعواهایی که به خاطر انعقاد یک قرارداد سفارشی به وقوع می پیوندد ، برای آن ها ایجاد نخواهد شد و این موضوع فقط برای دیگران پیش می آید. با توجه به این توضیحات می توانیم به این مطلب تاکید داشته باشیم که بررسی قرارداد توسط وکیل قرارداد می تواند بعد از یک تجدید نظر در افکار مثبت اندیش شما ایجاد شود. برای این که به اهمیت این موضوع بیشتر پی ببرید و بدانید که این مثبت اندیشی در نهایت ممکن است شما را دچار دردسرهای زیادی کند، شما را به این دعوت می کنیم که حداقل یک بار سری به دادگاه های حقوقی بزنید و با چشمان خودتان افرادی را ببینید که اعصاب و روان خود را در راه این گونه مصائب ناشی از یک قرارداد، فرسوده اند. این یک بررسی میدانی خواهد بود که به شما ثابت می کند که بررسی قرارداد و همچنین بهره بردن از مشاوره های حقوقی پیش از انعقاد قرارداد ، با یک وکیل قرارداد می تواند برای شما معجزه های نجات بخشی را به ارمغان بیاورد.
بنا بر این توضیحات به شما توصیه ی موکد می کنیم که اگر می خواهید یک قرارداد حقوقی را به امضا برسانید حتما پیش از آن یک چک لیست تهه کنید و هر کدام از موضوعاتی که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت را، با خطی درشت و پر رنگ، در آن ثبت کنید. بعد از این که هر یک از آیتم ها را بررسی کردید یک تیک در مقابل ان بزنید تا در اخر خیال خودتان را بابت انعقاد یک قرارداد کاملا بی خطر و پر سود راحت کنید.

اولین اقدام لازم برای تنظیم قرارداد: مراجعه به وکیل قراردادها

اولین نکته های که باید به عنوان یکی از مهم ترین نکات حقوقی در چک لیست خود به ثبت برسانید این است که باید پیش از انقعاد یک نمونه متن قرارداد حتماً از خدمات و مشاوره های حقوقی یک وکیل قرارداد بهره بگیرید. اگر شما از این مشاوره حقوقی استفاده می کنید این امکان را خواهید داشت که همه ی بندهای مندرج در یک قرارداد سفارشی و همچنین همه ی مسائل حقوقی مربوط به ان را درک کنید. این کار همچنین این امکان را به شما خواهد داد که از اشکالاتی و خطرهای احتمالی انعقاد آن قرارداد مطلع شوید. می توانیم بگوییم که این نکته از بقیه ی نکته های موجود مهم تر است زیرا اگر آن را به خوبی انجام دهید می توانید خودتان را از بقیه ی آیتم ها و بندهایی که قرار است در چک لیست خود به ثبت برسانید، بی نیاز کنید.

دومین اقدام لازم برای تنظیم قرارداد: اطلاع از معنی و مفهوم هر بند:

در زمینه معنی و مفهوم بندهای قرارداد مقاله های گوناگونی وجود دارد که می توانید با مطالعه آن ها، اطلاعات کافی را در باره ی آن ها به دست بیاورید و به درک روشنی در این خصوص برسید. همچنین می توانید در این زمینه از وکیل قرارداد کمک بگیرید و سوال های خود را در باره ی مفاد یک قرارداد سفارشی از او بپرسید. دقت نکردن به معنی و مفهوم این بندها عواقب بسیار زیادی را در پی خود دارد و می تواند فرد را دچار مشکلات مادی و معنوی بسیار زیادی کند.
همیشه این موضوع را مد نظر خودتان قرار دهید که پیش از امضای یک نمونه متن قرارداد باید حتما معنای همه ی کلمه هایی را که در آن وجود دارد درک کنید و هر زمان احساس کردید که معنی یک کلمه را نمی دانید حتما باید درباره ی آن پرس و جو کنید و اطلاعات کافی را در باره ی آن به دست بیاورید. برای این که بتوانید به این هدف دست پیدا کند باید حتماً از خدمات مشاوره ی حقوقی با یک وکیل قرارداد استفاده کنید و نکات حقوقی لازم را در این باره یاد بگیرید.

اقدامات قبل از قرارداد

سومین شرط لازم برای انعقاد قرارداد: تعیین دقیق موضوع قرارداد

همان طور که می‌دانید قراردادها با موضوع های گوناگونی منعقد می شوند، برخی مربوط به فروش هستند، برخی مربوط به استخدام هستند، تعدادی از قرارداد ها برای همکاری در زمینه ای خاص منعقد می شوند و بعضی از آن ها به اجاره ی مکان یا شی و … مربوط می شود و موضوعات دیگری نیز وجود دارد که اشاره به آن ها در این مقال نمی گنجد. لازم است بدانید که هر قرارداد بسته به این که به چه موضوعی می پردازد، در بر دارنده ی شرط ها و تعهدات خاصی می باشد. اگر افراد به این شروط و تعهدات دقت نکنند، قطعا باید این انتظار را داشته باشند که در آینده ای نزدیک، مشکلات حقوقی زیادی را برای خود ایجاد کنند و با دردسرهای زیادی مواجه شوند. بنابراین باید پیش از تنظیم و انعقاد و امضای یک قرارداد حتما از یک به یک شروطی که قرار است در آن درج شود، اطلاع کسب کنید و آن ها را مورد ارزیابی قرار دهید و بعد از آن اقدام به تنظیم و عقد قرارداد خود نمایید. گذشته از این، باید حتما به این موضوع دقت داشته باشید که شروطی که در قرارداد مندرج می شود باید به شکلی کاملا دقیق و معین به ثبت برسد و هیچ گونه ابهامی در آن وجود نداشته باشد.

چهارمین شرط لازم قبل از انعقاد قرارداد: شناخت کامل از هویت طرف مقابل قرارداد

دانستن این نکته که با چه کسی وارد توافق های مکتوب به صورت قرارداد می شوید، بسیار ضروری است. در صورتی که می خواهید قراردادی را با یک نفر دیگر منعقد و به امضا برسانید باید حتماً مدارک شناسایی او را رویت کنید و این مدارک را با مواردی که در قرارداد شما به ثبت رسیده است مقایسه نمایید و دقت کنید که تمامی مطالب به درستی در آن مندرج شده باشد. در صورتی که طرف مقابل شما یک شخصیت حقوقی مثل موسسه یا یک شرکت است، باید شناخت کاملی نسبت به هیئت مدیره آن شرکت یا موسسه پیدا کنید و پس از آن قرارداد پیش روی خود را به امضا برسانید. لازم است که حتماً به این نکته دقت کنید که شخصی که طرف قراردادی شما است، از صلاحیت لازم در خصوص موضوع قرارداد بهره مند هست یا خیر.

پنجمین اقدام ضروری قبل از بستن قرارداد: بررسی مدارک و اسناد موضوع معامله یا قرارداد 

برخی از قراردادها بر پایه ی وجود یک سند یا مدرک معینی به انعقاد می رسند. به عنوان نمونه در نمونه قراردادهای مرتبط با فروش یا اجاره، باید سند آن منزل وجود داشته باشد. شما باید علاوه بر این که مشخصات طرف مقابل قرارداد خود را به دقت بررسی می کنید، باید حتما دقت لازم را در خصوص شناسایی اصالت مدارک قرارداد مانند وکالت نامه یا سند و … را نیز اعمال نمایید. حتما به تاریخ وکالت نامه ها دقت داشته باشید.اگر از برخی از مدارک کپی آن ارائه شده است، حتما ان ها را با اصل سند یا مدرک مربوطه مطابقت دهید.

سخن پایانی:

همان طور که پیش از این هم گفتیم در این مقاله درباره قرارداد و نکات مهم آن، اقدامات و اعمالی که باید قبل از انعقاد عقد رعایت شود، توضیح دادیم. در نهایت باید گفت: ضروری است که پیش از اقدام به هر گونه فعالیت حقوقی، از مشاوره حقوقی آنلاین وکلا و متخصصان حقوقی بهره ببرید. زیرا این کار باعث می شود که چشم شما باز تر شود و آگاهی تان نسبت به اوضاع چند برابر شود. فرقی ندارد که شما به عنوان یک کارفرما اقدام به تنظیم قرارداد می نمایید یا به عنوان کارگر و پیمانکار و یا کارمند، در هر صورت شما ملزم به این هستید که برای نگارش هر قراردادی بندهای خاصی را در آن لحاظ کنید. هر یک از این بندها از ضروریات یک قرارداد صحیح و بی ایراد به شمار می آیند و می‌بایست توسط افراد با تجربه و با دانش تنظیم شود، مجموعه وکیل‌باشی این امکان را برای شما فراهم نموده است که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، تنظیم قرارداد موردنظر خود را به وکلای متخصص در این زمینه سپرده تا بتوانید با اطمینان خاطر با طرف مقابل خود قرارداد منعقد نمایید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

ماری امینی

سلام من برای تنظیم قراردادم فردی مطمئن رو میخوام که در همین حوزه قرارداد ها تخصص داشته باشه شما همچین متخصصی دارید؟

 

پاسخ وکیل باشی:با سلام ممنون از پیام شما دوست عزیز. بله، مجموعه ای از وکلا در وکیل باشی، در زمینه های متنوع از جمله قرارداد ها برای راهنمایی شما حضور دارند

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

شرایط صحت قرارداد چیست؟

مطابق با ماده ۱۹۰ قانون مدنی برای صحت قرارداد چهار شرط اساسی لازم است:

  • قصد و رضای طرفین.
  • اهلیت طرفین.
  • موضوع معین که مورد معامله باشد.
  • مشروعیت جهت معامله.

تعیین نمودن تعهدات طرفین در قرارداد چه تأثیری در قرارداد دارد؟

معین کردن تعهدات طرفین در قرارداد سبب می‌شود که رابطه کاری طرفین کاملاً روشن و واضح باشد و به این نحو از وقوع اختلاف و اتلاف وقت و انرژی  جلوگیری خواهد کرد. 

اصل حاکمیت اراده در قرارداد به چه معناست؟

اصل آزادی در قراردادها و حاکمیت اراده به این معناست که طرفین می‌توانند هر شرطی که می‌خواهند را در قرارداد خود وارد نمایند مشروط به اینکه مخالف قوانین و موازین شرعی نباشد.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل