;
1402/10/16 - 10:46

ابطال سند مالکیت باغ

در این مقاله قصد داریم شرایط ابطال سند مالکیت باغ را برای شما بیان داریم:

یکی از رایج ترین دعاوی در زمینه حقوق ثبت، دادخواست ابطال سند مالکیت باغ است که حجم زیادی از پرونده‌های جاری در قلمرو دعاوی ملکی را تشکیل می‌دهد. در این مقاله از وکیل‌باشی قصد داریم تعریف مختصری از مراحل ابطال سند مالکیت باغ کرده و سپس به بحث و بررسی پیرامون دادخواست ابطال سند رسمی، نحوه صدور اجرائیه و همچنین نکات مهم در زمینه درخواست ابطال سند مالکیت باغ بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

مندرجات و مفاد سند رسمی مالکیت باغ:

در سند مالکیت باغ مفاد و مندرجاتی قید می‌گردد که اطلاع و آگاهی از آن می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از کلاهبرداری داشته باشد. از مفاد مهم سند مالکیت باغ می توان موارد زیر را نام برد:

1- نام و اطلاعات شناسایی مالک باغ

2- شرح دقیقی از باغ، شامل موقعیت جغرافیایی، مساحت و مرزهای آن

3- اطلاعات درباره حقوق مالکیت، شامل اینکه مالک باغ چه حقوقی را برای استفاده و بهره‌برداری از باغ دارد.

4- اطلاعات درباره محدودیت‌هایی که ممکن است بر روی حقوق مالکیت باغ وجود داشته باشد، مانند حق استفاده از آب، حق‌های عبور و مسیر و...

5- مدت زمانی که حقوق مالکیت باغ به مالک تعلق دارد.

6- شرایط و مقررات مربوط به فروش، اجاره یا انتقال مالکیت باغ

7- امضای مالک باغ و همچنین امضای شاهدان و شخص صادرکننده سند مالکیت باغ

به طور کلی، سند مالکیت باغ مشخصات دقیق باغ و حقوق مالک در ارتباط با آن را توضیح می دهد؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد که تمام مشخصات باغ به صورت کامل و دقیق در متن سند درج گردد. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم قبل از انعقاد قراردادتان، از مشاوره حقوقی آنلاین وکلای متخصص دراین زمین ه استفاده نمایید.

 

ثبت درخواست مشاوره حقوقی

معنا و مفهوم ابطال سند مالکیت باغ:

ابطال در لغت به معنای اقاله، الغا، باطل، باطل سازي، بطلان، رد، فسخ آمده است؛ اما در اصطلاح حقوقی، به معنای باطل کردن و از اعتبار انداختن چیزی است مانند: ابطال قرارداد، ابطال معامله یا ابطال سند رسمی. هر کس دستور اجرای اسناد رسمی را مخالف با مفاد سند یا مخالف قانون دانسته یا از جهت دیگری شکایت از دستور اجراء سند رسمی ‌داشته باشد می‌تواند به ترتیب مقرر در آیین دادرسی مدنی اقامه دعوی نماید. در دعوای ابطال سند رسمی مالکیت باغ نیز، خواهان به دلایلی من جمله، بی اعتباری معامله، عدم تحقق شرایط صحت قرارداد، جعلی بودن سند انتقال، عدم اهلیت یکی از طرفین، فسخ معامله، ابطال عملیات اجرایی، دادخواست ابطال سند مالکیت باغ را تقدیم دادگاه میکند. دادگاه پس از تشکیل جلسه دادرسی و بررسی اظهارات طرفین و دلایل مربوطه، اقدام به صدور رای خواهد کرد. 

بیشتر بدانید: نحوه ابطال سند معارض

شرایط درخواست ابطال سند مالکیت باغ

شرایط درخواست ابطال سند رسمی مالکیت باغ:

بهتر است بدانید، تمام اسناد رسمی اعم از سند مالکیت، سند اجرایی، اسناد رهنی و شرطی و ذمه ای، صورتمجلس تحدید حدود، سند انتقال اجرایی، سند مالکیت معارض، سند رسمی اجاره یا بیع و یا هر یک از عقود و قراردادها و نظایر آنها جزو اسناد رسمی بوده که در صورت وجود موجبات قانونی بر بی اعتباری آنها، ذینفع می‌تواند نسبت به اقامه دعوای ابطال یا اعلام بطلان آنها در دادگاه صالح اقدام کند. من جمله دلایلی که سبب درخواست ابطال سند مالکیت باغ می‌شود، عبارت اند از:

  • عدم تطابق سند با قوانین ثبت و قانون مدنی

  • صادر شدن سند مالکیت معارض

  • صدور اشتباهی سند مالکیت

  • ثبت املاک موقوفی و اراضی مربوط به فوت شدگان توسط افراد سودجو

  • صوری و غیر واقعی بودن انتقال سند مالکیت باغ

  • اسناد مجعول و بر خلاف واقع 

در این موارد، ذی النفع می‌تواند با اقامه دادخواست ابطال سند رسمی، ضمیمه نمودن اسناد و دلایل و پرداخت هزینه دادرسی، از دادگاه محل وقوع ملک تقاضای رسیدگی خواهد کرد. بعد از صدور رای ابطال سند رسمی، دادگاه برای ذینفع رای قطعی می‌‍فرستد و حکم باید به اداره ثبت نیز ابلاغ شود. اداره ثبت بعد از بررسی مستندات و مدارک و مشخصات با توجه به مطابق بودن رای با مندرجات پرونده ثبتی، در ستون ملاحظات دفتر ثبت ،ابطال سند را درج می کند. همچنین در پیش نویس سند جدید، جریان پرونده ثبتی و ابطال سند قبلی تاریخ و شماره را ثبت می کند. 

مطالعه بیشتر: تعریف جعل سند و استفاده از سند مجعول

نحوه صدور اجرائیه ابطال سند باغ:

در ماده 5 قانون اصلاح برخی مواد قانون ثبت آمده است: در صورتی که دادگاه دلائل شکایت را قوی بداند یا در اجراء سند رسمی ضرر جبران‌ناپذیر باشد به درخواست مدعی بعد از گرفتن تأمین‌ قرار توقیف عملیات اجرایی را می‌دهد ترتیب تأمین همان است که در آیین دادرسی مدنی برای تامین خواسته مقرر است و در صورتی که موضوع سند‌لازم‌الاجرا وجه نقد باشد و مدعی وجه نقد بدهد در صندوق ثبت محل توقیف می‌شود و تأمین دیگر گرفته نخواهد شد. چنانچه سند بر اساس ماده ۱۴۷و ۱۴۸ قانون ثبت صادر شده باشد. در این مورد بدواً باید ابطال رای هیات نظارت ماده ۱۴۷ و ۱۴۸ قانون ثبت را از مرجع مربوطه درخواست نمود. دعوی ابطال سند ابتدائاً می‌بایست به طرفیت کلیه افرادی که سند به نحو غیر قانونی به نام آنها شده، مطرح نمود. اگر مبنای ابطال سند، بی اعتباری قولنامه و یا سند عادی قبلی باشد. در این صورت باید دادخواست ابطال قرارداد عادی و قولنامه را همزمان در دادگاه حقوقی تقدیم نمود.و بعد از صدور رای مبنی بر ابطال سند رسمی انتقال ملک و قطعیت آن، دادگاه به درخواست ذینفع، گواهی قطعیت رای را صادر می نماید. با ارائه این گواهی از دادگاه به اداره ثبت اسناد و املاک و با تقاضای ذینفع، رییس اداره ثبت، موضوع را بررسی و جهت اقدام به دفتر املاک ارجاع می دهد. اگر به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید، می‌توانید از آموزش تصویری اصلاح، ابطال و فسخ سند مالکیت استفاده کرده و دانش خود را در حوزه فسخ و ابطال اسناد مالکیت افزایش دهید.

سخن نهایی:

همانگونه که ملاحظه نمودید، در این مقاله با معنا و مفهوم ابطال سند مالکیت باغ، شرایط ابطال سند مالکیت باغ و مراحل ابطال سند مالکیت باغ و در نهایت صدور اجراییه ابطال سند و نحوه رسیدگی آن آشنا شدیم. در نهایت باید به این نکته اشاره کرد که در دادخواست ابطال سند رسمی، نحوه تنظیم متن دادخواست و همچنین ضمیمه کردن دلایل و مدارک ابطال سند، اهمیت ویژه‌ای دارد به گونه‌ای که کوچکترین اشتباه در روند دادرسی، به رد دادخواست و دعوا منجر خواهد شد؛ به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم در صورتی که قصد اقامه دعوی ابطال سند رسمی مالکیت باغ را دارید،با ثبت درخواست تنظیم لایحه سفارشی، تنظیم لایحه مورد نظر را به وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی بسپارید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

مدارک موردنیاز جهت دادخواست ابطال سند رسمی چیست؟

1-کارت ملی
2-سندمالکیت و فتوکپی از تمام صفحات
3-ارائه سند رسمی قبلی که باطل شده است
4-ادله و مستندات

دادگاه صالح جهت رسیدگی به دعوای ابطال سند مالکیت باغ کجاست؟

برطبق قانون دادگاه صالح برای رسیدگی به حقوق مال غیر منقول در دادگاهی است که مال غیرمنقول درآنجا واقع است و اقامتگاه خواهان یا خوانده تاثیری در انتخاب دادگاه صالح در دعوای ابطال سند رسمی ندارد.

واژه اسقاط کافه خیارات در اسناد به چه معنا است؟

خیارات به معنای ایجاد حق و اختیار فسخ میباشد و منظور از این واژه در اسناد این است که حق فسخ پس از امضای سند مربوطه از بین میرود. (البته در بعضی موارد میشود یا با رضایت طرفین (اقاله) یا از طریق محاکم صالح تقاضای فسخ سند را بخواهید به شرط آنکه دلیل شما برای قاضی موجه باشد.)

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل